25 Aralık 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

25 Aralık 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

Sayıfa 6 e Memleket Haberi VAKTT esamaere amamaran eraese lan eri o | F RA DAKA DAK YED BRO ULA AAA GEM A Çobanı donduran bir | tipide 700koyun sağ kaldı Kars, 21 (Hususi) — Şehrimizden Istanbula koyun gölürmekle olan bir kafile tipisine yakalanmış ve üç muştur. 700 koyundan hiç idamı isteniyo? ! İzmirde, adliye nezarethanesin- de Osman pehlivanı öldüren Di- narlı Battal ile, bıçak bulmak ve kendisine yardım etmek ei dan maznun Halil, Kürt Ahmet ve Salihin muhakemelerine dün ağır İ cezada devam edilmiştir. Muhakeme son safha; « geldi - ğinden dünkü muhakeme celsesin- de iddia işgal eden müddeiumumi muavini Kemal B. | Battalın idam cezasile ve arka -| daşlarının muhtelif cezalarla tec- ziyelerini istemiştir. Müdafaa için muhakeme başka bir güne birakıl- mıştır, Motör cinayeti Bir motörde Hüseyin kaptanla Bergamalı Halil ve arkadaşları Celâli öldürmekle ve cesetlerini birer çuval içine koyarak denize atmakla maznun Osman kaptan | ve Çipinoz Ahmetle arkadaşları» nm muhakemelerine İzmir ağırce- | zasmda devam edilmiştir. - Bazı| müdafaa şahitleri dirlenmiştir . Muhakeme başka bir güne bırakıl: mıştır, ödemiş kazasında mektep inşası Başta kaymakam Recai beyin | himmet ve delâleti olmak üzere, | tüccar ve müstahsilin fedakârlığı sayesinde Ödemişin 100 köyün - | den $7 köyünde yeniden mektep inşa edilmiştir. Bu mekteplerin | mühim bir kısmının çatıları da kapatılmıştır. Bir kısmının inşa - atı devam etmektedir. Birgi nahiyesinde yapılan Kâ- zımpaşa mektebi 48 bin Niraya mal olmuş, birçok yerlerde nü- mune ittihazına lâyrk güzel bir İ mekteptir. Bu mektebin inşası i « gin muhasebei hususiye beş bin lira vermiş ve mütebaki masarj- fat, nahiye müdürü Fikri beyin | gayretile Birgi nahiyesi halkı tas rafından temin edilmiştir. Beş dershaneli Kaymakçı köyü mektebi 18 bin lira ile vücuda getirilmiştir. Bademiye köyünün mektebi 28 bin lira ile vücuda gelecek ve bunun 2 bin lirasını ruhasebei hususiye verecektir, Şeker fabrikası tetkikalı Karacabeyde © yapılacak olan şeker fabrikası için tetkikata gi- den Bursa ziraat bankası müdü- rü Hakkı Manço beyle umum müdürlüğün fen müşavirleri Ta - lât ve Mitat beyler Karacabey- den dönmüşlerdir. Bu tetkikat Karacabey ve Bur- sa havalisinin ve bilhassa Kara- cabey havalisinin şeker pancarı yetiştirmiye fevkalâde müsait ol- duğu neticesine varmıştır. Şimdi- den Karacabey halkı pancar 80 - ğanlarını tedarike başlamıştır. Orhaneli fırkareisliğ! Orhaneli oCümhuriyet halk fırkası reisliğine Osman bey se- çilmiştir. makamını Artvin —Hopa yolunda kar çoban feci bir şekilde don- birine birşey olmamıştır, Tütüncüler Kırkağaç, 21 (Hususi) — Bun- | dan bir kaç gün evvel, Akhisar Tütüncüler Bankası müdürü Ha- lil Bey, Akhisar ve Kırkağaçta (Tütüncüler kooperatifi) teşkil et- tirmek için çalışıyor. Bu teşebbüsten, Akhisar ve Kırk ağaç tütüncülerinin memnun ola - cakları (şüphesizdir. Bugün, görüyoruz ki, elli altmış kiloluk bir balya tütün iki liraya kadara satılıyor. Bu vaziyet karşt- sında tütünün ve tütüncülerin hi - mayeye muhtaç oldukları kendili- ğinden anlaşılır. Uşak şekerleri Uşak şeker fabrikası, Ege mın takasmın şeker istihsalâtma hâ « kim bir vaziyet almak, bu mmta- kanın ihtiyacatını doğrudan doğ- ruya vatan malı şekerlerle tatmin etmek istemektedir. Bu güzel teşebbüs, faaliyet cümlesinden olmak üzere, Mani- sa ticaret odasından şu malümatı istemiştir: 1 — Piyasanızda istihlâk edi- len kesme şekerin senelik miktarı ve toz şekere göre nispeti. 2 — Kristal şekerlerle kesme seker arasmdaki fiat farkı. 3 — Kesme şekerler ambalâjı için sandık yahut çuval mı daha elverişlidir. Ambalâjın sandık ve ya çuval olmasından fiatça bir fark hasıl eder mi? 4 — Alpullu fabrikasının çı- kardığı kesme şekerler piyasanız- da rağbet bulmuş mudur? Avru- pa şekerine şekilleri ile Alpullu kesme şekerleri arasında bir fark gözetiliyor mu? Gözetiliyor- sa okkada kaç kuruştur? Manisa ticaret ve sanayi oda $ı bu sualler etrafında tetkikata başlamıştır. e Bugünlerde neticei tetkikatı fabrikaya bildirecektir. üzüm stokları Manisada bu sene üzüm re- koltesi 120 bin çuval olmuştur. Bunun bu günlere kadar 72 bin Şuvalr satılmış ve takriben 50 bin Şuval da stok olarak mevcut bu- Tun er, En fazla satılan maalesef adi mallar olmuş ve iyi mallar müs- tahsilin elinde durmaktadır. Fi- atlar 734 kuruş arasında tehalüf etmiştir. Menemende de henüz 10 bin- den fazla çuval üzüm stok var. dır. Satışlar, durgun olduğundan ere mustarip bir vaziyette. ar. Köylerimizde mey- danlıkla ve badanalı evler Ödemiş kazası dahilinde mev- cut bütün köylerde, köy odaları» nın önlerine güzel birer meydan- İk vücuda getirilmesi kararlaş- tırılmıştır. Bundan başka gelecek sene- den itibaren Ödemiş köylerinin evleri de baştan başa beyaz ba- İli, edilmiş olacaktır. Muhtaç Köylüye Tohumluk Ziraat Bankası Konyada muh- taç zürraaa tohumluk buğday tev- ziatına devam etmektedir. Şimdi- ye kadar 70 köyde 1670 çiftçiye 531.686 kilo buğday verilmiştir . Bu miktar 36 vagona tekabül et-| mektedir. Kadın hanı mıntakasına dahil olan Saray önünde 88 çiftçiye kre- di açılmak suretile 24.850 kilo buğday bedeli verilmiştir. Havalar müsait gittikçe tevziata devam edilecektir. Çuval arkalarına saklanan hırsızlar ! Bursada Tahalpazarmda garip bir hırsızlık vak'ası olmuştur. Bu pazarda zahireci esnafınm hususi surette tuttuğu ihtiyar bir bekçi vardır, Bir kaç açık göz gündüz - den Tahala girerek çuvallar arka- sma saklanmışlar, bekçinin kapıyı kilitleyip (odasına © çekilmesini beklemişlerdir. Sonra bir mağazaya (girerek çekmecede buldukları bir miktar nikel parayı çalmışlar, zahireci Yaşar Efendinin dükkânına gire- rek oradan da 4 lira bronz parayi aşırmışlardır. Bir üçüncü dükkânda da kasayı açmıya çalışmışlar; fakat kasayı açamadan savuşmuşlardır. Hırsiz- | lar aranmaktadır. Menemen de Menemen belediye reisi Fadıl Bey istifa etmiş ve yerine Kâ- zım Bey intihap edilmiştir. Yeni belediye reisi, belediye- Yin mühim bir yekümtutan hörç- larmı da temizlemek için mesai sarfetmekte ve © arkadaşlarının | yardımı ile bu borçları az zaman- da temizliyeceğini ümit eylemek- tedir. Akhisar | Müddeiumumiliği Bir müddettenberi münhal bu- lunmakta olan Akhisar müddeiu- mumiliğine Manisa Ağırceza mah- kemesi âza müilâzimi Niyazi B. ve- kâleten tayin edilmiştir. izmirde heyelân İzmirde, Vezirağa su boruları - nm geçtiği yerlerdeki heyelân de- vam etmektedir. Belediye bunun önüne geçmek için Nafia Vekâletinden istemiş bulunduğu 10 bin liralık tahsisa- tı el'ân alamamıştır. Vekâlete tek- rar müracaat edecektir. Bursada balo Yılbaşı gecesi Bursa belediye- si salonlarında bir bala verilecek- tir. Bir çocuk mangalda yandı 3 yaşlarında Kadri isminde bir çocuk annesinin su almak için dışarıya çıktığı bir sırada man - galdan tutuşarak yanmıştır. Za - yalı çocuk, aldığı yaralar yüzün- den, elim bir vaziyet içinde öl müştür, —— Mimarları davet Halkevi Güzel san'atlar mimari şubesinden: 26 birinci Kânunuev- vel 932 pazartesi günü Halkevi ve Güzel san'atlar birliği mimari şu- Ea kayıtlr arkadaşların saat 7 de Alayköşküne gelmeleri ri olunur, HK çİ 25 Künunuevrtl 1992 | İtalya -- Yugoslavya italyadaki nümayişler : M. Musolini talebenin protestosuna iştirak ediyor Mamafi her şey gergin havadan içtinap edildiğini gösteriyor,Faşistler infiaalin artmasım istemiyorlar “Rora,, dan “La Bulgarle,, ye yazılıyor: İtalya ile Yugoslâvyanın arası yeniden açıldı. Dalmaçyada, Ve- nedik Cümhuriyeti tarafından ev velce orasının işgali esnasında bu hâdiseyi tebcilen “Trau,, şehrin- de dikilmiş olan “Saint Marc, arslanlarını, Yugoslâvlar kırmış - lardı, Buna mukabele olarak Ba- ri de, İtalyanlar Yugoslâvya kon- soloshanesine İtalyan bayrağını çektiler ve Zara'da Yügoslâv kon solosluğunun camları kırıldı. Ro- mada Darülfünun talebeleri, Ve- nedik sarayının önünde ve Mösyö Musolini oradan gençlere, “Ro » malı talebelerin kalplerinden ko- pan,, bu protestonameye iştirak ettiğini bildirdi. Sonra da, halkın iştiraki ile büyüyen bir heyet Yu- goslâvya sefaretinin önüne gide- rek bir hayli haykırdılar. Bu hâdiselerden sonra İtalya senatosunda, Mösyö Musolininin muhtelif takrirlere verdiği cevap merakla bekleniyordu. Mösyö Mu solini, cevabında, bu heykellerin yıkılması ile tarihin silinemiyece ğini, hâdiselerin Yugoslâvyadaki muhtelif ırklara mensup kimsele- rin teşvikleri ile hariçten W. Ste- ed gibi kimselerin neşriyatından doğduğunu söyledi. Alelümum, Mösyö Musolininin | nutku intizarın hilâfrna olarak ateşli ve tehditkâr olmaktan ziya de tedbirli ve mutedil oldu. Filha- kika her Şeye... Saket arasın daki havanın 1927 de Tirana iti- | lâfı olduğu zamanki gergin hava dan ictinap edildiğini gösteriyor. Vöâkta, “Saint Marc,, heykelleri - nün kırılması gibi Avusturyalılar ve daha evvel Fransızlar zama » nındaki işgallerde yapılmamış e- lan bu sanat aleyhindeki barbar- ca hareket bütün İtalyada büyük bir infial uyandırmış olmasına rağmen, faşist muhiti bu infialin artmasını istememektedir. Çünkü Dalmaçyayı aldıkları takdirde bu, İtalyanlar için bir kuvvetten ziyade bir zaaf teşkil eder. Buranım muhafazası için büyük askeri kuvvetler beslemek ve masraflar yapmak lâzımdır. Dalmaçya, İtalyaya milli müda - faa noktai nazarından ölü bir sik- let teşkil eder. Bu noktayı faşisfe! ler düşünüyorlar. İtalya, Dalmaç" yada nihayet lisan ve kültür me“ selesi ile meşgul olabilir. Bu de kendisinin medeni bir millet ola». rak hakkıdır. | Mösyö Musolini ila diğer hatip lerin işaret ettikleri mühim bir nokta da, Yugoslavyadan bahse * derken “Yugoslârlar,, diye değil: “Sırplar,, diye bahsetmeleridir. Bu da Hırvatların, bir sanat eseri olan arslanların kırılmasına işti « rak etmediklerine bir işarettir, ve bu Yugoslâvyada Sırplar ile Hır vatlar arasında bir ayrılış hâdise“ si olduğunu da göstermek isten « diğine delâlet eder. | Hülâsa olarak, Roma ile Bek grat ve iki devlet matbuatı ara * sındaki bu ihtilâf, bir gün pek â lâ ciddi bir gerginliğe sebebiyet verir ve bunun için de küçük bir hâdise kâfidir. Bu sebepten, İtal- ya ile Yugoslâvya arasında bir gün evvelden bir itilâfm yapılma sı şayanı temennidir. Zira, bu iti“ lâfın Fransız - İtalya itilâfina yas pacağı hüsnü tesir bertaraf, müte madiyen tehlikede olan Avrupa sulhu için vereceği teminat göz önündedir. Heykelleri kıran 6 Yugoslavyalı polise teslim olmuştur BELGRAT, 24 (A.A.)'— Ânas sil Trojir'li olan Yugoslâvyalı 6 genç, polisE Yesim —eümeyi esir, Bunlar, kendi kendilerine Trojir- deki Venedik hâkimiyetinden kal ma mermerden yapılmış, Arslart heykellerinin bazı kısımlarmı kır miş olmakla ittiham eylemişler « dir. Malümdur ki, bu hâdise ital ya'da birçok protesto nümayişleri ne vesile teşkil eylemişti. i Gençler, İtalyan -matbuatınm tahrikçi neşriyatmdan “incinmiş olan vatan severce hislerinin gale- yana gelmesinden bu fili irtikâp | &ylediklerini söylemişlerdir. Altısı da beşer gün hapse mahi- küm edilmişlerdir. Trojir şehrini belediyeye ait yukariki asarın tah ribinden dolayı gençler aleyhina dava açmıştır. “ EEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEENEEEEEEEEE ERENER EEAAEEEEUEEEEUENE EEE SUAN Yıldırım trenleri saatte 120 kilometre Birkaç gin evvel Almanyada en son model ekspresler Berlin ile Hamburg arasında tecrübe olunmuştur. Yeni ekspresler ka- palı koriderlerla birbirine bitişen iki kısımdan müteşekkildirler, Yapılan tecrübede bu ekspresin saatte 120 kilometre sür'atle bareket ettiği ve 286 kilometrelik mesafeyi bu sür'atle geçtiği anlaşılmıştır. Tren, 100 yolcu alıyor. Her trenin ucunda küçük bir makine dairesi vardır. Resmimizde görülüyor.