27 Haziran 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

27 Haziran 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

— 2 — VAKIT 27 Haziran 1952 Bor'da bir katil yakalandı Bor, 26 (Vakıt) — Katil mad- desinden on beş seneye mahküm olan ve sekiz genedenberi muh- telif o vilâyetler (o hapisanesinde mevkuf bulunan aldı mabhalle- sinden Çopurun Hacı Osman oğlu Mehmet B. namile maruf bir şahıs Aksaray hapisanesinde mahkümiyetini ikmal etmekte iken bir av evvel her nasılsa firara mavaffak olarak kazamıza gelmişti. Jandarmalarımızın da- imi faaliyeti esinde merkum dün sabaha karşı hanesinde ya- kayı ele vermiştir. ayı ileri sürenler, bu gün gidip yur- du gezecek, gelen çocukların annele- tile görüşecek, yahut yolda rasgeldi gi bir Edirnekapılıya bu yurdu sora- cak olurlarsa işittikleri sözler, gör - dükleri eserler karşısında iddiaları - nin yanlış olduğunu anlıyacaklardır. Eski medresenin dershanesi bu gün mükemmel bir lâboratuvar olmuş, bir murabbam dört dıl'ma sıralanmış u - fak odalar tadil edilerek göz, kulak, diş ve iç hastalıklarının muayenele - rine tahsis edilmiştir. Müessese, çalış kan baş hekiminin, mütehassıs doktor Tarım, hiç durmadan her evin kapısı. nı çalan ziyaretçi hemşirelerin gay - retlerile bugünkü şeklini almıştır. Yurttan çocuklarına şifa ariyan anneler yurda “Edirnekapının incisi, | ismini vermişlerdir, Günden giine te - kemmül etmekte olan yurdun dün git tim, gezdim. Anneler tarafından takılan isimde m bir isabet gösterildiğini anla - Yurt geçen senenin $ haziranında açılmıştı. Bu senenin ayni gününe ka! dar milessesede 21,000 çocuğa bakıl - mıştır. Bunlardan 6747 si dahili, S62 si göz, 1130 zu kulak boğaz, burun, 1891 | diş hastalıklarından muztarip çocuklardır. Bundan böşka 529 gebe kadina bakılmış ve her gün mufitazaman sı - rasile evleri dolaşan ziyaretçi henişi. reler tarafmdan 9050 çocuk muayene 'k üzere yurda sevkedilmiştir. v lee ziyaretçi hemşirelerin evleri Odolaşırlarken müşkülâta maruz kal - dıkları görülmüştür, “Bazı nileler, lerin evlerine girerek mahre - dahil olmalarını iyi karşt- , iz bunlara kapılarını akat hemşirelerin ço- cuk amda sıhhi eildi d çocukların Yurtta bü yük bir ihtimamla muayene edildikle Tİ, #enbinda fakirlere meccanen ilâç verildiği anlaşılınca yurda ve hemşi- relere karşı çekingenlik zail olmuş, her anne yurda bağlanmıştır. Bir se. ne zarfında 1200 reçete meicani ola- rak belediye tarafmdan Edirnekapı eczanelerinde yaptırılmıştır. , Yurtta muayene edilen çocuklar da dahili hastalıklar meyanında çocuk - arın suihazım ve tagaddiye, yaz is - hallerine, teneffüs O hastalıklarmda boğmaca, boronşite fazlaca müptelâ oldukları görülmüştür. Yapılan tav - siyeler neticesinde bu sene yaz hasta- İıkları azalmıştır. Yurda getirilen çocuklar aşısız görüldükleri takdirde muayene edil —. memektedir. Her hasta çocuğun sıhhi Yaziyeti muntazaman takip edilmek » tedir, Bir hafta evvel mektep çocuk. Jarının umumi muayenelerine başlan- mıştır, İki ay sürecek olan bu dikkat. M muayenede 2517 çocuğa bakılacak - tır. Dahili hastalıklara yurdun çalış- ” kan müdürü Zühtü Rıza Beyle munvi > ni Semahat Hanım, Nisaiyeye Niyazi, kulağa Ata, dişe Muammer, göze Nu- “Tİ Fehmi beyler bakmaktadır. Bu se- iiskoçyada ingilte- 'reye karşı hareket! Şatodan ingiliz bay- rağı indirildi, fakat... Londra, 26 (A.A) — Iskoçya- da Stirlingden bildirildiğine gö- re, Bannockburn şatosunda, cüm- | buriyeti tesis etmek fikrinde olan | bazı İskoçyalıların haleti ruhiye- sini gösterecek şayanı dikkat bir sahne olmuştur. Müstakil amele meb'uslarından M. Macgoveru, 15 Haziranda avam kamarasına bu meale bir kanun lâyihası tevdi. etmiştir. Başlarında birçok kadınlar da bulunan 200 İskoçya milliyetper- veri, Bannockburn şatosuna gir» mişler ve İngiliz bayrağını indi- rerek milli İskoçya sancağını çekmişlerdir. Şatoda bulunan ve hadise es- nasında nümayişe karşı koyamı- yamıyacak kadar miktarı az olan askerler, biraz sonra tekrar İn- giliz bayrağını çekmişlerdir. Tayyareler uçarken nümayiş! Londra, 26 ( A.A. ) — Dün Hondon tayyare meydanında 100 kadar İngiliz askeri tayyaresinin yapmış oldukları ekzersizlerde büyük bir halk kütlesi hazır bu- lapmuştur, Tayyareler, bilhassa mubarbe taklitleri ve paraşütle inişler gibi ekzersizler yapmışlar dır. Komünistler “Harp tayfı,, de- dikleri bu ekrersizlere karşı nü- mayişlerde bulunmuşlardır. Po- hisler, birkaç kömünist purpunu dağıtmak için müdahale etmek mecburiyetinde İalmıştır. : Ingilterenin mali vaziyeti Londra, 26 (A.A) — lagilte- re bankası müdürlerinden Sir Basil Blachette bir nutuk irat ederek Iugilterenin Amerikaya olan borcunun resülmal ve faizi- ni ödeyebilmesi için ingiliz mü. kellefine tahmil olunan ağır fe- dakâılıkların ingiltere hükümeti- ni pek yakın bir zamanda diğer tediyatı yapmak imkânından ta- mamen mahrum olduğunu kabul ve teslime mecbur edecek radde- ye geldiğini söylemiştir. Mecliste Muallimlerin kıdem Zamları etrafındaki noktai nazarlar Ankara 26 ( Vakıt ) — bütçe kanununda muallimlerin kıdem zamlarını yarım nisbette olmak, 375 şini geçmemek üzere takyit eden maddenin müzakeresinde maarif vekili bu istisnai vaziye- tin kaldırılmasıni istemiştir. Mev- cut tabsisat kıdem zammına eh- liyet noktasından da istihkak ka- zaman ilk iki yüz muallime kâfi gelecektir, demiştir, Tarık bey bunu teyit ederek maddenin tayyını istemiştir. Encümen reisi Hasan Fehmi neki bütçeye tahsisat konduğu cihet- Je, yakmda işe giden kadınların kü - © çük çocukları sabahleyin yurda alına Tak akşama kadar bakılack, yedirile- “cek, giydirilecek, akşam İşten dönen © Annesine teslim edilecektir. i Yurt, bügün Edirnekapı mıntaka - sında oturan çocukları tamamen sıh. hi kontrolu altma almıştır. Bu iş ya- Dılirken bir yandan da tnnelerin irşa dma devam edilecektir. i Bu müesseseyi büyük bir gayretle kuran belediye reisi Muhittin beyi k takdirle anarken, o Edirnekapılıların © da şükran hislerinin tercümanı olu 4 — yorum, | ; YEKTA RAGIP. | bey (Gümüşhane) encümen mü- zakerelerine © göre © tabsisatın yelmiyeceği anlaşıldığından az muallime (tam © vermektense bir misil fazla muallime yarım vermeyi tercih ettiklerini anlat- mıştır. Kemal Zaim Bey yüz yetmiş beş muallime tam verilebildee- ğini işaret etmiş, encümeni reisi zam tahsisatının maaş tahsisa- tından ayrı olmadığını, maddenin tayyı tahsisata zam mahiyetinde olacağını ileri sürmütür. Madde ekseriyetle kabul edil- miştir. iki Başvekil Herriyot ve Papen Lozana döndüler Lozan ve Cenevre konferanslarına iştirak eden Alman başvekili Papen pe Fransız başvekili Heriyo, hükümet merkezlerine giderek, kaöine arkadaş! larile ve dövlet reisleril görüştüklen sonra, Lozana dönmüşlerdir. Vaziğet etrafında dün yelen tel - greflar, şunlardır: Herriyotun izahatı Paris, 26 (A. A.) — Kabine, saat 17 de toplanmıştır. M, Herriot, harici! vaziyet hakkında izahat vermiştir. Kabine, Cenevre ve Lausanne'daki Fransız heyetlerinin hattı hareketi - Tİ tasvip etmiştir. İçtimaın hilamında M. Herriot, M, Boncour ve M. Paga- non, malt projeler hakkında tetkikat- ta bulunmak üzere hususi bir konfe - rans aktetmişlerdir. Kabine, M, Hetriot avdet eder et - mez tekrar toplanacak ve projeleri tasvip edecektir, Bu projeler müteaki ben hemen meh'usan meclisi divana tevdi olunacaktır. ! M. Herriot, buğün Lausann'a çit- mek üzere saat 22,15 de trene bine - cektir, Papenin yeni beyanatı Berlin, 26 (A, A.) — M, Von Pa - pen, Volff ajansı muhabirine aşağıda ki beyanatta bulunmüştur.: Olin Sktma diyemi itilir. sele) Zunu ehemmiyetle Kayıt ve beyan etmek fırsatını elde ettim. Cihan itasadiyatma| kalkınmasının temini için alyasi tediyatı 1 ga etmekle iktifa etinemeli, ayni zamanda bir takım imar ve Ihya tedbirleri de eriş etmelidir. Almanya, bu müşterek yazileyi, ifa için kuvvet ve istitaatı nispetinde teşri: | ki mesaiye amndedir. Avrupanın büyük devletlerinin kendi iy- lerini böyle bir esas dahilinde halletmiye karar vermeleri Amerikada iyi bir Jatiba hâsıl edeceği da ve ie tlkiisra rağmen Avrupa devletleri için müşterek bir faaliyet yolu bulunabileceğinr dair olan ümidim bakidir. Halkevleri Memleketin her (Tarafında samimi bir Alâka ile karşılandı Memleketimizin müteaddit tarafla rmda 20 yi mütecaviz Halkevinin a - çıldığını karilerimiz, dün gazetemiz - de okudular. Geç vakit aldığımız mü temmim telgrafları da bu gün neşre. diyoruz. Giresunda Giresun, 26 (VAKTT) — Yakmda çok esasir tamir gören ve tefrişinden sonra cidden pek dilnişin bir hale ge len Cümhuriyet halk fırkası binasın da bu gilin Halkevinin açılma mera - simi bütün salon, ve odaları hincn hinç dolduran yüzlerce halkın iştira &ile yapıldı. Saat 16 buçuğu kadar intizar edilmesine ve radyolarımızın değiştirilmesine rağmen (Ankarada Halk fırkası kâtibi umumisi Recep Beyfendi tarafından irat edilen nut kun şiddetli parazitlerden dolayı din- lenmesi mümkün olamadı. 16 buçukta bizzarure mahalli me- rasime başlandı. Hilâl orkestrası ta- rafından istiklâl marşı çaldı. Ve kaimen dinlendi. Müteakiben cürhu- riyet yeminine geçildi, Birinci kısmı Gazi Hz. terini temsil eden nüfus baş kâtibi Naci bey tarafından musikiye iştiraken söylenildi. Müteheyyiç bu - Yunan hazıron tarafından ikinci kıs- mi söylenilerek mukabelede bulunul-! du, Sonra halk fırkası vilâyet idare he- yeti reisi Fahri bey tarafından açıl ma nutku irat edilerek talimatname- nin icap eden mühalleri okundu. Ve kısmen tavzih edildi. Ve ayni zaman. da halkımız bu teşekküle iştirake da- vet edildilerek gayeye bir an evvel vüsul azminde bulunulduğu anlatıl - dı, Sonunda münci rehberimizle or -| dumuz, inkılâpçı fırkamız, gençliği - miz ve milletimiz hararetle alkışlan- dı. Daha sonra orta mektep talebe - sinden Salâhattin Bey; tarafından! etrafında toplanan. Kütahya hallı| Eskişehir Behçet Kemal beyin (Açılırken) man) Hücum, kavga, ..y.. Döğüş, hakaret! Aalmanyada karga- şalığın önü alınmadı Berlin, 26 (A.A) — Üniformalı 50 Nazi, dün saat 17 de mer- kez sosyalist firkasının gazetesi olan “Varvaerts,, gazetesi mat- baa ve idarehanesine hücum et- mişlerdir. Mütearrızların rovelverle ateş ateş açmış olmalarına rağmen, gazete mensupları, Nazi'leri s0- kağa almıya muvaffak olmuşlar ve bunlarda polis gelmeden ev- vel kaçmışlardır. “Worvaerts,, in mensupların- dan iki kişi ağır surette yara- lanmıştır Bir hadise daha Berlin, 26 (A.A) — Dün Ber- linde Nazilerle imparatorluk bay- | rağı teşkilâtı arasında yeni bir mücadele olmuştur. Her iki ta- raf birbirine ateş açmıştır. Bir çok yaralı vardır. Hindeonburga hakaret! Berlin, 26 (A.A) — Dün mü- sadere edilmi; olan “Der Ang- riff,, gazetesi, 5 gün müddetle tatil. edildiği gibi reisicümhura karşı hakaret mahiyetinde yazı- lar yazmış olan bir sosyalist ga- zelesi de tatil o'unmuştur. Berlin, 26 (A.A) — Yeni Al man sosyal-Monarşist fırkası, in- “| tihabata ait bir beyanname neş- etmiştir. Bu beyannamede Al man milleti 31 Temmuzda Reic- htag'da yalnız milli fırkalar mü- messillerini inthap etmeğe ve sosyal-Monarşits gurubuna iltiha- İ ka davet edilmektedi. Yahudiler dışarı ! Berlin, 26 (A.A) — Naziler dün akşam » Berlinde. metropoli- ten dabitinde mübim . lar çıkarmışlar, seyir halinde bulunan arabalardan yahudi yol- cuları dışarı atmak istemişlerdir. zumesi, Gâzi ilkmektebi başmuallimi Salim Süha bey tarafından bizzat yazdığı (Gazi) manzumesi ve Ali A - rif bey tarafından Faruk Nafiz Be- yin (Çankaya) manzumesi İnşat e- dildi. En sonunda halk fırkası nahiye heyeti azasından Turgut beyin hita- besi dinlenildi. Ve aza kaydı haklım- daki teklife icabet eden zevatm Hal- IF aşizm hareketinin felsefesi ( Baş”makalemizden mabast ) zat bunu yapacaktır. İşte bütün bu faaliyet ve hareketlerin neticesi uzvi yette bir hararet artması şeklinde te- zahür eder. Bazı kimseler bu hararet artışını hastalık zannederler. Harareti izale edecek bir ilâç alınırsa derhal hasta- lığın da zail olacağını tahmin ederler. Halbuki bu fikir çok yanlıştır. Çün- kü harareti tamâmen izale etmek de - mek vücudun hastalığa mukavemet yolunda gösterdiği faaliyeti kesmek demektir. Bu ise hastalığın sıhhat â- millerine galebesi, binaenaleyh ölüm demektir, Gene ayni sebepten dolayı hastalık âmillrine karşı vücudun mu- kabil faaliyet eseri göstermemesi ar- tk hayatiyet kabiliyeti kalmadığının | tabii bir alâmetidir. Bu da zaruri ola rak ölüme gidecektir, Binaenaleyh M. Musolininin nok - İai nazarına göre umumi harpten son- ra İtalyanm maruz kaldığı inhjlâl tehlikesine karşı İtalyan milletinin ya ştmak için aksülümel göstermesi lâ - zimgelirdi. Bu aksülümel (Faşizm) hareketi şeklinde gösterilmiştir. Ve ilk vazifelerini yaptığı gibi hâlâ dao yolda mesaisine “devam etmektedir. Umumi harpten sonra İtalyaya (Ko — münizm) şeklinde giren nizamsızlık ancak nizam ve intizam taraftarları « nın mukabil faaliyetleri ile bertaraf edilebilirdi, Onun için (Faşizm) fırka sı kendisine en esaslı şiar olarak ni - zam ve intizam, disiplini almıştır. O kadar ki M, Masolini Faşist fırkasını “Silâhsız bir ordu., ya teşbih ediyor. M. Musolini dedi ki: — Biz disiplin sayesinde memleket te kuvvetli bir hükümet vücuda ge - İ tirdik. Vakın İlk zamanlarda bu Ai- $iplin bazı muhitlere ağir geldi. Fa- kat zaman geçtikçe kuvvetli hüküme. tin faydaları yavaş yavaş anlaşıldı. Bilhassa bugünkü cihan buhranının İalyaya da sirayet eden tesirleri kar- şısında herkes kuvvetli hükümetin kıymet ve ehemmiyetini takdir edi « Yor. .Mehmst Asım Darısı . başımiza memek k ed nnmili izmir Belediyesi Gıda maddelerinden oktrovayı kaldırıyor Izmir, 26 (Vakıt) — ucuzluğu teminen pazar yerle- rinde satılan gıda maddelerin- den oktruva atmıyacaktır. kevinde bu defa açılan dil, edebiyat, Yunanistan'da tahdit tarih, güzel san'atlar, içtimai yardım. tetbirleri alındı halk dershaneleri ve kurslar, kütüp - hane, neşriyat ve okuyucular şubele- rine peyderpey kayıtlarına başlanıl - dı. Pek az zamanda yazılan aza ye »| künu yüzü aşmış bulunuyordu. Aza kaydına devam edilmektedir. Muhitimizde Halkevine gösterilen samimi alâka. cidden memnuniyeti muciptir. Antep, 26 (VAKIT) — Şehrimiz Halkevinin açılma merasimi dün fev. kalâde merasimle (yapıldı. Herkes Halkevine bilyük bir alâka göster - mektedir. Edirnede Esirme, *5 (* AKIT) — Malxesi bö yük merasimle açılmıştır. Binanm İ- gi ve dışı donaltılmıştır. Memurin ve memleketin tekmil münevverleri me- rasimde hazır bulunmuş, büyük bir halk kütlesi Recep beyin hitabesini dinlemek için tehalük göstermiştir. Merasime istiklâl marşı ile başlandı. Ve onu tkiden (Andı) derin bir vect ile ayakta tekrarlandı. Cümhuriyet Halk fırkası vilâyet idare heyeti rei- 8i bir nutuk irat ederek halkevleri programını izah etti. KüUlahyada Kütahya 26 (VABIT) — Kütahya; Halkevi çok kalabalık bir halk kütle- sinin iştirakile hararetli tezahürat i - çinde açıldı. İstiklâl marşı ile başlı - yan ve çok samimi bir surette yapı- lan merasimde gençliğin inkılâp aş - © öyuncularından Atina, 26 (A .A) — Bir kararname Yunan mahsulâtının tediyesine mah « sus dövizler ticaretini bir takım tah- didata tabi tutan memleketlerden ge- len mal ithalâtmı menetmektedir. Yalnız mukabilinde Yunan mahsulâtı verilen mallarm ithali o müstesna - dı ir. Siyam'da neler oluyor? Vaşington, 26 (A. A.) — Bangkok- daki oAmerikan maslahatgüzarmın bir telgrafnamesine göre Siam kıralı, muvakkat hükümetin ileri sürmüş ol duğu şartları kabul etmiştir. Bu şart Tar mucibince kıral, meşruti devletin reisi olacaktır, SPOR Selânik takımı Izmirde O - 1 kazândı İzmir, 26 (A.A) — Selânik mubteliti bugün son maçını Al- tay - İzmirspor - Karşıyaka spor kulüplerinin ikinci derecedeki mürekkep bir muhtelitle oynadı. Ve Selânik takımı İzmirdeki ikinci maçını 0-1 kazandı. Selânik muhteliti geliyor İzmir, 26 (A.A) — Selânik muh” kını ifade eden (and) ı çok heyecan teliti Seyrisefainin Konya vapuru lı oldu, Maksat ve gayeleri izah eden| ile İstanbula hareket ettiler, nutuk ve hitabeler derin bir tesir yaptı. Yüksek inkılâbın mefküresi biribirini tebrik ederek ayrıldı. Zi — kN ii -. ğ İzmir muhteli 4 Eşkişehır 2 Eskişehir, 26 (A. A.) —İzmir muhtelitleri müsabaka * sını $ — 2 İzmir kazanmıştır. 2