6 Şubat 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

6 Şubat 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

Sayıfa 7 2 Bursa Hadisesi hakkında tafsilât AA 423 (Baş tarafı 1 inci sayıfada) Hâdise günü müezinin gelmedi- ği görülünce cemaatten topal Ha- lil isminde birisi minareye çıkarak arapça ezan okumuş ve bunu gö - ren polis memuru Hamdi Efendi, minareden inen Halilin hüviyetini tespite lüzum görmüş bu sureile vazifesini yapmıştır. Fakat polis memurunun bu hareketi cemaat arasında dedikodu uyandırmıştır. Camide müezin bulunmadığı Karacabey müddelumumiliğine için minarede ezan türkçe yerine Başvekâlet kavanin memuru Şakir arapça olunduğu gibi kamet te ta | B.. Sâimbeyli müddelumumiliğine tür Teklbim isminde bira İsraf | İstanbul hukukundan mezun Tay- dan arapça olarak okunmuştur. | yar B., Akşehir azalığına Kastame Nemaz bittikten sonra, polis Ham | Pu azasından Haydar B., Karaman di Efendinin hareketini dedikodu | 2Zalığına Elâziz azası Yusuf Ziya vesilesi yapan cemaat tekrar bu| B. Elâziz azalızına Görün müddei mevzu etrafında konuşmakta de - | Umumisi Suphi B., Bartın asliye re vam etmiş ve bunların arasından | iliğine Maraş müddeiumumisi Saf | umumi birisi yüksek sesle: “ — Nedir bu yahu? Yahudiler havralarında, hristiyanlar kilisele- rinde serbestçe ibadet ederlerken ne için bizi böyle kanunsuz tazyik ediyorlar? Gidip derdimizi anla - talım!. Demiştir, Bunu tatar İbrahimin söylemiş olduğu zannediliyor. Bunun üzerine 80 - 90 kişilik bir | kafile gürültü patirti yaparak Ev- kaf müdürlüğüne giderek türkçe! ezan ve kamet istemediklerini söy- lemişlerdir. Evkaf müdürü de bur ları “ben böyle işlere karışmam. Vaziyeti vali Beye anlatın.,, Diye - rek başından savmıştır. Evkaf mü- kısmı dışarıda kalan yobazlardan bazıları: “Kameti arapça isteriz!,, Diye bağırmışlardır. Gürültü çıkaranlar Evkaf mü - düriyetinden sonra vilâyete gele - kendisi icap eden tertibatı almak üzere vali Beyin yanına gitmiştir Vali Bey hâdise hakkında tertibat alınakla meşgul iken hâdise mahal line gelen emniyet müdürü kala - balığı dağıtmıştır. Bundan sonra hâdiseyi çıkar - makta elebaşı oldukları zannedi - lenler yakalanmış, müddeiumumi tahkikata yazıyet etmiştir. O ge - ce sabaha kadar tahkikat devam ediyor. Ertesi gün yakalananlar tahliye ediliyorlar. Fakat hâdise. nin ertesi günü akşamı (tahkikat | yeni bir safhaya giriyor. Bu şekl; nazaran serbest bırakılanlardan 12 kişinin tevkiflerine karar veriliyor ve müzekkereleri kesilerek tevkif ediliyorlar. Bugün yeniden daha üç kişi tev kif edilmiştir. Bunlardan birisi va zifesini kasten bırakarak hâdiseye sebebiyet veren Ulu cami müezini kalaycı Mehmettir, Diğer ikisi de müezzin vekilliği yapan ve vazife lerine kasten gelmedikleri anlaşı- lan iki kişidir. Müddeiumumilikçe tahkikata ehemmiyetle devam e- dilmektedir. Tahkikat hâdisenin hazırlana - rak mı, yoksa rasgele bir heyecan neticesinde mi meydana geldiği etrafında devam etmektedir. Haber aldığıma göre hâdise gü- nü akşam üzeri Evkaf müdürüne meçhul kimseler tarafından iki tehdit mektubu gönderilmiştir, Bu fet., İzmsir sulh hâkimliğine Uzun- köprü bukuk hâkimi Mustafa Kü - zıra B., Edirne azalığına Rize aza” undan Ahmet Cevdet B., Mersin azalığına Kastamonu azasından Ö ğine Karaman reisi Ahmet Nesip B., İstanbul birinci sulh hukuk reis liğine terfian İstanbul azasından Mahmut Salâhattin B., Üsküdar hukuk hâkimliğine Bolu asliye re- isi İrfan B., Tetanbul azalığına 1s- tanbul sulh hâkimlerinden Sabri B., İstanbul üçüncü ağır ceza re - isliğine Terfian İstanbul azasından Mehmet Zeki B., İstanbul sulh hâ- kimliğine İstanbul müddeiumumi #muavinlerinden Cavat B., İstanbul dördüncü hukuk reisliğine Adliye müfettişlerinden İrfan B., başmüd delumumi muavinliğine İstanbul azasından Mehmet Süreyya B., İs- tanbul müddeiumumi muavinliği- ne Ankara müstantiki. Ferhat B., İzmir azalığına İzmir aza mülâzı- Hâkimler ve müddei umumiler arasında değişiklik ANKARA, 5 (Hususi) —| mı Mehmet Asım B., Ankara sulh | Dün akşam gece yarısına doğru hâkimliğine Adliye vekâleti hu - kuk işleri mümeyyizi Cemal Tur- gutB., Ankara sulb hâkimliğine İs parta müddeiumumi muavini Meh met Lütfi B., İstanbul azalığına İz mir asliye ceza reisi Mustafa Ra - mazan B., İstanbul sulh hâkimliği- ve Karaburun hâkimi Osman Nuri B., temyiz mahkemesi baş müddei muavinliğinden İbrahim deiumumisi Mazhar Tevfik B., İz- mir ağır ceza reisliğine Adana ce- za hâkimi Helim B., İzmir asliye ceza reisliğine İzmir ceza azasın - dan İsmail Kemal B., İstanbul aze mülâzimliğine ei maa Mehmet Akif B. Adana ceza hâkimliğine elek ceza hâkimi Ahmet Hamdi B.,Kay seri bukuk hâkimliğine Mecitözü hukuk hâkimi Aptullah Hilmi B., Rize ağırceza reisliğine Kastamo- nu ağırceza reisi Aptüssamet B., Rize müddeiumumiliğine Sivrihi - sar hâkimi İsmail Faiz B., Kasta: monu ağırceza reisliğine Rize ağı ceza reisi Mehmet Sedat B., Muğ- la müddeiumumiliğine Çorum #a- bik müddeiumumisi Mehmet Saf-| fet B., Ankara müstenükliğine A€ |* yonkarahisar aza mülâzimi Macit B. tayin edilmişlerdir. iktisat vekilimizin! tetkikleri ISPARTA, 5 (Hususi) —— İktı - “ | sat vekili Celâl B. dün vilâyette top | Mektep kitapları ilanen memleketin ticaret, sanat erbabile geç vakite kadar iktisadi tedbriler hakkında konuştu. Bu - giin tetkiklerini bitirerek Burdura hareket ettiler. Oradan da İzmire gidecektir. DENİZLİ, 5 (A.A) — İktisat vekili Celâl B. maiyetlerindeki ze- zatla birlikte Burdurdan Denizliye gelmiş ve istasyonda birçok hali tarafından istikbal edilmiştir. Be - lediyede şerefine bir ziyafet veril miştir. mektuplar polise verilmiştir. Diğer taraftan maznun ve mev» kuflar arasında bulunan tatar Ib » rahimin evrakı arasında bir hatıra defteri bulunmuştur. Rusyalı müs- lüman olduğunu söyliyen bu ada- mın türkçe ezan hâdisesini defte - rine ehemmiyetle kaydettiği görül müştür. Tatar Ibrahim hatıra def. terinde türkçe ezanın halka cebren kabul ettirilemiyeceğini yazmış - tır, Hâdisenin ertesi günü müftü Nu rettin Efendiye derhal işten el çek tirilmiştir. Bursa müftülüğüne Ka- valalı Mehmet Ali Efendi tayin €- dilmiş ve vazifesine başlamıştır. Bugün sulh hâkimi Hasan Be - ye de işten el çektirilmiştir. Bile - cikten gelen adliye müfettişlerin - den Zahir Bey hâdiseye vazıyet etmiştir. Halk hâdisenin e müsebbiplerini tel'in etmekte, adaletin tecellisini beklemektedir, Mektep kitapları işi neticeleniyor ANKARA, 5 (Hususi) — işi, o Maarif müşteşarının avdetinden sonra son ! tetkiki yapılarak neticelendirile - cektir. Giresun Maarif müdürlüğü ANKARA, 5 (Hususi) — Giresun Maarif müdürü Mehmet Ali B. Artiyin Maarif müdürlüğü - ne tayin edilmiştir. Izmir Evkaf müdürlüğü ANKARA, 5 (Hususi) — İzmir Evkaf müdürlüğüne başve - kület neşriyat memuru Halim Baki B. tayin edilmiştir. Almanyada üçüncü imparatorluğun tahakkukuna doğru BERLİN,5 (A.A.) — Nim resmi menabi reisicümhur mare « şal Hindenburgun istifa edeceği- ne dair ecnebi menabiinden çı - kan şayiaları kat'i olarak tekzip etmektedir, BERLİN, 5 (A.A.) — Prusya» daki Alman komiseri M, Goehring “Nazi programını tasvip etmiyen Prusya polis memurlarının yapa - cakları şey, istifa etmektir,, de » miş ve sözleri ilâve eylemiştir: “Bu imkândan istifade ederek bu hakkını istimal etmiyenlerden bütün kuvyetlerile üçüncü impa « ratorluğun tahakkukuna çalışma- larmı istiyeceğiz.,, BERLİN, 5 (A.A.) — Prusya başvekili sosyalistlerden Mösyö | Bursa hâdisesi VAKIT' ın Hususi Telgrafları Yeni Adliye tayinleri ! Bir cinayet Ankarada Yahşihan şarap | nesinde şoför Ademi öldürdüler ANKARA, 5 (Hususi) — Sanayi caddesinde Yahşihan şa * raphanesinde bir cinayet oldu. Hâ dise neticesinde bir şoför öldü. Ö- lenin kardeşile arkadaşı da yara - landı. Vak'a şöyle olmuştur: Şoför Üsküplü Aptullah oğlu A dem, kardeşi Asım ve arkadaşla” rmdan şoför Mahmut oğlu Nail yağlı boyacı Hamdi ve Hamdinin arkadaşı garson Memiş oğlu Süley | di man içerlerken kavga etmisler, ne i ücede bunlardan yağlrboyacı Ham *'di ile kel Süleyman şoför Ademle Asımı ağır, Naili hafif yaralıyarak kaçcuşlardır. Vaziyeti haber alan zabıta yara- ları hastahaneye sevketmişse de şoför Adem hastülnneye götürü « Türken yolda ölmüştür. Asımla Na H tedavi altına alınmışlardır. Ka - Giller yakalanmış ve adliyeye tes - lim edilmişlerdir. Hariciye tayinleri ANKARA, 5 (Hususi) — Sekizinci derecede münhal olan memuriyet mevkuf tutulmak sure- | tile dokuzuncu derecedeki memuri yete vekâlet emrinde bulunan el - çilik başkâtibi Fuat Aptüsselâm B. on birinci derecedesmünhal kon solosluk müuayinlizine i derece memurlardan yin edildiler. Profesör Malş ANKARA, 5 (Hususi) — Darülfünunun ıslahı için profesör | Malşin getirilmesi için kendisile muhabere devam etmektedir. Zile kaymakamı ANKARA, 5 (Hususi) — Zile kaymakamı Nâzım B. 1777 nu maralı kanunun üçüncü maddesi - ne tevfikan vekâlet emrine alımmış tır. Senni B. ta - Dahiliye müsteşarlığı, ANKARA, 5 (Hususi) .— Dahiliye Vekâleti müsteşarlığı - na Konya valisi Vehbi Beyin tayin edileceği söyleniyor. Braun ile merkezcilerden Prusya ! devlet şurası reisi M. Adenauer, Prusya diyetinin feshedilmesini istiyen milliyetçi sosyalistlerden mezkür diyet meclisi reisi M. Ker» relin bu talebine muvafakat et » memişlerdir. Bunun üzerine hü - kümet ve Prusya komiseri yeni belediye meclisleri intihabatmın yapılmasına karar vermişlerdir. Nahiye intihabatı 19 martta yapılacaktır. Nahiye intihabatı neticesinde Prusya devlet şura » sın teşekkül tarzi değişecektir. Merkür şuranm reisi bir milliyet» çi sosyalist olduğu takdirde mec lisin feshi için ekseriyet temin & İ Türkçe okunmasından daha tabil de on İKİNCİ. M. elsi Kâzım Pş. #iZ. şere* Ul TESEAEI (Başmakaleden devam) karada bir diyanet işleri riyaseti! vardır. Memlekette bulunan mü ezziriler, hatipler, imamlar, müf « tiler hep bu makama (bağlıdır. Ayni zamanda diyanet işleri ri “ yasetinin evkaf müdürlükleri va” sıtasile müezzinlerin, hatiplerin, , müftilerin harekâtı ve vazifelerini tanzim etmekle mükellef bulunduğu da malüm “ dur. Binaenaleyh diyanet işleri riyasetinin emir ve (o tebliğatile ezan Ve kametlerin camilerde bir şey “olabilir mi? Camilerde ezan ve kametin Türkçe okutma” 4: iyanet (oriyaseli tarafından tebliğ edildikten sanra bir takım cahil ve boş kafalı adamların bu* na karşı gelmeğe çalışmalarıns artik hayret olunmaz mı? , Herkes bilir ki, bugün diyanet reisliğinde bulunan hoca Rifat Efendi hazretleri dindarlığı ile ilmi iktidarile, vatanperverliğile urmımun hürmet ve teveccühünü kazarmış bir şahsiyettir. Yanın * daki arkadaşları da her suretle muhterem zatlardan mürekkeptir. Binaenaleyh, böyle bir heyet ta * rafından müftiliklere ve evkaf müdürlükleri vasıtasile müezzin lere, hatiplere,, imamlara yapı * lan tebligata iki paralık ilim irfanları olmıyan bir takım cehil 2okek adamlarının itiraz elmele” ri, bahusus böyle bir itiraz vesi” İesile resmi ve idari makamlara tecayüzlerde bulunmaları , asl# müsamaha ile karşılanamaz. Wehmet Asım B. M.M. Reisi KÜTAHYA, 6 (AA) 3"6 fihe bugün Halkevinde bir ziya” | fet verilmiştir. Bu ziyafette esnaf ve halk mümessilleri de hazır bu” unmuşlardır. Paşa Hz., halk ve esnaf o mümessillerile muhtelif memleket işleri hakkında hasbi * halde bulunmuslardır. üs ni Muğla'da maarif. . fsaliyeti MUĞLA, 4 (RA) Mes vekâletinin programma tevfikaf ! yapılacak 20 senelik mektep in” şası programı, vilâyelimizce tas vip edilmistir. Bu programa gör” - leştirilecektir. Bunun için vi! 16 mıntakaya ayrılmıştır. 933“ nesinden itibaren o bu tam teşkilâtı mektepler yapıla” caktır. dilebilecektir. BERLİN, 5 (A.A.) — B nin varoşlarında oturan komünistlerle Naziler bir kavga olmuştur. 3 tevkif edilmiştir. Wiesbadende buna benzer, bir XX dise olmuştur. İki komünist BERLİN, 5 (AA) — Alınan nın dalgalı borçları 31 K. evel 193 tarihinde 1,836,200,000 marka b