30 Haziran 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

30 Haziran 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

Bugünkü sayımız 12 sayıla Akbaba, Gençlik, Çocuk ve Sinema Sayfaları 15inel Yıl »* Sayı : 5198 İtalya seyahatine ait intibalardan : 15 Musolini ve Muahedelerin Tadili M. Musolininiu Venedik sara- yında umumi bir hasbuhal sıra- sında bize söylediği sözler için de beynelmilel siyaset nokta- sından Oen ziyade (o şayam dikkat — olanları muahedele- rin tadili hakkındaki fikirleridir. Muhterem Italya Başvekili, bu bahse temas ederken: “ Benim muahedelerin tadili hakkındaki fikirlerim en ziyade yanlış tefsir- lere uğramış olanlardır.,, Diye- rek izahat verdi ve bu husustaki izahatına şu süretle devam etti: — Ben, muahedelerin tadili lü- zumundan bahsettikçe (derhal bazı mahafilde “Bu vasıl olur? Mevcut mukavelelere riayet “et- mek lâzımdır. Aksi takdirde beynelmilel emniyet nasıl tesis oluna bilir?,, Gibi sözler ile mu- kabele görüyorum. Halbuki muahedelerin tadili hakkında benim ileriye sürmek- te olduğum moktai nazar, bay- nelmilel mukavelelere asla mu- halif dağildir. Çünkü gene mev- cut olan bu beynelmilel muka- veleler icap ettiği zaman bu muahedelerin tadiledilebileceğini kabul etmiştir. Meselâ çemiyeti ———— | Hakiki genç kimdir ? akvamın mukavelei esusiyesinde bir madde vardır. Bu madde, mevcut muahedelerden birinin tatbikinde devam etmek beynel- milel sulbü tehlikeye ilka ede- cek bir vaziyet ihdas ederse harp tehlikesini bertaraf etmek için o muahedenin yeniden tet- kiki lüzumunu tasrih etmiştir. Bir harbin mucip olacağı zarar- ları izale ve masrafları iktısat etmek için mevcut bazı muahe- delerin o mutlaka tadili icap ederse, bunu yapmaktan daha makul ve mantıki bir şey olur mu? Kaldıki... Ben bazı müahedelerin tati- linden bahsediyorsam, bunların tamamen ortadan kaldırılmasını istemiyorum. Muahedelerin ek- ser ahkâmı gene baki kalacaktır. Yalnız bazı maddeleri yeniden tetkik olunacaktır.,, İşte M. Musolini'nin muahede- lerin tadili hakkındaki davasının esası bundan ibarettir. Italya Başvekili, davasını bu suretle izah ettikten sonra, arkadaşlar- dan birisi bir sual sordu: — Şu halde zatı âliniz müua- Mehmet Asım | Alt tarafı 2 inci sayfada | Resmımız Kayseri nalkevinin. Açma merasiminde bulu- nanlârı gösteriyor. Bu merasimde Kayseri lisesinin genç ve kıymeıli müdürü Yunus Kâzım bey ehemmiyetli bir hitabe irat etmiştir. 5 inci sayılamızda okuyunuz, a <——— —-————5 Fransız futbolcuları 77 Eee | Bu takımda Kasing kulübün futbol birinci takımı dün şehrimize gelmiştir oynıyan İzmirli oyuncu Vahap beyde takımla bera- sehrimiz berdiz, Fransız futbolcularının “kulüpleri hakkında verdikleri iza- hatı Vahap beyin sözlerini beşinci sayfamızda bulacaksınız. Res- mimiz Fransızları istasyonda karşılanırken gösteriyor. İşaretli genç Vahaptır. Perşembe , Almanya hudutların tashihini istiyor! 30 Haziran Kahve, şeker ve çay inhisara tâbi tutul- maları kabi! edildi Ankara, 29 (Vakı) — Bütçe encümeni şeker, kahve ve ça- yın inhisara tâbi tutulmasını, halen mevcut vergi ve resim- lere herhangi bir kesir inzimam etmemesi, bulâsa bu işte bir mali gaye takip olunmaması kaydile kabul etti. Hitlercilik Macaristanda da başladı Macaristanda “ Milli sosyalist çiftçi ve işçi fırkası,, namı altın- da yeni bir fırka teşekkül et- miştir. Macar meb'uslarından M. (Zoltan Mesku) , Almanyada Hitler ofırkasına benziyen bu yeni fırkanın programını oku- muştur: Hitlerciler gibi kahve renginde bir gömlek kiyiyor ve bıyıklarını da Hitler tertibinde kestirmiş bulunuyordu. Yeni fırkanın hedefleri Maca- ristanın eski hudutlarını kazan- mak, din bürriyetini temin et- mek, milli istiklâli muhafaza etmek, ve bütün vatandaşlara müsavi haklar versektir. Bun- dan başka fırka, aslan Turanlı o'mıyanların Macar tabüyetite alınmamasını, Macaristanın mu- bacereti men etmesini istiyor. Ve murabahacıların, idam veya kürek cezasına mahküm edilme lerini, 1914 den sonra memle- kete giren ecnebilerin ihraç olunmalarını talep ediyor. Fırkanın hedeflerinden biri de gayri milli mahiyette olan ede- biyat ve san'at eserleri sahiple- rine karşı son derece şiddetli kanunlar vapmaktır. 932 bütçesi Dün âli tastika iktiran etti Anara, (Vakıt) — Bugün 932 bütçesi âli tastika iktıran etti. Tarihçiler Ankarada Çalışma proğramı radyo ile verilecek Ankara, 29 (AA) 2 Tem- l | muzdan İl Temmuza kadar de- vam etmek üzere Türk tarihi tetkik cemiyeti azaları, darülfü- nun tarih müderris ve muallim- leri, lise, muallim mektebi ve orta mektep tarih muallimleri- nin iştirakile aktolunacak tarih tedrisatı içtima hergün 9,30- 12 ve 1430-18 arasında Ankara OHalkevinde açılacak, konferanslar radyo ile neşrolu- a ergün çalışma prğramı iki gün evvel radyo EE bildirilecektir. Ilk güne ait ça- lışma proğramı şudur: 1 — Maarif vekili Beyefendi tarafından açma nutku, 2 — Türk tarihi tetkik cemi- yetinin bir azası tarafından (ta- rihten evvel ve tarihin fecrinde) mevzuu üzerine konferans; 3 — Bu konferans hakkında Istanbul Darülfünunu müderris- leri tarafından mütalea beyanı; 4—Türk tarihi tetkik cemi- yetinin bir azası tarafından Türk lük ve medeniyet tarihine umu- mi bir bakış mevzuu (o Üzerine konferans, (6 mcı ay). 1932 Eğ m e m Berlin Sefirimiz Velmar, 92 (A.A.J —Tehlikeli bir otomobil kazası geçirmiş olan Türkiye Büyük elçisi Kemalettin Sami daşa tamamen iadci afiyet ederek O hastahaneden çıkmıştır, Bir kaç hafta otelde istirahat edecektir. — Sayısı 5 Kuraş Lozanda gerginlik devam ediyor Makdonald de Alman tekliflerinin kabul edilemiveceği fikrinde ... “Mühim siyasi faaliyetlere sahne olan Lozandan Lausanne, 29 (A. A.) — Fransız larla Almanlar arasındaki müzakere- ler, bugün sabahleyin saat 10 da tek- bir manzara M. Herriot, M. von Papenie baş ba şa mülâkatta bulunmuştur, M. Ger . main. Martin ile M, Von Krosigk' de ( Alttarafı 2 inci saylamığda » Gazi Antep Kahramanı Anlatıyor: A Ermeniler Fransızlarla beraber Türk mahallelerine ateş ediyorlardı ! Valanperver nteplilerin Kahramanlıklar Maraş mücahitlerinden bir müfreze ei ati Mere Fransız kuvvetinin Kilise gitmek şte bu buhranlı anlarda bir 5 kt sabah dört gün evvel Antebe ri imi e ie giren piyade suvari ve topçudan doğru yol aldığıni haber aldım, k Fırsat mühimdi. Bütün kuv- mürekkep ve bir çok makineli töfenkle mücehhez mühim bir (Lütfen sayfayı çebiriniz) —————— - — — e — Harici ticaret ofizi bir anket açmış .. | Gazeteler | — Yahu, ticaret ofisi nasıl zengin olunur ? Diye bir sual sori ö.. ae bilmiyecek ne var !. ihtikâr yapmakla ....