16 Kasım 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

16 Kasım 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sayfaya ait küpürler

Sui istimal mi? İzmir ziraat bankası memurlarından — bazıları mahkemeye verildiler İzmir 15 — t bankası sabik muühasebecisi
 Münhal iki — mebusluk Ankara 16 (Telefon) — Münhal yi cekleri teeyyüt ediyı...
 Fena bir alâmet Cenevrede kanlı hadiseler oldu: Bir nevi faşstlik yapmak istiyen müfrit sağ — cenaha — mensup “ailli birlik ,
 Afyon satışı birliği yapılıyor Nizameddin Âli bey teşkilâta başlıyacak Nizameddin Âli bey Ankara, 16 ( Telefon) — Afyon ...
 Şehrimizde bulunan rus sabık hareket  ettiğini dün yazmıştık, M. Trocki / bir türk Pasaportile seyahat etmektedir. Pasaport
 Dün şehrimize gelen cilerle makinist ve alleleri erkânı Istanbul ile Ankara arasında sefer yapacak olan Amerikan şirketinin
 Güzellik kraliçesi Keriman Halis hanımıa dün İzmire hareket etliğini yazmıştık. Keriman hasım İzmirde bir bafta kalacak ve
 Iki ecnebi mMüşavir geliyor Biri inhisarlar, diğeri gümrüklerle meşgul olacak Ankara 15 — İnhisarlar umumi müdürlüğü 933...

Afyon satış birliği teşek- &ül ederek faaliyete baş- lyor. Japonyada şiddetli bir kasırga büyük tahribat yaptı. Sene 15 — Ko: 5066 — Fiafr her yerde: 5 kurup Telefonlar: Tahrir 21686 — Idare 21434 — Klişe 20113 Fena bir alâmet Cenevrede kanlı hadiseler oldu: Bir nevi faşistlik yapmak istiyen müfrit sağ cenaha O mensup “milli birlik, fırkasının toplan- dığı bina önünde, sosyalistler ve komünisler © nümayiş yapmışlar, polis nümayişçileri dağıtmak iste- miş, dağılmamışlar, bilâkis zabı- taya karşı gelmişler, hükümet asker kuvveti göndermiş, askeri de dinlememişler, nihayet balk üzerine mitralyöz ateşi açılmı; Bir çok insanlar ölmüş ve ya lanmış... Ertesi gün, hadise kur- banlarının cenaze © merasiminde aynı kargaşalıklar olmuş, hükümet, isyana karşı gelmek için kısmen seferberlik ilân etmi Seneler ver ki, dünyanın hiç bir şehrinde, halk ve asker kuvveti böyle silâhla karşı karşıya gelmemiştir. Fonun içindir ki bu kanlı. vaka, her tarafta hayret ve teessür uyandırdı. Hadisenin, fecaatinden başka, hayret uyandıran diğer cibeti, Isviçrede ve Cenevrede cereyan etmesidir. Bütün dünya milletlerinin, sulh ve terki © teslihat işleri konuşup balletmek için toplandık- ları, bir boyalı kartpostal kadar sessiz. ve | hareketsiz Leman gölü sahilinde tabanca ve mitralyöz. patlaması garip bir şeydir. İçinde silâhların © azaltılması konuşulan Milletler cemiyeti binasının asker ve top muhafazası altına alınması kadar tuhaf bir manzara tasavvur edilebilir mi? Bu badise;-Tsviğteyi “tanıyanlar üzerinde daha derin ve daha Paanalı tesirler. yapıyor: İsviçre son asırda demokrasi namı verilen, siyasi ve iktisadi idare tarzının ce, kemal ifade 2den en son derecesidir. Halkın kendi kendini idare etmesi, hürriyet, müsavat ümdelerinden doğan, ve vatandaşlara, memleket idaresinde tam manasile hakimiyet veren demokrasi şekli İsviçrede ea Kanton namı verilen küçük küçük devletlerin birleşmesinden busule gelen bu dört milyor nüfuslu © memlekette tam ademi merkeziyet usulü vardır. Her kanton, kendi mebusan meclisini, kendi icra hey, seçer, kendi kanunlarını olduğu giti, bütün halkın, her sene meydana — toplanarak memleketi doğrudan doğruya idare etikleri yerler vardır. ve ceza kanunları başca başka olan bu küçük kantonlerın birleşmesinden husule kasaba gelen, Hsviçre devlet amili ne dindir, ne dil... Iki buçuk milyon isviçrel resmi dili almanca, 800,000 isviçrelininki © fransızca, 300.000 yin resmi lisanı da italyancadır. Iki milyon protestan, bir buçuk milyon katolik, bir çok musevi, ve hattâ resmen dinsiz vatandaş İsviçre sirf tarihin kaydettiği müşterek ıztıraplar, harpler. ve Kafeler, mazideki anane, iktisadi menfaat gibi oillerle, umumi harpte bile vahdetini muhafaza etti, İsviçrede, halkın intihap reyinden başka, birde referendem hakkı vardır. (Devamı ikinci sabifede ) Necmeddin Sadık Mis Ankara 16 (Telefon) — mebusluklara sabık Erzurum me- busu Tahsin ve Ankara mebusu “Talât beylerin namzet gösterile- cekleri teeyyüt e ettiğini yazmıştık. Kerim Afyon satışı birliği yapılıyor Nizameddin Âli bey teşkilâta başlıyacak Nizameddin Âli bey Ankara, 16 (Telefon) — yon müstahsil umumi Nizameddin. Âli beye tayi i satış birliği kâtipriğine tayin Nizameddin Âli bey yarın Istanbula dönerek teşkilât başlayacaktır. Kanunun değildir. Ezcümle Istanbul afyon tacirleri vekâlete müracaatlarında saderi yapılmasını, dabilde satışın serbest burakılmasını tadili mevzuubahis ihracatın birlik tarafından istemişlerdir. Bu kabulü lehine temayül Münhal iki mebuslük ünhal Başvekilin nutku kara, 15 — Ankaru hukuk esinin diploma imi cumartesi gi yapılacaktır , merasimde ehemmiyetli bir nutuk söyliyecekler ve diplomaları bizzat tevzi edecekle Edirne valisi şehrimize geldi Edirne valisi Özde, olduğundan tedavi edilmek üzere şebrimize gelmiştir. ilme me- saat 15te Başvekil Hz. bu bey hasta Güzellik kraliçesi Keriman Halis hanımın dün İzmire hareket n hanım İzmirde bir hafta kalacak ve edilen'iki baloda hazır bulunacaktır. Bundan sonra şehrimize dönecektir. Yakında Mısıra bir seyahat yapması ve oradan Ame- a gitmesi muhtemeldir. Bu husus hakkında pederi Halis bey ve Amerika ile muhaberede kraliçe vapura teşyi edenler arasında görülüyor. İahisarlardaki teşkilât proj İ getirilecek © ecnebi | müşavirin mütalâası alındıktan © sonra İki ecnebi müşavir geliyor inhisarlar, diğeri gümrüklerle . Nakil muamele- in gelecek seneye kalmasına sebep inliisarlârın birleştirilmesinin benüz yeni bitmesi ve bina mese- lesinin halledilmemiş olmasıdı hazırlanacaktır. Gümrük işlerini tanzim için mü- Şavir sifetile getirtilecek olan Amerika hükümeti gümrük tarife komisyonu âzasından mister Vorl- fot cenubi Amerikada gümrük işlerini ıslah etmiştir. Bu zat gümrük idareleri zerek tetkikatta bulunacak, rika hükümetinden bir sehe müd- detle mezuniyet verilmiştir. Sui istimal mi? Izmir ziraat bankası memurlarından (bazıları mahkemeye verildiler İzmir 15 — Ziraat bankası s2 ık muhasebecisi Cevat, senedat şef muavini Cevdet, veznedar Ömer Lütfi beyler bik euifstimal meselesinden dolayı © muhakeme edilmek üzere Adliyeye teslim edilmişlerdir. . Bankanın © sabık muhasebe muavini Nuri bey de mürakabe vazifesini ihmal etmekle mazmun olarak adliyeye verilmi İkinci Amca bey karikatür müsa- bakasına başlıyoruz! Geçen sene binlerce kariimizin iştirak ettiği AMCA BEY KARİKATUR MUSABAKASINA bir kaç güne kadar başlıya- cağız. Birinci müsabaka gibi ikinci “ Amcu bey karikatür müsabakası , da fevkalâde eğlenceli olacaktır. Tafsilâtinı bekleyiniz 1. bulunmaktadır, Resmimizde Dün şehrimize gelen tayyarecilerle makinist ve aileleri erkânı Ankara arasında sefer yapacak olan Amerikan şir ketinin iki yolcu tayyaresi ve iki Amerikan pilotu dün şehrimize gelmişlerdir. Pilotlara bir makinist te refakat ediyor. Tayyareler ambalâj halinde Yeşilköye nakledilmiştir. Orada kurulacaklardır. Ilik baharda Suriye ve Mısıra da tayyare postaları yapılacaktır. Kaza vaka lacaktı. Troçki nasıl gitti? Troçki, Leon Sadef .namile seyahat ediyor Sabık komiser vapura binince derhal “Kamarasma kapandı Şehrimizde bulunan rus sabık | © M.Troçui vapuraçıkınca kaman müdafaai . milliye . komiseri M. | rasına girmiş ve dışarı çıkmamış Troçkinin Marsilya tarikile Ko- | tır. Vapurda kimse bu yolcunun penbağa hareket ettiğini dün | Troçki olduğunu anlamamıştr. yazmıştık. M. Trocki bir türk | © Vapur bu sabah Pireye,cumar- pasaportile seyahat etmektedir. | tesi günü de Napoliye uğraya Pasaport siyasi caktır. Fakat Troçki buralarda 8us olup Türk bül karaya çıkmıyacaktır. yesini talep edemiyec:ği yazılıdır. | Sabık Rus müdafasi miliye ko- Pasapotta M. Ttoçkinin ismieon | miserinin Kopenhağda kaç gün Sadef olarak kaydedilmiştir. kalacağı kati surette malüm de- M. Troçki pazartesi gi ildir. Kendisini doktorlar mua: den sonra silesile birlikte Adadan | yene edecekler ve lüzum görü- lürse bir sanatoryoma girecektir. Bu takdirde Danimarkada birkaç ay kalması “muhtemeldir. gümrükte pasaportunu kay- bir sandala dettirdikten sonra binerek Tophane a | vapura gitmiştir. Yanında il Troçkinin tedavi dikten büyük bavul ve bir kaç el çantası | sonra tekrar Istanbula döneceği vardı. Zannolunuyor. — Iki karmanyolacıl, Enayi bekliyorlar, — Aman saklanalım bizi görmesinler!