3 Şubat 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

3 Şubat 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

Konuşan Türkiye ERE (Başmakalemizden devam) inkılâp terbiyesine uymaz, di - yenler bulunabilir, Fakat bütün | bu tenkitlere rağmen eserin ma - | hiyetinde v8 tertibindeki kıymeti, vakayiin seyrinden hasıl olan ne- ticeyi ve san'atkârlarındaki kud » reti inkâr etmek doğru değildir. Zahiren kuru ve basit olan bir mevzu üzerinde işlenmiş olan pi- yesi seyredenlerin yer yer hisset- tikleri şiddetli heyecanlar bu kıy- metin en kuvvetli delilidir. Diğer , taraftan piyesi sahne üzerinde ya” şatan gençlerin ve hanımların gös- terdikleri yüksek kabiliyetin de bu kıymette ayrı hisseleri bulun - duğunu kabul etmelidir. Görülüyor ki, Halkevlerinin açılması daha bir sene olmadan bir takım yeni istidat ve kıymet- ler gözlerimize görünmete başla « mıştır. Gün gectikce bu istidatla - rm adetleri artacak, ayni *aman- da kıymetlerin derecesi yüksele - cektir. Halkevleri bir taraftan © — istidatların ayrılmasına, diğer ta- raftan kıymetlerin yükselmesine hizmet edecektir. Münevver genç- likle halk tabakası arasında fikir ve his rabrtası teşekkül etmesine de yardım eyliyecektir, Şimdiye kadar bir hatibin sö- zünü nihayet bir kaç yüz kişilik bir kalabalık (dinliyebiliyordu. Fakat fenni terekkiyat radyo vası- tasile yavas yavaş ayni dilden ko- nuşan bütün bir memleket halkı - nı bir hatibin etrafıma toplanmış bir cemaat haline getiriyor. Eğer Recep Beyefendinin ev - velki gün izhar ettiği arzular fi - liyata geçerse, iptida halkevle - rinden başlıyarak bir gün her ta- rafta radyo cihazları tesis etmek : imkânları hasıl olursa memleket karşı karşıya konuşan vatandaş - | lardan mürekkep bir meclis vazi- yetine girecektir. i Mehmet Asım Yedi Bulgar .Komünistiik tahrikâ- tile muhakeme ediliyorlar.. - kapalı celsede devam etmiştir. — Bunlar, İstoyen Barof, İlya Hi “ristof, Deylo Petkof, İlya İlyef, te- © tavro Yorgiyef, Şabi Çenkof ve Mi P lo İstavrof isimlerindedir. Vapurculuk şirketi ve - Seyrisefainin yeni teşkilâtı © Vapurculuk Türk anonim şir - — ketine ait kanun lâyihası Iktısat - Vekâleti tarafndan hazırlan - — maktadır. Öğrendiğimize göre .yeni kanun lâyihasında Seyrise - — fain teşkilâtmda mühim değişiklik © Seyrisefain iç, dış hatlarile fab- rika ve havuzlar müdüriyeti nami Je üç şubeye ayrılacaktır. İç hatlar » Adalar, Kadıköy ve Yalova hatla» orıdır. Dış hatlar ise Karadeniz, Eğe “denizi ve diğer uzak seferlerdir. ii Maarif müsteşarı Maarif müsteşarı Salih Zeki B. bugün Ankaraya hareket edecek - N Gazi Hz. ve Başvekilimiz Ispartada buluşacaklar. Ispartalılar sevinç içinde bekliyorlar ISPARTA, 2 (A.A.) — Şehri - mizde, Gazi Hazretlerinin İzmir den, İsmet Paşa Hazretlerinin de Antalyadan teşrifleri beklenilmek tedir. Şehir baştan başa donatılmış Gi- var köylerden itibaren güzergüha taklar yapılmıştır. Şehir içinde bo- lediye ve müessesat tarafından 12 tak kurulmuştur. İsparta iplik fab rikasında bir yerli mallar sergisi hazırlanmıştır. İsmet Paşa Hz. ta- rafından açılış resmi yapılacaktır. İspartaya vilâyet'in hububat ve bil hassa afyon ve gülyağı mahsulleri ile halrcrlığı ve gülyağcılığı hak - kında müşarünileyh Hazretlerine takdim edilecek raporlar hazırlan mıştır. Son alınan haberlere göre İsmet Pş. Hz. yarın saat 16 da İspartayı şereflendireceklerdir. Vali ve meb uslarımızla fırka ve belediye reis- leri başvekil paşayı buradan istik bal edeceklerdir. MANISA, 2 (A.A.) — İzmire teşrifleri haberi üzerine vilâyet na mına arzı tazimat etmek ve kendi- lerini Manisaya davet etmek üze re İzmire giden heyetimizin dün akşam kabul ve iltifata mazhar ol dukları ve fırsat zuhurun'a Mani- saya tesriflerini vadevledikleri ha- beri halkımızı fevkalâde meserret içinde bırakmıstır. Halk büyük Ca zinin gelmesini heyecanla bekle- mektedir. Japonların Çinde yeni işgal hazırlıkları Cenevredeki Çin heyeti sabırsızlanıyor CENEVRE, 2 (A.A.) — Çin he | yeti, Milletler Cemiyeti büyük mec lisine tevdi edilecek olan raporu hazırlamak hususunda 19 lar ko - mitesi tahrir komitesinin göster - mekte olduğu betaetten dolayı sa bırsızlanntaktadır. Çin heyeti, bu taallüllerin müte- madiyen Japon taarruzuna karşı koymak mecburiyetinde olan Çi - ne karşı bir haksızlık teşkil etmek te olduğu mütaleasındadır. Ingilteredeki Çin heyeti MANCHESTER,2 (A.A.) — Çin iktisat heyeti reisi M. Kung re fakatinde Çinin Londra sefiri M. Ouotaichi olduğu halde dün Man- Chesterde smai müessesatı gezmiş i, | tir. Hazırlıklar CENEVRE, 2 (A.A.) — Çin he- yeti bildiriyor: Ciddi mem5alar - dan alınan haberlere nazaran mev cudu 30.000 i geçmekte olan ve ce neral Nisehi, ceneral Hirose ve ce- neral Matsukinin kumandaları al - tında bulunan sekizinci, onuncu ve on dördüncü Japon fırkaları Jehol eyaletini istilâ etmek için şark eya letlerine doğru ilerlemektedirler. Şark eyaletlerinde ve Jehal eya leti hudutlarındaki vaziyetin vaha | metine ve bu vehametin yeniden bir takım kanlı müsademelere se - bebiyet vermesi ihtimaline binaen, Çin heyeti 19 lar komitesinden ra- porunu neşretmesini ve mühletin tespiti hususunda mümkün oldu - ğu kadar misakin ahkâmma göre hareket etmek zaruretini hatırdan çıkarmaması talep etmiştir, Silâhlar ve Fransız plânı CENEVRE, 2 (A.A.) — Silâhla ri azaltma konferansında Fransayı temsil eden M. Massigli Fransız plânının ana hatları hakkında bu- gün öğleden sonra konferansa iza hat verecektir, Silâhları azaltma hakındaki bu plânm metni geçen ikinci tesrinin 11 inden beri etraf Iİ: bir surette neşr ve tefsir edilmiş tir. Müzakereyi İtalyan ve Alman murahhasları açaçaklardır. Bu mü zakerede ileride sürülecek muhte- lif mütaleaları M. Pol Boncur pa- zartesi günü cev»» verecektir. —pmii Anadoluda kar ÇANKIRI, 2 (A.A.) — Devam- İı bir surette kar yağmaktadır. MALATYA, 2 (A.A.) — Dün den beri kar yağmaktadır, çifçiler memnundur. Karsta un fabrikası Karsta büyük bir un fabrikası olan bir müessese Şarkta bir do - kuma fabrikası tesisi için hüküme- te müracaat etmiştir, Vatandaş ığımıza kabul edilenler ANKARA,Z (Hususi) — Yugoslavya, Romanya ve Bulgaris tan muhacirlerinden 259 Türk va- tandaşlığımıza kabul edildi. malike Antepte yeni lise ANTEP, 2 (A.A.) — Yeni tesis edilen Antep lisesinin açılış resmi bugün saat 14 te halkın coşkun ve samimi tezahürü arasında yapıl - mıştır. Vali, Meb'uslar ve tekmil me - murin merasimde hazır bulunmuş lardır. .Bir hafta içinde kayfolurnan ta lebe 25 yı bulmuştur. Marta kaar mevcudunun 80 e varacağı muhak kak gibidir. Adanada yağmurlar ADANA, 2 (A.A.) — Iki gün - denberi vilâyetimizin her tarafın. da mahsul için çok faydalı ve fe - yizli yağmurlar yağmaktadır. Son yağan yağmurların miktarı 18 milimetreyi bulmuştur. Arapça ve Acemce Imt hapı, ilâhiyat fakülte- sinde kalktı ANKARA,Z (Hususi) ! Darülfünun ilâhiyat fakültesine gi- recek talebenin arabi ve farisiden imtihana tabi tutulmamaları esa - sını vekiller heveti kabı) etmiştir. Iktısat vekilimiz fabrikalarile Turan yağ fabrikası- nı trikotaj sanayi evlerinden birini ve meb'us Sadettin beyin nal ve demir fabrikasını tetkik buyurmuş lar ve esaslı notlar üzerine malü « mat edinmişlerdir. Öğleden son - ra Müşarünileyh İzmir sanatlar mektebi ile ticaret ve lisan mekte- bini ziyaret etmislerdir. İngiltere Borçları hakkında maliye nazırının beyanatı LONDRA, 2 (ATAY Ameri: esine Press Association tarâfımdan verilen bir ziyafette M, Şanberlayn borçlar meselesinin umumi vaziye. ti hakkında vazih ve sarih beyanat ta bulunmuştur. Mumaileyh evve - lâ İngiliz hükümetinin Fransanm kabul edebileceği bir itilâf elde et- mek hususundaki azmin "en bah - setmiş ve sohra borçlar meselesi - nin alacaklı ile borçlu arasında mevcut alelâde bir ihtilâf ve niza telâkki edilmiyeceği prensipini or taya koymuştur. M. Şamberlayn, İngilterenin M. Let Ross tarafından cihan ikti - sat konferansının ihzari komisyon da tarif edilmiş olan şartlar yeri - ns getirilmedikçe altın mikyasıma dönmive:e”ini bildirmistir. Petrol için Iranla İngiltere arasındaki ihtilâf halledi'iyor CENEVRE, 2 (A.A.) — İngilte- re İle İran arasında İran petrolla- rı kumpanyası imtiyazı dolayısile çıkan ihtilâfın sulh dairesinde hal- lini temine çalışan M. Bönös, mü- vakkat bir itilâf şekli bulmağa mu vaffak olmuştur. Bu şeklin milletler Cemiyeti mec lisi tarafından yarın tetkik edilme- si mwhtemeldir. Izmirde bazı fabri- kaları gezdi İZMIR, 2 (A.A.) — İktisat ve- kili Celâl Beyefendi beraberlerin- de vali Kâzım Pş. ile mütehassıs - lar olduğu halde iplik ve kumaş ! Kütahyada meclis re'sine karşı hazırlık KÜTAHYA, 2 (A.A.) — Büyük Millet Meclisi reisi Kâzım Pş. Hz. nin bu günlerde şehrimizi teşrifle- ri sabırsızlıkla beklenilmektedir. Müşarünileyhi karşılamak için ha zırlıklar yapılmaktadır. Harpten evel ve " bugün hayat (Baş taralı 1 uncı sayıfada) (67) kuruş veren bir kişi geçen ses ne 489,5 kuruş ödemek mecburi » yetinde idi, Su fıçısı 5 kuruş iken 30 kuruş olmuştur. Etin okkasr 7 kuruş iken şimdi 48 kuruştur. Balık 3 kuruşm tan 20 kuruşa, taze sebze 1 kuruş- tan 10 kuruşa, sade yağ 10 kuruş” tan 112 kuruşa, zeytinyağı 8 kü » ruştan 54 kuruşa, şeker 2,20 kuruş tan 52 kuruşa, kahve 12 kuruştan 140 kuruşa kadar yükselmiştir. Yakma ve aydınlatma, temiz » leme maddelerinden petrol, 60 paradan 29 kuruşa, odun çekisi 35 kuruştan 350 kuruşa, sabun 7 kuruştan 39 kuruşa yükselmiştir." Elbise 152 kuruşa tedarik edi lirken şimdi 2366 kuruştur. Ayakkabı ise 58 kuruştan 516 kuruşadır. Ev kirası ise 150 kuruş» tan 2500 kuruşa yükselmiştir. Cigara ve tütün ise 45 kuruş « tan 375 kuruşa, vesaiti nakliye 45 kuruştan 490 kuruşa, sigorta parası ise 89 kuruştan 767 kuruşa yükselmiştir. Şü hesaplara nazaran 1914 se- nesindeki yiyecek emteası yüzde (958), yakma, ısıtma maddeleri yüzde (1111) ve giyecek eşya yüzde (1342) ev kirası yüzde. (1686) muhtelif eşyalarda yüzde 982, sigortada yüzde (881) defa çoğalmıştır. Yani 1914 senesinde 1161 ku ruşa geçinen bir sahıs 1932 kânu- nuevvelinde 13260 kuruşa ancak geçinebilmektedir. Birmahkü mahküm . V Ya Hapishanede diş fırçası yutmuş ! Geçenlerde Avusturyada muha- keme edilen ve sekiz kadın öldür- düğü sabit olarak müebbet ağır hapis cezasına mahküm olan Layt göb, hakkındaki karar bildirilince bağırarak yerinden fırlamış ve bir anda mahkeme salonunun pence * resi yanma sıçramış, oradan aşağı ya atlıyarak kaçmak istemişti. Ad- liye dairesinin ikinci katından av» İuya atlıyan katilin bir bacağı kr- rılmış, dolayısile tekrar ele geçiril- miş ve tedavisine başlanmıştı. Bu kaçış tecrübesinden evvelki celsslerden birinde, maznun ken - disinin bir diş fırçası yuttuğunu id- dia etmiş, bunun aslı olmadığızan edilmiştir. Son günlerde, müebbet ağır ha- pis mahkümu, midesinde sancr his ettiğini, bunun evvelce yuttuğu diş fırçasından olduğunu tahmin et » tiğini söylemiş, bunun üzerine ken disine bir ameliyat yapılmış, haki- katen diş fırçası bulunmuş, çıka » rılmıştır. Katilin kırılan bacağı da iyileş- miştir. Şimdi biraz topallıyarak adım atabilmektedir. İ Laytgöbün diş fırçası yutması» nın sebebi, ameliyat edilmek üze » re, tevkifhaneden hastahaneye gön derilmesini temin etmek içinmiş. Bu kana susamış canavar, mahke-. me salonunda yaptığı kaçış teşeb- büsünü, hastahanede daha kolay - lıkla ve her halde muvaffakiyetle yanabileceği kanaatinde imiş! Fakat, o zaman kendisine ina « nılmamış, oda mahkeme salos nundan kaçmıya davranmış. Bun dan sonra hastahaneye yatırıldığı zaman da, kaçması imkânsız ola» cak derecede sıkı tedbirler almış tar,