14 Ekim 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

14 Ekim 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

Ea YER TA VAKTT Bitmiyen mesele : Almanya miş Fransa Fransız başvekili Londraya İngilizlerle pazarlığa gitti! Almanya Hariciye nazırı Milletler cemiyetine de gitmi- yeceğini bildirdi. Sirâhları azaltma hususunda ihtilâf gittikçe artıyor Londra, 13 (A.A.) — M. He riot saat 23— 07 de buraya mu - vasalet etmiş ve istasyonda M. Mac Donald. Sir Jhon Simon ve Fransız sefiri tarafından karşılan» mıştır, Fransız sefaretine inmiş o- lan M. Heriot, bugün saat 10—30 da başvekâlet dairesinde M. Mac Donald ile Sir Jhon Simon'u ziya- ret edecektir. Fransızların fikri Paris, 13 (A.A.) — Fransızlar- la İngilizler arasında mükâleme- lere başlanmış olduğu şu sırada gazetelerin bütün dikkati İngilte reye müteveccihtir. Gazeteler, bu hususta pek ihti. yatlı bir lisan kulanmaktadırlar , Bu gazeteler, Times'in bir makale si müstesna olmak üzere, elde e- debildiklerin malümatı ciddi bir surette nazarı itibara alarak bun lardan bir hüküm çıkarmağa kâfi gelmiyecek derecede sarahat ve kat'iyetten mahrum olduğu müta- leasını serdetmektedirler, M. Heriot, halihazırda dörtler kon feransmın içtimama muarız bulun 'duğundan onu bu hattı hareket karşısında . ve bilhassa metaliba- “tana. döküp saymış olan M. Fon Papen'in söylediği nutkun ferda- sında acaba M. Mac Donald nasıl bir hattı hareket kabul edecektir. Bir çok gazeteler, bu hususta hiçte mutmain görünmiyorlar ve “Harbı istemiyorlar, fa- kat bu harp olmıyacak demek değildir.,, Sabık Başvekil Loyt Corğ Londra, 13 (A.A) — Lon- dradaki beynelmilel sulh ce- miyetinin bir içtimaında söz alan M. Lloyd George, hali- hazırda zuhuru muhtemel harp dolayısile hissetmekte olduğu endişeleri izah ve teşrih etmiş ve şöyle demiştir ; “Hiç kimse harbı iste- miyor, Fakai bu harp ol mıyacak, demek değildir. Biz Versayda Almanya- ya silâhlarımızı fahdit etmek hususunda kendi- sini takip edeceğimizi va- deitik, fakat bunu yapma- dık, ba ayıptır., İngiliz başvekilinin serbestii hare- keti hakkında bir takım şüphe ve tereddütler izhar ediyorlar, Akvam cemiyetinde Çenevre, 13 (A.A.) — M. Hen derson, M. Benes ve M. Politis ile görüşmüştür.. M. Henderson konferanstaki ar kadaşlarına Alman hariciye nazi» rı M. Fon Papen Neurath'dan bir telgraf almış olduğunu ve muma- ileyhin bu telgrafında Cenevreye gelmiyeceğini bildirdiğini haber vermiştir. Alman hariciye nazırı buna se- bep olarak Almanyanın İngiltere tarafından Londrada 4 devlet mümessilleri arasında bir konfe » rans akdi için yapılmış olan dave- ti kabul ettiğini ileri sürmekte ve halihazırda başka türlü hareket imkânı olmadığını ilâve eylemek- tedir. İngilizlerin fikri Londra, 13 (A.A.) — İngiltere hükümetinin teslihatın tahdidine müteallik olarak M. Heriot'ya tev- di edeceği madığı Maamafih M. Heriot bazı €sas- k prensipler hakkında müzakerat icrası lüzumunda ısrar edecektir. M. Normann Davis'in bu mülâ- katlarda hazır bulunmak niyetin- de olduğu gizlenmemektedir. Rusyadaki ihtilâl hazırlığının sebepleri Stalin siyasetinin Son zamanlarda Rusyada Sta- inle iş arkadaşları arasında ân - | laşamamazlıklar o olduğu sık sik | rivayet ediliyordu. Gelen en yeni telgraflar Zinoviyef ve Kamenef- le Oğlanof gibi komünist fırka - n mühim şahsiyetlerinin fırka- 'dan çıkarıldıklarını bildiriyor. Rusyadaki olup biten hakkın- 'da tam bir malümat elde edileme- diğinden son hadiseler hakkında yürütülen (o düşüncelerin hepsi sağlam temele dayanmıyor. Bu - nunla beraber bir çok Avrupa za- zeteleri “Stalinizmin buhranı,, de- dikleri bu hadiseler hakkında fi- kir yürütüyorlar, Ezcümle bu baş- lıkla bir başyazı yazan “Journal de Jeneve) gazetesi diyor ki: “Avrupada Soyyet cennetin » den,, söz açıldığı zaman herkes alay eder. Halbuki Rusyada mil- yonlarca adam, yıllardan beri “AJ- tn devri,, nin gelmesini bekle- mektedirler. o Ve bunu görmek inancı ile türlü o azaplara göğüs germektedirler. Bir hükümet yapabileceğin - öden fazlasını vadetmemelidir. Çabucak vadetmek daha ( büyük | tedbirsizliktir, Rusyada iy l geçirdiği buhran Burjuva teşkilâtı mükemmelleşmesi oiçin evvelâ beş yıl denmişti sonra (o herkesin Özgesini çoğaltmak için her yıl tahminlerin aşıldığı ve beş yıl - Irk plânm o kadar zaman şeçme- den tatbik © edileceği “söylendi. Her Rusun kafasına © “Beş yıllık plân dört yılda yapılacak, sözü sokuldu. Şimdi beş yıl tamam oldu. Ya- zık ki, işler düzeleceğine gittikçe bozuldu. Bu yalnız Bolşevik reji- minin yanlışmdan değildir. Cihan | buhranı Rus ihracatını durdurdu. Plânın lüzum (gösterdiği paranın bulunamamasına sebep oldu. İş - ler Stalinin elinde değildir. Bura- sı muhakkak, Böyle olmakla be- raber mahsulün o fenalığından ve iktisat buhranmdan (o mes'uldür. Onun ziraat siyaseti mahsulü ona seneyi bir kıtlık ve felâket senesi haline soktu... Bu güçlükler siyasette muhak- kak tesirini gösterecektir, Dışar - da Mösyö Litvinofun beynelmilel uzlaşma siyaseti bundandır. Ve muhakkak ki onlar içerde de Sta- linin nüfuzunu kırmıya çalışacak- farda ve “Kulaklar,, ın Acaba bunun sonunda diktatör düşecek mi? Rejim (sarsılacak mı? Yoksa Slalinin güvendiği kı- zıl ordunun nüfuzu fazlalaşacak mı? Bunlar sonradan anlaşılabi - lecek şeylerdir. Bakalım geceler neler doğuracak!. Kulaklar kimlerdir Komünist fırkasına omensup olan bu yirmi kişi Rusyada kulak- ların inkişafı için burjuva teşkilâ- tı hazırlamakta imişler. Rusyada kulakları himaye e - den bir teşkilâtın manasını anla - madan evvel kulağın ne ifade et- tiğini hatırlamak lâzımdır. Rusyada ta çarlık zamanından beri bu kulak tabiri vardır. Rus- lar bunlara Kolcumak derler. Ku- laklar ada köylerde yaşıyan, köyde ik arazi sahibi olan küçük tafavalardır. Çarlık za - mandmığii kulaklar büyük arazi sa- hipleri, ve büyük zengin zümrele- rin, asillerin düşmanı idi. Çünkü eski Rusyada büyük araziye sahip olanlar bu küçük arazi sabipleri- ne nefes aldırmıyorlardı. Kendi | veldie geçinen ve ei gok ii pi: Bezek | Ankaradaki yang Ziyan 250 bin lirâi Belediye dairesinin evrakı so karma karışık bir halde Ankara, 13 (Hususi) — Er- velki gece saat 22 de Ankarada Belediye dairesinin (yanındaki bakkal dükkândan bir yangın çıkmış, altı dükkân ve iki ev yandıktan sonra söndürülmüştür, Celâl efendiye ait olan bakkal dükkânında bulunan güz, benzin ve yağ parladığı için yangın sür'atle ilerlemiş, etrafı duman ve alev kaplamıştır. Derhal yetişen itfaiye bu par layıcı maddelerin çıkardığı alev. ler ve çıra gibi yanan dükkân- İ lar karşısında büyük müşküllerle karşılaşmıştır. Nihayet ateş ara- sında kalan bazı binalar yıkıla- rak yangının önüne geçilmiştir. Bir arahk belediye dairesinin çatısı tutuşmuş, fakat itfaiyenin gayretile söndürülmüştür. pacaklardır. Atina, 13 (A.A) — Dün ya- pılan Disk “we “Çekiç “ter 1 sabakaiarı: Çekiç .atma; İinci kozic (Yugoslavya) 46 metre (Yugoslavya) 3 üncü Bodera (Ro- manya) Disk atma: 1 inci Syllas (Yunanistan) 42 metre 08 Yunanistan rokoru, 2inci Lieut (Yugoslavya) 3 çön- cü Ganichee (Bulgaristan), puvap, Yugoslavya, Romanya, 25 puvan, Türkiye, 10 puvan, Bulgaristan, 7 puvan. nis maçında: Suat (Türkiye), 6-3, 3.6, 6-3, 7-5 Stalios ( Yunanistan)ı yen- miştir, kamlardanda an- SER ei0EESE MR S0zaSa kazanmak olan kulaklar (oçarlığa takip etmek istiyorlardı. Kulaklar kendi servetlerile işlettikleri ara - i ziyi genişletmek için çarlığın, ve İ büyük arazi sahiplerinin tahak - kümlerinin ortadan o kalkmasını istiyordu. Kulakların bir kısımı ni- | hayet $. R. yani ibtilâlci sosyalist- | lerin sol cenahile anlaşarak 1917 Rus ibtilâline kısmen karışmış ol- dular, .» » Komünist fırkası, şimdi, Nep siyasetinden, yani kırmızı ticaret uşulünden ve nihayet ferdi mesa- iye kıymet verildiği zamandan beri eski liberal temayüllerini ile- ri süren köyün küçük burjüvala * rını teşkilâtlanmak ithamile'kar- şılıyor. Rusyada çarlık zamanında muhalefet safmda kalmış bir ku » lak zümresi olduğu gibi, bu gün de Sovvetizme karşı « dost o olmıyan Umumi tasnif : Yunanistan, 47 | mış, ikincisini haybetl 32 puvan, İ Atina, 13 (A.A) — Türkiye- | Yunan'stan arasında yapılan te- | Yugoslavya R& 865 Balkan rekoru 2 inci Zupan | ve büyük arazi sahiplerine karşı iğ ihtilâleilerle birleşiyor. Ve Rusya- | da liberalizme kaçan bir siyaset | | | | iyii hakkında milik tahkikata başi?” kân ve evleri yana etti. Zararın 2590 bin tahmin edilmektedi” Yangının Merkez tezgâhtarlarından bil ğında balık pişirdiği ğın yanında bulunan kelerinin parlamasile kuvvetle tahmin edili sebep tahkikat nete” olacaktır, Itfaiye yani mek bususunta bi göstermiş ve ku R clan Belediye binasınif” o mehallenin tamat nın önüne geçmiştir. Belediye dairesinin © gın esnasında soağa " dan karma karışık bir Atina olimpiyat: Suat Yunan oyuncusunu da Atina, 13 (A.A) — Balkan Şeker cumartesi Ki zar günleri stadyomda devam edilecektir. Oyunlara davet edilmiş olân İngiliz babriyelileri, pi“ önlerinde muzika olduğu halde stadyomda bir geçit Olimpiyat oyunlarında hazır bulunacak İngiliz b3 adedinin 7000den fazla olacağı tahmin edilmektedir. laşılacağı veçhile maf” varcth law ilei e biri, kâh: diğeri « faikiy! miştir. Suat gayet oyun oynamıştır. yan (Türkiye) yi, Nikolaidis (Yunanisti 6 yenmiştir. yukarida Çifiğerkekler müsalğ | ranlık bastığından te tir. Yarın takrar oyf Türk takımı birinci cüsünü de gene kaf Dördüncü set'in söylediğin karanlık mani olmuştuk Turnuvanın güzide * Yugoslavya timi, turnuvanın galipleri yahları tenini 1S EKEDESERERAAEEEESEI MM Ri : ramazan bir kulak zümresi Dil inkılâbını” —u Şurada burada sözlerden © anlıyorüf. yeni başlamış olaf bının hedefi meml&* tabakalarında iyii mıştır, Tekrar © inkı'âbından asal um ve karmakar$". olan bu millete 1© benliğinden çıkan “ mektir; yoksa DUE yamalak ve çetrefil © tamamen başka anlıyamıyacağı mürekkep bir Türkiyeyi Babil virmek değil. , an komünist fr bir kısmı kulaklar? d miş olmakla | laşmış addediyor”