25 Kasım 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

25 Kasım 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

Sayıl 2 Siyasi müsteşarlık ş ta .. İdari: müsteşarlık (Başmakalemizden devam ) TARA ve kararlarını almağa mecbur ©- Turlar Günün vak'aları dediğimiz bu işlerin miktarı her vekâlette bir değildir. Bazı vekâletlerdeki müs- teşarlar günde kırk elli, yahut yet- miş seksen dosyeyi elden geçir- mekle işini bitirebilir. Fakat bazı vekâletler de vardır ki bunlarm müsteşarı her gün-iki-yüz elli, üç | yüz kâğıdı tetkik etmek gibi bir vazife karşısmdadır. Bu kâğrtla- rın yarısından * fazlası muayyen formüller üzerinde hazırlanmış, tetkike ihtiyaç göstermeksizin sa- dece imza etmekle tekemmül e- decek mahiyette şeyler. bile olsa gene geriye kalanlar en kabiliyet- li adamlar için bile olsa çok ağır bir iş yekünü teşkil eder. Ç Hülâsa idari müsteşarlar ne ka- dar çalışkan insanlar olursa olsun çok defa gündelik hâdiseler için- de boğulup kalırlar. , Halbuki bütün memleketin ge- çirdiği umumi değişiklikler içinde her sene devlet idaresinin umumi bünyesi de yeni değişikliklere ma- rüz bülunüyor. * Hayatım umumi cereyanı içinde her sene yeni ih- tiyaçlar doğuyor. . Bilfarz bütçe varidatmda vuku bulan , tenakus- lar dolayışile bir kaç senede he- | men her dairenin tahsisatlarından kesiliyor, Bundan sonra yeni vari» dat bulmak için yeni vergi . koy - mak yolu artık kapanmış olduğu- na'igöke gelecek sene gene bazı tasartuflar yapmağa ihtiyaç his- seğkiliriyyöteğini şimididen kim 'te- min edebilif?. Eğer bü tasarruf denilen" icra- at her vekâlette günlerce, bafta- larca, hattâ aylarca kabiliyetli bir adam tarafından en küçük tefer- Tüatına kadar uğraşılarak yapıl- (m Son haberler VAKTI ein 25 Teşrinisani 1932 meme a e an YT Fırka Grupunda Ziraat vekilinin mühim beyanatı Ankara, 24 (Telefonla) — C. H. F. grupu bugün de saat 15 te toplanarak içtimama devam et- miştir. Toplantıda evvelâ Gümrük ve İnhisarlar Vekili:Ali Rana Bey vekâlete ait işler hakkındaki iza- hatma devam etmiş tütün vetuz meseleleri üzerinde müzakere ya- pılmıştır. Tuz kaçakçılığına mâni olmak için muhtelif mıntakalarda ehven fiatla tuz satmak tedbirleri etra- fında münakaşalar olmuşur. Bundan sonra Zirrat Vekil Muh- lis Beyin zirai vaziyet hakkındaki uzun izahatı dinlenmiş ve mem- nuniyetle karşılanmıştır. Bir senelik zirai vaziyetimiz Ziraat Vekilinin izhatine göre “bu sene buğday #imahsulü nok- san olmakla beraber geçen seneki istoklarla ihtiyaç tatmin edilebi- lecektir, Buğday mübayaası ka» nununun tatbikatından iyi neti- celer alınmıştır. Önümüzdeki se- ne de buğday satm alımına de- vam edilecektir. Bir kaç mmntakada Obuğady ambar ve siloları inşası düşünül- mektedir. Hükümet pamukluyu dahilde yapmak kararile pamuk ziraatine de yeni bir ufuk açmıştır. Ziraat bankasmın yardımı ile bu sene bir tohum üretme çiftliği mazsa nihayet devlet idaresi bun- dan imüteessir olur. O vakit bazı yerler görülür ki bir taraftan lüzumsuz yere dene- cek derecede binlerce, hattâ yüz binlerce liralar sarfedilir. Diğer taraftan devletin hayati bir ihti- yacile slâkadar bazı işler için de binlerde, hattâ yüz binlerce lira- lar verilmek lâzım “gelirken on para verilmediği görülür. Nihayet öyle işler olur ki binlerce lira sar- fedildiği halde bu iş ile alâkadar olan,diğer bir maddeye bir kaç Yüz lira tahsisat konmamış oldu- Zu için evvelki paralarm hep boşa v anlaşılır, . Sonra bu sene büyük bir dil in- Kılâbı hareketine başlıyoruz. Baş” kurulacaktır. 10.000 libre kadar keten tohumu Amerikaya sipariş Tarihi evrak Maarif Vekili takrire cevap verecek Ankara, 24 (Telefonla) — Sa- tlan ve bilâhare memleketimize iade edilen tarihi evrak hakkında, Manisa meb'usu Refik Şevket Be yin sual takririne Maarif ve Mali- ye vekilleri meclisin ocumartesi içtimamda cevap verilecektir . Maliye Vekâleti bu husustaki tahkikatın Şürayı Devlete vardı- ğını bildirmektedir. e Maarif ise vekil İsmet Paşa Hiz. bütün dev- let teşkilatı ile Türk e ti tarafından verilecek kararların tatbik edileceğini vadetmiştir. Fa kat bu tatbikat öyle zannedildiği kadar kolay değildir. Ayrca ve- killer ve vekâletler için uzun, de- yamlı, sistematik çalışmaları icap edecektir, İşte siyasi müsteşarlar bu gibi fevkalâde tedbirlerin dey- let teşkilâtı dahilinde tatbiki ci- hetini de sıkı mürakabe altmda bulundurmak suretile muvaffakı- yet neticesine büyük hizmet ede- bilirler. Nihayet devlet teşkiliâtmm en Küçük teferrüatma kadar bugün- kü kadrosunu tespit etmek, bu kadro Üzerinde her memurun va- sifelerini ayrı ayrı göstermek lü- sema bir kaç senedenberi Büyük Millet Meclisince izhar edilen e- tarihi evrakm muhafazasının Ma- arifle alâkadar olmadığı mütale- asındadır. —- — ——. tasarruflar (Oyapmak, vazifeleri mevcut kuvvetler arasında daha iyi tevzi etmek, idare noktasında tekâmüle doğru emin bir surette yürümek için buna kat'i lüzum vardır. Günlük müşkülât içinde çırpınan vekâletler için kendi ha- rekâtını ve efalini gene kendi ve- saiti ile yapılacak bu mürakabe yolunda gene siyasi müsteşarlar mühim bir vazife alabilirler. İşte bu gibi vazifeler noktasın- dan siyasi müsteşarlar ile idari müsteşarlar arasmda ehemmiyetli bir fark olacaktır. Bundan başka idari müsteşarlar alelâde memur, siyasi müsteşarlar ise vekiller ile isyasi mes'uliyette müşterek ola- rak onlardan ayrı bir vaziyette bulunacaktır. i A Aİ, Zirai vaziyetimiz çok iyidir. Bu sene bir tohumu üreme çiftliği açılacaktır edilmiştir. Bunlar gelince çiftlik- te üretilecektir . Pirinç ziraatinin inkişafı pek yakında hariçten pirinç getirmek- ten memleketimizi kurtaracaktır ve pek yakında, pirinç ekme usul- lerini sıhhat işlerile telif edici bir kanun meclise verilecektir. Bu sene yağmurlar (geç yağ- makla beraber bilhassa Teşrini- sanideki çok yağış bütün kuraklık ! tehlikesini kaldırmıştır. Memlekette hayvan hastalıkla- rında veba vak'ası kalmamıştır Süreyya Tahsin Beyin kuru ve- ba aşısı müspet neticeler evrmiş- tir. Benzin ithalâtmı © azaltmak | maksadile benzine ispirto karış- tırılması hakkında bir'lâyiha ha- zırlanmıştır.,, Zirai bilgi noksanlığı Muhlis Bey bu izahatından sonra bilgi meselesine temas ede- rek merkezle taşra memurlarının gayretini takdirle anmakla bera- ber memleketi ilim gözü ile ve kafasile tamamile tanımamış ol- duğumuzu binaenaleyh bir“ mem- leket ziraat ilmi,, kurmak lâzum geldiğini! tebaruz'âttirerek ensti- tüler hakkında malümat tir. Ziraat Vekilinden sonr bir çok hatipler ve Emin (Eskişehir), Ra- sih (Antalya) beyler söz almış müzakere ve münakaşa devam et- miştir, Grup cumartesi günü saat onda toplanacaktır. irtişa meselesi Muhtelit encümen işini bitirdi. Ankara, 24 (Telefonla) — Muhtelit encümenin irtişa tahki- katı hazırlığını yapan hususi ko- misyon vazifesini bitirmiştir. Söylendiğine göre tetkikat neti- cesi; Hasan (Trabzon) Beye hiç bir mes'uliyet terettüp etmediği merkezindedir. Şurayı devlet muavinliği Ankara, 24 (Telefonla) — Koç hisar kaymakamı Közm Bey münhal olan Şürayı Devlet mua“ vinliğine terfian tayin edilmiş- tir, Hariciye tayinleri Ankara, 24 (Telefonla) — Üs- küp konsolosu Ali Rıza Bey de- recesile merkeze naklolunarak yerine, Köstence konsolosluğuna tayin edilmiş olan Ahmet Necip Bey getirilmiş ve Köstence kon - solosluğuna da 8 inci dereceden terfi ile Batum konsolosu Asaf B. tayin edilmiştir. Vekiller heyeti toplandı Ankara, 24 (Telefonla) -— He- yeti Vekile grup içtimamdan son- ra toplanmıştır, Içtima geç vakte kadar sürmüş- tür. ya | nur. vermiğs | İ o gün için vilâyetlere” gönderil - | Kontenjan kararnamesi Yeni kararname ve liste neşredildi Umumi olarak taksimi müşkül eşyanın İ veya.üç aylığı birden Ankara. 24 (Hu Mu) —Bugün Resmi ceridede intişar eden yeni kontenjan kararnamesini bildiriyorum: 1 — İkinci kânun, aynen Şubat ve Mart aylarıma-ait kontenjan liste- si işbu karanameye - raptedilmiş- tir. 2 1344 numaralı karanameye | merbut A, 'D listeleri tevsian ta- dil ve bu karanameye raptedilmiş | tir, kontenjan olmaksızın mukayyet Bu listelerde yazılı eşya kon- tenjan kaydile mukayyet olmaksı- zın memlekete serbestçe ithal olu- 3 Bu kararnameye merbut F listeşinde yazılı eşya “İkinci kâ- nun, Şubat ve Mart aylarındaki | ithalât kıymetleri mecmuu 600 | bin lirayı geçmemek ; şartile ve Sıhhat Vekâletinin müsaadesile kontenjan harici olarak memleke- te ithaline selâhiyet verilmiştir. 4 — Bu kararnameye merbut V listesinde yazılı eşya siparişle- rinden mukaddem'mezuniyet a- Immak şartile:Mâliye,;Ziraat ve İktısat Vekâletlerinin müsaadesi- le kontenjan hariçi m madenler, ihti- yağ için “getirilecek (bir kelime telgrafta okunamamıştır) eşya” sı İktısat Vekâletinin müsaadesile kontenjan harici olarak ithal olu- nur, 6 — Aylara taksim edilmek ü- zere kontenjan listelerine yazılı olup ameli olarak taksimi müşkül olacağı anlaşılan bazı eşyanm iki veya üç aylığınm birden memle- | kete ithal edilmesine müsaade et- ! Bİ bitslile icir Bütün vilâyetlere gönderiliyor İzmir, 24 (Hu Mu) —12 Kânu» | nuevvelde başlıyacak olan Tasar- ruf haftasının incir gününde * bü- tün şehirlerde indir istihlâk edile- cektir. İzmir incir ve üzüm kooperatifi mek üzere 30,000 kilö'incir ha- zırlamıştır. Kraliçe bugün şehrimizde İzmi, 24 (Hususi) — Kraliçe Keriman Hanım bugün İzmir va- puru ile İstanbula hareket" etti. Teşyiinde parlak ve coşkun teza- hürat yapıldı. Dört katil yakalandı Bergama, 24 (VAKIT) — Kr- nık nahiyesinde bekçi Ali çavuşu bir çayırmeselesirden * balta ile öldürüp cesedini kuyuya atan a- İrük depo veya | gösterilen zılı haydutların 4 ü yakalanmış” ithal edilebilecek meğe İktisat Vekâleti selâbift tardır. 7 — 1344 numaralı kararns” nin yedinci maddesinde yazılı? kas eşyası meyanına kömür tesna olmak üzere madenler iy edilmiştir. 8 — Eshabı tarafından gö rüklere terkedilmiş veya günü lerce müsadere edilmiş eşy8 gümrüklere gelmiş olup dâ gö antrepolar" fevkalâde sebeplerle hasara vi ramış eşyanın ve yahut lim mızda kazaya uğrayıp da bati vapurlara ait hamulenin Günel ve İnhisarlar Vekâletinin iş'ar zerine kontenjan harici memlli te ithaline müsaade etmeğe sat Vekâleti selâhiyettardır. 9 — 1344 numaralı karani nin 8 inci maddesi mucibifi gümrük tarife kanununun 3718 maddesinin B, C bentlerile inci maddesinin B, C, D betleri de yazılı eşyanın kontenjs miktarları o mall menşeleri olan memleketlere. ! kararnameye merbut M liste! yazıldığı veçhile taksim olun” vöri " 10 — Gümrük tarife kan! nun 157 inci maddesinde ve yi ilâ 113, 323 ilâ 363, 366 ilâ Ö, grafta okunamamıştır) 377 408, 409 ilâ 439, 492 ilâ 515,” ilâ 553 maddelerinde yazılı ©” yı ve bunların kontenjanda £* rilecek miktarlarmı bu ma menşeleri olan memleketlere sim etmeğe veya takasa tabi dl mağa İktrsat Vekâleti selâbi” tardır . Dünkü meclis! içtimal nkara, 24 (A. A.) Millet meclisi bugün Reis Refet Beyin riyasetinde toP' ş mış ve 1931 mali senesi za” amanajman ve ağaç dikme » rinde kullanılmış olan orma? memurlarına yevmiye hesabil? y rilecek tazminata ait kanuf hasınm biricin müzakeresifi parak kabul etmiştir. Meclis cumartesi günü to caktır. Bir hain daha öl Köstence, 24 (VAKIT) “ elliliklerden sabık Harput Ali Galip fücceten ölmüştü” Gümrük müfettişliği Ankara, 24 (Telefonla) “ii bisarlar Vekâleti gümrük ” tişliğine müfettiş muavi. Celâdet Bey tayin edilmişti” Son Haberlerimizin d 9 uncu sayıfamızdadır