25 Kasım 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 8

25 Kasım 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 8

er TA Sayıfa 8 Mektep: kitapları anketimiz Mektep kitaplarını hükü- “metin bastırması Bu mesele ve ucuzluk hakkında kitap- çılar noktai nazarlarını anlatıyorlar ——--a Mektep kitaplarınm tamamen Devlet Matbaası tarafından bastı- rılmasının daha muvafık olup ol- mıyacağı mevzuu üzerinde açtığı» mız ankete başlıyoruz. Resimli Ay matbaası müdürü Mecdi Bey şunları söyledi: “— Mektep kitapları aynı ders- | leri okutan muhtelif muallimler tarafından kaleme alınmıştır. Bi- | maenaleyh bütün hayatını talebe- sini öğretmekle geçiren ve bu işte en ziyade ihtisas sahibi bulunan ez yazdıkları kitaplar er.halde ihtiyaca cevap ver, kıymettedirler, ça Mübim bir mesele yeni yapıla» cak kitaplarin devlet tarafındar mı yoksa gene serbestçe müellif- ler tarafından mı kaleme alınma" sıdır?; Bence mektep kitapları da devlet inhisarına © götürmek doğru bir hareket değildir. i Dil kaide ve esasları tespit ©€- dilinde Maarif Vekâleti mektep kitabı yazan bütün müellifleri, ki- tâplarını bu yeni şekle göre tadile dâvet etmelidir. Kitaplar muay» yen bir müddet zarfında ıslah ve- Yahut yeniden yazılır. Bu işle uğ- Taşmağa en selâhiyettar bir heyet tarafından ıslah ve yahut 'yeni- den yazılır, Bu işle uğraşmağa en selâhiyettar bir heyet tarafından bu eserler inceden inceye tetkik e- dilerek muvafık olanları kabul o- lunur. Bu suretle kitapların maa» rif sistemimize muvafık olması ciheti temin edilmiş bulunur, Kitapların ucuzluğu “Şimdi kitapların ucuzluğu me- selesine gelelim: Ortaya atılan muhtelif fikirlerde esaslı bir ha- kikat görmiyorum. İzah edeyim; ARALARA ARNE amma cok defa farkına varmadan kul. lanmakta olduğu bu kaidelere göre yeni kelimeler yapacağız. Bu suretle artık yabahcı keli- melere ihtiyacımız O kalmaymca tabilidir ki otları dilimizden çıka- Tıp yerine öz Türkçesini yapaca- Kendi dilimiz paklanıp te- mizlendikten, böyle temiz pak bir. dilkonuşmağa başladıktan sonra artık bugünkü Osmanlıca artığı dille Yazılmış kitapların ge- ne mökteplârimizde okutulmasına razı olur musunuz? Hiç zannet- mein. Mekteplerde temiz dilde yazılmış kitaplar okutulması, te- miz dilin çabuk yayılmasına, yeni ein temiz öz Türk dilini öğ- renerek yetişmesine - va. yardım ede Dil'inkılâkmdan beklenilen bu- dur. Dil faaliyeti bu hedefi güdü- yor. Bir'taraftan bu temiz, güzel öz Türkçeyi elinden tutup kal dırmak; bir taraftan da “dilimizin tarihi ve dil bilgisi * hakkıridaki tetkikleri ilerletmek; İnsartın içine güzel'bir ürperti veren bu sevimli mhksâda yakın bir Zamanda erişince tabii radyo- da konferans verenler de böyle benim' bugünkü © konferansımda kullandığım. gibi'bir çok yabancı söz kullanmaktan da kurtulmuş olacaklar. Bu bahis bu. > DT re VAKIT ! j Devlet matbaası, orta mektep ve liselerin kitaplarını tab'etmekte - dir, Bunların fiatları gözden geçi- rilsin, bir de husust teşebbüs sa- hibi kitapçıların tab'ettikleri ki- taplar gözden geçirilsin... Görü- lecek ki fiatlarda hiç bir fark yok tur. Çünkü mektep kitaplarınm fiatları Maarif Vekâletinin tayin ettiği bir heyet tarafından —ka- bul edilmiş bir bareme tevfi- kan— vaz'olunur. Bu takdirde ki- tapların fiatlarının yüksek oldu- ğunu iddia etmek mümkün değil- dir. Çünkü fiatlar âdeta bir narha tabidirler. Yalnız Devlet matbaasile ki- tapçıların satış tarzlarmda büyük bir fark görülüyor: A — Devlet matbaası bazı ki- taplarıma “5 5 diğerlerine ©; 15 azami tenzilât veriyor ve taşraya gönderdiği kitapların posta mas- raflarmı üzerlerine zamediyor. B — Kitapçılar - ticâretin en esaslr kaidesi olan rekabet saiki- le - bu tenzilâtı yüzde kırk ve hat- t& yüzde kırk beş daha ileri gider- sek yüzde elli derecesine çıkarı- yorlar. Ayrıca posta masrafı da kendileri ödüyorlar. Bu heden oluyor biliyor musu- muz? İhtiyaçtan çok fazla kitap | tabediliyor. Her tabi bastığı ki- tapları mekteplerin açıldığı Ey- lâl ““Teşrinievvel aylarmda sar- fetmek zaruretindedir. Çünkü bu mevsim geçerse bir sene için bun- larr ambarlarda Obekletmekten başka bir şey yapamaz. Ertesi se- ne de bunların satılıp satılamıya- cağından korkar. C — Bu rekabet kitapçıların a- leyhine müşterileri lehinedir. Çün- kü bu tenzilâtlar doğrudan doğru- ya mektep idarelerine veriliyor. Devlet inhisarı Ortada asıl mütessir ve zarardi- de olan kitapçıdır. Çünkü Maarif ince kendisine resmen te- min olunan bir kârı rekabet dola- yısile müşteriler lehine feda edi- yor. 5 — Kitaplar devlet inhisarma geçince, cranın satış sistemi bir gok takyidata tâbi olduğundan bu fayda kendi kendine ortadan kal- kacaktır. E — Bundan “baska Devlet Matbaası parasını tahsil etmedik. çe ve yahut sağlâm teminat alma» dıkça hiç bir tarafa kitap gönder. mez. Kredisiz ticaret sekli en güç | yürüyen biz şekildir. 5 F— Devlet matbaası Türkiye- de adetleri pek mahdut olan orta mektep ve liselerin kitaplarımı ta- bediyor. İki senelik tecrübe gös- termiştir ki bunu bile vakti zama- nmda temin edemiyecek kadar teşkilâtı noksandır. Halbuki mevcudu 7—8 bin a- rasında olan ilk mekteplerin ki- taplarmı da Devlet inhisarma al- mağa teşebbüs olunursa, Devlet matbaasının teskilâtını son dere- ce büyütmek zarureti hasıl ola- caktır. Bu da bir bütçe meselesi değil midir? İ yarından itibaren müracaat eden Şehrimizde Kızıl hastalığına | karşı aşı Aşı istasyonları Şehrimizde kızıl aşısı yapılmak üzere tesis edilen istasyonlarda lerin çocuklarma aşı yapılacak» tır. Beyazıtta, Edirnekapıda, Eyüp- te, Beyoğlunda, Kasımpaşada, Beşiktaşta, Kadıköyünde, Üskü» darda, Bakırköyünde, Sarıyerde Beykozda olmak üzere, on bir istasyon vardır. Aşı parasız tatbik o'unacak- tır. 1, 12 yaş arasındaki çocuk- lara tatbik olunacak aşı, birer hafta ara verilerek, dört defa yapılacaktır. Getirilecek çocuk- ların evvelâ aşılanmaya ibtiyacı bulunup bulunmadığı yapılacak ufak bir aşı ile anlaşıldıktan sonrâ, asıl aşının tatbikine ge- çilecektir. - Müracaat © zamanı her gün saat on dörtten on al- tıya kadardır. Diğer taraftan, ilk mektep ta- lebesi bütün çocuklara mektep» leri dolaşan heyetler tarafından aşı yapılmaktadır. Bu ay, kızıl bastalığı görül mesindenberi, İstanbulda 300 kadar çocuk hastalığa tutulmuş, fakat sıhhiye müdürlüğünce alı- nan tedbirler neticesinde hasta- lığa” tutulanların çoğu iyileşmiş, çoğu da iyileşmekte bulunmuş- tur. Bu 300 çocuk arasında, ölen hiç yoktur. Sıhhiye vekâletinden aşı gön- derilmesine devam edilecektir. Bu itibarla aşı tatbiki muntazam surette 'yapılabilecektir. Elde kâfi derecedeaşı bulun- ması İçin, aşı gönderilmesine devam edilmesi “hususun da Sıh- biye vekâletine: müracaat olun- muştur. Kızıl istasyonlarının tesis olun- duğu yerler, şunlardır: 1 — Istanbulda Beyazıt mev. ki tababeti Beyazıt nahiye mer- kezi içindedir. 2 —* İstanbulda Edirnekapı süt ve mektep ço- cukları bakım evinde. 3 — İs- tanbulda Eyüp belediye dispan- serinde. 4 — Beyoğlu belediye baş hekimliği kaymakamlık bi- nasında 5 — Beyoğlu Kasımpa- şa belediye dispanserinde, 6 — Beşiktaş Akaretlerde süt ve mektep çocukları dispanserinde. 7 — Kadıköy Mühürdar cadde- sinde belediye dispanserin de. 8 — Üsküdar, açık türbede süt ve mektep çocukları dispanse- rinde. 9 — Bakırköy belediye baş hekimliğinde. 10 — Sarıyer | belediye baş hekimliğinde, 11 — | Beykoz belediye baş hekimli- ğinde, Troçkinin konferansı Kopenhag, 24 (A.A) — Ga- zetelerin o verdikleri haberlere göre, Danimarkadaki telsiz neş- riyatı ofisi, mürsele aletlerini Troçkinin © gelecek (cumartesi günü Söyliyeceği nutkun neşri için, Troçkinin emrine tahsis et- meyi reddetmiştir. AGAM) fayda değil, muhtelif şekilde pek büyük zaralar vardır. Hattâ mek- teplerin uzun müddet kitapsız | edenler çoksa da Necmi istik- TT O. mma rare oram —— Aşk Arayan Adam ——. Bu hakim deli mi, yoksa: akıllı mı ? * du, | mm ALAKA (Vakıt) gelecek hafta (Aşk Arayan Adam) ismindeki eseri tefrikaya başlıyacaktır. Bu eserde bir (hakim) vardır. Bu bakim bir davada verilecek karar üzerine iki arkads" şından ayrılıyor. Maznunun, beraeti taraftarıdır. Yanmda iki mahkeme azası ise bu mazounun mahkümiyetini iltizam edi yorlar. Reis akalliyette kalıyor. Fakat ekseriyetle verilen makkümiyet kararını tefhim ederken arkadaşlarına mahk€* me salonunda şiddetle hakaret ediyor, sonra İstifasını ve rerek hakimliği terkediyor ve bir sergüşet hayatına giriyor. Bir taraftan da arkadaşları ile alttan alta mücadeleye de vam ediyor. Bu hakim tipi büyük bir maharetle tasvir edil- miştir. Fakat eseri okurken bilhassa ilk safhalar” da birçok kimseler bu adamin bir dâhi mi, yoks4 bir deli mi olduğunda zaman zaman mütehayyıf Biz çseri tefrikaya” başladığımız zaman (Vakıt) karile rine şu sünli soracağız: “ — Bu romanın kahramanı olan hakim de“ li midir, yoksa akıllı mı ?,, Kariletimizin yirminci tefrika çıktıktan sonra o güne kadar'elimize gelmiş olan cevapları içinde tetkikat yapacağız. e AY LL E nacakfır. m nn. 25 Teşrinisani 1932. < “Vakıt,, in müsabakalı tefrika «1, Bilem lerden 50 kişiye muhtelif heayeler | kalır.Eser fevkalâde eğlenceli,fevkalâde istifadelidir Tasvir edilen hakim hakkında verilecek “akıllı, yahut “dei, hükmüne göre doğru cevap vermiş “olanların isimleri ilân edilecek ve içlerinden elli kişiye muhtelif 'mükâfaflar tevzi olr | e Hui SPORU Bugünkü turnuva maçla! Bugün İtalyanlar, Necmi istikballiler” Peralılar, Kurtuluşlular çarpışacakl j Karagümrüklüler izmir ve Selâniğe gidiyorlar Geçen haftaki sürekli ve şid- detli yagr'urlar dolayisile geriye bırakılan turnuva maçlarına bu | canlı bir maç olacaktır. Bey! gün Çukurbostanda devam edi- | cihetindeki futbol meraklıl8! lecektir. Geçen bafta da yazdı: gri şimdi ımız gibi bugünkü maçlar tur- | Bugünkü bu mühim nuvanın en mühim maçlarıdır. Evvelâ Italyanlarla Necmi istik- balliler çarpışacaklardır. Bunlar- dan İtalyanlar Istanbulun çok kuvvetli ve gayet teknik oyuyan bir ecnebi takımıdır. Bu itibar- la İtalyanların Necmi istikballileri muhakkak yeneceklerini tahmin dır. Onun için, bugünkü bu de rumi final maçlarına P nacaktır. Ilk taramada domifinale mış olan kulüpler şunlardı! melibisarı,Karagümrük,Bul iki kulüp ta bunlara ilâve ©" ce baftaya başlıyacak ola” nibai müsabakalar beş arasında yapılacak deme' lalli gençlerin çok çevik, çok acar uyuncular o duklarım bilen- ler neticenin biç te böyle ola- mıyacağını've son haftalarda hiç durmadan çâlişan bü gençlerin İtalyanlara çok müşkülât çektire- ceklerini, onlara galip gelecek- lerini söylemektedirler, Bugün Çukurbostanda © yapı- lacak iki maçtan birincisi çok mü- himdir. Çönkü bu maçı karşı tarafın en göze çarpan klüpleri olan Peralılarla Kurtuluşlular ya- pacaklardır. Birbirine rakip olan bü iki klüp kuvvet ve derece itibarile hemen hemen müsavi gibidir. Vakıa Peralılar birdefa gayr müttefikler şampiyonu olan Ka- ragümrüklüleri bile yenmişler ve son Selânik mühtelitini de ikinci te çıkıyor Evvelâ Lmire, sonra i9 lâniğe gidecektir Son zamanlarda futb lılık göstermiş olan rüklüler iki hafta sonra P' olan turnuva maçlarından.» evvelâ İzmire gidecekler yi da Karşıyaka, İzmirspor * lerile birer maç yaptıkta buraya döneceklerdir. Ve ra Selânikteki muhtelif k le birkaç maç yapmak ÜL, lâniğe hareket edecekleri | kalması, tedrisatın akamete uğra- vardı Karagümrüklülerin | yapacakları maçlar O him maç çok alâkalı ve b hep bu maçl”.; Ki sonra gslecek haftadan itib Bugünkü maçtan artacak 5 yes Karagümrük sey?” minde büyük bir varlık gi yi ilminin emilimi EE ii nimiini da beş on gün İstirabalt€. * il ; li