16 Kasım 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

16 Kasım 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

e) Sayıfa 4 Devletlerin borçları ne olacak > Amerika borçların üstünden sünger ge- çirmek niyetinde olmadığ ğını gösteriyor Vaşington, 15 (A.A) — Reisi ? cümbur M. Hoover, borçlar me- selesinin kendisile birlikte gö- rüşmeği Roosevelte teklif eden, borçların ber ne suretle olursa olsun azalttırılmasına aleyhtar olan kongrenin bu baptaki ka- | rarım balırlatan ve kobgrenin bu işteki hareket hattının ancak # kongredeki demokratlar tarafin: E dan borçların tenzili lehine rey f verilmesile değişebileceği fikrini ileri süren beyannamesinin inti- şarındanberi bütün dikkat na“ zarları Rooseve't ile âyan mec İsine doğru çevrilmiş bulunmak” tadır. Bu merak ve intizara rağ» men Roosevelt bir müddet isti- rahat etmek üzere Nevyork hü- kümeti valis'nin Albaery'deki sarayına kapanmıştır. Kendisi vücudünü dilendirmekten başka beynelmilel meseleleri ve bahu- sus borçlar içini tetkike mecbur- dur. Ağır valilik meselesi onu şimdiye kadar yukariki meselerle etraflı bir surette iştigalden ve bu meselelerin muhtelif safhala- rını takipten meneylemiştir. Ayan meclisinin vaziyeti Ayan meclisinin borçlar mese- lesindeki variyetine gelincet Ek yevm mezkür mecliste hazır bu- lunan azalarının ekseriyet nisa- bını teşkil edebilecek miktarda bulunmaması hasebile şimdiki ufak ekseriyetin ber hangi bir kararı ati için sağlam bir zaman hükmünü haiz olamaz. Borçlar hakkında şimdiye kadar fikirle- rini bildirmiş olan ayan, bu bap- taki mütaleaları zaten malüu olan ve yalnız borçların azaltıl- masına değil belki tebirine de mubhalefetlerini izhar etmiş bu- lunan ve fakat buna rağmen ek- serisi muhtelif fırkalar arasında bir istişare yapılması fikrini ten- sip eden kimselerdir. Bunlar, Avrupayı borçlarını ödemiyecek bir halde bırakmak- taki tehlikeleri ki böyle bir iflâs mühatarası beynelmilel mukave- lelere karşı beslenilen emniyeti sarsmaktan bâli kalamaz. Pek âlâ anlamakla beraber Ameri- ezeeererer emın YAReREE RE SERETARENANERERER Sazan Japonyada çıkan kasırga Tokyo, IS(A, A.) — Ja- ponyanın şarkında çıkan kasırga bu havalinin büyük bir kısmında bir çok kimselerin ölümüne ve bir çok binaların harap olması- na sebebiyet vermiştir. Resmi mahfellerden bildirilen rakamlara göre 26 kişi ölmüş, 25 kişi yaralanmiş ve 26 kişi ortadan kaybolmuştur. 100 bina tamamile ve 2400 ev yarı yarıya harap olmuştur. 4000 ev de ka- sırga ile beraber yağan şiddetli yağmurun tesirile su altında kal- miştir. » 4 ş Tokyo, 15 (A.A.)— Son gün- lerde vukubulan kasırga esna- sında ölenlerin ve ortadan kay- bolanların sayısı 100 kişiyi bul. maktadır, ERER 2 E tümiyet göstermektedir. YT YY ayyy . nubi Amerikaya a yy Hükümet ne fikirde? Vashington, 15 (A.A.)—Ba- £ zı siyaset (oOadamları, o harp # borçlarının o ilgası aleyhinde « bulunmakta iseler de resmi mabafil, gayet büyük bir ke- ; ; M. Roossvelt'in M, Hoover tarafından görüşmek için ya- pılmış olan daveti kabul ede- ceği söyleniyor. Uy gg yy kaya yeni vergiler ihdası gayri iştinap göründüğü bir sırada ec- nebi milletlerin Amerikaya karşı taahhütlerinin tahdidine muvafa- kat ettiklerini efkârı umumiyeye itiraf etmekten ise yukariki mu- hatarayı göze almayı tercih ey- lemektedirler. Kendileri Ameri- kanın şu esnada geçirmekte ol- duğu ıstirap devresinde borçları azaltmak tedbirinin Amerika için faydalı olacağına Amerika efkârı umumiyesinin akıl erdirememesin- den korkmaktadırlar, Hooverin teklifi Rooseveit ve Demokratlar is- tiyenler Yeni Amerika hüküme- ti ahalisinin mubabbet ve mü zaheretine nail olsur, Şimdilik galip gelecek gibi görünen hal çaresi, Hoover. tarafından bun- dan evvel Des Moinesda söyle- nen nutukta işaret edilen hal suretidir. Buna göre henüz Amerikaya ödenmeyen paralar, borçlu hü- kümetler piyasalarindan Ame- rikan emteasına revaç vermekte tazmin edilecektir. Buna müma- sil bir proje Nevyork hükümeti sabık demokrat valisi Smith ta- rafından ortaya atılmışlır. Bu proje demokrat ayan özalarının boşuna gidecek gibi görünüyor. Çünkü intihaplarda gayet mühim bir rol oyvıyan çiftçiler, proje sayesinde hariçte buğday ve pamuklarını satmak ve böylece yeniden nisbi bir refaha kavuş- mak mümkün olacağı ömidine kapılacaklardır. ESERSE aa zaRRRZ SERRA ORASINI Fransa ile cenubi Amerika arasında hava seferi istres, 15 (A.A.) — Bowssout- rot Rossi ile Mermoz Maillovx nun mürettebatı dün sabah ce- Amerika istikametinde hattı müstakim üzerinde mesafe rekorunu kırmak teşebbüsüne girmek tasavvurunda idiler, Boussoutrot benzin tevziatına ait boru tertibatını muayene ne etmek mecburiyetinde kal mıştır. Mermoz rüzgârın şimale dön- mesini beklemektedir. Filvaki tayyarenin fazla yüklü olması ve yolun istikameti itibarile yal- nız bu istikamette esecek bir rüzgâr hareketi temin kâfi ge- lecektir, Mermozun bu sabah hareket etmesi muhtemeldir, VAKIT Herkesin tekrar taksak görüük isteyeceği filmi Yarın akşam 21 1-2 da M AğĞi K sinemasının göstereceği | | Kalp fen kalbe Filmidir. pi R.K. O. halihazır dünya havadisleri 16 Tegrinisani 19 Istanbul Belediyesi: Darülbedayi Şehir Tiyatrosu Temsilleri : Bugün akşam İSTAHBUL BELEDİYESİ saat 2130'de diğ » in İl | Y |! Muenie zede “TN Perşembe günü akşamından Mibaren ( üç saat) operetinin temsiline başlanacaktır. Operet için şimdiden bilet- ler gişede satılmaktadır. pie ile, daha kal Pazartesi — Komedi 3 perde OPER A'da Amasyada sıhhi tetkikat Amasya, 15 (A.A) sari hastalıklar mütehassısı Dr. Kâmil Bey tetkikatta bulunmak üzere buraya ie mal içki Sasalı kmadan hazırlıklar başladı! Amerika bu sefer Bir kaçakcılıktan kı kurtulmak üzere olan de taklit içkilerin kaçakcılığına maruz kalmaktadır Nevyork, 13 ( Hususi ) Amerika içki yasağının kalkaca- ğından dolayı son derece mem- "ww Fransa'da yüze! şarapları- na bir mahreç bulduğundan A- merikah'!ar kadar seviniyor, Fa- kat bu hususta hakikaten sevin- ce de mahal yoktur. Çünkü a- biren Nevyork polis teşkilâtı ta- rafından ortaya çıkarılan bir hi- lekârlık vak'ası Fransızları dü- şündürmüştür. Bundan bir kaç gün evvel Nevyorka garip bir şilep geliyor. Bunun Fransadan geldiği söylenmiş, içinde on bin boş şişe ve bir o kadar manlar kapişon ve Fransanın meşhur Bordöle şarabı firmasını taşıyan etiketler varmış. Polisin yaptığı tahkikat neti- cesinde bunların Kaliforniyeda üç milyon hektolitre miktarında | bulunan hazır istok alelâde şa- raplardan olduğu, içki yasağın ALMA ED Rus - İngiliz | | münasebatı Ve izvestin gazetesi nin bir makalesi Moskova, 14 (A.A) — Tas ajansı bildiriyor: izvestia gazetesi Ingiliz - Rus münasebetlerini bozmak için Sov. yetlerin İngilterede işsizleri ha- rekete getirdiğine ve Hindistan- | da dahili harpler hazırlandığına dair bazı logiliz mahafilinin çı- kardığı şayialardan bahsediyor. Gazete Entillijans servisin Sov- yetler aleyhine tekrar faaliyete geçtiğini kaydederek Sovyetlere atfedilen O maksatların manasız ve esassız olduğunu ve İngiliz komünist fırkasının hareketinden Sovyet Rusyanın mesul olmıya- cağını ilâve ediyor, kalkmasından hilistifade alelace- le doldurularak Fransa mahsulâtı imiş gibi piyasaya sürülmek is- tendiği — anlaşılmıstır. > Halbuki polis şişeleri Dolu bulmadığından müsadere edememiştir. Nevyork Fransız ticaret odası bunun önü- ne geçmek için Fransız şarap tacrlerine şu teklifi yapmıştır : Şarap ibraç edenler aralarında birleşerek şişelerin üzerine kendi firmaları ile beraber bir alameti farika olmak üzere bir horoz konmasını muvafık görmüştür. Oda bu teşebbüsünde müşkilât görmektedir. Çünkü Fransada muhtelif firmalar bu hususta aynı fikri beslemektedirler. Aralarında bir anlaşma zemini buluncaya kadar aradan vakit geçecektir. işte bu zamandan bu hilekâr kaçakçılar gene istifade ederek teşekküllerini bu sefer başka tarzlarda ilerlediyorlar. Amerika da işler açılıyor Frankfort, 15 (A.A.) — M. Levrie iktısadi inhitat devresine ait ilk vaziyetin nihayet buldu- ğunu beyan etmiştir. Amerikan ticaret odalarından veya ticaret müesseselerinden 199 tanesinin sorduğu bazı suallere verilen ce- vaplara göre Amerikada vücude getirilen bazı ticari teşkilât işle- rinin bu yaz mevsiminde daha | iyi bir surette inkişaf ettiği an- laşılmaktadır. Amerikan mesai federasyonu işsizler miktarının bir buçuk mil- yon raddesinde azaldığını beyan etmiştir. Bankaların / iflâsları gitgide daha seyrekleşmektedir. inşaat hususundaki faaliyetler gittikçe artmaktadır. ar İN — Vekâlet / Çarşamba 16 T.sani | 16 Recep iğ Gün doğuşs iğ) Gün batışı Sabah samim Öğle namam ikindi namaz Akşam namaz Yatsı namazı lnsakı 048 16,50 öt 1150 is 16.50 1sas 306 günleri Ykm kalan günleri HAVA — Dün sıcüki:k azami SAĞ D darice idi. Bugün rüzgür poyraz cek ve hava mütahavvil olacaktır, Radyoda : İSTANBUL — 18 den 15,45 e Kedi Mahbuie Haan, 18,45 ten 20 ye kağ kestra, 20 den 2046 v kadar saz Dİ Ami, 20,45 ten 21,30 a kadar gan * ei Hanmm;: 21.30 dan 22,30 a kadar 404 sü Mİ DETİEFİ, yaa Holivut istanbulun ve hatta bütü? kiyenin yegâne sinema mt€ sı olan Holivut Zinci senf 4 inci sayısı nefis resimler V& tenevvi münderecatla renkli rak intişar etmiştir. * : BORSA 15 T. sani 1932 Nukut OG Kuruş | 20 Kuron Çek (44... | — Çek fiatları (kap. se. Paris 1208 5 Londra 704 — | Viyasa “e York (O O4725İ drit Milâno 9.20—| Berlin Brtael 34000 | Varşova Atina 42 6199) 5,5 Cenevre 2.4575 | nükreş 66.00 —| petgrat terdam LU zlgekovi * makam (O75 (CM. 25,50 | giment? 435 | Unşen PE 1450 | Şart De”