16 Kasım 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

16 Kasım 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

Sabife 6 Konya Halkevi çok çalışıyor Şimdiye kadar bir çok mühim neticeler elde edildi Konya 17 (Hususi) — Konya balkevi 19 Şubat 932 tarihinde büyük tezahüratla açılmıştı. Açık ma gününü takipeden hafta zar- fında spor kulupleri, muallimler, doktorlar, eczacılar, — avukatl şirket ve banka mensupları ve bilcümle teşekküllerle temaslar yapıldı, talimatnamenin her mad- desi üzerinde uzun münakaşalar oldu, nihayet bir anlaşma husule geldi. Bundan sonra derhal te yapıldı. Martın haftasına kadar bü- İn komiteler teşekkül etti, Ondan sonra çiddi ir faaliyet başladı. Halkevi ikinci bir hamle olarak memlekette mevcut âsarı atikayı muhafaza, hilâliahmer, himayei etfal cemiyetlerini tensik ve tan- zim etti, onların daha büyük faaliyetle iş görmelerini temin eyle, Halkevinde her perşembe akşa- mı toplanmalar serbes münake- şalar oluyor, konferanslar veriliyor. Bundan başka gazetelerle ve ilmi bir mecmua ile neşriyat yapılıyor. 'Halkevinde kültür işlerile meş- gul olan komiteler de vardır. Değerli muallimlerin teşkil ettik- leri bu komiteler Konya hakkını tetkikat yapıyorlar. Tarih ko tesi bir çok eserler ve Konya düğünleri hakkında bir tetkik vücuda getir miştir. Bu eserler Konyanın geçmiş ( zamanlarına aittir. Evimizin faaliyetleri arasında dil çalışması (aynca (| zikre şayandır. Bir taraftan orta Ana- dolunun bu eski Türk beldesinde mevcut ve halk arasında kı Bilan kelimeler toplanırken diğer #araftan 20 kişilik münevver ir beyet “Divanı lüggtüttürk , tercüme ediyor! Mustafa Memal paşalılar orta mektep istiyorlar Mustafa Kemal paşa, 12 (Hu- m e orta mektep tesis ve inşası içi yeni teşebbüslerde. bulunulı tadır. Yakın bir zamanda bu büyük noksanın doldurul "ümit © olunuyor. 14000 nüfusa malik olan kasabamızda bu büyük ihtiyaç hayati bir meseledir. Bol yağmurlar Boluda ekin işleri faali- yetle devâm ediyor Bolu 14 (Hususi) — Altı aydı beri devam eden kuraklıktan sonra havalimize mebzul yağmur- lar yağmıştır. Kuraklık tamamen zoil olmuş ve hava tekrar açmıştır. Şimdi, çifçi, faaliyetle tarlasını sürmektedir. Havalar böyle müsait gittiği takdirde, az zamanda, tar- İalar kâmilen sürülmüş olacaktır. Bu sene sonbahar gayet lâtif geçmektedir. Ovamız kuşatan ormanlık dağlarda, mevsim icabı, yaprakları sararan ve kızaran ağaçlar yeşil kalan ağaçlarla beraber karşıdan en parlak renk- lerle, gayet sanatlkârane örülmüş bir bale gibi görünüyor. Günler ılık bir hararet içinde geçmektedi Amasyada kuraklık bitti Amasya 14 (Hususi) — Burada devam eden kuraklık devri niha- yet bulmuşt gibidir. Semamız üç günden beri bulutlarla kapalı olup arasıra hafif yağmur da serpeliyor. Hararet derecesi gün- düzleri 15, geceleri 8-9 dur. Rençber yavaş yavaş çiftini sür- mieğe tohum ekmeğe başla Memle Akşan I İzmit, 11 (Hes | susi) — Haydar İİ paşa istasyonun da bekliyoruz. Trenin hareket ne bir çeyrek saat var., Karşı geliyor. ne bakayım Iz mitin şen ve Ş gazeteci arkan daşla kompartı- mana yerleştik. Saat onu çeyreği, on buçuğu geçti. Elân bir hareket işareti yok, Sor- teehürle gelecek- miş onu bekle- mek mecburiyeti varmış. Bilet memurları yolcu- lara “saat yarıma kadar — serbest olduklarını söy- leyince,, bir çok- larımız büfeye gittik. Bu iki Saati orada ök dürdük. Trenimiz. tam bire yirmi kala son kapanasını çalarak yok landı ve üçte İzmite vardık. Ötedenberi gıyabi methini işi tiğim vali Eşref beyiziyaret etmek ilk işim oldu. Bir çok evrak yığın ları üzerine gözlerini dikerek oku- mak ve zarfları yırtmakla meşğul bulduğum Eşref beyle bir saat kadar | görüştüm. Eşref beyin İzmitte en başlıca işi maarif saha- sındaki — kiymetli mesaisi teşkil ediyor. Vali bey bu hususta bana gu izahatı verdi — Bu sene Kocaeli vilâyetinde yeni maarif siyasetimize uyğun bir şekilde olmak üzere 9 mek- | bey, Komşuyu öldürdü Karısile çocuklarını da yaraladı Eskişehir 15 — Cumartesi günü gebrimizde feci bir cinayet olmuş” tur, Işıklar mahallesinde oturan Ismail (Oile kardeşi (Rahman komşuları © maran- ma müracaat etmiş- in. saçağının kendi bahçelerine doğru olduğunu söy- lemişler, bu saçakların kaldırılmı sını istemişlerdir. Saçaktan yağmur akar mı, ak- mazmı tarzında o başlıyan ağız. kavgası gittikçe büyümüş, Ismail tabancaya sarılmış, Osmana ateş etmiştir. Çıkan kurşunlar Osmana isabet etmiş ve bu zavallı adam bemen ölmüştür. > Fakat hadise bununla da bitme- de bah zmitte maarif faaliyeti Yeniden 32 mektep yapıldı, 22 mektep arda inşa edilecek Ulu Gazl mektebi #ep binası ikmal edilmiş ve 23 mektep binasının da ikmali kuvvei karibeye gelmiştir. Ayrca 22 mektebin yeniden yapılması için her türlü malzemesi hazırlanmak- tadır. İlk baharda inşasına baş- lanacak olan bu yirmi iki mek- teple Kocaeli vilâyeti tam “54, yeni mektep kazanmış oluyor. Bunlardan maada bu sene “80, köy mektebinin ders vesait ve eşyası da temin edilmiştir. Biri Izmit merkezinde diğeride Gey- vede olmak üzere iki seyyar kitaphane teşkil edilmiştir, Vali beyin sözlerini not ederken Cesur hırsız! Uyuyan kadının boynunda- ki altınları çalmak istedil Emet 14 (Hususi) — Son gün- ler zarfında burada bir kaç hır- sızlk vakası olmuştur. 20 gün evvel çarşıda bir dükkân açılmış içinden 40 lira ve bir çok eşya aşırılmıştır. Dün gece de bir eve hırsız girmiştir. Hırsız yatak odasına kadar girerek burada uyuyan kadının boynundaki zinet altınlarını koparıp almale istemiş- tir. Kadın uyanıp feryada başla- dığından hırsız kaçmışlır. Gene dün gece Emet civarında bir buğday ambarına ;bırsız girerek içindeki! boğdayları aşırmıştır. "Alime ayağından oğlu da kolun dan ağır surette yaralanmışlardır. Katil ile yardımcıları hemen kaç: mağa yeltenmişler fakat hadiseyi haber alan zebita memurları tara- ve kızına da ateş açmıştı pin kızı Sefi; Osma- miş katil, Osmanın oğluna karısına | fından yakalanmışlardır. Yaralılar memleket hastanesine kaldırılmış- Eşret bay, maarif müdürü Ekrem ve maarif 20 senelik maarif programını tesbit ederken ( 1 vall 2 maarif müdürü Ekrem bey, Muammer bey) aşağıda elli bin lira sarfiyle Inşa edilen 8 muhabirimiz maarif müdürü Ekrem bey geldi. Millet mektepleri faaliyeti etrafında vali beye izahat vererek “dersha- neler talebe mık- tarımı almıyor. Yeni dershaneler aşmak zarureti hasıl oluyor,, di- yince vali beşuş bir çehre il — Aman hak kımız okusun da istedikleri kadar dersane açalı cevabını o verdi, derhal lâzım ge- Jen tedbirler alın- dı ve akşam halk mekteplerini gez- mek üzere Ekrem beyle « mutabık kaldılar. Memleketin sıhhi vaziyeti, be- ledi, iktisadi işleri 'de memnuniyete şayandır. Vali beyi fazla meşgul etmemek için verdikleri izahata teşekkür. le yanlarından ayrıldım ve doğ” ruca maarif de iresine gittim. da maarif işlerinde ci temayüz eden Ekrem beyle de maaril sahasında görüştük. Vali ile bir- likte el ele vererek | Kocaeli maarif umurunda büyük hizmetleri görülen bu iki zatın takdire seza mesailerinin maarif vekâletince de taltif ve takdirle karşılanacağını şüphesiz görüyorum. Şimdi belediye şehrin elektrik tesisatını tevsi etmekle ve şehre Paşa suyunu getirtmekle meşgul- dür. Belediyenin bu faaliyeti mu- bitte iyi bir intiba bırakmıştır. Muamiher işlek bir liman Bandırmada iktisadi vaziyet çok iyi Bandırma 12 (Hususi) — Mar- maranın en işlek bir anı olan Bandırmada iktisadi sahada, iki aydan beri büyük bir salah var- dır. Her gün Yunan motörleri ve balık almak için Yunan vapurları geliyor. Bu yüzden limanda tutu- lan palamut balıklarının çifti (9) kuruşa kadar satılmaktadır. Diğer taraftan holanda, isveç, danimarka, italyan ve alman vapurları da sıksık gelmekte, doğrudan — doğruya (o Avrupaya Bandırma iskelesinden, (o bakla, yulaf, arpa, maden, kuşyemi nakledilmektedir. Bu yüzden mam- lekete epice para giriyor. Bundan. köylü de, mavnacılar da tüccarda nomnundur. 16 Teşrinisani 1932 Balıkesirde at yarışları Cuma günkü yarışlar çok heyecanlı oldu Bahkesir 12 (Hususi) — Yüle sek yarış ve ıslah encümeni tara- fından tertip edilen son bahar at koşuları geçen cuma günü güzel bir havada “Koşu çınarı, denilen mahalde kesif bir hulk kitlesi önünde yapıldı. Tik koşuya saat 14te başlandı. Taylara © mahsus mesafe 1400 metro idi, Bu kaşuya bir çok hayvan “iştirak etmekle beraber maalesef starterin işareti yapıl madan evvel hayvanların hareketi dolayısile'ilk tay koşusu müsabaka nihayeline bırakıldı, Ikinci koşu 4 ve daha yukarı yaşta yerli ve arap atlarına mah- Sus, mesafe 2200 metro idi. Bu koşuya 8 hayvan iştirak etti nihayette Bigadiçli Ismail efendi- nin “Servet, i “2,57, dakikada .kaşarak birinciliği Mustaf Kemal paşadan Mehmet ağanın Şen'i ikinci yüzbaşı Hilmi beyin Rey- hanı üçüncü geldi. Üçüncü koşu 4 ve daha yukarı yaşta halisüddem ingilizden gayrı ber ciese mahsus at ve kısraklar arasında yapıldı, Bu koşuya da ondan ziyade bayvan iştrak etti, Mesafesi 2000 metro olan yeri 2,26 dakikada Adanalı Halit beyin Gümüşü aldı. Bandırmalı Mehmet beyin Güzel Bandırması ikinci geldi. NY Dördüncü koşu arap ve yerli at ve kısraklara mahsustu, Bu koşuya ancak dört hayvan iştirak edebildi. Neticede, 3200 metro mesafeyi 3,2 dakikada İzmi Tevfik beyin Sadası alarak birinci geldi. Yılan ve Yekta ikinci Gazal üçüncü geldi. En nihayet tekrar edilen tay koşusunda Susığırlıktan o Hakkı efendinin Bozkurtu birinci Karaca beyli Hüsnü efendinin Muradı ikineci, gene Karacabeyli Kemal beyin Baskını üçüncü geldi. 'Nihayette birinci koşunun birin- 225, dördüncü koşunun 450 lira ikramiye almışlardı de dört sene evvel vuku bulan seylâp neticesinde umumi hapishane çok harap olmuştu. Bunun üzerine mevkuflar Süğütlü i. Mev- kuflar ozamandanberi burada ve çok fena bir vaziyettedirler. Son günler zarfında hapishanede kalabalık arttığından kısa müd- detli mabkümlardan yetmiş kişi hallesinde bir binaya Yeni gelen Cumhuriyet müddet umumisi > Ragıp bey bu işle alâkadar olmakta ve hapishanenin ıslahı için çalışmaktadır. Bir şerir kaçtı Katil ve sair suçlardan maznun olan Yusuf ismindeki şerir Me- latyadan — Adıyamana | nakledile mekte iken yolda kaçmıştır. Yüs sufun yanındaki jandarmalardan biri Celikân köyü civarına yaklaş- tıkları zaman geceyi geçirmek yer tedarik etmek üzere köye gitmiş, bundan istifade eden Yusuf diğer jandarmanın başına bir taş atarak (o sersemlettikten (© sonra silâbmı alarak kaçmıştır. Şerir şiddetle takip ediliyor