30 Haziran 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

30 Haziran 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

— ? — VAKIT 30 Haziran 1932 Gaziantep kahramani anlatıyor vetimle düşman yürüyüş kolu istikametindeki küçük Kızılhisar köyüne yürüdüm. Küçük Kızılhisara (o vardığım Zaman düşmân da buraya evvel- ce ikame ettiğim Maraşlı Osman çavuş kumandasındaki müfreze- ye temas etmiş, bununla ve Ka- rataştaki seyyar müfrezelerimiz- le müsademeye başlamış bulu- nuyordu. Müfrezeleri derhal tak- yiye ettim. Ateş şiddetlendi. Fran- sızlar yürüyüş kolundan barp nizamına geçmiye, loplarını çö- züp tabiye etmiye mecbur oldular. Fransızların bu kuvveti (Andrea) kumandasında idi. lik ateşimizle biri zabit olmak üzere dört mek- tul verdiler, Düşman kesif topçu ve maki- meli ateşi ile piyadesici himaye ederek çekiliyor müfrezelerim'z- de cenahiardan, gerilerden izle- rini takip edip sapa yollardan sokularak yürüyüş kolunu iz'aç ediyor ve ateş menziline soku- lup düşmana zayıat verdiriyor- Takip akşama kadar devam etti. Beşgöz köyüne gireceğim si- rada düşmanın gece yürüyüşünü tehlikeli bularak kıt'alarını Ka- zıklı da konaklatmıya başladığını gördüm. Fransız kumandanı süvarisini | Beşgöz ilerisine sürerek emniyet tertibatı alıyordu. Düşman geceyi Kazıklı köyünde ben de Bostan. cıktâ geçirdik. Fransızlar bir gece baskını yapmamızdan körkarak sabaha kadar tenvir fişekleri yakıp çok müteyakkız bulunuyorlardı. Ertesi gün düşmandan evvel davrandrak şosa üzerinde onları genayörüyüş kolunda yakalamak isteyordum. Daha gün doğmadan şusa üzerindeki Jandarma kara- kolunun geri sırtlarında pusu kur- muştur. Fransızlar yürüyüş koluna he- nüz girdikleri bir sırada iyi ter- tip edilen bu pusuya düştüler şiddetli bir ateş altında kaldılar Düşman epey zayiat vermesine rağmen derhal tertibat aldı top- çusunu indirdi ve mevzilerimizi şiddetli surette bombardımana başladı. Bu şiddetli topçu ateşine rağ- men siperlerimizi terk etmiyor- duk, Fransızlar bizi kaçırmak için gir mikyasta çevirme hare- eti yapmıya ve açılmıya baş- ladılar. Duşmanın zayiatı oldukça idi. Bizde biri ağır olmak üzere dört yaralı vermiştik. ... Antepte omüsademe mıştı, o Ermeniler beraber (o Türk (mahallelerine ateş ediyorlardı. içerideki kuvvetleri (Otakviye etmek va- ziyete bâkim olmak için şehre girmek için başında bulunmak ve düşmana yeni kuvvetler ilti- bak etmeden içerde bazı nokta» ları işgal edip düşmanı yıldır. mak faideli olacaktı. Bu kararı- mı büyük reisime bildirerek Ma- raştaki dokuzuncu alay ve top- larile Otakviye edilmemi rica ettim, Akşama doğru idi; beni istik- bal etmek ve şehre götürmek üzere (Nophanı) köyündeki ka- rargâhıma gelen şehzade Musta- fa Efendi ile beraber yola çık- tık, bütün piyade ve süvari kuv- vetlerim beraberdi. Nisanın üçüncü günü akşamı idi; şehir bize beni bek- Byan, şelek çocuk, kadın erkek binleree halkın vatanperverane tezahüratları (o arasında (oŞara Küstü cihetinden şehre gir- dim. Halkın manevivatı kuvvetli Dahili ve Harici Cenevre, 29 (A, A,) — M, Ender -| son, buğün bazı heyetler azasıma bir öğle ziyafeti vermek gnretile tahdidi teslihat konferansının faaliyetini kü- şat etmiştir. Müumaileyh, konferansın önümüzde! ki haftalar zarfındaki mesaisine ait programı hakkında izahat vermek İ- çin bu fırsattan istifade edecektir, İsviçre heyeti murahhasının teklifleri Cenevre, 29 (A. A.) — Terki tesli- hât konferansı nezdindeki İsviçre he- yeti murabhasası hava teslihatının tenziline yardım etmek için müspet teklifatla bulunmuşur. Bu teklifler, Fransız tezini takviye edebilecek yettedir, Çünkü, e bombardiman tay - yarelerinin menedilmesini, saniyen 8i- Yil tayyarecilik için beynelmilel bir hizâamnâme kabul edilmesini, bu tay - yareciliğin kezalik beynelmilel ve bil- farz Cemiyeti Akvamın yüksek neza- reti altına vaz'ını derpiş eylemekte - dir, Hoover projesi ve Fransa Cenevre, 29 (A. A.) — Fevkalâde' bir hal zuhur etmiyecek olursa M. Herrlot bugün Cenevreye gelecektir. Orada Fransız heyeti fevkalâde bir içtima aktedecek ve ihtimal bilhassa Amerikanın tahdidi teslihat teklifleri karşısında alınacak vaziyeti tayin ey- M. Meclisinde Hava mensuplarının zamaimi kanunu kabul edildi Ankar, 29 — Bugün B. M. Meclisi toplandı. 'Bazı hesabı kat'iler hakkındaki mazbataların müzakeresini tehir ederek hava sınıfı mensuplarına verilecek za- maim ve tazminat hakkındaki | kanun lâyıhasınn müzakeresine geçti. Bu kanun müstaceliyetle mü- zakere ve kabel olundu. Buna nazaran tayyareci zabitleri balon rasat zabitleri ve pilotlara her ay otuz lira, nişancı, bom- bardumancılarına 20şer lira uçuş zammı verilecektir. Bunları almak için her altı ayda on beş uçuş yapmak İâ- zımdır. Bu kanuna göre hava şehitle- | rinin ailelerine bir defaya mab- sus olmak üzre 2500 lira nakti tazminat verilecekti, Meclis, yarın müzakerelerine devam edecektir. Ankara, 29 (Vakıt' — Mecli- sin bugün veyahut cumartesi günü tatili muhtemeldir, Meclisin teşrinisanide içmai yalnız bu devreye mahsus ola caktır. Adliye intihap encümeni Ankara, 29 (Vakıt) — Adliye intihap encümeni 10 temmuzda toplanacaktır. ve çehrelerde metanet ve azim vardı. Karargâhımı Mevlevi tek- kesinde kurdum ve derhal işe başladım. Kahraman Antepli- ler Ermeni ve Fransız taarruzu karşısında silâha sarılmışlar, Ma- raşta olduğu gibi sokak müsa- demelerine başlamışlardı. Bu mü- sademe noktalarının zayıf kısım- larını derhal takviye ettim. Bil- bassa ehemmiyet verdiğim Ko- zanlı cephesine mühimce bir kuvvet o sevketlim, oMüsademe şiddetlenmişti. Antepliler Obü- yük kahramanlıklar gösteriyor- lardı. Fransızlardan daha büyük düşman! İVamınir öşivımer | dukları haberlerin yanlış olduğunu | dayetinden beri M, Von Papenin mü- Telgrai Haberleri İngilizler yeni bir proje hazırlıyorlar! Silâhları tahdit konferansı dünkü ziyafetlerle faaliyete başlamış sayılıyor liyecektir. Harbiye nazırı M, Boncour, bahri- ye nazırı M. Leygue, hava nezırı M. Painleve müstemlekât nazırı M, Sar. rout Amerikâmn tekliflerini tetkik! etmişlerdir. Bu zevat, Fransanm müdafaasın- dan mes'ul yüksek zevat ile görüş - müşlerdir ve mütalealarını heyete ar- zedeceklerdir. Bunün üzerine heyet Moover tek- liflerinin ge wispet dahilinde nararı dikkate almakileceğini ve Fransa ta- mümi bir tahdidi teslihat mukavelena mesine dereedilebileceğini araştıracak tır, ingiltere bir tahdial toslihat plâni hazırladı Londrt, 29 (A, A.) — Resmi İngi « liz mabafilinde İngiliz nazırlarınm dün tahdidi teslihata müteallik bir plânm ana hatlarını ihzar etmiş ol - dukları ve bu plânı evvelce Cenev - rede İngiliz heyeti tarafından serde- dilen ve teslihatm aevi veya miktar itibarile tahdidi formülleri arasmda bir uzlaşma zemini bulmağa matuf o- lan teklifleri ihtiva eylemekte olduğu beyan edilmektedir. Sir John Simonun hafta nihaye - tinden evvel Cenevrede bu plânın &sa- sını heyetlere bildirmesi muhtemldir. Domiayonlarla konfranstaki milmes - Lozanda gerginlik (Üstarsfı 1 inci sayıfamızda; | diğer taraftan uzun uzadıya görüş'- müşlerdir, Nihayet M. Jüllen Durand, M, Mo rmbolk ile birlikte tasavvur edilehi - lecek iktisadi itllâfları tetkik eyle - mişlerdir. i Iausanne, 9 (A. A.) M. Mae| Donald, von Papen ile M. Herxiof ve| ker üç devletin maliye nazırları ara-| smda yaprlanimülakat 3,5 snat-silr - müştür, Du mülükatta bu sabah için derpiş edilen Fransız Alman heyeti tesadüfünün tehirine karar verilmi tir. Maamafih, M, Von Papen ile Herrlot ve M, Martin ile Von Kro - singk arasmda hususi mükâlemeler yapılacaktır. Almanya israr ediyor Latsanhe, 29 (A. A.) — Alman he yetinin bir tebliği Fransız matbuatı - nın Fransızlarla İngilizler ve Alman- Jar arasında dün yapılmış olân mü - zakerelere müteallik olarak vermiş ol beyan etmekte ve bu müzakeratın bi- temadiyen tamiratın tamamen te kay dü şartsız olarak ilgasmı İstemiş ve bunun Avrupanın ihyası ve. itimadın yeniden tesisi için elzem olduğunu i- leri sürmüş bulunduğunu temin et - mektedir. Esasen M. yon Papen dün fikrini tasrih ederek M, Macdonalda şöyle d miştir “Cihanda yeniden itimat tesla rüzatferi devletlerin Versây suahedesinin Gewletleri arasında gözetmekte olduğu ayrıldiarm 4i- gasına karar vermeleri sayesiide Mlnkün olabilir. Bu suretle Almanyaya hükuk mmo - savatı ve emnü selâmet temin edilâğI tak. dirde Almanyanm elhanm iküssliyatmı s- lah için sarfolunacak mum mestiye bir mükellefiyet geklinde iştirak etmesi nün » kün olacaktır. Bu mükellefiyet bitteki ze . rek Almaryada ve gerek bütin Güuyada fktısadi Riuvazenenin yeniden ve tamamen tesis edilmesini istilzam edecektir. Fransızlarla Almanlar OAârasmda sabahleyin aktedilmiş olan müküleme ler bir netice vermemiştir. Bir Al - man menbamdan temin edildiğine gö re M, Von Papen Versay muaâhedesi- nin şark hudutlarına ait abkiminn yeniden tetkikini talep etmiş ve iki memleketin teslihatı arasında Alman- yanın bugünkü kuvvetleri #eviyesin - de bir muadelet vücude getirilmesi - ni istemiş ve altın tevziatmın yeniden İcrası süretiyle paralarm kıymetleri - nin yeniden tesbiti fikrini izah eyle « miştir. Fransanin noktai nazarı Paris, 29 (A. A.) — Havas ajansı! nın muhabiri mahsusu bildiriyor: M Herrlot, Lozanda atideki Fran- sız tezini izah etmişlir. Almanya, tamirat bedellerinin borç lu bulunmakta ve bunları tasdik et - mektedir. Fransa, bu alacağını muhafazaya Azım bulunmakta ve bunu makul bir tarzda istimal etmeyi kabul etmek tedir, Almanya normal zamanlarda bu borcunu nakten tediye edebileceği gi- hi alasaklıların nof'ina alarak has silleri vasıtasile bir proje hakkında istişarede bulunması çok muhtemel - dir. Fakat, Cenevrede İngiliz mümes- silleri ile dominyonlür. mümessilleri arasındaki mütemadi temas dolayısis le dominyonların bu projeye kolay - lıkla muvafakatleri muhtemeldir. Sir Jhon Simon Cenevre, 29 (A. A.) — Sir Jukn Si- mon, dün akşam saat 17 de fayyare ile buraya gelmiş ve M. Hendevsona kısa bir ziyaret yaptıktan sonra İp » zana azimet ve orada M. Mac Donald ile terki teslihat ve hususile İngiliz! kabinesinin derin tetkiklerine mevzu teşkil etmiş olan Hoover teklifatı hak kında görtişmüştür. Sir John Simon, M, Mae Donrlde kabine öelsesine ait olarak bir rapor verecek ve yakında b, Jibsona tevdi edilecek teklifatı başvekile iblâf ey - Yiyecektir. Heyeti umumiye içtimai kaldı Cenevre, 29 (A, A.) — M. Hymans” m rahatsızlığı hasebile bugün öğle - den sonra akti müsammem keyeti u- mumiye İçtimâr cumaya tehir edilmiş tir. Lehistan heyeti manevi terki tesji- hat komitesine matbuat sahasısda da manevi terki teslihatın tesbit'ne ait olarak bir konferansın içtiman dave - ti telkinatını serdeylemiştir. iktisadi menafi temini ve bilfarz şa- rap, madeni maddeler ve turfanda sebze ve meyvalar ithali suretile tes- viye edebilir. Nihayet Almanya, Fransa için mi Musolini ve * Muahedelerin .) Tadili ( Baş makalemizden imübaat ) bedelerin ebedi olamıyacağı ka- naatinde © bulunuyorsunuz, de- mektir. Dedi. M. Musolini bu #uale tebessümle şu şevabı verdi; — Ona şüphe mi var? Evet, her hangi bir muabede, bir milletin istiklâline taallük e- den esaslı haklarının teyidi şek- linde bazı abkâmı ihtiva ederse bu gibi ahkâmı daimi olarak ka- bul etmek tabiidir. Fakat bu ahkâm cezai mahiyette İse, el- bette bunun için bir zaman haddi olmak mantıki bir zarurettir. Filka- kika hükük sahasında bazı wmem- leketlerin ceza kanunları fertlere verilecek terhip cezaları arasın- da ebedi kürek cezası, yahut idam gibi ceza maddelerini ka» bul etmiştir. Fakat beynelmilel hukuk sahasında milletlerin ha- yat haklarını inkâr eden hiç bir usul mevcut olmadığı gibi meselâ haklı veya haksız giriştiği bir harpte mağlüp oldu diye bir milleti veya bir milletin bir kıs- mini ebedi bir esarete mahküm etmek gibi bir ceza usulöde görülmemiştir. Onun için M, Mu- solini'nin “Muahede'er ebedi ola- maz,, şeklindeki sözlerinde mü» him bir hakikat hissesi bulundu» ğu şüphesizdir. Babusus herhan“ gi bir harbe nihayet vermek için imza edilmiş olan bir muahede- nin tatbikatı bir gün yeni bir harbın zubüruna sebebiyet vere- ceği anlaşılırsa, böyle bir tehli- keyi göze slmakdansa her halde mevcut muahedeyi yeniden tetkik tezayit ve emnüselâmet tatbik ve ha- kiki bir sulh temina? vücut bulması suretile hâli hazırda mevcut iktisadi buhranı iktiham için mutlak surete Tâzım olan Avrupada İlmat ve emniye tin iadesine yardım etmiş bulunur. Bittabi Fraasanın bu vaziyeti ayni zamanda Almanya hakkında da müsa| vi bir hüsnü niyet ve menfii umumi- ye namına bir anlaşmayı ihtiva et - miş bulunacaktır. Manlesef, dünkü mükâlemeler bu edip icap eden noktasını tadil etmek insaniyetin selâmeti nami- na daha doğru bir yoldur. Mehmet Asım Akvam “cemiyeti Davet haberli bugün veyahut cumartesi günü bekleniyor Ankara, 29 — Halk Fırkası meclisi grupu dün Türkiyenin hususta Er İ hayale kapılmamak! Akvam cemiyetine davet edil- Jâzimgeld ispat etmiştir. M. von Papen, bazı kuyut ve şürut| mesi meselesini görüşmüş ve da- tahtında bilfarz Fransız teslihatının) vet vukubulduğu takdirde Tür- Almanya seviyesine tenzili ve Fransa bankası ihtiyat akçesi ile Km tes viye edilecek paranın kıymetinin ten- zili şartlarile götürü bir miktar fes - kiyenin Akvam cemiyetine gir- mesine karar verilmiştir. Akvam cemiyetine girmemiz için 40 dev- viyesini aahhüt edebileceğini beyan) let murahhası bir takrir vere- etmiştir. Almanya bütün bu metalibata mu- kabil, yalnız muslihane niyetlerini ib-i lâğdan başka bir şey yapmıyacaktır. M. Mac Donald, daha Fransız na- zrları bu hususta beyanı mütalea et meden evvel bu tekliflerin gayri kabi»; li kabul olduğunu beyan etmiştir. Anlaşabilecekler mi? Lozan, 29(A, A.) — Alman ve Fransız heyeti murahhasaları arasın- da dün yapılan mükâlemeler noktai! nazar ihtilâflarının mevcudiyetini; meydana çıkarmıştır. Bu noktai mazarların biribirine yaklaştırılması için bugün son bir gayret daha sarfedilecektir, M. Mac Donald, öğleden sonra 6 davetçi devleti içtimaa çağıracak - tır. M, Chamberlain, bu akşam hareket, edecektir. O M. Herriot ise pe be günü Parise dönmek niyetindedir. ingiliz gazetelerinin fikri cektir. Ayrica Yunan murahhas M. Mihalakopulos mühim bir nutuk erek ame ei Cemiyetine girmesi etra faydaları izah edecektir. Cemiyete iştirak davetinin per» şembe ve yahut nihayet cu- martesi günü Hariciye vekâletine geleceği tahmin olunuyor. Buğday işl Encümen gümrük resminin tenzili kabul etmedi Ankara, 29 — Buğday kanu- nu Jâyihası encümence kabul edilmiştir. Buğday üzerinden alınacak gümrük resminin icabında indi- rilmesi bakkında hükümetin is- tediği salâbiyete dair olan fıkra Londra, 2) (A. A.) — Matbuati lâyihadan tayyedilmiştir. Lausanne konferansının nazik bir noktaya gelmiş olduğunu yazmakta £- se de, birçok mahafilin efkârına ter » Buna sebep geçen mevsimde- ki ak düşkünlüğü sebebile elman olan gazeteler, konferansm a-| esasen buğday zeriyatına karşı kamete uğrıyacağına inanmamak lâ | temayülü sarsılmış olan çiftçile- zam geldiğini beyan eylemektedir. Times diyor ki: Almanya, tamirat! meselesinin kat'i surette halli ii kul ve Fransaca kabule şayan lifte bulunmaktan imtina edecek o « Jursa bu imtina, bir facia olacaktır. Bütün dünya, Almanyanın teklifini! bekliyor , Son çare : Tehir “ ae) tin bu vesile ile bu yanlış dü- ma) Şüncelerini takviye etmemiş ol- tek mak mülâhazasındandır. Ziraat ve Baytar mektepleri Ankara, 29 (Vakıt) Ziraat Ves kâleti buğday kanununun tatbiki hakkında lâzım gelen ihzarata Paris, 29 (A, A.) — Berlinden hir.) Şimdiden başlamıştır. diriliyor: M. von Papenin menfi tekliflerine karşı M, Herriot'nun dün ileri sür - müş olduğu ihtirazi kayıtlar münadel betile Berlin matbuatı (o konferansın kat'i bir safhaya girmiş olduğunu e - hemmiyetle kaydetmektedir. Gazetelerin ekserisi konferans ne- tayici hakkında treddüt izhar etmek - tedir. Maamafih, Berliner Tagublatt mektedir. * Bit gazete, konfetansın tehir: ile gerginliğin izalesi kabil olabileceği - ne kaldir, Mesele AÂiman heyetinin MM. Grandinin müzaheretine istinat © derek ufak bir fedakârlıkta bile bü * * Junmuyarak bu son vaziyeti alıp alm yacağını bilmektir. Alman heyetinin Fransızlarda bu kadar sarih bir Tâmel hâsıl olmasma intizar eime: