19 Eylül 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

19 Eylül 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

Sayıfa 2 w : Herriot tehdit ediyor huzurunda bu rabıtayı iltizam e- debileceklerini #öylemiştir. Encümen reisi, M. Herriot'ya teşekkür etmiştir. Ynümüzdeki içtima devresi bi- dayetinde başvekil yeniden isti- ma edilecektir. Almanyanın deniz msnevreleri BERLİN, 18 (A.A.) — Havas ajansı muhabirinden: Alman bah riye si, 19 ilâ 21 tarihinde ve bah- riye erkânından amiral Raeder- in riyaseti altında şimal denizin- de manevralar yapacaktır, BERLİN, 18 (A.A) — Havas ajansı muhabirinden; M. Herriot nun Fransız meb'usan meclisi ha- riciye encümeninde dün vaki olan beyanatı Almanyada büyük bir memnuniyetsizlikle karşılanmış» tır, M. Herriot nun Almanyanın gizli teslihatı hakkında bir tahki- kat açtırmak maksadile bu tesli- bata müteallik bir dosyayı icabın- da milletler cemiyetine tevdi et- mek niyetinde bulunması Berlin matbuatında büyük bir infial ve protesto fırtıması koparmıştır. “Deutsche Allgemeine Zeitung,, diyor ki: Almanyanm, Fransanın plânı- na karşı gerek hukuki ve gerek siyasi noktai nazardan gayet şid- detli bir mukavemet gösterdiği â- şikârdır. Demokratların mürevvici ef- kârı olan Berliner Tagablatt ga- zetesi M. Herriot'nun meb'usan meclisi encümenindeki beyanatı- nın Alman sefiri M. von Hoesche e vermiş olduğu teminat ile müte- nakıs olduğunu iddia etmektedir. Bu gazete diyor ki: M. Herriot Alman sefirine milletler cemiyeti kadrosu dahilinde olmak © üzere Almanya ile bir müzakerat kapı smın açık olduğunu söylemiştir. Hariciye encümeninde söylenilen mütecavizane sözler, bu müzake- ratı teshil edecek mahiyette bu- lunmaktadır, “C, kruavazörünün vazifesi başka 1. Berlin, 18 (A.A) — “C., ismin- deki Alman krüvazörünün inşası- na başlanılmasının, Almanya'nın tahdidi tealihat konferansa ade- mi iştirakile ve teslihat sahasında müsavat tesisine dair Almanya tarafından vuku bulmuş “olan şebbüslerle alâkadar değildir. Braunshweig kruvazörünün ye- rine yeni bir kruvazör inşasından başka bir şey mevzuu bahis değil. dir. Esasen Fransanın 1931 senesin de 26,500 tonluk bir harp gemisi- nin inşasına başlamağa karar ver- miş olduğu ve İngiltere'nin 3 kru- vazör, 3 torpido muhribi, 3 tah- telbahir inşasını emreylediği ve 1932 senesi nihayetine kadar bu erkamı iki misline iblâğ eylemek hakkını muhafaza eylediği ve A- merika ile Japonya'nın da “yeni harp gemileri inşasına karar ver- miş oldukları nazarı itibara âlı- nırsa bu yeni kruvazörün inşası keyfiyetinin cihandaki bahri tes- lihat meselesinde pek mühim bir rol oynıyamıyacağı anlaşılır. “Tan, gazetesi diyorki .. (e Telgrai esen san seerrene Seva ame eee 0EeeNmEr eee . VAKIT M. Henderson diyor ki ya silâhları eksilteceğiz, yahut alabildiğine silâhlanacağız ! Haberleri o v0eaaase senar orsnmmessesmeri Bemar Silâhları eksiltme konferansı toplanırken : Bu defa Londra, 18 (A.A) — Cenev- reye hareketinden evvel Alman- yanın askeri noktai nazardan müsavat talebine dair olan müh- tırası bakkında sorulan bir suale cevap veren M. Henderson, şöy- le demiştir: Konferans bürosu, Almanya- nın tebliğini hemen nazarı dik- kate alacaktır, Kapının tamami- le kapatılmamış olduğunu söyli- yebilirim, Konferansın ifa ede- ceği vazifenin maruz kalacağı müşkilât çok büyüktür. Fakat hakem usulüne umumi teslihata ait fili tedbirlerin ilâvesi müm- kün olsaydı umumi emoü selâ- met tahakkuk sahasına isal edil- miş olacaktı, M. Henderson, beşeriyetin ya tahdidi teslihat ve emnü selâ- met ve yahut teslihat yarışı ve emniyetsizlik ve harp tehlikeleri şıklarından birini tercih mecbu- riyetinde bulunduğunu söylemiş- tir, Mumaileyh, konferansın “cihânı iyi bir yola” sevketmekten hâli ...EEEASEEEEENEEEEEUUEREUNEEUBUNEUAEENUNEUEUAUEEEAEEEAN EKE EENESEN, Bulgaristanda Şimendifer nazırına sul kast mı? Sofya, 18 (Hususi) — Şimen- difer nazırı G. Kosturkof'un bu- lunduğu (Oo varna'Sofya (Utireni Kamenitsa * Levski istasyonları arasında mübim bir kaza geçir- miştir, Hadise şöyle olmuştur. Bu iki istasyon arasındaki hat üzerine büyük ve kalın bir telg- raf direği konmak suretile tren haltan çıkarılmak istenmiştir. Fa- kat makinistin vaktinde aldığı tedbir sayesinde mübim bir ka- zanın Önüne geçilmiş ve makine- nin direğe çarpmasile hasıl olan sarsıntıdan başka birşey olma mıştır. Direk hat üzerinden kal- dırılmış ve tren yoluna devam etmi Ayni hat üzerinden bir müd- det evvel kıral ile “kıraliçenin hemşiresinin < bulunduğu (tren geçtikten sonra bu direğin kon- masından şimendifer onazırına karşı bir suikast yapılmak isten- diği zannedilmektedir. Alman tayyarecisi Üdet'ten haber yok Berlin, 18 (A.A) — Meşhur Alman tayyarecisi Üdet'ten ha- ber yoktur. Familie Volante'i bulmak maksadile tekrar çirişil- miş olan taharriyata iştirak mak- sadile bavalanan bu tayyarecinin şarki Groenland'da yoluğu şa- şırmış olmasından korkulmakta- dır. yi onaran res sa AMMAN rağ etmek için sarfolunan mesai- Paris, 18 (A.A) — Tan gazete- | nin devam etmekte bulunduğunu si yazıyor: göstermektedir. Alman hükümetinin son günler | | İşte bu hal, teslihatın umumi deki tebliğleri ve kararları, yeni | surette tahdidi kimin endişe- den silâhlanmak bütün | bahiş bir mahiyet izafe etmekte bütün Alman siyasetine hâkim ol- | ve bütün hükümetlerin müteyak- makta olduğunu ve Almanyayı | kız davranmalarını âmir | bulun- bakiki bir askeri devlet haline if- maktadır. hdi | Calais'ye doğru yoluna devam tahkikata vazıyet etmiştir. kalacağımı hiç de zannetmediği- | Di zira konferansın hiçbir zaman bu bakikatları göz önünden uzak tutmamakta oldujunu süylemiş- tir. M. Henderson, konferansın akamete uğrıyacağma kail de- ğildir. Yarın gidiyorlar Paris, 18 (AA) — M. Hor- riot, ve M. Paul Boncour, 'salı günü Cenevreye gideceklerdir. Amerika tahdidi teslihata devam ediypr Vaşington, 18 (A.A) — Ak manyanın tahdidi teslihat konfe- ! ransı bürosunun mesaisine işti- rak etmemek kararının Amerika bükümetinin teslihatım tahdit plânma devam etmek azmini tezelğüle (o uğratmamış olduğu zannolunmaktadır. Mamafih bü resmi mehafil, Almanyanın tahdidi teslihat kons feransı önümüzdeki Şubat ayin- da celselerini aktetmeden evvel bu kararını bir kere daba tetkik Yugoslavyada €er. Belgrat, 18 (Husüsi) — Vele- bit dağının Yadovno mevkiinde" bir jandarma müfrezesile bir çe- te arasında müsademe olmuştur. Bu çetenin Druşta jandarma ka- rakoluna baskın yapan çete ol- duğu anlaşılmıştır. e Müsademe neticesinde çete efradından ba» ları yaralanmıştır. Müsademe maballinde 4 cehennem makinesi 7 alelâde bomba, 4 rüvelver, 2 bin fişenk ve saire bulunmuştur. Yeni Rayştağ inti- babatı nezaman? Berlin, 18 (A.A) — Yeni Ra- yehtağ -intihabatının . tarihi. 6 teşrinisani olarak tesbit edil miştir. Yeni fırka kuruldu Berlin, 18 (A.A) — Yeni (Ri- yaseticümhur fırkası) tecessüs et- miştir. Uzun müddettenberi bah- sedilen ve teşkili alâka ve tevec- cühle karşılanan bu fırkanın teş- kiline ait proje, terkedilmiş oldu- ğu halde bugün : tekrar mevzuu bahsolmağa başlamıştır. Hükümet daha şimdiden rağ- betten düşmüş gibi görünen bu yeni hareketlerle hiç bir alâkası olmadığını beyan etmektedir. zamla Bır deniz kazası Londra, 18 (A.A — Altın ok “La Fleche d'Or,, ismindeki lüks trene rakip olan birinci sınıf yolculara mahsus bir lüks vapu- ru olan Canterbury vapuru, dün diğer bir vapur ile müsademe etmiş ve fakat pek az hasara uğramıştır. Bütün yolcülar, sağ ve salim: dirler. Gemi, kendi vesaiti ile se lannt edebilmiştir. edeceğini ümit etmektedir, M, Litvinof!, Berlinde Berlin, 18 (A.A.) — Wo'ff ajansından; - Cenevrede ibikat edecek olan tahdidi teslihat konferansının mesaisine iştirak etmek üzere oraya gitmekte olan Sovyet Rusya hariciye ko- miseri M. Litvinoff, dün Berline muvasalat etmiştir. Mumaileyh, başvekili we hariciye nazırmı ziyaret etmiştir. Hariciye nazırı, Sovyet komiseri . şerefine bir ziyafet varmiştir. j M. Tyreli, M, Herrlot'nun yanında., Paris 18 (A.A) — M. Herriot ile M. Tyrell, dün gece hariciye nezarelinde 2 saat'kadar görüş- müşlerdir. lagiliz sefirinin İngiltere - hari- ciye nezaretinin Almanyanın tes- libat sahasında: müsavat talebi hakkındaki İnğiliz noxtai “naza- rini tasrih eden ve bugüü “öğle- den sonra nöşredileğek olan no- tasının ana hatlarım izah etmiş olduğu zannolunmaktadir. ararsan re ERE Yunanistanda Yöpmeeterr EA edildi Atina, 18 (Apo) — Atinada bulunan birinci kolordu kuman- danı ceneral Matiettâs bir emir- name neşretmiş her türlü miting, toplantı've tezahüratı menetmiş- tir. Bu tedbirler intihabat esnasın- ida ve bittikten sonra olması muhtemel (karışıklıklara mani olmak içindir. Manisa bağcıları heyeti döndü Manisa, 18 — Manisa bağ- crlar heyeti reisi Mustafa Fev » zi Bey Ankaradan dörmüştür. Mustafa Fevzi Bey Ankarada yap tığı teşebbüsler hakkında . şunları söylemiştir: i — Başvekil Pş. üzümlerimizin Ziraat Bankasınca satın alınma- sını, ayrıca inhisar idaresinin de mübayaada bulunmasını emretti. İktisat Vekili de üzümlerimizin harice satılmasını temin için bü- tün vesajte müracaat etmeği ta- ahhüt etmiştir. Mübayaata başlan mak için depo tedarikine tevessül edilmiştir.,, Dün gece bir cinayet oldu Dün gece Şişhane karakolu ci- yarında bir cinayet olmuştur. Yüksek kaldırımda fırıncı Ah- met Şişhanede Kasımpaşaya doğ- ru giderken kim olduğu anlaşıla- mıyan birisi tarafından beş kur- şunla ağır surette yaralamıştır. Katil cinayeti müteakip. tabanca- sını atarak kaçmıştır. Vak'adan biraz sonra nöbetçi :müddei »w mumisi hadise mahalline gelerek 19 Eylu! 12745 Bugünün Hayf . Meselesi nar rine (Başmakalemizden İ takas usulünün az çok farkli İ bu mahzurlu neticeyi muhakkaktır. O haldene yapmak lâzı! Bahsettiğimiz mabzura bir bulmak kabil değilmidir? hükümetin yapacağı tetkikat! terecektir. Ve eğer bu lar ihracatı teşvik için alıni? kas tedbirini kaldırmaktan b” bir süretle bertaraf edil cekse bunu göze almak gelecektir. Fakat diğer taraftan me ketin döviz ihtiyacını temin £ mek için ihtacatı da bugün © ğu şekilde serbest birakma içabedecektir. Filhakika b0#” i birihracatcı memleketten bi” bir vapur dolusu mal sevkel olsa bunun bedeli olarak i cak döviz üzerinde biç bir trol mevcut değildir. ibr. isterse bu parayı ecnebi b larında bırakabilir. Bu takd | memleket bu mıktar servetini bedebilir. Binaenaleyh m ketten birçok teshilatlar ile pılan ibtacatm döviz şeklim bedellerinin Devlet banka gelmesini, burada piyasa Üz€ den Türk parasına tahvil edi sabiplerine verilmesini temin mutlaka ( bir usül koymak zımdır. Ep PE OZON CEV Mehmet Asıf ti Cenup hududunf . Vanlmeslesamazaz yi kaçakçılar Ankara, 18 (A.A) — mız malümata nazaran budutlarımızda eylülün 13 v€ üncü gecelerinde Resülaynın #” mıntakasında kaçakçılar üç | de gümrük muhafaza müfr€ lerimizin pusularına düşürül tür. Müsademe met'cesinde sağlam bir ölü ve üç ağır | yedi kaçakçı yakalanmış 6 d 27 merkep, iki at kaçak rile birlikte ele geçirilmiştir. lülün başındanberi budut üz€. de kaçakçılarla yapılan mü meli müsademesiz vak'alardi i beygir, 6 deve, 4l merkef”, kaçakçı yakalanmıştır. Ele pamuklu, ipekli mensucat sında iki bin okka tuz, 300 ka şeker ve bir hayli ça” taşı, cigara kâğıdı, eski ve attariye bulunmaktadır. EEE LE / 5 il Fransada eshai” . . tevhidi PARİS, 18(A.A.) — gazete eshamın tevhidi hak” ki kanun ile bu baptaki © meyi neşretmektedir. Tevh de, bi olan 1915-16 tarihli yü? 1920 tarihli yüzde 6; 1927 V yüzde 5 ve 1928 tarihli yö faizli esham ile1927 tarihli 6 faizli tahvilât ve 1927 “4 yüzde 7 feizli hazine bono tediyesi 29 eylüle kadar İ cektir. Ecnebi o memlel müracaat ederek bu talep! ze ettireceklerdir. Tediyesi, nilmemiş olan esham bir ' saniden itibaren tevhit m sine tâbi ttulacak ve yüz“ buçük faiz yürütülecektir. esham isme muharrer vey# İline verilecektir. BEM LANE ge ROLE re