30 Haziran 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

30 Haziran 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sabife 2 i Akşam Hava zabitleri Zam lâyihası dün Mecliste kabul edildi Ankara 30 — Büyük Millet meclisi dün toplanmıştır. Içtimada hava zabitlerine verilecek zam lâyihası o müstaceliyetle (| kabul edildi. Bu lâyihaya nazaran tayyare zabitlerine, balon rasıdı zabitlere, pilot gönüllü zabitlere, pilot gönüllü küçük zabitlere her ay otuzar lira, nişancılara, bombardımancılara, balon nişancısı gönüllü zabitlere, balon nişancısı küçük zabitlere ayda yirmişer lira uçuş zammı verilecektir. Uçuş zamları her iki senede bir arttırılacaktır. Vazife uçuşu yapan tayyare mühendisleri, ma- kinistler, fotoğrafçılara her uçuş saati için üçer, gece uçuşları için de ayrıca beşer lira gece zammı verilecektir. Meydan uçuşları? için bunlardan mada üçer lira verilecektir. Hava mektebi talebesini uçurarak yetiş- tiren muallimlere şahadetname- lerin tevziine, her talebe için 25 lira hesabile yetiştirme ikramiyesi verilecektir. Vapurcular Yeni bir kanun lâyihası hazırlanıyor Vapurculuk ( inhisarını tetkik eden encümen bir iki güne kadar mesaisini bitirecektir. Ankaradan gelen haberlere göre, encümen, vapurculuğun teşrinievvele kadar bu günkü şekilde devam etmesini muvafık ogörmüştür. (Encümen teşrinievvelden sonra, vapurculuk inhisarı meselesini tekrar tetkik edecektir. Teşrinievvele kadar devam ede- cek olan vaziyet hakkında ayrıca bir karar verilecektir. Diğer taraftan verilen malümata göre, hükümet hususi vapurların teşkilâtı seyrüsefer şeraiti hakkında ayrıca bir kanun lâyihası hazırlı- yacaktır. Bu kanuna uzun seferlere giden posta vapurlarında, birer doktor bulunacaktır. Bundan başka yolcu vapurlarında ( telsiz (bulunması mecburi olacakır. Bu kanunda, her önüne gelen vapurun uzun sefelerde yolcu taşıması -menedilecektir. Hangi vapurların uzun veya yakın sefer- lere yolcu taşıyabileceklerini, deniz ticareti müdüriyeti tayin edecektir. Bu suretle, ufak tefek vapur- ların, oromorkörlerin, © yüzlerce yolcu taşımasının önüne geçile- cektir. Kanun lâyihası, buüyük posta vapuru işleten vapurcuları mem- nun etmektedi Ankarada bir hırsız yakalandı Ankara, 30 (Telefon) — Kapı açmak suretile Ankaranın muh- telif semtlerinde bir çok sirkatlar ika eden Halepli Beşir Hasan dün yakalanmış ve cürüm- lerini itiraf etmiştir. Hasanın Yenişehirde Iş banka- sindan Suat Saim, hariciyeden Feridun Cemal, erkânıharp mira- layı Bekir beylerle, divan mura- kiplerinden Âsım, Gazi muallim mektebi müdürü Avni beylerin ve daha bir çok kimselerin evle- rini soyan hırsız olduğu tahakkuk etmiştir. Hasanın yatağı bulunan Turan ve Ahmet Şükrü tevkif edilmişlerdir. Almanya içtimalara tekrar izin verildi Berlin 29 (A. A.) — Mare;:l Hindenburg tarafından neşredilen bir emirname ile evvelden haber verilmek şartile açık havada içt'- malara tekrar müsaade edilisiştir. oğlu | kahve ve çay ithalâtını bir tukları mal nisbetinde lerdir. 932 mayısının otuz tutulmıyacaktır. Cenevre 29 (Hususi) — Lozan tamirat (o konferansı müzakeratı bir çıkmaza girmiştir. Buna sebep fransızlarla almanların birbirine tamamen zıt olan noktani nazar- larında ısrar etmeleridir. Fransızlar tamirat parası veril- mesinin bir kaç sene ileriye bıra- kılabileceğini, o fakat büsbütün kaldıralamıyacağını ileri sürüyor- lar, Almanlarise tamiratın tama- men ortadan kaldırılmasını isti- yorlar. Alman başvekili M. Von Papen son defa Berlinden döndükten sonra bununla iktifa etmiyicrek Versay muahedesinin şark hudutla- rına ait maddelerinin değiştiril- mesini, diğer devletler askeri kuvvetlerinin de Almanya dere- cesine indirilmesini ve dünyada mevcut altınların iktisadi hayatı canlandıracak şekilde Oyeniden tevzi edilmesini istemiştir. Almanlar diyorlar ki: “Bugünkü iktisadi bubranın başlıca sebep- lerinden biri tamirat meselesidir. Tamirat namile para ve eşya verilmesinin bir kaç sene tehiri hiç bir işe yaramaz. Tabii vazi- yetin teessüsü için tamirat kâmilen ortadan kaldırılmalıdır. Askeri (o kuvvetlere Almanya, o komşuları tırnağa kadar silâhlı bir Siyasi cinayetler Bir Makedonya v voyvodası öldürüldü gelince, tepeden muhabiri mahsusumuz bildiriyor ) : Protogerof partisi (o erkânından Angelof dün akşam Hasköyde katledilmiştir. Katil Gorof tevkif edildiği za- man zabıtaya bu katili Makedonya komitesinin emriyle ika ettiğini söylemiş ve emri Sofyada umumi bir bahçede kendisine iki rovel- verle iki bin leva veren bir ko- mite mensubundan telâkki ettiğini ilâve etmiştir. Bir fransız kadın muharriri öldü Paris, 29 (A. A.) Fransız edebiyat aleminde Gyp namiyle maruf olan ve bir çok romonlarla mudhike eserlerinin mukarriri bulunan Madam La Comlesse de Martel dün vefat etmiştir. helde | Sofya, 29 (A.A. ) — (Balkan | mezun olacaktır. İthalât yapanlar memlekete sok- Türk malı birinci gününe kadar yapılan mukavelelere istinaden getirilecek şeker, kahve, çay ve bu kanunun neşri tarihinde gümrük- lere gelmiş şeker, kahve ve çaylar bu hükme tabi | l | | mallar anlaşacağı gibi elden idareye ihraç edeçek- Şeker, e e, çay ithali Kanun çıkınca, antrepolarda bulunan 4 milyon kilo şeker, serbesçe girecek Ankara, 30 (Hususi ) — Şeker, kahve ve çay i itbalâtının bir elden idare olunması hakkıdaki kanun lâyihası basılmış ve mebuslara dağıtılmıştır. Lâyihanın aldığı son şekle nazaran hükümet biç bir menfaat gayesi takip etmek şartile şeker, Şeker, kahve ve çaya mukabil ihraç edilecek hükümet tarafından Takas komisyonu ecnebi müesseselerle bu hususta tayin olunacaktır. ithalâtçı tüccarlar da kendi hesap- larına hareket edebileceklerdir. Hükümetçe tanzim edilen bir istatistiğe göre bir hazirana kadar sipariş edilmiş olan şekerin miktarı 12 milyon kilo kadardır. Elyevm antrepo- larda bulunan şeker de 4 milyon kiloyu bulmaktadır. Yeni kanunun tatbikine başlanmasile antrepo- larda bulunan şekerin serbestçe ithaline müsaade edileceği anlaşılmaktadır. iken kendisini hiç bir zaman emniyet (o içinde göremez ve rahatça çalışamaz. Bunun için diğer devletlerin kuvvetleri de Alman kuvvetleri derecesine indi- rilmelidir. Şark o hudutlurının — tashihine gelince, buradaki hudut alman topraklarını ayırmak üzere çizil- miş gayri tagii bir hattır. Bu hattın da tashihi lâzımdır. Bunlar yapılırsa Almanyanın hiç bir düşüncesi kalmaz, bütün me- saimizi dünva iktisadiyatının yük- selmesine sarfederiz. Fakat bu hususta tam bir muvaffakıyet elde oOetmek için dünya altın mevcudunun münasip bir şekilde tevzii de lâzımdır.,, Almanların bu talepleri, bilhassa Fransız heyeti tarafından heyecanla karşılanmıştır. (Bunlar (O Versay muahedesi ahkâmının herhangi bir suretle tadili katiyen mevzuu bahıs olamıyacağını söyliyorlar . Mamafih ingiliz başvekilinin tav- siyesi üzerine bu sabah alman ve fransız obaşvekilleri (toplanarak uzun müddet müzakerede bulun- muşlardır. Fakat bu müzakere hiç bir netice vermemiştir. Bura makafili henüz ümidini kesmemiştir. Almanların Versay muahedesinin tadili gibi talepler- den vaz geçerek, fransızların Bire yirmi Manisa havalisinde tecrübe edilen yeni bir tohum Manisa 29 (Hususi) — Evvelce Halkalı ziraat ıslah istasyonundan Makedonya voyvodalarından ve | gelen Manitoba buğdayı Karaağaçlı çifliğinde — ekilmişti. Bu kerre hasadı yapılan bu buğday harman edilmiş ve bire yirmi hasılat verdiği | gibi kışm soğuklarına ve muhte- | | Nif emraza mukavim olduğu da | tesbit edilmiştir. Muhitte bunun pek elverişli bir tohumluk olduğu | kanaati hasıl olmuştur. | Bu işlerin tesbiti (Oiçin odün ziraat müdürü Ali bey refakatinde Cevat ve Hüdai beyler olduğu halde Karaağaçlıya gitmişlerdir. 932 büiçösi Berlin 29 (A.A.) — Hindenburç, bugün ve ya yari 1932 bütçesini | ile neşrec fen memurları Aimanvama | kara 16 cektir. | mahallede Iki taraf anlaşamıyor Tamirat konferansı dağılmak tehlikesi karşısındadır da tamirat meselesinde feda- kârlık göstererek bir oanlaşma husule geleceği ve iktisadi buh- rana karşı el birliğile çalışmak içim bir esas bulunacağı ümit ediliyor. Maamafih vaziyet çok gergindir. Tahdidi teslihat konferansı Cenevre, 29 (Hususi) — Bir müddetten beri yalnız bir encü- meni çalışan tahdidi teslihat kon- feransı gelecek haftadan itibaren tekrar umumi içtimalara başlaya- caktır. Konferansın reisi M. Henderson bazı heyetler âzasına bir öğle ziyafeti vererek önümüzdeki hafta- larda ne suretle çalışılacağını izah etmiştir. Yeni içtimalarda Hoover teklifi tekrar mevzuubahıs olacaktır. In- giliz başyekili M. Makdonaldın bu teklifin kayıtsız ve şartsız kabulüne taraftar olduğunu, fakat bir kısım ingiliz nazırlarının bazı kayıtlar o konmasını istedikleri söyleniyor. logiliz başvekili cumartesi günü zeplinle Londraya hareket ede- cektir. Akşam kalkacak olan zep- linde yer tutınuştur. Maamafih vaziyet icap ederse Cenevrede daha bir müddet kalması muh- temeldir. Yeni müsademeler Bombayda nı müslümanlarla mecusiler tekrar çarpıştılar! Bombay, 29 (A.A.) — Bomba- yın şimalinde mecusilerle müslü- manlar arasında yeniden bir takım arbedeler olmuştur. Polis, kıyam- cılar üzerine ateş açmağa mecbur olmuş ve bunlardan birisi yara- lanmıştır, Arbedeler dolayısile de başkaca 19 kişi daha yaralan- mıştır. Asayiş iade edilmiştir. Bu kar- gaşalıkların zuhur etmiş olduğu bütün dükkânlar ka- patılmıştır. Selim Sırrı bey Prağa hareket etti Sofya, 29 (A. A.) — (Balkan muhabiri mahsusumuz bildiriyor) : Bir müddetten beri istirahat etmek üzere burada bulunmakta olen maarif vekâleti baş müfettiş- lerinden Selim Sırrı bey bu akşam | rarsket etmiştir. 30 Haziran 19327 Bir sabıkalı Baytar mektebi elbisesile gezerken tutuldu Küçükpazar polis merkezi dün | bir sahtekâr tevkif etmiştir. Vaka | şöyle olmuştur: Üzerinde askeri baytar mektebi elbisesi bulunan 25 yaşlarında bir adam dün akşam üzeri Kü- çükpazarda sebzehali caddesinden geçerken orada bulunan arzu- halcı Nazmi efendi isminde birisi polis nokta memuruna bu adamı göstererek kendisini çok tanıdı- Şını ve baytar mektebile hiç bir alâkası olmadığı halde bu elbise “ile dolaşması şayanı dikkat oldu- gunu söylemiştir. Bunun üzerine nokta memuru bu şüpheli talebeyi karakola davet etmiştir. Karakolda yapılan tahkikatta bu adamın Ali Naci isminde birisi olduğu ve hakika- ten baytar mektebile hiç bir alâkası bulunmadığı anlaşılmmış- tır. Ali Nacinin üzeri arandığı 72- man çebinden, üzerinde “Konya erkek lisesi, yazılı sahte bir mühür, altında Halit imzası bu- lunan ve bu sahte mühürle mü- hürlenmiş sahte bir askeri baytar mektebi vesikası, Harbiye mek- tebine hitaben yazılmış ve altında topçu miralayı Cemil imzalı sahte bir kolordu vesikası ve daha bir çok evrak bulunmuştur. Polis 2 inci şube müdiriyetinde tahkikat esnasında bu yapılan adamın (o sabıkalılardan (olduğu anlaşılmıştır. Ali Naci geçen sene de aynı şekilde sabte elbise ve vesikalarla harbiye (mektebine (müracaat etmiş ve mektep idaresi bundan şüphelenerek kendisini yakalayıp polis 2 inci şubesine teslim etmişii, Bu yüzden poliste parmak izi vardır. Tahkikat devam ediyor. Dut toplarken Bir çocuk ağaçtan düşerek yaralandı Büyükderede "Rıza efendinin oğlu 7 yaşlarında Cahit dün dut ağacına çıkarken müvazenesini kaybederek düşmüştür. Sukut esnasında yerde bulunan sivri bir ağaç parçası çocuğun karnına saplanarak ağır surette mecruhiyetine sebebiyet vermiştir. Çocuk hastahaneye baldırılnıştır. Otomobil kazası Şoför Ahmedin idaresindeki otomobil Keresteciler caddesinde Ayşe banım isminde bir kadına çarparak ağır surette yaralamıştır. Kadın hastaneye kaldırılmıştır. Kemaleddin Sami paşa tamamen iyileşti Weimar 29 (A.A.) — Tehlikeli bir otomobil kazası geçirmiş olan Türkiye büyük elçisi Kemaleddin Sami paşa tamamen iadei afiyet ederek hastaneden çıkmıştır. Bir kaç hafta otelde istirahat ede- cektir. Tarih kongresine gidecek muallimler Ankara tarih kongresine iştirak edecek olan tarih muallimleri bugün Ankaraya gideceklerdir. Dünkü trenle, Darülfünun tarih müderrislerinden Ahmet Refik, Hâmit, Köprülüzade Faat beyler Ankarayahareket etmişlerdir. Tarih muallimleri Ankara lişe- sinde kalacaklardır. Mahkemelerin tatili » kara, 29 — Mahkemeler 20 te ızda tatil yapacaklardır.