29 Ekim 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

29 Ekim 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

Kontluktan Güstiye: “Elş hoşuma gitti!, dedim,. Meğer büyük söylemişim. Birdenbire bir sürü halk etrafı - mizi sardı ve üzerimize çamur atarak türlü tahkirler savurmağa başladı.. Taarruz edenlerin elin- den kurtulmak için Palmeradel Kürâ ormanına iltica ettik.. Bu ormanda doksan senelik bir pal- miya vardır.. Kökünden her biri ellişer serielik üç palmiye daha çıkmığtırı. Orman bir papasındır. | Bizi iyi muamele ile kabul etti Naro Minuz ekili bahçesinde din- İsümemize ve halkın taarruzun- dan barınmamıza müsaade etti.. Gece olunca trene atlıyarak Alikânta döndük.. Orada bir sa- bil muhafızının delâleti ile sahil de bağlı bulunan bir sandalda ge- celedik.. Eski gemilerden iyot ve katran kokuları havayı dolduruyordu.. Sabahleyin şafa- #ım serinliği ile uyandık.. Hemen hareket ederek Kampello San Jüan yolunu tuttuk. Bir çitin altma oturmuştuk.. U- zakta bir kitaranın çalınması du- yuluyordu.. Birdenbire dört ka- dın bulunduğumuz yerin hizasına geldiler. Bizi görünce hemen ge- ri döndüler.. Az sonra yanlarında dört adamla tekrar gözüktüler .. Kadınlar durmadan bir şeyler anlatıyorlardı.. Erkeklerden biri yanımıza geldi ve sert bir tavırla sordu: MK ikiniz söyleyiniz. baka yım? Neye şu çitin arkasına sak- İamıyorsunuz?. Biz kasabanın gö- müllü polisleriyiz.. Haydi bizimle geliniz.. Sizi kumandanımıza gö- türsceğiz.. — Pekâlâ gideriz.. Fakat zan- sızan meltiğiniz gibi biz tehlikeli mah- | İikeli mahlüklar değiliz.. Serseri gözen iki zavallı arabız.. Bir iki könser vermek için şurada hazır. lanıyorduk... Bu sözler oldukça iyi tesir gös- terdi.. Yolda yürürken kocam da uydurmuş olduğu vak'ayı o ka- dar heyecanlı bir tavırla söyledi Ki'şehre girerken mesele tama- Wmen değişmişti. Bizi tevkife gelen adamlar iyi Bir konser verebilmemiz için şeh- | Tin en münasip bir yerini intihap ettiler... İçlerinden birisi hesabı- muza parsa topladı.. Böyle dört peçeta kazandık.. Garip bir Pirinç yemeği Bize bu kadar iyi muamele €- den adamlar eski Romadan bir Şok enkaz henüz olduğu gibi kaldığı Villa Joyoza limanının iki saatlik mesafede olduğunu ve şimendifer yolunu takip ederek Oraya varabileceğimizi temin et- mişlerdi.. Halbuki yol daha uzun sürdü., Her gün yeni bir hâdise ile kar- şılaşıyorduk., Avrupa memleket- leri arasında serseriye en ziyade zahir olan, seyyaha en garip man | zaraları temin eden memleket şüphesiz İspanyadır.. İspanyolda lâkayitlik, sadelik, sahavet, hile, | istihza hevesi yardır. Onun için en garip eğlence tarzlarını kabul eder.. Sahili bir çok takip ettikten sonra bir mu- hafız kulübesine vardık.. “Bu a- dam bizim lâfımızı işitmiş, sor- du: Dilenciliğe — Niçin bizim merkezin, oldu: İ ğu yere gelmiyorsunuz?. Buraya İ yakındır.. Size güzel bir ikram İ yapacağımıza da emin olunuz.. Dedi... Merkez bekâr muhafız- lar için yapılmış büyük baraka- larla, aile sahipleri için yapılmış küçük barakalardan mürekkepti.. Kadınlar bizi gayet iyi karşıladı- lar.. Baş çavuş samimi bir surette muamele etti.. Bize bir ziyafet çekmeğe karar verdiler.. Hemen büyük avluda bir ateş yakıldı.. Üzerine bir saç- İ ayağı kondu.. İki kadem kutrun- da koca bir tencere saçayak üze- rine yerleştirildi.. o Kadınlardan en iyi aşçı addedilen, yemeği ha- zırlamağa bağladı... Yemeğin yapılışı şöyle: Pirinç evvelâ zeytinyağında kaynatılır .. Sonra tanelerin çekebileceği ka - dar su konur. Eğer su az gelirse yemek kuru olur. Eğer çok su ko- nursa hamurlaşır.. Her halde iyi bir şarapla ikram edilen bu yeme- ği gayet leziz bulduk.. Yemekten sonra herkes kendi mensup oldu- ğu ayaletin usulü üzere dansede- rek bizi eğlendirdiler,. Geceyi orada geçirmemiz için rica etmelerine rağmen kabul et- medik... Alikanta şarabınm asıl meleketi olan Kalpeye vardık... Susamıştık .. Paramız da kalma- i mıştı... Fakat şehirde bize rağbet etmediler. Sahile dönerek yanı- mızda kalan bir parça kuru ek- mekle iktifa ederek ve bir san- dal içinde geceledik.. O gece ra- hat uyku uyuduk.. Ertesi sabah Güsti köyün rahi- bini ikna ederek yardım görmek istedik, Fakat herif insafsız dav- randı... Oradan uzaklaşmağa mec bur olduk.. Yakında bir takım a- damlar sahilde çalışıyorlardı ... Bunlar sandıklara yaprak ve buz- la balık dolduruyorlardı. Başımı- İ za gelen felâketleri anlattık.. Balıkçılar işleri bitince büyük bir ateş yakarak yemeklerini ha- zırladılar... içlerinden biri bir. i- şaretle bizi davet etti.. | Eyvah! Önüme bir ahtapot ayağı koyma" sınlar mı?, İstikrah, açlık, nezaket içimde mücadeleye başladılar. Fakat za- vallı bir arap fakiri lütfen verilen yemeği reddedebilir mi?. o Mec- buri surette yemeğe koyuldum ... Neticede karnımız doydu.. OKo- camla tekrar gemiye döndük .. Kocam o civar çiftliklerde yiye- cek aramağa çıktı.. Avdette yalnız kuru ekmek parçalarile ve bir sepet incir getirdi.. Sahilde kum üzerinde kendi. | mize bir yer yaparak yattık. Ge- ce yarısı titriyerek uyandım.. Müt hiş bir yağmur yağıyordu... Böyle bir ihtimal yoktu... | Henüz Teşrinievvel iptidasıydı.. | İspanyada yağmur mevsimi ekse- riya Teşrinisani iptidasında baş- lar... Elbiselerimiz iyice ıslandı .. Değişecek çamaşırımız yoktu .. Diğer cihetten bahsi kazanmış ol- duğumuzdan artık evlerimize dö- nebilirdik.. Ancak çektiğimiz İ zahmetlere rağmen bu serbest ha- İ yata henüz veda etmek istemi- | yorduk., kendilerine bizim defterimizde | Bartında için Vekâlete yazıldı!| Bartın, 28 (Hususi) — Şebri- mizde, Murat Bey oğullarının su kuyusundan saf petrol akmağa başladığını evvelce bildiri O zamandanberi petrol hiç ke- silmeksizin mütemadiyen akmak- ta devam ediyor. Kuyuda tetkikat yapan mü- hevdis Nermi Bey raporunu bi- tirmiş ve Vekâlete vermiştir. Nermi Bey bu raporunda pet- rolün topraktan geldiğini, ancak asıl menbaı bulabilmek için ku- yunun alt kısımlarında sondaj yapılması icap ettigini, eğer gaz oradan da fışkınrsa hadisenin kat'i bir mahiyet alacağın bil- dirmiştir. Iktızat © Vekâleti, bu rapor özerine, her halde esaslı tetki- kat icrasına lözum görecek ve menbat aramak üzere bir fen heyeti gönderecektir. : Konyada Maarif : , cemiyetinin şubesi Konya, 28 (Hususi) — Valimiz Vehbi beyin riyasetinde bir top- lantı yapıldı ve Türk Maarif ce- miyeti Konya şubesi teşekkül etti, Idare heyetine kız muallim mektebi müdürü Lütfi, Doruk zade Şükrü, Hacı kaymak zade Kasım, Silleli Hakkı, muallim Bekir Hrhan beyler seçildiler, Cemiyet; orta mekteplerde si- nıfları iyi derecede geçen, fakir ve kimsesiz olan, inzibati hiç bir ceza almıyan talebelerin yiyecek, içecek, yatacak ve giyeceklerini temin edecektir. Teşekkül eden cemiyet fakir çocuklar için Karakurt medrese- sinde bir pansiyon açtı, L'seden | sekiz, erkek muallim mektebile orta mektepten üçer talebeyi himayesi altına aldı. maine Kumar oynıyanlar Pangaltıda bir gazinoda ga- zino sahibi ile Aziz Ef. kumar ! öynarlarken O yakalanmışlardır. Masa Üzerinde bulunan 540 ku- tuş müsadere edilmiştir. * Halıcıoğlunda Sabitin kah- vesinde Yusuf, Sabit, Seyit, Mehmet, Yusuf isminde beş kişi kumar oynarlarken yakalanmış- lardır. ——— Tavlaya karışlığı için.. Büyükderede Yaşarın kahve- sinde çömlekçi Ibrahim ile ber- ber Neşet tavla oynarlarken amele İsmail oyuna karışmış, bu müdahaleden sinirlenen Ne şetin arkadaşı Mehmet bıçakla Ismeili kalçasından hafif surette yaralamıştır. —— 2 dirhem esrar Yenişehirde Çingene Rızanın üzerinde 2 dirhem esrar bulun- muş, Riza yakalanmıştır. —— Fasta bir kıyam hareketinin sonu Manila, 28 .A.A) — Moros kabilesi tarafından çıkarılan, se- kizi kadın ve altısı çocuk olmak özere elli kişinini hayatına mal olan kıyam hareketi kabile re- isinin taslim olmasile nihayet (Devümu var) bulmustur. Bükrâşte Türk Sürâhihas ziyaretten sonra Bulgar gazetelerinin verdiği havadise nazaran Bükreşte ini- kat eden Balkan konferansı Sofyada müstesna bir ehemmi- yetle takip edilmiştir. Bulgar | murahbasları reisi M. Yanko Sakizof vaki olan beyanalında | akalliyetler meselesi - ezcümle | Yunanistanla ve Yugoslavya ile - halledilmedikçe bundan sonra toplanacak Balkan konferansla- rına Bulgarların giremiyecekle- rini söylemiş ve Bükreş konfe- ransından çekilmelerinin sebebi henüz bu meselenin bi Masasına Zonguldak görünüyor mez 30y Bulgarlar neden Balkan i Kuyusunda i konferansı hakkında Petrol çıkan ev (ümitsiz lar ? heyet. (Karol müze) yi müzenin önünde tadan — ilerlememiş olmasından ileri geldiğini ilâve etmiştir. Balkan konferanşı murahhas- larından Yunan milli fırka guru- bu ve zirâat amelesi reisi M, Papa Anastasyo geçen pazar günü tayyare ile Bükreşten Sof- yaya gitmiştir. İstikbale gelen Sofya Yunan sefiri M, Kolans ile bir müddet görüştükten sonra Bulgar çiftçi- lerini temsil eden on sekiz bin murahhasın içtimamda bulün- muştur. İçtimaı müteakip Bulgar nazırı M, Kistşef Papa Anastas- İ yo şerefine bir ziyafet vermiştir. BRASEASEMAZEEEEI EEE EARTALREE EE EEREE LER kömürleri bulunalı 103 yıl oldu ! Uzun Mehmet kömür bayramı yapılacak ! Zonguldak ilk kömürü bulan uzun Mehmedin hatırasını tebcil ediyor! Zonguldak, 28 (Hususi) — Zon- | guldak Halkevi uzün zamandan- beri araştırmakta olduğu Hav- | zamız maden kömürünün keşif tarihini esaslı ve kat'i bir şekil- de tesbite muvaffak olmuştur. Havzamızın topraklarında gö- mülü servet bazinelerinin ilk kâşifi Uzun Mebmet; Ereğlinin Köseağzı mevkiinde ilk kömür | damarını 1245 hicri yılı kasımı- nın birinci şünü, yani 1929 mi- lâdi yılının 8 son taşrin tarihin- de bulmuştur. Zonguldak Halk- evi; maden kömürünün ilk bu- landuğu 8 son taşrin tarihini Uzun Mehmet kömür bayramı olarak her yıl dönümünde tes'it etmiye karar vermiştir. 8 son teşrin 1932 Salı; Hav- zada maden kömürünün keşfinin 103 üncü yıl dönümü bayramı münasebetile yapılacak tezahürat bayramı şudur: 1 — Resmi ve hüsusi bütün daireler, müesseseler, cemiyetler ve teşekküller ve bütün binalar donatılacak ve gece elektrikle aydınlatılacaktır 2 — Gündüz bütün kömür ocaklarının maden işçileri ka- filelerile (saat onda Halkevile yeni hükümet binası arasındaki meydanlıkta (o toplanacaklar ve 10,5 ta buradan ayrılarak kütün şehri dolaşacaklar ve hükümet Fırka hâlkevi önlerinde teza- | hürlerde bulunacaklardır. 3 — Bütün mekteplerde mwal- limler tarafından kömürün ehem- miyeti sanayideki kıymeti ve uzun Mebmediz kömürü keşfetmek suretile memleketine olan yük- | sek tarihi hizmeti anletılacaktır. 4 — Gece memleket sinama: | sında bir müsamere yapılacaktı, Müsamerede : A — Ora da mektep talebesi tarafından Istiklal marşı: B — Sahne ocak dekorile süs- lenmiş olduğu halde madenci kı- yafetindeki maden meslek mek- tebi talebesi tarafından madenci madenci marşı. C — Havza bayramının sebep ve gayesi hakkında Hajkevi re- isi Mitat AkifBf, tarafından nutuk. D — Havza tarihçesi ve Uzun Mehmet tarafından kömürün keş- fine ait Hüseyin Fehmi B, tara" fından konferans, E — Maden kömürü hakkında mühendis Nermi B. tarafından fenni konferans, F — Halkevi güzel sanatlar şubesi musiki takımı tarafından konferans verilecektir, C — Uzun Mehmedin aziz ha- tırası için üç dakika süküt edi- lecektir. H — Madenciliğe ait bir film gösterilecektir. 5 — Gece; kömür ocaklarında maden işçileri için mubtelif eğ- lenceler tertip o'unacaktır. 6 — Uzun Mehmet kömür bay- ramının ber yıl dönümü, Zongul- guldak, mülhekatı olan Ereğli, Devrek, . Bartın ve Safranbolu kazalarında da tes'it edilecektir. 7 — Ereğlide, fırka erkânın- dan ve sporcu gençler de, ma- den ocaklarının seçecekleri mü- messilerden müteşekkil bir heyet Uzun Mehmedin Kestaneci kö- yünde ailesini ziyaretle milli kâ- şimizin aziz hatıralarını yadede- ceklerdir.