22 Eylül 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

22 Eylül 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

Ecnebi v2 — 1933 ders senesi başın | İtibaren tedris (terbiye ve &eleri orta tedrisat müdiriyeti- “ Tâbtedilen ecnebi ve ekalliyet leri hakkında dün maarif eaistinden mektep idarelerine Mim, bir tamim gelmiştir. iu tamim 1902 ders senesin - 4 itibaren bu kabil mektepler- “Muallimlik edenlere aittir. Ürta tedrisat müdiriyeti ecne- ekalliyet omekteplerinde imlik edenler hakkında bir tname tesbit etmiş ve bu ta namenin maddelerine uy bu ders senesinden iti- vazifeden affetmiştir. Orta ie müdiriyeti bu o tamimle ler ecnebi ve ekalliyet mek- i inin muallim O kadrolarmı | idarelerine tebliğ et - içir. Bu kadrolara nazaran ta - ye muvafık o olmiyan alimler mekteplerden alınmış Yerlerine daha fazla resmi A lerde muallimlik eden ze "Yeniden tayin edilmiştir. Mdığımız malümata göre kad ve dokt Baytar, side P teşkil etmektedir. Vekâletten idarelerine tebliğ edilen yeni kadrolardan bahse- şöyle denilmektedir: İ — Türkçe, tarih, coğrafya, bilgisi muallimleri kadrosu - Bösteren liste gönderilmiştir. kadroda ismi olmıyan ve vazi- nihayet verilmiş bulunan - in müdiriyetine müracaat *k vazifelerinden niçin affe- "ğini öğrenebilirler. de Orta mekteplerde türkçe, Coğrafya, yurt bilgisi mual- “ği etmiye kanuni salâhiyeti © Hazırlık il kurultayında Be- İediye memurları iye memurlarmdan ellisi m müzakerelerinde sa- , olarak bulunmak arzusunu iş , *diklerinden bu memurların a ntegi hazırlanmıştır. Bunlar- başka bir kısım memurlar b pa olarak iştirak edecek- Ç Kurultay için - hoparlörler « “diye, dil kurultayınn gö- © alâka dolayısile dün yaz- «> yerlerden başka Taksim ışp'se, Beykoz iskele parkı- "yere, Büyükdere piyasa €de hoparlörler koymı- vermiştir, Evvelce ka- onlan yerlerde tesisat de- Mektedir. uallimler hakkında yeni (Dün akşam Mi. gelen bir tamim Dişçi, doktor, baytar, ziraatçi gibi muallimler kadro harici kalıyor haiz olmıyanların vazifelerine ni hayet verilmiştir. Bu meyanda bil hassa dişçi, doktor, baytar, zira- alçi vardır. Bu gibi hususi meslek sahipleri- nin kendi ihtisas sahalarında çalış malarına bu suretle fırsat veril « miştir. 3 — Menşeleri müsait olmıyan fakat eserlerile memleket irfanı - na hizmet etmiş (bulunanlardan üç sene muallimlik etmiş ve teftiş esnasında vazifelerini omuvaffa- kıyetle yapmış olanların muallim» liği kabul edilmiştir. > 4 — Darülfünun Edebiyat fa - kültesinden gayri şubelerden o - lup bu kabil mekteplerde üç se - neden fazla muvaffakıyetle türk- çe muallimliği yapan zevatın mu allimlikleri de kabul ( edilmiştir. 5 — Haklarında verilmiş olan müfettiş raporları menfi olan mu allimlerin vazifelerine (o nihayet verilmiştir. 6 — Dersler münhal kaldıkça mektep idareleri tarafından ehli - yeti haiz olanlar inha edilecektir. 7 — Mektep idaresindeki smıf dağ a ilâvesi, şube açılması bildirilecektir.,, Mekteplere gelen bu Otamim derhal muallimlere tebliğ edilmiş tir. Aldığımız malümata göre ye- ni kadrolardan yalnız ecnebi mek teplere ait olanlar gelmiştir. Ekalliyet mekteplerinin kadro su da birkaç güne kadar mektep idarelerine tebliğ edilecektir. Yeni kadrolâra göre yeniden pek az muallim tayin edilmiştir. Bu muallimler de tehliyeti tama- mile haiz olan darülfünun edebi - yat fakültesi mezunlarından iba- rettir, Istanbul köpekleri Üsküdar kaymakamı mıntaka- sındaki başıboş köpekleri öldür- miye karar vermiş ve birkaç gece sıra ile belediye, polis me- murlarile temizlik ameleleri ve bekçileri faaliyete sevketmiş, muhtelif vasıtalarla Üsküdarda dolaşan köpekleri öldürtmüştür. Bu şekilde çalışma tuvaffakı- yetle neticelenmiş olduğundan belediye riyaseti dün diğer şu- belere, yeni bir tamim yollıyarak Üsküdar kaymakamının tatbik ettiği gibi mıntakaları içinde bu- lunan köpekleri oöldürmelerini bildirmiştir. Maarif müdürü Resmi ve hususi mekteplerin kadrosunu tasdik ettirmek için Ankaraya gitmiş olan Istanbul maarif müdürü Haydar Beyin dün şehrimize gelmesi bekleni- yordu. Fakat Haydar Beyden gelen bir haberde Vekâletle te- mas için Ankarada bir hafta daha kalacağı anlaşılmıştır. . ii pişi yer lek Aİ Ha. Vekili letler cemiyetine doğru hareket etti Milletler Cemiyetinin önümüz- deki pazartesi günkü umumi he- yet Loplantısında hükümetimizi temsil edecek olan Hariciye Ve- kili Tevfik Rüştü Beyin riyaseti altında Bern elçisi Cemal Hüsnü ve Sivas meb'usu Necmettin Sa- dık Beylerden müteşekkil mu- rahhas heyetimiz dün gece saat yirmi birde semplon ekspresile Cenevreye hareket etmiştir. Tevfik Rüştü Bey istasyonda Büyük Millet Meclisi reisi Kâzım paşa hazretlerile Riyaseticümbur umumi kâtibi Hikmet, Riyaseti- cümhur yaveri Celâ!, Bükreş el- çimiz Hamdullah Suphi, meb'us Hakkı Tarık ve Ruşen Eşref, va- li Muhittin, muavini Ali Rıza Beyler, Fransa elçisi Kont dö Şambrön, Mısır elçisi Ap- dülmelik Hamza Bey, İran elçisi Sadık Han, Danimarka elçisi M. Skov, Isviçre elçisi M. Marten, İngiltere elçiliği müste- şarı, Almanya müsteşarı M. Fon Faleriçiyus, Ameri- ka elçiliği ticaret ataşesi M. Klespi, elçilikler ve konsolesluk- lar erkânı, Mubtelit Mübadele komisyonu Türk murahhasların- dan Esat, Ketim ve Mukdim Osman Beylerle Edebiyat fakül- tesi reisi Muzaffer, Galatasaray lisesi müdürü Fethi, Belediye iklasat müdürü Asım Süreyya ve diğer birçok ratlar tarafından teşyi edilmiştir. Tev- fik Rüştü B. teşyic gelenlerle ayrı, ayrı vedalaşmış, Kâzım Pş. Hz. le öpüşmüştür. Tren hareket ederken Kâzım Pş. Hz. Tevfik Rüştü Beye hayırlı yo'culuk di- lemişler ve: “— Çabuk dönmiye gayret edininz, bekliyoruz.,, demişlezdir, Tevfik Rüştü Bey dün sabah Dolmabahçe sarayına giderek Reis'cümhur Hz. ne arzı veda etmiş ve müteakiben Büyük Mil- let Meclisi reisi Kâzım Pş. Hz. hi ziyaret etmiştir. Öğle yemeğini Vali Muhittin Beyle birlikte yemiş ve tekrar "1okatliyan öteline gitmiştir. Tevfik Rüştü B. saat 17 de otelde Italya maslahatgüzarı M. Kok'un oOve Bulgar | elçisi yapmadım yeni yeni mes” İskân müdiriyetindeki suiisti - mal tahkikatı günden güne yeni safhaya dahil olmaktadır. Suiistimalle bir çok memurlar alâkadar olduğu için dosyalar muntazam bir şekilde tesbit edil - miştir. Ve müfettişler bu dosya - lar karşısında müşkülâtla vazife - lerini yapabilmektedirler. Maamafih mülkiye başmüfet - tişi hacı Hüsnü bey, alâkadar me murları kolaylıkla elde etmiştir. Bu da gayet basit bir isticvap es- nasında meydana çıkmıştır. Me - ken; Ihracat Komisyonların lâğ. vı üzerine mühlet Dün bitti, yeni karar- name bekleniyor Ihracatı tesbit komisyonlarıasın lâğvinden sonra muamelenin tas- lük mühlet dün bitmiştir. Dün akşam geç vakte kadar içtima eden bir ve iki numaralı ihracatı tesbit komisyonları şikâ- yete meydan. verilmemek için tacirlerin omuamelelerini ikmal etmişlerdir. Komisyona ait evrakın ne ya- pılacağı defterlerin nerede hıf- zedileceği vekâletten sorulmuştur. Vekâletten gelecek cevaba gö- re defterler saklanacaktır. yaptığımız tahkikata göre 21 gün zarfında ibracatı tesbit ko- misyonlarında ancak 85 tacirin muamelesi yapılmıştır, Birçok tacirler de komisyonla- rın lâğvinden sonra mutmeleli vazgeçmiştir. Pavlof'un ziyaretlerini kabul et- miş, İtalyanın Tiran elçiliğine tayin edilen M. Kok ve Sofya hariciye nezareti siyasi işler umum müdürlüğüne tayin olunan M. Pavlof hariciye vekilimize veda etmişlerdir. Tevfik Rüştü Bey Cenevrede on beş gün kadar kalacak ve Milletler Cemiyetinin toplantıla- rında bulunacak o'an dost dev- etler erkânile mübim mülâkat- lar yapacaktır. Hariciye vekili bu hususta şunları söylemiştir ; — Cenevrede Milletler Çe- miyetine dahil olan dost millet- ler mümessillerile görüşeceğim. meyanda bilhassa dostumuz Sovyet Rusyanın hariciye kumi- seri M. Litvinof'u ziyaret ede- im, ,, Tevfik Rüştü Bey Cenevrede iken hariciye vekâletine dahiliye vekili Şükrü Kaya Bey vekâlet edecektir. Murahbas heyetimizle birlikte Bern elçiliği baş kâtibi Nurettin ve hariciye vekâleti hususi kalem müdürü Kemal Beylerde dün İ Genevreye gitmişlerdir. e iakhikek dikili. Tacirler yeni vaziyetten çok memnun olmakta ve yeni karar- namenin biran evvel alâkadarla- ra tebliğini beklemektedirler. Afyonculara kredi Ziraat bankası tarafından af- yonculara kredi açıldığını ve bir kısım tüccarların bankaya mü- racaat ederek avans istediklerini yazmıştık. Ziraat bankasının kredi açması afyoncuları çok sevindirmiştir. Bu suretle afyon piyasasının canlanacağı ümit edilmektedir. aipimmiz Halı Felemenkte kontenjana tâbi Felemenk hükümeti memleke- timizin ihracat maddelerinden en mühimini teşkil eden halıyı kontenjana tâbi tutmuştur. Bu karara göre şimdiye kadar ithal edilmekte olan mikdarın ancak yüzde vetmiş beşi Felemenge girebilecektir, 5 kekin fiyesi için verilmiş olan öç gün- | Dün | evrakı olduğu halde takipten | Br ği edine i Ku GE TA. AZ lal GRAMER haberle ALM A GA EKA RAN AE A EE CANE A AE BI İskân İdaresinde ri) Bir memurun“yalnız ben ya ,, SOZU.. Sui istimal işlerinde tahkikat ortaya uiler çıkarıyor — Yalnız ben yapmadım ya..,, demiştir. Bu şümullü söz üzerine tahkikat ilerledikçe (oOyeni yeni mes'uller de bulunmuştur. Evvelce tevkif edilen dört şa- hıstan maada Zonguldak sabık ta pu memuru Talât efendi ile mü - badillerden Hüseyin ve İskender efendiler de tevkif edilerek adli İ yeye sevkedilmişlerdir. Tahkikat el'an devam etmek - tedir. Sahte olduğu tahmin edilen 4l dosyanın hepsinin tetkiki ile meselenin mahiyeti meydana çi- kacaktır. F Sef tlerde Fransız sefiri değişecek mi? Böyle bir rivayet tekzip ediliyor Fransanm Ankara büyük el | çisi Kont dö Şambrön'ün hükü- meti tarafından başka bir va- zfeye tayin edileceği hakkında son günlerde Beyoğlunda. bir şayia dolaşmaktadır. Şehrimizdeki Fransa elçiliği | bu şaylaların katiyyen asılsız olduğunu bildirmektedir. | | İ İ Limanda Kızkulesi önünde iki vapur çarpıştı Biri karaya oturdu Kimseye bir şey olmadı Evvelki akşam Kizkulesi ön- lerinde iki vapur çarpışmıştır. Sadık zadelere ait İnönü va- puru evviki akşak dokuzda Ka- radenize gitmek üzere limandan çıkmış, Kız kulesi açıklarından geçerken ansızın boğazdan tran- sit geçen Sovyet bandıralı ben- zin yüklü Çekardek: vapurile karşılaşmıştır. Her iki kaptan çarpışmaya mani olamamışlardır. İnönü vapurunun Ön tarafının üst kımı temamen parçalanmış, Sovyet vapurunda ise büyük bir delik açılmış sualmaya başlamış, bunu gören kaptan gemiyi bat- maktan kurtarmak için gemiyi Salacak sahilinde karaya olurt- muştur. İnönü vapurundaki yol- cular da dün motörlerle çıkarıl- mışlardır. Kimseye bir şey ok mamıştır. Keza hakkında liman | idaresi tahkikat yapmaktadır. Incir ağacından dü- şen çocuk Kurtu'uşta Dereboyu soka- ğında oturan Yankonun yedi ya- şındaki kızı Po'ikan incir ağa- cından düşmüş, ağır surette ya- ralanmışlır, li A 4 e ör pi