27 Haziran 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

27 Haziran 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

RM Od Hoover'in Programı Amerika Cümhur reisi M. Hoo- overin teslhatı üçte bir derece- sinde tenzil etmek için milletlere vuku bulan daveti, her muhitin en çok ehermiyet verdiği me- sele oldu. Gündelik telgraflar M. Hoo- verin teklifine ait tafsilât vermiş, onun bilhassa tankların, kimyevi harbin, büyük müteharrik top- | j ğa elverişli olup olmadıği vok- | tasından tetkikat yapılmaktadır. | ların ilgasını, hava bombardıma. ninın men'ini ve bombâ taşıyan tayyarelerin ortadan kaldırılma- | sını, tayyare taşıyan gemilerin, kuruvazör ve mubriplerin dörtte bir derecesinde tenzilini, her hangi bir milletin 3500 tondan fazla tabtelbahre malik olma- masını teklif ettiğini bildirmişti, Bu piân kabul olunduğu tak- dirde bütün dünya milletleri ne kazanacaklar ? Herkesten evvel Amerikanın bu plânı tatbik ile Sterlin kazanacağı anlaşılıyor. Bütün dünya milletleri ise, önü- müzdeki on sene için iki üç mil- yar Sterlin tasarruf etmiş Oola- caklardır. Bununla beraber bu plânm kabul ve tatbikinden en az mü- teessir olacak devlet gene Ame- rikadır. Çünkü Amerika, yeni plânın tstbikile yalnız Londra muahedesi mucibince yeni ge- miler inşasına İüzum görmiye- cektir. Amerikanın senelik masarifi 639 milyon Sterlindir. Bu meb- lağdan müdafaaya tahsis olunan meblâğ 135 wilson Sterlindir. Tasarruf edeceği 400 milyon Sterlin bu meblâğdan çıkacaktır. “Taymis,, gazetesi, M. Hoo- verin yeni' plânını mevzuu bab- seden baş makalesinde şu $öz- leri söylüyor ; * Kellog misakı, her memleketin millt emellerini ileri götürmek için müsellâh kuvvetlerini kullanmamasım emretmek» tedir. Yeni terki teslihat plânı, tacbik olunduğu takdirde Kellog misakının ih- lâline madderen imkân 2. Bu da onun İehinde bulunmak için kafidir. “Deyi Telgraf, gazetesi İse şunları söylüyor : “M. Hooverin programı, fakru sefalet içinde ınliyen dünranın bir az nefes almasına imkân vereceği için bütün dünya (tarafından ezamt ciddiyet ve ehemmiyetle tetkike değer. Yeni gümrük Muhafaza teşkilâtı İstanbul imıntakasında deniz gümrük muhafaza işlerile meş- gul olmak üzre yeni bir muba- faza idaresi teşkil edilmiştir. Verilen malümata göre yeni teşkilât şu suretle olacaktır. Marmara havzasile, Karade- nizden Zonguldağa kadar olan mıntakanın deniz işlerile yeni teşkil edilen deniz işletme mü- dürlüğü meşgul olacaktır. Bu idarenin başında bir başmüdür olacak ve başmüdüre merbut olarak Edirnede ve Çanakkalede birer mubafaza müdürü buluna. caktır. Yeni idarenin ismi “Deniz iş- letme müdürlüğü, dür. Yeni Varşova Sefirimiz gitti Varşova büyük elçiliğine tayin edilen Ferit Bey dün sabah Daç- Ya vapurile Romanyaya gitmiş- tir. Bükreş tarikile Varşovaya 1, :“) milyon ' Belediyede : Asri mezarlık Edirdekapıdaki şehitlik yakın- da burasını idare eden cemiyet tarafından belediyeye devredile- | cektir. Belediye şehitliğin bir kısınını ayırdıktan sonra diğer | kısmına ölü gömdürccektir. Bun- dan sonra şehitlik belediye tara- | fından idare ve tapzim edilece- ktir. Mezarlıklar müdiriyeti tara- fından ayrıca Zincirlikuyuda mü- selles arazi denilen yerde mezar- Bu tetkikat müsbet Netice ve- rilirse buradaki arazi satm alına- rak derhal etrafı divarla çeviri- | lerek asri bir mezarlık yapılacak- |; tır. Ekmek narkı Belediye iktisat o müdürlüğü bu gün zahire borsasından ve değermencilerden alacağı fiyat- ları tetkik ederek ekmek narki hakkında bir karar verecektir. f Eu hafta narkın değiştirileceği tabmin edilmektedir. Belediye taşınabilecek Belediyenin Düyunu umumiye | binasına nakli meselesi etrafında | maliye vekâletile belediye ara- sındaki muhabereler son safha- sına gelmiştir. Maliye vekâleti, evvelce postahane ittihaz edile- cek bir bina gösterildiği takdir- de Düyunu umumiye binasını belediyeye vermiye rıza göster- mişti. Bu takdirde Yenipostaha- ne binası Devlet bankasına tah- sis edilecekti. Fakat muhabereler neticesin- de başka bir uyuşma şekli bu- | lunmuştur. Bu şekil yakında belli olacaktır. > Anadolu yakasında elektrik Erenköy ve cıvarındaki evler- de tesisat yapıldığı halde aylar: danberi elektrik cereyanı veril- mesi balkın şikâyetini mucip olmuştu. Belediye reisi muavini Hâmit Bey dün bu hususta demiştir ki; Muhavvele merkezleri tesisati bitmediği için Erenköy vo Göz- tepeye cereyan verilemiyordu. Bu merkezlerin inşaatı yakın bir zamanda tamamlanacak ve bu yaz muhakkak surette Erenköy, Göztepe, Beylerbeyi, Kandilli ve Anadoluhisarına bile elektrik ce- reyanı verilecektir. Bulgar misafirle- rimize ziyafet Apkarada temsiller verdikten sonra İstanbula gelen Bulgar Balet heyetinin dün ve evvelki akşam, Tepebaşı tiyatrosunda verdiği iki temsil, çok muvaffak olmuştur. Her iki temsil esnasında da tiyatro salonu tamamile dolmuş- tu. Sa'atkârlar, şiddetle alkış- lanmışlardır. Bu gün Belediye tarafından “Novotni,, de bir öğle ziyafeti verilecektir. Yağmur Meteoroloji enistitusunun neş- rettiği hava raporlama göre cuma sabahına kadar Karsa 1, Sarı kamışa 5 milimetre, cumartesi sabahına kadar Çangırıya 1, Kas- tamonuya 5, İneboluya 3, Çoruma 10 milimetre: yağmur yağaıştır. Sadullah Bey Seyrisfain umum müdürü Sadul- lah Bey dün Ankaradan aldığı müstacel bir telgraf üzerine va- porcular mes'elesi hakkında Iktı- sat vekâletile temas etmek üze- re ya gitmiştir. 5 İ derhal tabancasını çekerek Üzer- Akşam kız san'at Mektebinde | Geçen Teşrinieyvelde” Şehr: başında maarif (o vekâletine: açılan Akşam kız san'at mekte- binde dün bir sergi açılmıştır. Mektebin küşadını müteakip di- ğer san'at mekteplerinde oku- | yan on iki Hamm bu mektebe | müracaat ederek imtihanla son sınıfa kabul edilmişlerdi. Bu Ha- nımlar birkaç gün evvel yapılan mezuniyet imtihanlarında da mu- vaffak olduklarından dün kendi- lerine diplomaları — verilmiştir. Mektebin küşadındanberi kayde- dilen talebelerin yekünu 4901 bulmuştur. Bunlar bü sene ikinci | sınıfa geçeceklerdir. Eylülde ge- ne mektebe kayıt ve kabul mu- amelesine başlanacaktır. Birçok ev havımlarının da devam ettik- leri bu mektepte biçki, dikiş, şapkacılık, yemek pişirmek ve ev idaresi öğretilmektedir. Mek- tebin sergisi bir hafta açık bu- lundurulacaktır. Resmimiz sergiden bir Memleket Haberleri Dört cinayet İzmirden bildiriliyor : Polis me- murlarından Mehmet Nunri E£, bir müddetteberi dargın bulun- | duğu karısı Müzeyyen Hanımla kaym biraderi Sadettin Efendiye Kemeraltında tesadüf etmiş ve lerine ateş etmiştir. Müzeyyen | Hanımla biraderi muhtelif yer- lerinden yaralanarak derhal öl- müşlerdir. Müzeyyen Hanım kocasından bir hastalık yözünden ayrılmak istemiş ve kanuni muameleye teşebbüs etmiştir. Polis memuru ayrılma işine mâni olamayınca cinayeti yapmıştır. $ Izmirde Tepecikte garson Os- manla Ali çavuş otuz beş kuruş yüzünden kavga etmişler, Os- | man bıçakla Ali çavuşu yaralı- yarak öldürmüştür. Ş$Bundan başka Bornuvada Kon- yalı Mustafa ve Alide gene alacak yüzünden kavga etmişler, bunlardan Mustafa büyük bir taşla Aliyi öldürmüştür. $ Kuşadasında kaleiçi hamamın- da çalışaa Galip ile Taşköprülü Nuh arasında sebebi anlaşılmayan bir mes'eleden kavga çımış, Ga- | lip biçakla Nubu yaralayarak öl- dümüştür. Galip yakalanmıştır. Kaplambağa ihracatı Mersinden Iskenderiyeye çıka- rılmak özere Fransız bandıralı Piyerloti vapuruna 150 kaplum- bağa yükletilmiştir. 3 — VAKTT 27 Haziran 1937 Kelile; Sişlide yangın Şişlide omurca fabrikasının yazhanesinden yangın çıkmış, yazıhane tamamen yanmıştır. Polisçe yangının sebebi araş- tırılmaktadır. Bir artist yaralandı Macar artistlerinden Madam Maryaya dün İstiklâl caddes'n- de 1944 numaralı otomobil çarp- mış, hafif surette yaralanmıştır. Boğulan kadın Bakırköylü mü, Istanbullu mu ? Çırpıcıda bulunan boğulmuş | kadın ceszdinin hüviyeti bââ meydana çıkarılamamıştır. Cese- din bulunduğu yerde ele geçiri- len bir boyun bağı ile bir re- sim jandarmadan Samatya mer- kazine verilmiş ve merkezce tahkikata başlanmıştır. Bakıköy- de kayıp bir kadın bulunmadı- ğı anlaşıldığından bu kadının İstanbullu olduguna ihtimal veril mektedir. Böyle iş olur mu? Karacabey harikzedelerinden olan, Galatada Bandırma oteli müstaceri Ömer efendi kul oğlu sokağında İspironun kira ile o- turduğu eve zorla girmiş, yerleş- mir, İspironun eşyalarını sokağa | atmıştır. Bunun üzerine Ömer | efedi hakkında takikata baş- | lanmıştır. Adli Mezarlık davası Ayaspaşa mezarlığı Oo yüzün- den Belediye ile Salâhaddin Molla Bey arasında çıkan dava hakkında aldığımız malümata nazaran mahkeme tarafından teşkil edilen ehlivukuf Ayaspa- şada mahallen tetkikat yapmış, burasının evvel emirde mezarlık olduğunu tesbit etmiştir” Tarafeyn iddialarını ispat ede- cek vesaikin toplanması ile uğ- raşmakdadırlar, Verilen malümata göre, Salâ- haddin molla Bey Taksim kış- lası, Taksim bahçesi, Harbiye mektebi, küçük çıflik parkının bulunduğu geniş sahanın mü- tevellisi olduğunu da iddia et- mektedir. Halbuki Belediyece | yapılan tetkikata nazaran Sa- | lâhaddin Molla Beyin vakıfna- | mesine sabip bulunduğunu yer Fındıklıda Dereiçi cıvarında bir bostandır. | Telefon şirketinin muhakemesi Bu sabah ikinci cezı mabke- mesinde Ali Yaver Beyin tele- fon şirketi aleyhine açtığı dava- ya devam olunacaktır. Kaçakçılar, mlisnantiklikte Mısır ve diğer bazı ecnebi Ii memleketlere Türkiyeden eroin ve kokain kaçıran bir şebeke yakalandığını dün haber vermiş- tik, Şebekaye mensup on bir ki- şi haklarındaki evraklarile bir- | likte dün müddeiumumilige ve- rilmiştir, tahkikat evrakı, yedin- ci müstantikliğe tevsi edilmiştir. e ——— olarak yetmiş kilo ağırlığındadır. Bunların heyeti umumiyesi onbin kilo sikletindedir. Kaplumbağa- nn beheri İskenderiyede bir İngiliz lirasına satılmaktadır. Yeni Mersin: Kaplumbağa av- cılığı Vilâyetimizde çok basit bir şekilde yapılmaktadır. Bu hususta bir az alâkadar olunur i ve fenni usuller tatbik edilirse memleketimiz için kârlı bir iş olacak ve hariçten para girme- sine yardım edecektir. Bu işin tetkike değer olduğunu nazarı dikkate vaz'ı faydalı buluruz. (Yeni Mersin) 4 Edebiyat gazetesi Orban Seyfi bey arkadaşlarile birlikte bir edebiyat gazetesi çı- karmağa başladı. Bu gazete me- lekette hemen bemen unutulur bir hale gelmiş olan edebiyat ibtiyacını tatmin için çıkıyor. İlk nüshasını görürce hakikaten bu ibtyacın bir memleket için ne kadar mühim olduğunu insan derhal hissediyor. Bu nüshada Mitat Cemal, Ah- met Haşim, Nâzım Hikmet bey- lerin şiirleri, M. Şekip, Selâmi İzzet beylerin de şayanı dikkat birer makaleleri var. M. Şekip Bey makalesinde fi- kir şampiyonluğu niçin hezimete uğrayor? Vücut şampiyonluğu niçin revaçta? Mevzuunu felsefi bir nazar ile tetkik ediyor. Genç» liğin vücut şampiyonluğuna, hâ- rekete ve âdele faaliyetlerine das ba fazla mevki vermesinin ilmi membalarını arıyor ve buluyor. Sonunda gençleri kastederek: Aman #“rmasınlar, usanmasınlar canlıklarm. kaybetmesinler.,, diyor. Selâmi Izzet Bey de yazısında edebi hayatımızdaki keşmekeş- ten şikâyet ediyor : “Hiç bir des virde edebiyat tarihi bizde ol- duğu kadar keşmekeş, fikirlerde ıttıratsızlık kaydetmemiştir. Tür- kiye Kemalizm, Italyâ Faşizm İ ile, Rusya Komünizm ile ideal beldelerini kurmuşlar iken ço- cuklarımız Eflâtanun felsefesini okumıya çalışıyor,, diyor. Abmet Haşim Beyin “Zevki ta- hattür,, isimli çok ince, çok de- rin bislerle dolu şirini evvelce Yusuf Ziya B. “Akisler, sütu-” numuzda Vakıt karilerine tanit mıştı, N Nâzım Hikmet Beyin şiiri yi tarzda güzel bir his ve vE manzumesidir. * i Mitat Cemal beyin eserine gelince: Bu kendine mahsus bir ablâk felsefesini ifade ediyor, Manzumenin başında Mitat Ce- mal beyden bu eserlerin nasıl alındığına dair izahat var. Bu izahat arasına manzumenin mev- İ zuunu tewvir edecek biraz da ma- lümat ilâve edilmiş olsaydı daha güzel olurdu. Çünkü Mitat Ce- mal beyin manzumesi güzel, fa- kat biraz müphemdir. Eserin is- mi bir karaltıdır. Bu karaltı ba- zan insana mubayyel bir eşkıya, çetesi, yahut dehşetli bir istilâ ordusu hissini veriyor. Bu karaltı insan zannederek hayaletleri yiyen, üstunde sütun boylu ve siyah saçlı alevler ta- şıyan, kandır des:ler fecri avuç- layıp içen, yakan ve yıkan, kan gördümü cildi ve adelâtı deliren, et gördümü on tırnağı on parça demir olan bir âfettir, bir ka- tildir. Fakat ficir değildir. Onun için şair bu karaltının haksız bir de ismi ezildiğine kanidir. Gene bunun için manzumenin sonunda karaltıya karşı şu yolda hitap etmektedir; Sırtında taşırken seni ey kanlı karalt i Bir dağ gibi yükselmelidir toprağın alk Pençende bıçak hisli, ok ülvi, kama hakla, Bir felselesin sırmalı, çepkenli, kuşaklı... Kalkar öpetim alnını cürmün gözü tolsa, Çıplaksa şekavet, süsü yok, maskesi yoksa... Edebiyatın bu çorak ve ko rak devrinde bu eserleri bir araya toplıyarak zarif ve temi: bir şekilde bize vermek zahme- tinde bulunan sahibini tebrik ederiz.