28 Aralık 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

28 Aralık 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

e e Sayıfa 6 Gayri mübadillerin elinde bono kalmamıştır Tevziatta ellerine yüksek bir müzayedeye iştirak edebilecek kadar bono geçenler on kişiden ibarettir Gayri mübadiller cemiyeti rei- si İsmail Müştak beyin, son An- kara seyahatinden sonra gazete « lerde ikinci bir tevziat olmadan İstanbul emlâkinin müzayedeye çıkarılacağını söylemesi, zavallı gayri mübadiller arasında, derin bir teessür uyandırmış ve sene- lerdenberi, ekseriyeti perişan bir halde, haklarını alacaklarına za- man zaman inanarak, sürüklenip gidenlerin, son ümitlerini de kır- mıştır, Gayri mübadiller cemiyetinin bonoları kıymetlendirmek için e- linden geleni yapmakta bulunma» $ı, inkâr kabul etmez bir haki- kattir. Cemiyetin yeni idare he- yeti, bu hususta durup dinlenme» * den uğraşmaktadır. Fakat, bun - dan böyle, ilk verilmiş olan bo- noları kıymetlendirmek için uğ - raşmak, gayrimübadillerin huku- kunu değil, beş on sarrafın, beş ön aracının hukukunu muhafaza | almıştır. Bunlar etmek gibi bir şey oldu. Vaziyeti kısaca hülâsa ede İlk tevziatta verilmiş olan bo- nolardan, gayri mübadillerin el- lerinde bir liralık bono bile kal- mamıştır. İstihkakları elli bin li- rayı tecavüz edenler, aldıklarını yüzde yirmi ile emlâk satışlarına iştirak edip emlâk almışlar, bü - yük bir ekseriyet de; on beş se- helik”sefaeltlerine on beş gün ol- sun nihayet vermek icin; esasen hiçbir müzayedeye iştirak ede- miyecek kadar az olan bonoları- nı, yok pahasına satmışlardır. Bugün, tevzi edilen 6 ilyon lira- lık bonodan, elde mevcut bono miktarı bir buçuk milyondan iba- rettir ve bu bonolar da, söyledi- ğimiz gibi, gayri mübadillerin de gil, savrafların elindedir. Vazi- yet bu merkezdeyken, gayri mü- badiller cemiyeti idare heyetinin, azami bir gayret göstererek, bo- noları kıymetlendirmek için, İs- tanbuldaki emlâkin müzayedeye çıkarılmasına şiddetle (taraftar olması ve bu emlâki müzayede - ye çıkarması şayanı hayrettir, Bugünkü hale bakıp, eski he- yeti idareden şikâyetçi olanların inkisarı hayale (© uğramamaları imkânsızdır. Esasen, yoksuzluğun ve yoksulluğun uyandırdığı & sabiyetle, eski idare heyetinin a- leyhine yürüyen gayri mübadil- ler, candan aradıkları bir idare heyeti seçememişlerdir. Cemiyetin akalliyetine istinat eden yeni i- dare heyetinin son zamanlarda - ki icraatı da gayri mübadillerin ekseriyetini yeis ve ümitsizliğe düşürmektedir. Mevkii iktidara geldiği gün - denberi, gayri mübadillerin hak- larını temine çalışan maliye veki- li beyefendiden, bazı noktalara nazarı insafımı celbetmemize mü saade buyurmalarını rica ederiz: Yüzde yirmi tevziatta elleri ne, herhangi bir müzayedeye iş - trak edebilecek kadar fazla miktar bono alan gayri mübadil. ler on kişiden ibarettir. Hissesi- ne on bin lira isabet edenler el- liyi tecavüz etmez. Geri kalan binlerce gayri mübadil, (hiçbir müzayedeye iştirak edememiştir. Gayri mübadiller cemiyeti VAKIT pe Ay sat Haberleri i boar 11 0na aneen aran vaa samammamenz Canlı fasulya Meğer içinde kurt varmış! Dün İstanbul Ticaret Odasına Italyadan çok garip bir fasulye nümunesi gelmiştir. Bu fasulyeler ufak bir teneke kutu içinde olup mütemadiyen oynamaktadırlar, Yani canlıdır - lar. İtalyadan bu fasulyeyi gönde - ren zatın Ticaret odasına yazdı - ğı mektupta deniliyor ki: “Fasulyeler bilhassa bakkali - ye mağazalarının vitrinlerinde nazari dikkati celbetmek için kullanılırlarsa çok iyi reklâm ye- rine geçer. Esasen mütemadiyen oyniyan bu fasulyeler yalnız İtal yada yetişir.,, Ticaret Odası gelen ve müte - madiyen oyniyan bu garip fasul - yeler üzerinde tetkikat yaptırmış idare heyetinin koltukları bu binadadır On bin liralık bir takdiri kıymet mazbatasma sahip olan bir gayri mübadil eline 2000 liralık bono ekseriyettedir. Bir an, bu miktar veya bundan biraz fazla, biraz daha az bono alanların, bonolarını (o satmamış olduklarını tasavvur edelim. İs - tanbulda müzayedeye “çıkarılan emlâkten hangisi (o istifade e debilir?. . Esasen mevcut emlâkin kıymeti 2 milyon lira tahmin ediliyor. Bu emlâke de pey.-sürenler olmaması gayri mübadillerin ellerinde bono kal- madığına delildir. Bu emlâk de, nihayet yüzde 12 ilâ 30 liradan bono toplıyan sarraf lar arasında paylaşılırsa ondan sonra istihkaklarının yüzde sek - senini almamış olan birçok gay ri mübadillere ne kalacaktır?. Gayri mübadiller idare heye- tinin mesaisi yanlıştır. Hiç değil- se daha yüzde otuz bono tevzi etmeden, veya yüzde otuz nispe- tinde; mazbatalarla, gayri müba- dillere müzayedeye iştirak hak - kı verilmeden, İstanbul (O emlâki değil, artık hiçbir emlâk müza - yedeye çıkarılmamalıdır. Hükü- | velenin şartlarından istisna tutu- | metten ve maliye & vekâletinden bu en büyük temennidir. Gayrimübadillerin müracaatı Gayri mübadillerden bir kısmı defterdarlığa müracaat ederek emlâk satışmda emlâkin birer bi- rer satılığa çıkarılmasının birçok gayri mübadillerin aleyhine ne. tice verdiğini, bu müzayedelere yalnız ellerinde yüksek kıymette bono bulunanların iştirak edebil. diklerini, halbuki bir kaç parça emlâkin birden satılığa çıkarılma sının müzayedeye bütün gayri mübadillerin iştirakini temin ede | ceğini söylemişlerdir. Konservatuvarın konserleri > Konservatuvar talebe ve mual- limleri her'on beş günde bir kon- ser vereceklerdir. İlk konseri 4 Kânunusani perşembe günü ak - şamı konservatuvar binasında ta- ve fasulyelerin içinde kurtlar ol- duğunu öğrenmiştir. Kurtlar mü- temadiyen hareket ettikleri için fasulyelerde oynamaktadırlar. Oda bu fasulyeleri alâkadarla- ra göndermiştir. Macaristanla ara- mızdâ müsavi alış veriş Macar gazetelerimu ven diği İstanbulda | malümata göre memleketimiz ile İ Macaristan arasında klering mu- kavelesi akdedilmiştir. Bünân4zarân Kör iki memleke tin merkez bankası her - ay» mal mübadelesinden: mütevellit he - sâp bakiyelerini biribirlerine bil direceklerdir. Tarafeyinden biri fazla müba- yatta bulunduğu takdirde diğer taraf ithalâta devam etmeden ev vel müsavatın olmasını bekliye - cektir. Bu zenesi temin edilmiş olacaktır. Gerek Türk lirasının ve gerek Macar parasınm kıymeti resmi pi yasaya göre tayin edilecektir. Klering mukavelesi aktinden ev vel yapılan ticaret işleri bu muka suretle hesap müva- lacaktır. Mısırın gümrük resmi Ticaret odasının aldığı malâ - mata göre Mısır hükümeti son ay lar zarfında gümrük resimleriu'n azaldığını nazari itibare alarak muhtelif ithal eşyalarının gümrük resmini çoğaltmıştır. Bu suretle gümrük resmi ço - ğaltılan maddeler içinde kâğıt, mensucat eşyaları ve memleketi- mizden Mısıra ihraç edilen neba- ti yağlar ve sade yağlar vardır. Ticaret odası Mısır hükümeti « nin bu kararını bütün tacirlere bildirmiştir, Bir nevi Çin fasulyası Çinde bilhassa Mancuri eyale - tinde Soya namını taşıyan bir ne vi fasulye yetiştirilmektedir, Bu fasulyenin gidat (O kıymeti gok olmasına mukabil kolaylıkla istihsal edildiği için fiatı çok u- cuzdur. Ancak lezzeti Avrupalıla lebeler vereceklerdir. < Şimdiden bir çok davetiyeler gönderilmekte. dir. İ rin ve diğer memleketlerin hoşu na gitmiyecek derecede acıdır. Maamafih Almanyada © ziraat | 28 Kânunuevvel 1932 Artistik Sinemasında eee en ENER EEE & Ki Annş ONDRA 29-12-03? den itibaren Artistik Sinemasında gösterilecek olan Kiki filminden bir sahne Sesli sinemada, soasiz sinemanın yara- maz, çapkın kız Koline Moordan dabn çok yöhret kazanan ve geçen ans iki güzel filmini seyretmiş olduğumuz açık göz ve gayri kabili taklit bir hüsusiyet ve zurafe- te malik olan güzel, şeytan Anny Ondra, bu #ene de eski eserlerinden daha cazip daha mükemmel iki yeni filmile ortaya çikiyor. Kiki daha bitmeden evvel (Ordranm yaptı- ği filmlere kimse likayt kalamaz.) diye kebanet gösteren gazeteler, filmin temsi- nden sonra filmi ümitderinin çok fevkin- daglar. » yaramaz kıza iye a tün görenleri ve naza “içlika Siki. ME cak şarkı, dekor, tuvelet itiberile & ergin latif bir komedidir. Parisli bir kız olan Kü, tütün kizlar gii, tiyatroya intisap edip tir yıldız olmak, Pengin elbismler | giymek, genç büyük zari? otomöbillerde dolaşmak İçin Ye kavrulmaktadır. Bir gün, bir gazetede, dür Löruu'nn yeni revüsi kız istediği ri okur. Hemen tiyatroya koşar. Ondan ev vel gelen kızlar arka arkaya bir zincir teşkil etmiş, bekicmektedirler. Kiki sabre- a geçer. demez, aralarına sokularak ön « ve kendini direktörü Direktör gü: çi bakan bu kızdan o kadar hoşlanır ki, onu yatro gardrobuna memur eder. Kikinin sevincine nihayet yoktur. O bir kere ti yatroya adımımı aolmıya ieüvsfi oldu ya. nit tarefmı mutlska getire temsil akşamı can yürekle çi ; kesi, güzel sözleri, hüznü muamelesile mem rum eder. Temsil bitlikten #onra teosssü. #ünü tatmin için tiyatranun her İarafını dolaşır ve birdenbire kendini en mukadder yerin, direktörün kapısmın önünde bulur. | İçerden yitksek sesle konuşulmakta ve mü- sakaşa edilmektedir. Reviinön yıldızı Jer. | vinet, direktörün dostu olmakla beraber o | hisseden na ihanet etmekte ve bunu di- | de Tor rektör e berber işlerile uğraşan bir cok kolaylıkla yetiştirilebilen bu fa- sulyenin acılığını giderecek bir çok usuller bulmuşlar ve yaptık- ları tecrübelerde de muvaffak ol muşlardır. İstanbul Ticaret Odası da Çi - nin bu fasulyesi ile yakından alâ- kadar olmuş ve memleketimizde zer'i imkânı olup olmadığını tet- sese kike karar vermiştir. Bu karar üzerine Almanyaya mektup yazılmış ve Soya namı verilen fasulyelerden nümune''k istenmiştir. Lehistan ve yün Lehistanda son senelerde yün istihsalâtı günden güne azalmak tadır. Lehistan hükümeti bu vaziyet karşısında koyun mikdarını art - ırmağa ve orduda, mekteplerde fazla et sarfedilmesine karar ver miştir. Bu karara göre haftanın birçok günlerinde mekteplerde ve orduda yalnız et yenilecektir, mek İstememeletedir. Kiki içerde oerysf eden şeyleri arlamak arzusuna mağlâp © larak kapıyı aralık eder. O esnada o Jervi” netin hiddetle arkasından çıkartıp fırlat ğı hermin kürk başina düşer. Kürk mantö” ya hayran olur. Fakirane elbisesini çıkt” Tarak onu arkasına giyer ve evins gitmek üzere tiyatrodan çıkarken direktörle kar” şılağır. Önü gören Lörun çok eğlenir v9 İ büâ tekelilf yemeğe davet eder. Kikinin saadetine nihayet yoktur. Lokantaya gi derler. Jervinet, baron Peronun refakatin da orana bulunmaktadır. Lörün rösmi tak” dimi ifa eder, Tervinet Kikiya mistehiiye- Srtede, , Kiki de mukabelede tiyatroda çıkardığını ve arkasmda çi lekteri başka bir şey bulunmadığını usule” rak kürkü çikârıp Tervinete farların. Kira rezilitir Hiyümemesi için KIkiyı alp“evi- ne” getirir, Kiki evde her geyr altüşt eder, emirler , kendini direktörün karım ye" rine koyar, Fakat bu debdebe ancak Jervi” net gelinceye Kadar devam eder, Kiki öaü içeri bırskmak istemez. Aralarında hızirc bir kıyamet kopar. Nihayet Lörun Jervi” 'n ve Kildyi <* kapı dışarı eder. vi m ACısıni gikarmi n Uk temsili gede girer, gardröbü söku- si gizlice X Wr, ariınsma bir elbise giyerek kızinr ara” sma karışıp sahneye çıkar. Son kısımda tiyatroy Jervinet en ehemmiyetli şarkısın söyler ken ilerler, evvelâ baletin intizamını bozar, gorra du Jervinelin garkssn: karıştırın, Ser Yyireller sahnede cereyan eden faciayı any” mayıp bunu oyunun teferrtntmdan mödet- Üllerinden gülmekten “katılırlar. Bü, revüe elin muvntfakıyetini temin eder, Löruyu, temsilden sonra bütün artist lerle dostlarımı evine davet eder. Kiki bir denbire içeri girer ve bayılm. Iğruva her kesi dısarı çikârmen gaytan kız ayılmış ve bir daha ayrılmamak üzere direktörün boy- İ muna sargmup, ve istediğine'nali olmuştur. r.a EERRIEEEEEEEEURAAEEAAEEEEUE ENA Yumurta ihracatımız İhracat ofisi 1932 senesi 10 ayı zarfmda yumurta ihracatımız! gösteren bir istatistik hazırlamış” tır, Bu istatistik 1932 senesi 10 ay lik yumurta ihracatımız ile 1931 senesi 10 aylık yumurta ihracatı" mız arasında bir de mükayese yapmaktadır. Buna nazaran, 1932 senesi ilk 10 ayı zarfında yumur ta ihracatımız 7,324,576 lira kıy“ metinde (23,098,585 kilodur. 1931 senesi ayni müddeti zar fmda yumurta ihracatımız ise 8979934 O lira kıymette (21,952,476) Kk''odur. Bu vaziyete nazaran 1932 senesin deki yumurta ihracatimız mikdar itibarile fazla ve fiat düşkünlüğü olduğu icin kıymeti azdır. Yunan ve kontenjan Yunan hükümeti 15 mayıstın 15 teşrinis»n: 1929 tarihine kadar tespit edilen kontenjan listesini 15 sub>* 1933, kadar uzatmıştı. Yeni gelen bir hahere göre Yunan hükümeti bu müddeti 19 mayısa kadar temdit etmiştir. e 1 İİİ MİMİ İİİ