5 Ekim 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

5 Ekim 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

Şemsettin Bey muhakkak ki i iş adamıdır. Hiç bir yeni icat yoktur | ki, o işte Şemsettin Beyin parma- | olmuştu. Şirkete müdür olarak da ! | Alman tayin edilmiş, merkez A -| | danada kiralanan bir çiftliğe nak- ğı olmasın. Yalnız, Şemsettin Bey daima kaybeder ve: — Yazık, der, eğer Amerikada olsaydım, muhakkak büyük bir adam olurdum. Sanki Ford ben - den akıllı bir şey mi ki?.. Karısı Saime Hanım kocasının | müracaat ederk sermayeyi bin liraya yükseltmeğe ek ledilmişti. Bu işler olup bittikten sonra, Şemsettin Bey evine dönmüş, ye- ! meğe oturmuştu. Saime Hanım: — Şemsi, dedi, banaon lira bu iddialarını tebessümle karşılar, | versene!, sözlerini tasdik ederdi. Şemsettin Bey bir çok işlerde he eder gibi oldu.. Acaba becerik- siz mi idi?. Hayır, hayır.. Değil di... Sadece bir şans meselesi.. Her halde tali kuşu sonuna kadar ken- disinden yüz çevirecek değildi ya! Bir gün mahakkak... Şemsettin Bey, geri kalan ser- vetini bir hesapladı.. Yedi, sekiz bin lira kadar bir parası kalmıştı. Bununla bir iş yapmak kabil de- ğildi.. Karısının büyük bir serveti vardı, vardı amma, kendisine bir santim bile vermiyeceğini kat'i bir Tisanla söylemiş: — Ailemizi, demişti, sen bu iş- lerle paraları bitirdiğin zaman an cak bununla geçindireceğiz.. .»... Şemsettin Bey o akşam evine gelir gelmez: — Saime, dedi, artık bu sefer muhakkak! Öyle bir iş buldum ki sorma... Saime Hanım her zamanki sü- künetini bozmadan, dudakların- 'daki ayni tebessümle: — Tabii, dedi, milyoner olaca- Bize — Buna ne şüphe! Dur bak sa- na anlatayım.. Almanyadan bir zi- rant mühendisi geldi, yeni bir ne bat keşfetmiş, bu nebatın şeker hassası, pancardan daha fazla... Yani senin anlıyacağın bu nebat eğer sıcak bir iklimde, meselâ A- dana gibi bir yerde yetiştirilebi - | lirse mesele yok, artık pancar zi- raati mahvolduğu gibi, ekilip bi- çilmesi gayet kolay olan bu ne- bat sayesinde... — Bu ne biçim nebatmış?, — Alman mütehassıs bu ne- batı Hindistanın hiç insan ayağı değmemiş ormanlarında bulmuş... Verdiği şeker nisbeti pancardan daha çok.. — İsmi ne imiş?. — Yerlilerin ona ne isim ver- dikleri meçhul, Alman mütehassısı ona bir isim takmış.. — Ne demiş?, — Savsak otu, Saime Hanım kahkahayı bastı. — Ayol, dedi, bu sakın şu bi- zim bildiğimiz savsaklamaktan uydurma bir isim olmasın, doğru- su pek gözüm tutmadı, Saime Hanım fazla ısrar etme- di. Yemeğe oturdular. "Alman mütehassısın delâleti i- le derhal bir şirket kuruldu. Mü- tehassis: — Pek tabii, demişti, hissedar. larm sayısı mahdut olacak. Şemsettin Bey tasdik etmişti. İlk tecrübeler için iki bin lira ka- dar para verdi, Almanı Adanaya gönderdi. Bir ay sonra gelen haberler, Şemsettin Beye büyük ümitler ver mişti. Yalnız Alman, şirketin ser- mayesinin arttırılmasını, bu suret- le, ilk hasat zamanı bütün sarfe- dilen paraların alınması tavsiye ediyordu. Pp Şemsettin Bey, tanıdıklarına dan para istiyordu. servetinin dörtte üçünü kaybettik- | ten sonra biraz kendisinden şüp- | Saime Hanım ilk defa kocasın- Bunun için , Şemsettin Bey hayretle sordu: — Ne yapacaksın?. — Senebaşı için Tayyare Cemi- yeti bir milyonluk piyago yapmış, | sana bir bilet alacağım.. — Haydi, canım, geç... Hiç böy le şey mi olur?. Ben piyango saç- i malarna inanmam.. — Nene lâzrm senin.. Her hal | de alacağımız bilete piyanko çık- mak ihtimali, senin işte muvaffak olmak ihtimalinden daha pek çok. Şemsettin Bey homurdana ho - murdana, cebinden on lira çıka- rarak karısma uzattı. ». Bir buçuk ay sonra, Şemsettin Bey Adanadaki şirket memurla- rından bir telgraf aldr.. Alman mütehassıs şirketin kasası ile be- raber ortadan kaybolmuştu. Şemsettin Bey önce anlıyamadı. Sanki başına büyük bir kaya par- çası düşmüştü. Telgrafı bir daha okudu.. Evet, Alman mütehass's kaçmıştı.. Bunda şüphe yok.. Şemsettin Bey düşndü, taşındı. Yapılacak bir şey yoktu.. Şimdi eve nasıl ve ne yüzle dönecekti? Karısına ne diyecekti?. Akşam olmuş, Şemsettin Bey yazıhanesinde hâlâ ayni vaziyette duruyordu.. Kapıda, hademe sa- bırsızlanıyor, ara sıra içeri gire“ rek halile ona çıkıp gitmesini söy- lüyordu. Nihayet kalktı, omuzları düşük, usulcacık evden içeri gir « di. Yolda düşünmüş, hiç bir şey söylememeyi kararlaştırmıştı. Zira, o gece senebaşı gecesi idi ve evde misafirler vardı. »*. Gece yarısı olmuş, piyanko çe- kilmeğe başlanmıştı. Kazanan nu- mâralar radyo ile ilân ediliyordu. Saime Hanım radyonun başında çıkan numaraları not ediyordu. .. Nibayet bir milyonluk ikramiye - nunnin çekileceği ilân edildi. Her- kes sustu. Dinledi. Radyonun ho- parlöründen kalın bir ses: — Büyük ikramiye, dedi, 19876 numara!, Saime Hanım bir çığlık kopara rak kocasına koştu ve: — Şemsettin, dedi, sen kazan» İdın, sen.. Onda biri 100,000 lira eder! Müjdemi isterim. . Ve o zaman Şemsettin Bey, karısına müjde olarak, kara ha - beri verdi.. ta. 1ERIEE Geri verilecek emlâk meselesi Etabli oldukları tahakkuk eden Rumlara evvelce vazıyet edilen evlerinin iadesi kararlaştırılmıştı. Vekâlet bu geri verme işlerile meşgul olmıya Samsun iskân İ müdürü Münir beyi memur et- miştir. Münir bey evvelki gün şehrimize gelmiş ve Istanbul is- İ kân müdürlüğünde kendisine tah- sis edilen masada çalışmıya ve dosyaları tetkik etmiye başla- mıştır. Münir bey işleri bitince Samsuna dönecektir. VAKIT BORSA 4 T.ewvel 1932 — Nukut t o (Satış) m iürüş 9 £. Franz (9 | 1 Şilu Av. 1 Sterlin 1 Pezsta 1 Dolar 21 1 Dee 3) Mret 20 ya 20 1. Belçiks ii? $ 20 Ley 20 Drahmi © 2. op Dinar 20 İsviçre 820 1 Çervoneç 20 Lava M.S0İ 3 Ahm 1 Florin 85—| 1 Mecidiye 20 Kuron Çek (34 | 1 Banknot "ek fiatları (kap. sa, 16 Para 12.067 Pray Londra Viyana Kw York adr Milâno Bertin Ertiksel 13 Varşova Alina Cenevre Soty» sterdam 703— 1,0, T Bankasi — $ Anadolu Reji 8 Heyriya Tramvay U. Sigorta “mont 9,10 21 Çimento Ar. Ünyon Dep. Şark Dey. 20 Italya 2— Şark m. ceza 9ş— 4340 | Telefon istikarzlar Ist. dahi 9630 Şark Diyolları $. | Tramvay #99 Tünel 0! Ritm Anadolu $ Anmdolü 11 İ A, Mümessili Elektrik D.Muvahhide Gümrükler Saydi mahi Bağdat Askeriye Halkevi şubeleri Evvelki dün teşkil edilen spor şubesile Halkevi dokuz şubeden mürekkep olan teşekkülü ikmal etmiştir. Perşembe günü saat dörtte bütün şube murabbasları toplanarak bütçenin tarbiki et- rafında görüşeceklerdir. —m Buğday flatları Buğday fiatları dün Istanbul korsasında 20 para kadar düş- müştür. evvel 7,5 kuruş iken dün bor- sada buğday 7 kuruş üzerinden müamele görmüştür. Dün şehrimize Anadoludan 48 vağou, Trakyadan bir vağon ve limanlardan 484 çuval buğday gelmiştir. Evlenme metasimi Tiflis başşebbenderi merhum Feyzi Beyin kerimesi, muallim Dr. Kâzım Esat ve edip İzzet Melih o Beylerin o bemşirezadesi Nimet Hanımla tapu kadastro mühendisi Sâlih Neşet Beyin evlenme merasimi, Beyoğlu be- lediye dairesi evlenme salonun- da, şebrimizin kibar mubitine mensup güzide zevat hazır bu- lunduğu balde, yapılmıştır. Kurdukları aile yuvasmda iki İ tarafa sonsuz saadet temenni ederiz. —a— Askere davet Beyoğ'u Askerlik şubesinden: 316, 325 dahil doğumlulardan bir buçuk ve iki sene ve daha fazla bizmete tabi yerli ve ya- bancı efradın sevkine başlana- caktır. Bunlardan deniz sınıfına men- sup olanların 12-10-932 de ve diğer sınıflann 19 - 10- 932 de Beyoğlu askerlik şubesinde hazır bulunmaları, Bu doğumlulardan bizmetine mukabil bedel vere- ceklerin yukarda zikredilen gün- lere kadar bedelleri kabul edi- lecektir. Üç ay ve daha fazla teptiliha- valı olupta teptilibavaları bitam bulanlarında sınıflarına göre aynı günlerde şubeye müracaatları ilân olunur. MELEK sinemasındi Tam mabasile MUHTEŞEM bir filmle mevsimin birin& sinema müsameresi AŞKTA GALİI JEAN MURAT ve KATE de N AĞ! Musiki - Zevk - ihtişam - zenginlik - ha ketli mevzu - Fransızca UFA operetİ Filme ilâve : Paramount dünya havadisleri gazetesi .. Dikkat: izdihama mahal vermemek üzere biletinizi evelden aldı! Bu akşam “| Istanbul Belediy€ OPERA sinemasında Mevsimin ilk heyecanlı © Tehviller — | Buğday fiatı iki gün | büyük filmi UGRUNDA 1905 senesinde Rus istibdadı- na karşı Darülfünun talebesi ve amele sınıfının isyan ve fedakârlıkları. İlâve olarak: FOX havadis gazetesi Yıldızlar. Filmi WALLACE BERRY - CLRAK GABLE- JEANNE HARLOW LEVIS: STONE Gizli Mahkeme Süperfilminde. Pek yakında ASRİ sinemada Metro - Goldwyn - Mayer Filmi Çene Türkiyede zira! kooperatif hareketi Ismail Hüsrev Bey bu atlı bir kitap çıkardı. Kitap kooperatif fikrinin başlıca mümessilleridir. Prensipleri hakkında malümat verdikten sonra kooperatifin na- sıl, teşekkül olduğunu anlatıyor. Türkiyede zırai kooperatif ha- reketlerinin şartlarını gösteriyor. Sonra memleketimizdeki koope- ratifleri gözden geçirerek, bün- lara dair kıymetli İstatistik ma- lümat veriyor. Iklısadi vaziyeti- mizi eniyi tahlil edenlerden biri olan İsmail Hüsrev Beyin bu eseri ciddi bir hizmet sayılır. Okuyucularımıza tavsiye ederiz. Türkiye hakkında bir eser Faik Kurtoğlu Bey tarafından yazılan Turguie Economiğue unvanlı Fransızca eser Avrupada böyük bir ra; kazanmış ve 5900 nüsha değe halde üç sene içinde bu miktar bitmiştir. Eser de Türkiye umumi bizmetleri, nafia umuru fevkalâde sarih bir surette Avrupalılara gösterilmiş- tir. Müellifi tebrik ederiz. Teşekkür Aksarayda karakol cıvarında doktor Markos efendi isabetli teşbisleri ve tedavisi sayesinde kerimemi muhakkak bir ölümden kurtarmıştır. Gazetenizle minnet- tarlığımızın iblâğına delâlet bu- yurmanızı riea ederiz efendim. — Antalyalı A. Nuh (4603) Darülbedayi Temsili 5-10-932 Çarşamba akşamı | saat 21,30 da Yedi köyün Zeynebi Yazan: Hauptmann Nakleden: Senihe Bedri H. Yalnız zabitana mabsus sik a il z TAKVIM Çarşamba 5 T.evvel 4 Cema.ahir Gün doğuşu Gri Gün batışı um Sabah nâman (o 6Jİ Öğle aman o 1200 İdindi bâmam (SAS Akşam hamamı 17,30 Yatsı samazı (o (9,02 Imsak Yüm geçen günleri Yüm kalan günleri Perşem 86 T. 5 Ce Gi 1723 0,18 1300 19 175 19,9! “4 2 HAVA — Dün sıcaklık szami 3 ri 20 derece oluruk tesbit edimi gin rüzgür mütehavvil süratle esecök ekseriyetle açık olacaktır. | RADYO 7 İSTANBUL — 14 ten 15 e ki kurultayı, 15 den 10,30 « kadar Haf met bey ve Muzaffer hanım, 1930 kadar orkeatra, 21 deni 22 ye kağaf Nuretlin Bey, VİYANA (517.2 my — 1280 İŞ 13,40 plâik, 14,10 pilik, 1 ,20 şarkı, ser, 23,15 Gana, ROMA (441,2 m) — 2015 plâkı opera, BUDAPEŞTE (550,5 m) — 10,18 tra, 13,05 çigan orkestrası, 18 kof konser, 22.30 çigen mustklai, 28,45 MOSKOVA (1304 m) — 32 de9 ren neşriyat. VARŞOVA (41 m) — 1345 senfonik konser, 21 keman konser dans, 24 dans, KÖNİGVUSTER HAVZEN çı $$ 715 İlmnastik, 730 dana, 15 Berlirğği len kanser, 17/80 konser, 21,06 ser, 22 dans, PARİS (1725 m) — 20 muhamei musiki, 71 edebi müsnhaba, 21,40 SÖ 45 tiyatro, 2230 konser. Yarın VİYANA (5172 m) — 1240 4) pâk, 14,10 pifir, 1655 mustkle ser, 71,20 Dram, 23 orkesten. ROMA (41,7 m) -- 21 piâk, fonik konser, 23,55 habar. BUDAPEŞTE (6505 m) — ser, 13,05 konser, 17 konser, X 0 çigan orkestrası, 22 dans ii OSLO (1008 m) — 204p 0d 21,30 orkestra, 23,15 koro. MOSKOVA (1304 mp — 158” 1130 musiki, ve 23 e Kadar IB! yat VARŞOVA (41 m) 1730 plâk, 18 plâk, 21 konser, 24 dans. * ii KÖNİGVÜSTER HAVZEN ( “a ği 0» 7,15 Şinnastik, 7,50 zeusiki, Alman iktısadiyatı, 19 21,20 orkesira. musiki, 35 PARİS (1725 m) — 9