18 Aralık 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 7

18 Aralık 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 7

İL apre “Ölüp Bile “Şeyler bii esemmesrsssn see saneassaaasaeserarasan000vayesa0ana0an00000 AE NOAEUUA sakar Ticaret lisesi talebe kooperatifinde köy ekteplerde müşterek teşek- 5 lerin bir ifadesi olan koopera- günden güne artmaktadır. Bu demektir ki, yarmın yürüyüş Mtikametini çizecek olan gene - Il, cemiyet bünyesinin birleş- , © varlıklara istinat edeceğine İnanıyor, Bu iman yarınki kütle- hin karakterini keskin ve derin hatlarile karşımıza dikiyor. Öyle | seciye ve terbiye ki: onda at feragatin ve iş birliğinin Mukaddesliği önünde baltalanmış bir Put gibidir. Niyeti bozuk yo - kaybetmiş, sarsak insan yı- 1 boş dumanlı (kafalarını ie ufka döndürecek yüksek ru- “MW orada buluyor. Ve keza he ie üm veren bir kucağı böy- Kk, te ticaret lisesi talebesi de <Mİi ihtiyaç ve isteklerini kar- #liyabilmek için bir teşekkül , Meydana verdiler. Kooperatifin fahri riyasetini muhterem müdür- İeri Hüsnü beyefendi kabul bu- Yurmuşlardır. Muhterem hamile - tinin himaye ve (teşviklerinden et alan kooperatif idarecile- ti de birliklerinin tekâmü i falışmaktadırlar. Her duygu ve hareketin altın- dan boy veren şahıs ve menfaat peratifte müşterek yardım ve | Paylaşılmamış kâr olarak kalacak " Bu yeni iman ve itikadın Müritleri belki Sina yollarında a- Pişmış kalmış İsrail kullarından daha betbahttır. Çünkü ber-ula- #ılmak istenen gayenin endamlı engelleri vardır. Bunlar günü içinde koopera- tifçilerin döğüşme arzularını ten- miye eden kıymetli birer vasıla- dır, Genç kafasındaki Oomücadele İtteğine mecalsizlik cökmeden a- Ür ve temkinli ilerlemeli. eşekküller filizlenmiştir. Bunlara Bakarak deriz ki yeni nesli itika- nı bozmadan inkılâbın kıymet- Ni bir yedeği olarak yenmek ister. lek onu hayata yakın basamak - ra doğru sevketmeliyiz. M. Medeni istiklâl lisesinde bir talebe gecesi , Çarşamba akşamı İstiklâl Jise- Binde tasarruf haftası münasebe- bir müsamere verilmiştir. Mü- , »erede mektebin bütün talebe- ir bulunmuştur. Salon ta - ei ve iktisada ait güzel afiş- süslenmişti. le Evvelâ mektebin son sınıf ta- besinden neşriyat ogrupu reisi Sat bey tasarrufa ait çok güzel tu konferans vermiştir. Tasarru- Sok güzel bir şekilde anlatan buhrandan bahis konfe - | m müteakip mektep ilk kısım ni, Pesinden iki küçük tasarrufa ı Gündüz beyin bir diya” LU oynamıştır. Bilâhare tef *p orkestrası talebeden Şe - xi bey idaresinde çok gü- Parçalar çalmış her parça iki- Miçe defa tekrar edilmiştir. Öner takiben talebeden biri Da Hayyamdan bir şiir oku - ve bundan sonra küçükler İ beyler tarafından, Biliriz ki, mektaplerde' böyle | 7 Mev (Gül ile Bülbül) isimli şarkılı o- yunlarmı temsil etmişlerdir. Bil- hassa gül rolünde Sevim Bülbül Rolünde Sabahat ve Dağ Çiçeği rolünde Hikmet oynamıştır. Diğer rollerde Hayriye, Erme- nan, Berrak hanımlar çok muvaf- fak oldular. Küçüklerin muvaf - fakıyeti dakikalarca (alkışlandı. Bilhassa elbiseleri çok mükem- meldi. Bundan sonraki numarada mi- ni mini bir talebe tasarruf isimli bir monolog söylemiş talebeye üzüm incir yemelerini tavsiye ©- derek herkese incir atmıştır. Bun- dan sonra: Mektep temsil grupu tarafın- dan (Labuhe) den nakledilen (Ateşli bir delikanlı) isimli vod- vil oynanmıştır. Genç sana'tkârlar vodvilleri- ni muvaffakıyetle temsil etmiş - lerdir. Gaffar rolünde Nusret Hakkı, Sülünzade rolünde Ulvi, Şato rolünde Mümtaz Zeki, çok muvaffak oldular. Kıyafetler, sahne tertibatı iyi idi. Bütün iş- lerde bir intizam nazarı dikkati celbediyordu. Bu muvaffakıye - tinden dolayı temsil grupunu ve rejisörü tebrik ederiz. * Feyziye lisesindeki müsamere Feyziye lisesi kuruluşunun 47 inci yıl dönümünü tes'it için par- lak bir müsamere vermiştir. İstiklâl marşiyle müsamereye başlanmıştır. Sonra “Hem ziya- ret, hem ticaret,, isimli üç perde- lik. operet oynanmıştır. Mezkür operet geçen mayıs ayında Kabataş lisesi 1932 me- zunlarından Orhan Recep, Rüs - tem, Ahmet ve İbrahim Şevket sınıf na- mına, fransızca Madame Becha- melvia Vichy isimli komedisin- den lisanımıza adapte olunmuş ve Kabataş lisesinin verdiği ve - da müsameresinde emsalsiz bir muvaffakıyetle temsil edilmişti. Eseri sevdiren ve alkışlattıran Kabataş mezunları, aralarına iki, üç tane Feyziyeli arkadaş ala- rak Feyziye lisesinde de oyna - mışlar ve ayni muvaffakıyeti göstermişlerdir. Feyziye lisesini verdiği müsa- mereşinden dolayı tebrik ederiz. Müsabaka 23 kânunur-| evvelde başlıyacak Kadıköy lisesinin mektepler a- Tasımda tertip ettiği futbol müsa- bakaları için her mektepten gelen murahhas âzalar çarşamba günü beden terbiyesi muallimi Recai beyin riyasetinde içtima lerek berveçhiati mukarreratı | ittihaz etmişlerdir. Bu içtimaa İstan- bul, Galatasaray, Feyziati, İnkı- lâp, Pertevniyal, Göztepe Türk, Beyoğlu rum liseleri iştirak et - mişlerdir. Bu toplantıda şu esas- lara karar verilmiştir: 1 — Liseler arasında bir dev- re lik maçları yapılacaktır. 2 — 23 kânunuevvel 932 per- şembe günü 2,5 da maçlara baş - | Genç gözile: Yerli Malı kullan Yazan: Al Tiearet ekteki Ness Heyeti Nevzat B, Milli iktisat ve tasarruf o haf- tasnda (bulunmamız hasebile arkadaşlarıma bu husustaki dü - şüncelerimi söylemek isterim. Bu gün Türk gençliğine tevcih edi - len vazifeden birisi de yerli malı kullanmak ve bu suretle de pa - ramızın Harice çıkmasını temin etmektir. Arkadaşlar bugün milli sanayiimizin piyasaya (arzettiği birçok mamulât olduğu gibi ha « riçten de ithal edilen birçok ma - mulât vardır... Biz bu mamulâta ihtiyaç his- settiğimiz zaman yapmamız lâ- zımgelen yegâne şey yerliyi ter - cih etmektir. Evet, belki yerli malımız ha - ricinkine faik denecek derecede değildir, bu gayet tabiidir. Çünkü daha dün harpten çıkan bir mil- letiz, böyle olmakla beraber biri- birini tevali eden inkılâplar bizi en medeni bir millet haline s0- kabilmiştir. Eğer biz dahilde ya- pılan malı almaz da haricindeki- ni tercih edecek olursak bu bizim için bir cürüm teşkil eder, Arka- daşlar, malımızın hariç mala faik olmamasının sebebi.daha sanayi sahasma yeni dahil olmamızdan" dır. Her teşekkül bulduğu revaç tahtında terakki eder. İhtiyacı - mızı dahili mamulâtla temin €- dersek paramızın harice gitmesi- ne mâni oluruz. Bu suretle de re- fah başlar, milli sanayiimizi in- kişaf ve terakkiye mazhar kıla- bilmek ancak onların mamulâtı- nı kullanmakla kabildir. Istanbul Wahfili İstanbul mahfeli ikinci mü - sameresini yakında verecektir. Gençler bu müsamerede (Zor nikâh) isimli eseri temsil edecek- lerdir. lanacaktır. 3 — Müsabakalara giren ta- lebenin mektebe müdavim talebe den olduklarını gösterir, tasdikli, fotoğraflı birer cetvel getirecek - lerdir. 4 — Maçların idaresi müsaba- ka yapan mekteplerin omüştere- ken kabul ettikleri hakemlerin idaresine terkedilmiştir. o Uyuşa- madıkları takdirde komite bir ha kem tayin edecektir. 5 — Komiteyi iştirak eden mekteplerin jimnastik muallimle- ri teşkil edecek jimnastik mualli- mi gelmediği takdirde murahhas âza ona vekâlet edecektir. 6 — Komite içlerinden birini reis ve birini kâtip seçecektir. Bunu müteakip kura çekilmiş ve ilk müsabaka İstanbul lisesi Pertevniyal ve Göztepe Türk ko- leji - Beyoğlu rum lisesine isabet | etmiştir. Bu hayırlı işe önayak olan Ka- diköy lisesini tebrik eder buna iştirak eden liselerimize de mu - vaffakıyetler temenni ederiz, İ sessiz, Sayfıa Genç ierie Baş başa © Aksaray Gençler Birliğinden Hikmet B. A- malör gençleri okumamakla ittiham ediyor Darülfünunda » pe yım . . Koridorlar talebeler derste; koridor » da geziyorum.. Aksaray mahfe- ji linden (oOHikmet ji Beyi arıyorum . . İl Hikmet Bey beni gayet neşeli o bir. yüzle karşıladı. “— Gel canım efendim bizim teneffüs salonu boş tur. Orada kimse oturmaz dedi... Ve bir salona girdik. Kanapeler- de karşılıklı oturduk: “.— Buyurunuz sizi rum, dedi. Ben suallerimin birincisi neye ne zaman çıktınız diye s0- rarken o sözümü kesti. Yüzünde- ki neş'e birdenbire kayboldu. De- di ki; “ — Çok rica ederim bu süalle- re cevap vermekte mazurum. Ar- tık bu amtör mülâkat reçetesi be- ni sinirlendiriyor. Daha sormadan öbür suallerin hepsini biliyorum .. Maksat ve gayeniz, Darülbedayi artislerinden kimleri takdir eder- siniz?. Arkadaşlarınızdan kimle - ri beğenirsiniz?. Sporla alâkanız gibi şeyler.. Değil mi?. Dostum dinle beni: — Ben meşhur bir insan deği- lim ki sahneye ilk çıkışım âlemi alâkadar etsin! Ve beni ilk defa sahneye çıkaran fırsata minettar kalsınlar.. Sonra Darülbedayiden kimleri takdir edersiniz sualine bilsen o kadar sinirleniyorum ki Benim ve benim gibiler Darülbe- Hikmet Bey dinliyo- sah » dayi artistlerinden kimleri takdir edebilir? . Hepsi kıymetli o birer san'atkâr, ve hepsi de uzun sene- İlerin bıraktığı tecrübelerle Tür- kiyemizin biricik tamaşa yuvasını kuran ve bütün mahrumiyetlere katlanan fedakâr ağabeylerimi « zi ben nasıl takdir edebilirim... « Ve ben de o iktidar ne gezer? A» sıl sorulacak sualler yeni yetişen gençliği alâkadar edici suallerdir. Meselâ bak; bugünkü mahfeller de birliklerde çalışan amatör gençliği nasıl buluyorsun?. Gör- dün mü suali.. Cevabını gene ken- dim vereyim dinle!.. Amatör sahneler— esefle söy- lüyorum — bugünkü sahne, sahne demek değildir.. Maksattan, gaye- den çok uzaklaşmış bir vaziyette- dir. Çünkü bugünkü gençlerimi- tamaşanın tesini bile öğrenmek istemeden sahneye çıktım demek için ve ca- ka yapmak için kendini gösteri- yor.. Hattâ aldığı rolü değil etüt ezberlemeğe bile lüzum görme - den ve bülün havassnı söflöre terkederek gülünç bir vaziyet alı- yor.. amatör bu değildir! Asrımız nazariyatla kaimdir. £ Alaylılık devri çoktan geçmiştir.. Amatör gençlerimizin şunu bilmesi lâzım- dır ki çalışmak, mesleğe ait mü- talea,.. Bilhassa etüt işte amatör sahne böyle yükselir. Aksi hal- bugünkü gibi oyuncak vaziyetin- ide kalır.. Bu sırada zil çalmıştı. Müsaade istedi. Beni merdivene kadar selâmetledi... Necmettin Sabri zin mühim bir kısmı Cümhuriyet gençler mahieli musiki şubesi Cumhuriyet gençler mahfeli cazbant heyeti Beyoğ'unda Cümburiyet Halk Fırkası himayesinde muntaza- man faaliyetlerine devam eden Cümhburiyet gençler mahfeli genç kulüpler arasında en canlı en faal bir teşekküldür. Bu teşekkü- lün muhtelif şubeleri olduğu gibi birde musiki şubesi vardır. Musiki şubes: onbeş günde bir müsamereler vermektedir. Res- iz gençler makfe'inin cazbant beyetini göstermektedir. Güzel sözler : Bilmek muktedir olmaktır. * Bilen yapar, bilmeyen öğren- mek ister. * Her akıllı bir kaç budalaya, budalalar da bir akıllıya muh- taçtır.ar. »# Alın en iyi ö'ç'sü fikrin tec- rübeye uygun olmasıdır. * Hayatı sevmek kâfi değildir. Onu kullanmayı da bilmelidir. * Aşını bil, işini bil, eşini bil, » Yapacağını bilerek yap, hatta fazilet bile olsa bilmeden yapmal inçlik Aksaray birliği Aksaray birliği temsil şubesi yakında bir müsamere verecek - tir. Gençler bu müsamerede (Hamlet) dramını temsil edecek- lerdir. Temaşa grupu 22 kânunuevvel perşembe ak» şamı gençler temaşa grupu (Kör) | ismindeki piyesi temsil edecekler- dir. Müsamere saat 21,30 da baş- i liyacaktır. Halkevi temsil şubesinde Haber aldığımıza göre halke « vi temsil şubesi talebesi tarafın- dan Yaşar Nabi beyin (Mete) is simli eseri ikinci defa olarak Da- rülbedayide temsil edilecektir. ÖN Güm ürk in sn İle. — dikmeli, İsa 9