6 Şubat 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 7

6 Şubat 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 7

& ubat 1933 © Paris - Kânunusani - On gündenberi ReneKlerin ye- ni filmi “Les Misacles,, sinema sında gösteriliyor. Birincisinde sinema artistlerinin en meşburla- rmdan Emil Yanigs ve Janet Makdonald'ın bulunduğu bu fil- min Üzerimde bıraktığı tesirleri muhterem karilere anlatmak 's- terim, r Rene Kler şimdiye kadar “Pa- ris damları altında, “Milyon, “Hürriyet bizim için!,, ve niha yet “14 Temmuz, u sesli ve söz lü olarak çevirdi, Ben onun bu dört filmi içinde tereddütsüz “Paris damları altında,, ile “Hür- riyet bizim için ,i tercih ediyo- rum, Bu tercihan sebeplerini aşağıda anlatmak üzere evvelâ filmin kısaca bülâsasını yanayım: Paris, Monmartıdayız.. Ba ma“ bai ede Istanbulun bazı sokak- larından daba pis daha dar s0- kaklar bulmak kabildir. Oturan- İsra gelince ekserisi ayni odada yaşıyormuş gibi-biribirlerinin sır- larını bilirler. Burada komşunun €vinde neler o'up bittiğini pen- cire arkasından gözetliyen ibti- yar karılardan başlayın da, Pa- risin külhanbeyi ayaşlara, fakir ve kimsesiz sabahtan akşama kadar sokakları ölçen yıpranmış fahişelere, yürüyenlerin bacakla» rı arasında topaç çeviren baba- ları meçhul çocuklara, lâtarnalı kahveye... Rastgelebilirsiniz. Hü- lâsa burası Kasımpaşanın iç ma- hallelerine ve Galataya benzer bir yerdir. Işte Rene Klerin fil- mi böyle bir mubilte geçiyor başından sonuna kadar, Çiçekçi kız küçük ana şoför an'ı seviyor, Fakat ikiside biri- irlerini sevdiklerini itiraf ede- Miyorlar, Mahalle süsleniyor, pencirele- - kâğıttan fenerler, duvarlara En bezden bayraklar asılıyor: b Si gün 14 Temmuz. Milli Ayram, snr ağın ortasında seyyar caz- ölü çin yer hazırlanmıştır. Adet mahal Üzere ertesi gün bütün akşa 8 halkı sokakta sabahtan ter dansedecektir, emmuz.. Genç, ihtiyar, e erkek, çocuk herkes her- , arsediyor. Apa Janın kol ! arasında... Derken bir şim- Me” Hava kararmış. Şiddetli eyi, İmer. Meydanda kimse- vanj kalmıyor. Ana ve Jan bir Mü in s'perliğine sığınmışlardır. €madiyen şimşek çakıyor. * gimşekte Ana ile Janın vü- m aynan mesafe azalmak- Iki genç ertesi akşam buluş Üzere ayrılmışlardır. Jan ez girdiği zaman eski met- k "Ni yatağında buluyor. Kadını “Oğmak kabil değil. Mecbur olu- ce, Kendi odayı bırakmıya, ge- Yi dışarda geçiriyor. ği esi sabah Ana annesinin ie enbire hastalandığını ve ak- ki randevüden gelemiyeceği- çikti irmek için Janın odasına Zaman... yasi genç arasındaki her şey etiği ir Jan metresinin takdim de * yYankesicilerle çalışmakta. vga gelince lâtarnalı kah- bizmetçilik ediyor.. Annesi SI NEM A “ 14 (temmuz, Rene Klerin filmi VAKLI O -.“ 14 Temmuz ,, filmi yıldızı Annabella en son filmi olan: “ Karım, Matmezel Jozet ,, eserinde tır. Derken bir gün Jan umuk madık bir tesadüfle tekrar Ana- ya rastgeliyor. İki genç artık ayrılmıyacaklardır... li Oynıyanlar ; Başta Anabella “Apa,, toünde eski oyunlarına rağmen çok terakki etmiş bul- duğumuz bu genç artist çok zorluk çekiyor muvaffak olmak için “Hürriyet bizim için, de serseri fabrikatör rolünü yapan Raymond Lerdy burada şoförlü- ge inmiştir. Ayrıca eski tanışık- lardan “Pul Olyobe,,de ihtiyar çapkm, Rene Klerin keşfettiği, everjik bir çebresi olan genç artist Georges Rigand'ta Jan rollerini mükemmel yapıyorlar. Dekorlar “Paris damları altın- da,, kine çok benziyor Stüdyo içinde koca bir mahalle inşa et- tirmiş olan Rene Kler itiraf ede- limki bundan tam manasile isti- fade etmemiş. Eserde insanın her dakika gö- »Üne çarpan bir ruhsuz'uk var. Sonra ya o mükâleme bolluğu. Bana kalırsa şimdiye kadar Re- ne Klerin filmlerinin başlıca bu- susiyeti hakiki hayatta olduğu gibi insanların çok az konuşma” ları idi. Halbuki 15 temmuzda konu- şuluyor.. Hatta gevezelik bile ediliyor. iyi ve güzel buluşlar, yeni fılm çekme zaviye'eri bul- mak çok müşkül. Filmi kucaklı- yan, onu her adımında takip eden bir musiki akompanyömahı da yek, Fransız gazeteleri ber ne ka- dar bu filmi bir şaheser diye ilân ettilerse de biz onlarla be- raber değiliz. Matbaanın alt ka- tındaki kendi sinemasında gös“ teriliyor diye “Entran Zjan,, ve “Pour Vouws, gazeteleri filmi anlata anlata, methede ede biti- remediler Ama ben size gözümle gör- düğüm bir bakikatı fıs'ıyayım : Benim gittiğim onuncu gün oki masına rağmen sinema salonu tenha idi, Cu bal halkın film hakkında ne düşündüğünü gös- terir. “Hayat yolu,, dördüncü ayına bastı. Fakat “14 temmuz, ace- ba dördüncü haftayı doldura- cak mı? 14 temmuzla Rene Kler yan- lış bir adım attı, ikincisi şöhre- tini tehlikeye düşürebilir. A. Fuat A Benzerlerin müsabakası Geçen cumartesi, Pariste, M. G, M. şirketi tarafından, “Grand Hotel,, filmi münasebetile yapı- lan “Benzerler,, müsabakasının son safhası yapılmıştır. Mesele şuydu “Grand Hotel,, filminde oynıyan Greta Garbo, Joan Cravford, Barrymore ve Wallace Beer'ye en çok kimse benziyor ? Bu müsabaka bir çok millet. lere mensup kimseler iştirak etmiştir ve bu müsabaka Claridge otelinde yapılmıştı. Neticede, Viyanalı matmazel Fifi Gebhart Avrupada Greta Garboya en ziyade benziyen kadın olarak birinci, İspanyalı matmazel Lsly Badieano ile Fransalı o matmazel o Luc'enne Oalmy ikinci seçildiler, Italyan o matmazel o Rosana geldiler. Erkeklerden hiç kimse Wallace Ecery ile Barrymore'a benzemiyordu. Böyle figüran Paramont rejisörlerinden Sher manın yaptığı bir filmde oyjna- mak için bir yapkeseciye ihtiyacı vardı, buldurttu, getirdi. Yankeseci, figüranların arasına girince kimisinin saatini, kimi- sinin mendilini aşırmıya başla- mıştı, Yarısı rol, yarısı ciddi olan bu el çabukluğundan son ra, oyun bitti, rej sör yankesiciyi çağırdi, aşırdığı eşyayı sahip'erine iade ettirdi, ücretini vererek gönderdi. Yanm saat sonra Sherman cüzdanının kaybolduğu | ! Tahsin yakalanmıştır. Ehemmiyetli bir yangın BEYRUT, 4 (A.A.) — Bura- da bulunan ecnebi muhacirleri - nin oturdukları barakalarda bir yangın çıkmış, 400 kadar baraka yanmıştır. Gümrük ve inhisarlar vekili ADANA, 5 (A. A.) — Gümrük ve inhisarlar vekili Ali Rana Bey | ve gümrük muhafaza kumanda » | nı Seyfi Paşa, İslahiye ve Mey - | danı ekberdeki gümrük muame - lâtımı ve hudut karakolların tef - tiş ettiktten sonra Gazi Antebe gitmişlerdir. ANTEP, 5 (A.A.) — Gümrük ve inhisarlar vekili Ali Rana Bey bugün buraya geldiler. Yarın Ki- lise gideceklerdir. Hangisi yapacak? Liman şirketi müdürü Hamdi Bey, bir kooperatif bankası teşki- li için esaslı şekilde faaliyete geç- miştir, Koopertif cemiyeti umumi kâ- tibi İstanbul meb'usu Alâeddin Cemil Bey de ayrıca bir koope - ratif bankası teşkili için çalışmı » ya başlamıştır. va myaşaşmaklz. Misafirlikte iken Samatyada Arap kuyusunda Madam Artohi komşulardan bi - rine misafirliğe gitmiş, bu sırada evine hursız girerek iki halı ile bir miktar parasını çalmıştır. Şüphe üzerine Aram isminde birisi ya » kalanmıştır. —— Bir esrar kahvesi basıldı Karagümrükte Tesbihci Tah - sinin dükkânında esrar içildiği haber alınmış, ansızın basılarak Muhiddin, Halil, Mehmet, Recep, Kahvede bulunan beş dirhem esrar da mü- sadere edilmiştir. | çük çocukları , Sayıfa 7 Bekrüttai! İtalyada Mahküm edilen casuslar ROMA, 5 (A.A.) — Hususi mahkeme, Paris politeknik mek- tebi profesörlerinden M. Eydoux yu casusluk ittihamile 5 sene ve daktilosu Bonnefond'u ayni se « bepten dolayı hapse mahküm et- miştir. Umumi af kanunu mucibince profesörün cezası iki seneye in » dirilmiş ve daktilosu hemen ser- best bırakılmıştır. Adana Halkevi ADANA, 4 (A.A) — Aym 19 unda şehrimizde açılacak olan Halkevi için fırkada faaliyete ge“ gilerek hazırlıklara (o başlanmış « tır. Bugün şehrimizde büyük me“ rasim ve tezahürat yapılacaktır. —ğ—. Telif hakkı Ankara, 5 — Hariciye Vekili Tevfik Rüştü Bey Avrupa ricalile hususi temaslarına başlamıştır. Tevfik Rüştü bey bu temasların- da, Fransa ve Almanya ile müna“ kit ticaret muahedelerinde, telif hakkına dair mevcut hükümlerin tatbikatında © mütercimlerimize kolaylıklar gösterilmesini temine çalışacaktır. i ——— Çocuklar mangalı devirdiler Galatada Hacı Mimi mahalle- sinde oturan Salihe Hanımın kü- evde oynarlarken mangalı devirmişlerdir. Bu yüz- den yangın çıkmış, ,oda,, kısmen yandığı halde söndürülmüştür. Eroin satanlar Üsküdarda Toptaşında Zeki, Beşiktaşta Şair Nedim caddesin -” de kahveci Abdürrahman, çırağı | Muzaffer, kunduracı Şükrü eroin satıklarından yakalanmışlar, ad - liyeye verilmişlerdir. On beş pa“ ket eroin müsadere edilmiştir. Romanyada örfi idare ilân edildi BÜKREŞ, 5 (A.A.) — Örfi idare ilân edilmiştir. Gazeteler, umumiyetle Vaida kabinesinin bu kararı karşısında bayretlerini bildirmektedirler. Gazetelerin ekserisi, bu teşeb- büsü muhik gösterecek hiç bir şey | mevcut olmadığını, siyasi ve iç - timai noktai nazardan bu kara » rın mâni olmak istediği tehlike - den daha büyük bir tehlike teş - kil edeceğini yazmaktadır. Muhalif gazeteler, hükümeti siyasi sahaya hazırlamak ferase- tinden ve otoriteden mahrum ol- | makla ittiham eylemektedir. Siyasi mahafil, umumiyetle â- deta kanunu esâsinin temin ettiği hüriyetleri ortadan kaldırmak demek olan bu tedbiri memleke - tin pek güçlükle anlıyacağı mü - taleasında bulunmaktadır. Clujden öğrenildiğine göre Transilvanyadaki (o demiryolları müstahdemininin umumi bir grev ilân etmelerinden korkulmakta - dır. Romanya hariciye nazırının beyanatı e verilen bir ziyafet dolayısile hariciye nazırı M. Titülesko, halihazırda mev « cut bütün meselelerden © bahset « miştir. Mumaileyh, Hiternergdeki sis lâh kaçakçılığı meselesi hakkın « da şöyle demiştir. buat mümessillerine Milletler cemiyeti nezdinde yapılacak teşebbüs, Fransa ve İn- giltere vasrtasile Avusturyaya 80- rulmuş olan bazı sarih suallerin | ve bilhassa (Avusturya hüküme - i ti, silâhların ithaline mâni olmak maksadile gümrük (memurları nezdinde müdahalede bulunma « ğa karar vermiş midir?) Hirtenberg fabrikası, mevzuu bahis harp malzemesini sevke « denlere iade veya icabında tah- rip etmeğe amade midir? Suallerinin cevabı kadar tehir edilmiştir. Binaenaleyh, halihazırda inti- gelinciye ilin ğa Gn e ön eca Bien sin iki o ki iğ zl ba ağ Süz İİİ, 4