30 Haziran 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

30 Haziran 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sayfaya ait küpürler

Cenevrede Akşam Amerika demek istiyorki: “Silâhları tenzil etmezseniz, alacaklarımı isterim,, Karagözün dediği gibi:...
 Yeni buğday mahsulü ihtiyacımıza kâfi gelecek Ziraat bankasının buğday mübayaasında kâr etmesi muhtemel Ankara, 29 (Hususi) —
 Emniyet işleri Müdürlük teşkilâtı hakkında yeni lâyiha Ankara 30 (Telefon) — Dahiliye vekâleti merkez teşkilâtı ve vazifeleri
 Cemiyeti akvama girmemiz Fransa da dahil olduğu halde 25 devlet imza etti Cenevre 29 ( Hasusi muhabirimizden ) — (Belgrat...
 Fransız sporcuları geldi Rasing Klüp yarın Fenerbahçe ile oynuyor Fransız sporcuları ve kafile reisi ne diyorlar ? Z Yukarıda
 Ziraat encümeni Mecliste yeni bir encümen yapılacak Ankara 29 (Telefon) — Meclisin teşrinisani içtimaında dahili nizamnamede

Cemiyeti akvama gir- memiz hakkındaki teklifi 25 devlet imza etti. Sene 14 — No: 4928 — Fiatı her yerde: 5 kuruş AKŞAM Bu seneki buğday mah- sulünün ihtiyacımıza kâfi geleceği anlaşıldı. PERŞEMBE — 30 Haziran 1932 Telefonlar: Tahrir 21686 — Idare 21434 — Klişe 20113 Cenevrede Akşam Amerika demek istiyorki: “Silâhları tenzil etmezse- niz, alacaklarımı isterim,, Karagözün dediği gibi: “Bakalım, ayinei devran ne gösterecek!..,, demekten başka çare yoktur... Cenevre, 26 — Amerika reisi- cumhuru M. Hooverin, Cenevre havasında âni fırtına koparan beyannamesinden (sonra, terki teslihat konferansı yeniden sükünete ! daldı. Başlıca devletler murahhas- ları, evvelâ kendi aralarında bir anlaşma ve uzlaşma zemini bulmak için Ootel oOodalarında (hususi görüşmelerine devam ediyorlar. Geçen gün, umumi komisyonda M. Litvinofun alaylı şikâyetinden sonra, evvelce (| İngiliz, fransız, Amerika murahhaslarına inhisar - eden bu gizli temaslara Rusya, Japonya ve Italyanın iştirak ettiril- mesi mümkündür. M. Hoover'in cihan teslihatında üçte bir nisbetinde tenzilât isteyen ve ancak bir, iki gün için heyecan uyandıran beyannamesi de, bu müzakere ruznamesine sokuldu, bitti... Ilk günü top gibi patlıyan bu Amerika teklifatının mukadderatı da hakikaten, diğer bin türlü terki teslihat teklifleri gibi, dos- yalar arasına karışmaktan ibaret mi kalacak? Buna ihtimal vermek güçtür, çünki Amerikanın son teklifleri, yalnız Cenevredeki terki teslihat konferansını değil, Lozan- daki alman tamiratı konferansıni, ve bu münasebetle bütün dünya iktisadiyatı hakkında ittihazı devletlerce mukarrer tedbirleri alâkader ediyor. Amerika, alman tamirat borç- larile, diğer harp borçları mesele- sine karşı sarih ve kat'i bir lâkaydi o göstermekle ( beraber, Cenevre ve Lozan konferansları arasında şimdiden sıkı bir müna- sebet teessüs etmiştir. Birinin muvaffakıyeti, diğerinin müsbet surette neticelenmesile münkün- M. Hoover dür, Amerikanın, gerçe, Lozanda ne murahbası, ne alâkası vardır. Fakat Cenevredeki Amerika heyeti murahhasasının memnun olması, Lozan işlerini kolaylaştıracaktır. Şimdiki halde her iki konfe- ransta da, yeniden ciddi müşkilât baş gösterdi. Lozanda, tamirat meselesinde, fransız ve ingilizler arasında esaslı zıddiyet var: Ingilizler , almanlardan artık harp tazminatı ve tamirat bedeli diye hiç bir şey alınmamasında, ve bu alacak üstünden bir sünyer geçirilmesinde şiddetle ısrar ediyor- lar. Bunun sebebi, zahirde şudur : Almanlar, bu fena vaziyet dahilinde oher sene milyarlar vermekte devam ederlerse dünya iktisadiyatı katiyen düzelemez... ( Devamı dördüncü sabifede ) Yeni buğday mahsulü ihtiyacımıza kâfi gelecek Ziraat bankasının buğday mübayaasında kâr etmesi muhtemel Ankara, 29 (Hususi) — Büyük Millet Meclisi buğday kanununun tetkikine devam ediyor. Kanun mucibince (o ziraat (o bankasının almağa mecbur olacağı buğday miktarı bir, bir buçuk milyon kental kadar tahmin ediliyor. Bu suretle buğday mübayaasından dolayı zarar miktarının, en fena şartlar dahilinde bile bir milyon lirayı bulmıyacağı anlaşılmaktadır. Bu sene, ecnebi neşriyatına göre dünya rekoltesi azdır. Sto- kun 150 milyon kentaldan 100 milyona düşeceği tahmin ediliyor. Bu sebeple ziraat bankasının mü- bayaa ve satışlarından bir kâr temin etmesi bile muhtemeldir. 930 - 931 memle- senesinde | ketimizde buğday ekim sahası | 34,169,394 dönüm clarak tesbit | edilmiştir. Bu sene buğday ekilen saha yüzde on, on beş noksandır. | Rekolte 20-22 milyon kental tah- min ediliyor. | 1927 senesine kadar memleke- | timize © hariçten hububat ithal | ediliyerdu. 1928 den itibaren buğ- day ithal edilmemeğe başlanmış, | istihsalât seneden seneye artmıştır. İ Bu sene ekim nisbeti bir parça | az olmakla beraber son yağmur- lar sayesinde memleketin ihtiya- cına kâfi buğday alınacağı tahmin | edilmektedir. Yalnız ihracat yapı- İ Jamıyacaktır. Esasen bugünkü makul fiatler devam ettikçe ve ihtiyaçtan fazla stok yapılmadıkça | ihracata lüzum da yoktur. Cemiyeti akvama | girmemiz Fransa da dahil olduğu halde 25 devlet imza etti Cenevre 29 ( Hususi muha- birimizden ) — (Belgrat rad- yosu vasıtasile) Türkiyenin Çemiyeti Akvama girmeğe davet edilmesi hakkında heyeti umumiyeye verilmek o üzere hazırlanan takriri Fransa da imza etmiştir. Bu suretle imza eden devletlerin yekünu yirmi beşe baliğ olmuştur. Cemiyeti Akvam heyeti umumiyesinin toplanması, reis Belçika murahhası M. Hymansın Lozanda meşgul olması hasebile cuma gününe ) kalmıştır. Nm az — > Ga AKŞAM Bugün 16 Sahifedir Emniyet işleri Müdürlük teşkilâtı hakkında yeni lâyiha Ankara 30 (Telefon) — Dabhi- liye vekâleti merkez teşkilâtı ve vazifeleri (hakkındaki (kanunun bazı maddelerinin tadiline dair olan lâyiha ruznameye alınmıştır. Bu lâyihaya göre emniyet işleri umum müdürlüğü altı şubeden ve müstakil evrak ve tahkikat bürolarından teşekkül edecektir. Birinci “şube memleketin umumi emniyetine müteallik işlerle meş- gul olacaktır. Ve iki bürodan mürekkep bulunacaktır. Birirci şube müdürlüğü umum müdürlük muavini tarafından idare olunacaktır. ; Ikinci şube idari, beledi ve adli zabıta işlerile, üçüncü şube polis amir ve memurlarının zat işleri, polis mektebi, talim ve terbiye ve umumi zabıta teşkilât ve tev- ziatı hesap ve levazım işlerile, dördüncü şebe ecnebilere müte- allik muamelat ile meşgul ola- caktır. Beşinci şube zabıtaya ait teknik işlerle, istatistik ve neşriyat işle- rini ifa edecektir. Altıncı şube memleketin umumi âsayişine mü- tallık işlerle meşgul olacaktır. Ziraat encümeni Mecliste yeni bir encümen yapılacak | Ankara 29 (Telefon) — Mecli- | sin teşrinisani içtimaında dahili | nizamnamede tadilât yapılarak bir de ziraat encümeni ihtas olunacaktır. Iktisat encümeninin âzalarının | adedi on beşe indirilecek, ziraat encümeninin de on beş âzası | bulunacaktır. Mühim iktisadi me- | selelerde her iki encümen muh- telit bir halde toplanarak mese- leleri müşterek bir halde tetkik edeceklerdir. mmm Fransız sporcuları geldi Rasing Klüp yarın. Fenerbahçe ile oynuyor Fransız sporcuları ve kafile reisi ne diyorlar ? Yukarıda fransız futbolcuiarı otelde tıraş oluyorlar, aşağıda istasyonda istikbale gelenler arasında Böyle merasimii, nutuklu işleri | gondan çıkan fransız futbolcularile sevmem amma, Rasing klübün | temas ettikten sonra tekemmül mihmandarlığını yaptığıma hiç | etmiş bir sporcu ile nekadar peşiman değilim. lezzetli konuşulduğunu anladım. Dün Sirkeci garına yataklı va- (Devamı dördüncü sahifede) 0 Ü — Iş anaml.. Şu Istanbul yaman yerl. Memleketten geleli “daha bir hafta oldu, on kilo artmışıml..