18 Aralık 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

18 Aralık 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

m — “Akh L 0 0008 08 Es am0MEE 408 BANNER UE BAN MA MALL 060 40800808 488093 BETAEARA BANANA LA8 0 54 e Memleket Haberleri e rm 04 08340 BENA AA emek e ran Uşakta sınai hayat Şayak fabrikası, dokumacılık ve ve Yo - Yo imalâtı! Usak şayak fabrikasının dışarıdan görünüşü Uşuk hetsüsi arhabirimizden: Şehrimizde dört beş seneden - beri mensucat sanayiine karşı gösterilen alâka ve halkın yerli mallarımıza olan rağbet ve sevgi- si milli sanayiimizi her gün bir a- | dım daha ileriye götürmektedir. Milli halıcılığımız bugün durmuş bir vaziyette olmasına rağmen, Yepyeni ve milli servete hizmet eden sanayiin inkişafını görmek- le sevinç duyuyoruz. Bugün Uşakta güzel, nefis yer- Vi şayaklar imal edilmektedir. U- şak şayak fabrikası hummalı bir surette çalışmaktadır. Fabrika bir takım safahat geçirmiş ol - makla bugün normal (vaziyette şalışmaktadır. Sanayiimizin hi - mayesi noktasından bu fabrika - ya alâkadarlarca yardım edilme- si, sermayesi arttırıldığı takdirde milli ihtiyaçlarımızdan en mühim & Dir cevap verileceği meydanda- Ir, Uşak şayak fabrikası her se- ne binlerce metre kumaş imal ve Piyasaya sevketmektedir. Bugün her Uşaklımın üzerinde taşıdığı kışlık elbise şayak fabrikasının mamulâtındandır. Şayak fabrikası yalnız Uşşa- ğin ihtiyacını teminle kalmıyor, çıkardığı kumaşlarını komşu şe- hir ve vilâyetlere de göndermek- tedir. Dokumacılık sanayii Uşakta dokumacılık sanayii- Basrada Her sene 500,000 isterlin kıymetinde inci veren adalar Londra gazetelerinin verdiği malümata göre Basra körfezin- deki adaların zengin şeyhi vefat etmiştir. Dünyada en fazla inci istihsal olunan bu sahada, bil bassa ingilizlerin birçok menafii vardır. Şeyh isa Ali balifenin vefatile bu menfaatlerin tehlike» ye uğradığı anlaşılmaktadır. Bu adalarda on beş bin dal- gıç yaşar. Bunların her sene is tihsal ettikleri incilerin kıymeti | 500,000 sterlinden fazladır. ingilizler bu adaları kendi hi- mayeleri altında saymakta idi- ler. 1928 senesinde iran hü- kümeti ingilterenin bu himaye- sini kaldırmasını istemiş ve nin bugün hissolunur (derecede | taammüm etmekte olduğunu şük- | ranla görüyoruz. Bu güzel san'a- tın yayılmasında halıcılığın son senelerde tamamen durmuş ol- ması da sebeptir. Halıcılığımız durduktan sonra halkımız doku- macılığa ehemmiyet vermiye, ona karşı derin bir sevgi ve alâka göstermiye başladı. Bugün şehri - mizin muhtelif yerlerinde doku - ma tezgâhları kurulmuştur. Çıka- rılan mal ucuz ve dayanıklıdır. Yo-Yo merakı âldı, yürüdü Şu son günlerde şehrimizde göze çarpan şeylerden birisi de Yo » Yo'nun süratle taammüm etmesidir. İstanbul ve İzmirden getirilen Yo - Yo'lar beş kuruştan itibaren elli kuruşa kadar satılmaktadır. o - Yo getiren ticarethaneler a- it olduğu yerlere telgrafla tekrar müracaatla sipariş vermektedir - ler, Uşakta Yo - Yo yapan dük- kânlar var. Yusuf Ziya Seyisejain vapurları Fatsaya niçin uğramıyor ? Fatsa human muhabirimizden: Buraya gerek İstanbuldan, ge- rek Trabzondan haftada bir va - pur gelmektedir. Haya poyraz, furtmalı, deniz bir Parça dalgalı oldu mu bu vapurlarm uğrama" dan geçtikleri de çek vakidir. Bu, böyle olduğu halde üç haftadanberi Trabzondan gelen vapur tükcarın yükünü almıyor. Sebep: Yer yokmuş! Bittabi yer var mr? yok mu? bunu biz bil meyiz, Bildiğimiz bir sey var memleket iktısadiyatı bu yüzden zarar görüyor. Böyle Fatsa malını almıyayım, ambarımda Samsuna yer eyi yım diye hareket etmek, ne bu- günkü rejime, ne de bugünkü te- lâkkiye uygun bir düşünce değil. dir. Üç gündenberi mal sevkedemi- yen, bu yüzden zarar gören tücç- carın zararını kimden istiyelim? C.H.F. Ocak ve nahiye intihabatı ge - çen hafta yapılan Cümhuriyet halk fırkasmın kaza idare heyeti intihabı da bu hafta gençler bir- liği salonunda icra edildi. Bütün murahhasların iştirakile yapılan bu intihapta eski İdare heyeti tekrar seçildi, dilekler o - kundu, hasbühaller yapıldı, yurt» taşların, köylünün dertleri söylen- di toplananlar mesrur ve mem- nun dağıldı. Tasarruf Haftası Tasarruf haftası bütün hara- retile devam etmekte, Tasarruf cemiyeti her senekinden daha çok çalışmakta, kahvlerde çay, kahve içilmemektedir. Talebenin ve gençlerin iştira- kile tasarruf nümayişi yapıldı. Halka meccanen bir konfe - rans, bir de müsamere verildi. Bu toplantıda tasarruftan maksat ve müdafaa edilen noktai nazar izah edildi. Mazhar Behaeddin Hırsızlar Kendilerine kurşun atan gotuğu da alıp götürdüler Alners hususi rmhahirtmizden: , Suşehri kazası mübadil muha- sirlerinden Kara Bican efendinin evine gece saat sekiz raddelerin- | de birkaç hırsız girmiştir. Hırsız- lar birçok eşyalarile beraber para kasasını götürürlerken 12 yaşla - rında oğlu tarafından hırsızlara ateş edilerek biri öldürülmüşse de ötekiler kasa ile beraber co - cuğu da götürmüşlerdir. Zabıta tarafından sıkı takibat yapılmak» bu adaların kendisine ati ol duğunu söylemişti. Fakat şeyhin ölümünden sonra varislerinin ingiliz himayosini tanımayarak müstakil hareket etmeleri bek- leniyor. Pabreyn adalarının o ahalisi 100,090 kadardır. Burası eskiden irana tabidi. Daha sonra ingiliz- ler adaların şeyhlerile münase- bet tesis ederek muahedeler aktetmişlerdir Yunanistanda da ka- bine sallanıyor Atina, 17 (A.A) — Gazeteler, maliye nazırının kabinenin dünkü içtimamda ecnebi istikrazlarına ait tediyatın yüzde otuzunun ip- ka edilmesine dair ölâravvınınaz “eüheti “Karara imüarız olduğun dan dolayı istifa edeceğini ha- ber vermektedir. —e— M. Makdonaldın sıhhatı Londra 17 (A.A)—M. Makdo- naldın sıhhi vaziyetinde mahsus bir salah hasıl olmuştur. Bu salah devam eylediği takdirde muma- ileyh Noel yortularını Loosiemo- uthda geçirecektir. a — tadır. Çocuğun akibeti o meçhul- dür. Suşehri kazasının Aşağı Srr* ca köyünden Süleyman efendinin evi bir gece yarısı meçhul birkaç hırsız tarafmdan silâh kullanıla - rak soyulmuş, vak'a yerine yetis şen jandarmalardan Bekir müsa- deme esnasında ayağından vurul- muş, hırsızlar kaçmıştır. Mümtaz Adanada hastalık Adana hüsüsi muhabirimizden: Son günlerde o Adanamızda menenjit hastalığına (tutulanlar artınca sıhhiye dairesini bir telâş aldı; faaliyet başladı; mektepler- de aşı yapılmıya başlandı. Yeni kurbanlar vermemek maksadile sıhhiyenin giriştiği o mücadeleyi halkımızın şükranla karşıladığını söylemiye hiç de hacet yok. U au- miyetle rütubetli yerlerde kendi- sini hissettiren omenenjitin önü - ne geçmek evvelden alınan ted - birlerle mümkün oluyor. İki senedir Adanada bu has - talıktan ölenlerin miktarı gözleri korkutacak (derecede değildir. Yalnız hastalığa tutulup da tehli- kesiz geçirenlerin ( hayatlarında bir değişiklik gözüküyor, arıza kalıyor. » SiN İsseeserenrerereansasass seren sere srramemene sanane menem saran enes va uae veri Greta Garbo — filmini nasıl Amerika filmlerinde iki “yıl- dız,, bulunanı pek azdır.. Dün El hamrada, matbuata hususi bir su- | rette gösterilmiş olan Mata Hari filminde dört 'yıldız,, vardı: Gre- | ta Garbo, Ramon Novarro, Levis İ Stone ve Lionel Barrymore. | Mata Hari umumi harpte bütün i Parisi çıldırtan bir Hintli rakkase lidi.. £ Sonra kendisi casus olarak tevkif edildi.. Kurşuna dizildi... Hikâye bu.... Mata Harri filmi bu çok malüm hikâyeyi, kusursuz denilebilecek bir sekilde gösteriyor.. Greta Gar- bo, Avrupada kendisini meşhur eden ilk ve unutulmuş filmlerin - de olduğu Okadar muvaffakıyetli bir oyun oynamış.. Garbo'yu he - men hemen standardize edilmiş rollerde görüyorduk. Mata Haride eski ve hakikaten “ilâhi,, Garboyu buluyoruz.. Yukarıdan aşağı (his) ve (si- hir) halinde rolünü yapmış olan Garbo hakkında bu film için söy- lenecek söz bulamıyorum. Mata Harri esasen güzel ol- maktan ziyade (sehhar) bir ka- dındı. Garbo bunu tamamen an- lamış ve vermiş... menem 0000001000414 ANAN 00 AA ann Eğer Almanya Belçikay tecavüz etmeseydi .. O zaman ingiltere harbe girmiyecek imi İpgiitere DU tevavüre Harbin menşe'lerine git İngilte- lere hükümeti tarafından neşredi- len vesaikin son kısımlarında pek şayanı dikkat ifşaat buluyoruz: 908 senesinde İngiltere Harici- ye nezaretine mensup mühim bir zat Fransa hükümeti Almanyaya bir harp açar ve Belçikanm bita- raflığını ihlâl ederse İngiltere hü- kümeti buna müdahale (edecek midir?. Sualini mevzuu bahset - mişti.. Bu mesele düşünüldüğü sı ralarda Belçika hükümeti de ile- ride İngiliz donanması tarafından denizden Belçika toprağma asker çıkarılabilmek ihtimaline binaen bir müdaffa plânı hazırlamakta idi.. Fakat 908 de İngiltere Hari- ciye vekâletinde bulunan (Sir Ed- vard Grey) in talebi üzerine Bel- çikanın bitaraflığı himaye edilip edilemiyeceği hakkında cereyan eden müzakereler neticesinde bu hükümetin bitaraflığı ihlâl edil - memesi için İngiltere hükümeti- nin bütün vesaitile buna mümana / at ve müdahale edeceği takarrür etmişti. İngiltere hariciye müsteşarı Lord Harding hatıramda ( diyor ki: “Fransızlar Almanlara bir harp açtığı takdirde Belçikanın bitaraf- lığının temini için İngiltere hükü- meti siyasetinin icabı olarak her türlü müdah;4eyi yapabilir.. Ve içika toprakları taarruzdan ma- sun kalabilir. Şüphesiz ki Rusya hükümeti de buna müzaharet gös- terir.. Fakat Almanlar Fransızla - ra bir harp açarsa meselenin şek- li aksine döner. İngilizler Belçikayı bitaraflığı" nın (o vikayesi hususunda © alın- ) ması iktiza eden tedbirlerle meş- gul iken Belçika hükümeti Alman» ya ve Fransanın bir harp vukuun- da topraklarından asker gecirme- Büyük Harba Alt ifşalar 18 Künumsevel 191İ. 5 casus Mata Hari çeviriyor ? : Öteki artistler, başta Barrymore olduğu halde, İ l | Greta Garco İnun muvaffakıyetli oyununu LA İdi kabiliyetlerile büsbütün dana çıkarıyorlar.. i Filmin. bilhassa son kısmı # güzel yapılmış.. Amerikalılar r rupalıların bis ölçülerini ki ettiklerini bu Mata Harri film gösteriyorlar... Mata Harri, öyle zannediye ki, bu sinema mevsiminin ep zel filmi olarak kalacak.. i tahammlil edemem” leri ihtimalini her nekadar göz“ yor gözüküyorlar. Halbuki İngiltere Belçikanın buna mümasil büyük devletler rasma sıkışmış küçük devl bitaraflıklarınm ihlâl edilmesi” den kendisini mes'ul addedef" bir harp zuhurunda hudutla; İ muhafazasını temin maksadile | ker bile göndermeyi tasarlıyo Ve bu noktai nazara Alm le Fransayı'da iştirak ettirmesi tiyordu.. Belçika hükümetinin £ dusunu tezyit ettiğini görd müdafaa kabiliyeti yükseliyor ye müsterih oluyordu... “ Fransızlara gelince: Franss kânı harbiye reisi jeneral hükümetinin fikrini i bir plân hazırlamıştı. Bu plâna re bir harp vukuunda Belçika rağnı OAlmanlarm istilâsın kurtarmak için Fransa ord burayı işgali tasavvur edi Fakat bu plânm tanziminden ra İngiltere hükümetinin bu sustaki düşünceleri anlaşılmca plân iptal ve Belçika topr: istilâ fileri bertaraf ledilmiştir Harbin patlamasını ti ni harekete getirmiş ve Fi ile birlikte harp etmesini miştir. Çünkü İngiltere hükümeti pada Belçika gibi bir hü haksız yere istilâ edilmesine bir zaman tahammül ve riz8' teremezdi. : Onun ü i kendisine bir namus ve şeref İ cu telâkki etmiştir... Belçi rakları böyle bir taarruza masaydı İngiltere hiç bir harp etmiyecekti.