14 Ocak 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

14 Ocak 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

Sayıfa 7 Dahili istikraz filiyata geçiyor MERE ERA »kalemizden devam) Cia bu müessesenin gösterdiği fayda « lardan istifade edecek bir vaziyet- NR $ 2 VAKIT VAKIT ZYSSON-HABERLER: ım Hususi Telgrafları we değil Birdn daa | İngilterenin Rusyaya metin (Jp 7) faiz ve ikramiye ile dahili istikraz teşebbüsüne gir - mek kararımı vermesi memleketin her tarafındaki tasarruf sahipleri için kıymetli bir menfaat açmış olacaktır. Bundan başka dahili istıkraz ile toplanacak paraların demir yolu! yapmak ve maden işletmek gibi semereli işlerde kullanılması da ayrıca memleket için faydalar te - min edecektir: Çünkü bu suretle şimdiki halde bankaların kasala - rında mahpus duran, yahut evle - rin köşelerinde bucaklarında sak - lanmış olan paralar piyasaya çıka- cak, yeniden yeniye şurada, bura- da yeni işler açılacak, hulâsa da - bili istikraz yolu ile hükümetin eli- ne geçen bu paralar bir taraflan memleketin imarma hizmet ede - ceği gibi diğer taraftan da bugün kü işsizlik buhranı içinde bir çok kimselere kazanç vasıtası olacak - tar. Mehmet Asım ispanyada galeyan Bir eve hücum ve zaptedildi! MADRİT, 13 (A.A.) — Kadiks civarında Kazas Niegas köyü jan- darması bir takım müfritlerin gi - rip yerleştikleri ve kendilerini mü- dafaa ettikleri bir evi hücum sure- ! tile zaptetmişlerdir. * Jandarma kuvvetinin bu hare - | ketten maksadı âsilerin ölümle teh | dit ettikleri yaralı bir polis neferi- ni kurtarmaktı. Bu polis imdat kuvveti gelinciye kadar kendisini ! rövelverile müdafaa etmeğe im - kân bulmuştur. Jandarmalar bu faciyaya sahne olan evi el bombalarile tahrip et - mişlerdir. Bundan sonra polis kuvvetleri | bir tepe üzerinde olan bu köye bir çok taraflardan hücum etmiş- ler, bütün evleri araştırmışlar ve bir çok kimseleri tevkif etmişler - dir. Bu vak'a esnasında müfritler den 19, polislerden bir kişi ölmüş ve $ kişi da yaralanmıştır. Başvekil müfritlerin uğradıkları zaylatın daha fazla olması lâzrm geldiğini söylemiş, vak'a ve zayiat hakkında henüz doğru tafsilât ala- madığı beyan etmiştir. Giresun Haikevinde GİRESUN 13 (A.A.) — Halke- vi bütün şubelerini ayrı ayrı toplan tıya çağırarak komitelerin faali - yetlerini münakaşa ve müzakere - den sonra dil, tarih, edebiyat ve köy şubelerinin komite azaları ye- niden seçildi. Müzakerelerde bu sahalara &it faaliyetin takviye ve tevsii kararlaştırılmıştır. mii Dünkerk'te grev PARİS, 13 (A.A.) — Tan gaze- tesinin verdiği birhabere göre Dün kerk'teki doklar amelesinin ilân! ettiği grev, belediye tarafından MOSKOVA, 12 (Hususi) — larda bir eser neşretmiştir. Rus - ya bir ticaret pazarı mıdır, yok- sa tehlike midir? Adını taşıyan bu eserde Amerikalı | ziraatçı, Stalin yoldaşla yapmış olduğunu iddia ettiği bir mülâkatı da neş - retmektedir. Amerikalı ziraatçınm eserine karşı M. Stalin Sovyet sosyalist cümhuriyetleri ittihadı komünist partisi merkez komitesinin hafta- lik organı olan (Bolşevik) mec - muasında “M. Kampbel uyduru - yor!,, adlı bir makale neşretmiş - tir. Bu makalade M. Stalin ken - İ disile 1929 senesinde yapılan mü- lâkatın tahrif edilerek neşredil - diğini ve Amerikalının nezaket - sizlik ve fazla fantezi yaptığını yazmaktadır. Amerikalın tahrif ettiği mü- lâkatma mukabil 1929 da verdiği mülâkatın stenografiye edilmiş bir suretini de Bolşevik mecmuâ- sında neşretmektedir. Bu mülâkatta M. Stalin, Rus- yada yapılmakta olan saanyiden ve zirai faaliyetlerden bahsetmiş, ve Rusyanın yeni bir hayat ham - lesi tesis etmekte olduğunu söy - lemiş, Rusya ile Amerikanın bi - birini resmen tanıması etrafında- ki müşkülâttan bahsetmiş, Rus - yaya verilen kredileri yeni Rus iktisat müesseselerinin ne kadar sür'atle tediye ettiğini anlatmış - tır. ris kabinesi meb'usan meclisin - de 109 reye karşı, 91 rey almak suretile ekalliyette © bırakılmış, düşürülmüştür. Meclisin içtimar sabaha karşı saat 5 te nihayet bulmuştur. ATİNA, 13 (A.A.) — M. Zai- mis, istişarelerine başlamıştır. M. Venizelos, M. Kafandarisin riyaseti altında geniş bir temer - küz kabinesi teşkili mümkün ol- madığı takdirde OM. Çaldarisin | riyasetinde bir milli birlik kabine- si teşkili teklifinde bulunmuştur. M. Çaldaris, kendisini deviren fırkaların iştirakile bir (o fırkalar kabinesi teşkil edilmesini teklif eylemiştir. M. Venizelosun beyanatı ATİNA, 13 (A A.) — M. Ve- hizeloş liberal fırkanın hüküme - te karşı takip ettiği müsamaha si- yasetinde devam elmiyeceğini söylemiştir. İşçi ve çifçi fırkalarının da li- teklif edilen tesviye suretinin alâ - | berallerin peşi sıra yürüyecekleri kadarlarca kabul edilmesi üzerine | zannedilmektedir. nihayet bulmuştur, Meb'usan meclisinin içtima gizli bir para teklifi “ba Stalin yoldaş tahrif edilen bir mü'âkatı vesi'esile ifşaatta bu'unuyor Bundan başka M. Stalin, ta - Amerikalı meşhur ziraat müte - | ahhütlerine sadık olan yeni ikti - hassısı M. Kampbel son zaman -| sat müessetelerinden bahseder - Stalin Yoldaş grupu tarafından gizlice bir is « tikraz teklif edildiğini söylemiş « tir, M.Stalin bu istıkrazm şartla - fmi şu şekilde anlatmıştır: “— Maliye grupu bizim İngil- tereye olan “borcumuzun takribi yekünunü 400 milyon sterlinola » rak tahmin etmektedir. Bu mik - tarı 9 25 tenzil ederek borcum- zu 100 milyon sterline indirmeği ve ayni zamanda 100 milyon ster- linlik borç para vermeği teklif ediyordu. Bu suretle İngiltereye borcumuz 200 milyon sterlin ola - cak Bunlara mukabil biz de âla- cağımız makinelerde İngiltere eş- yasını tercih edeceğiz.,, Yunan kabinesi istifaya mecbur oldu ! ATİNA, 13 (A.A.) — Çalda» | hükümetin istifade edip etmeme - ğe karar vermesi için muvakka - ten tatil edilmiştir. Yunan meclisinde ATINA, 13 (A.A.) — Meb'u - istifa eden başvekil M Çadaris san meclisinin içtimaımda başve- kil M. Çaldaris ile harbiye, bah- riye ve dahiliye nazırları milletin menfaatlerine daha iyi hizmet maksadile takip edilen siyaset | Amerika devlet- | duğu söylenilen bir zat, M. Huve- İtarı olduğunu söylemiştir. ken Balfour, Xinoplay maliye | Borçlar i lerden alacağ nı nasıl a'acak? VAŞINGTON, 13 (A.A.) — M. Huverin itimadına mazhar ol- rin M. Lavalin ziyareti esnasında harp borçlarma müteallik hiç bir taahhüt altma girmemiş olduğu" nu, bilâkis M. Lavalin Almanya» nın tamirat borçları için Alman yaay verilmiş olan moratoryo - mun temdit edilmesi lâzım gel « mekte bulunduğu (mütaleasını serdetmiş bulunduğunu beyan et- miştir, Ayni zata göre M. Huver, M. Lavala tediye kabiliyeti esasına istinaden ve her borçlu devletle ayrıca görüşülmek şartile borçlar meselesinin yeniden tetkik edile * bileceğini söylemiştir. Ayni zat, M. Huverin İtalyan ve Fransız borçlarının tenkisma muarız bulunduğunu ve fakat İngiltere, Lehistan, Yunanistan, | Macaristan ve ihtimal Çekoslo - vakyanın borçlarını tenkis taraf - Fazla olarak M. Huver, M, La- valin ziyareti münasebetile olup biten geyler hakkmdaki şimdiki münakaşâlar dolayısile hiç te mü- teessir olmamakta ve bu yüzden canı sıkılmamaktadır. Zira Fran- samın 15 Kânunuevvel: taksitini tediye etmemek suretile söneler- denberi Arterikaya”karşı göster” mek zahmetini ihtiyar etmiş oldu- ğu “Avrupa vahdetini” bozmuş olduğu kanaatindedir. Yugoslavyada yeni bir hadise ROMA, 13 (A.A.) — Popola di Roma gazetesine Zaradan bil - dirildiğine göre Yugoslavyanın Perazserav köyünde bulunan Ve - nedik aslanı tahrip edilmiştir. ——— Bulgar Kratiçesinin bir çocuğu oldu SOFYA, 13 (A.A.) — Bu sa: | bah kraliçenin bir kız evladı dün- | yaya gelmiştir. Bu hâdise büyük bir meserret uyandırmıştır, Mek « tepler ve dükkânlar tatil edilmiş | ve toplar atılarak şenlik yapıl - mağa başlanmıştır. Bu münasebetle Sofyada 40 gün bayram yapılacaktır. !I Ehvali edilen amele mebusu | münhal kalan maarif ve ziraat ne- 14 Kânunusani 1933 Bulgaristan ve mahküm SOFYA, 13 (A.A.) — “Bal « kan muhabiri mahsusumuzdan, M. Muşanof, yeni Bulgar kabine- sini teşkil ettiği sırada çifçilerden zaretlerini nasyonal liberal fır « kasının kabulüne taliken vekâle- ten idareye karar vermiş ve bu kararını nasyonal liberallere bil- | dirmişti. i İki nezaretin açıkta bırakıl - 1 ması nasyonal liberaller arasında | kabineye iştirak edip elmemek i hususunda ikilik vücuda getirmiş- | tir. 1 Bu fırkanm merkez komitesi | bir kaç gündenberi bu meseleyi | müzakere etmekte ve eski kabine | azasından sabık ticaret nazırı Yorgi Petrof kabineye iştirak a- | leyhinde, meclis ikinci reisi Sopof | ise iştirak lehinde bulunmaktadır. i Neticede, nasyonal liberal ek- | seriyetinin ellerinden alınan ti - | caret ve adliye nezaretleri yerine | ziraat ve maarif nezretlerini ka- | bule karar vermesi muhtemeldir, | Bu takdirde nasyonal liberal“ lerin bu iki nezaret için meclis ikinci reisi Sopof ile geçen sene | Bulgar heyetile Ankaraya gelen meb'uslardan Panayotofu namzet göstereceği söylenmektedir. SOFYA, 13 (A.A.) — “Bal « kan muhabiri mahsusumuzdan,, Muhakeme edilen Bulgar komü » nist meb'uslar hakkındaki mah » keme kararları tebliğ edilmiştir. Mahkemelerden biri amele meb'usu (o Kastorofun beraatine | karar vermiştir. Diğer bir mahke- me, gene ayhi cürümdem , #ylayazi âmele meb'usu Nolofu 10 sene ağır hapse mahküm etmiştir, A - ! mele meb'us, kararı (duyduktan sonra meclis reisine ve mahkeme | heyetine ağır hakaretlerde bu - lanmuş ve salondan jandarmalar vasılasile crkarılmıstır. Haftada 40 saat çalışma CENEVRE, 13 (A.A.) — Bir iş- gi grupu, 40 saatlik çalışma hafta- sı konferansına, iş saatlerile bera” edilmesi ber ücretlerin de tenzil | hususuna muhalefet eden bir tak: gl rir tevdi etmiştir. Bir tayyare ile bir geminin çarpışması LONDRA, 13 (A.A.) — İçin de 9 kişi bulunan büyük bir deniz £ İ tayyaresile Navar tersanesine ait © | bir şalupa Plimut limanında çar #| pışmışlardır. / Deniz tayyaresinin müretteba * Românya-Yugoslavya!| tından bir kişi ortadan kaybol * | BELGRAT, 13 (A.A.) — Hari- ciye Nazırı Yiçiç, dün akşam Ro - manya -—- Yugoslavya muhtelit ko misyonunun içtimâı açmiştır. Ko misyon iki memleket arasındaki muş, diğer bir kimse ağır ve 6 ki- şi de hafif surette yaralanmışlar” dır. Bunlardan başka şalupanın #* || çindeki tayfadan birile bir yolc * idari, iktisadi ve muvasalaya ait | da yaralı düşmüşlerdir. Kaza şW * bazı meselelerin halli ile meşgul o- | suretle olmuştur. lacaktır. —amağımmmm Denize inen tayyare havalan#”* cağı sırada kanatlarından biri $8” “| Romanya kabinesinin| 'upaya çarpmışitr, Bunun üzerin? tayyare denize düşmüştür. Hâlâ yarı suya batmış bir halde bu” BÜKREŞ, 13 (A.A.) — Maniu | lunmaktadır. Hava işleri nezar€” kabinesi istifa etmiştir. İstifa ka -! ti tararafından neşredilen bir bul edilmiştir. vaki beyanatmda millete karşı vazifesini yaptığından meclis tebliğde yukarıda zikredilen 28” yiat miktarı teyit edilmiştir. Çarpışma esnasında kaybola” “| tayfanın boğulduğu ve tayyarefi 4 hakkında uzun uzadıya izahat | kendisini iskat edecek olursa bu - | idare eden pilot zabitin hafif Y** ş hun kendisince hiç bir ehemmi « | ral'lâr arasında olduğu zenne “© vermişlerdir. M: Çaldaris bu münasebetle | yeti olamıyacağını söylemiştir. İ dilmektedir.