24 Şubat 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

24 Şubat 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

Say üçük a: 6 Kaçırılan kızdan ve sevgilisinden eser yok! Onun iadesi de kolay olmıyacak, anası itilâf ,,ın yaptığı ittifak | Arnavut ZeynepH. (Baş tarafı 1 inci sayı/amızda) İ letleri tarafından kiralanmış bir | memur olduğu anlaşılmıştır. Onun bilhassa iki devlete hiz - met ettiği tesbit olunmaktadır. Yeni ittifak, üç devleti birleştirdi.Fakat “bu devletler bundan sonra “Müstakil, : | olarak hareket edebilecekler mi ? , Küçük itilâf namile tanılan > “devletler, bir kaç gün evvel yeni - bir teşekkül vücuda getirdiler ve © yeni bir tarzda, fakat daimi bir © şekilde bağlandılar. Çekoslovakya, Yugoslavya ve ©» Romanya hariciye nazırları Ce - “ mevrede bir ittifak hazırlıyarak © her hangi birinin diğer devletler siyasetine muhalif harici bir si - © Yaset takip etmemesini o deruhte © &ttler. Bu suretle bu ayrı memleket, harici âlemle olan © münasebetlerini birleştirmiş ol - üç © dular. Onun icin doktor Beneş, | © yahut Mösyö Yevöttiç, yahut © Mösyö Titulescu milletler cemi - — yetinde bir meseleden bahis, ya - > İhut bir vaziyeti izah ettiği zaman | o ondört, veya on sekiz milyon halk namma değil, belki 47 mil. | “ yona varan bir topluluk namına “söz söyliyeceklerdir. > Bu üç develtin ittifakı netice - “sinde, yeni varlık, hatti muaz- > zam bir devlet sayılabilecek bir > teşekkül vücut bulmuş © Aktolunan “ittifak,, m, “daimi, > olduğu da tasrih edilmiştir. Kü - © çük itilâfı vücuda getiren, yaşa - | “tan, taarruz ettiren bütün ahitna- o meler bu ittifak ile birleştirilmiş, imdiye kadar müttefik devlet - lerden her birinin, diğer devlet - ! lerle aktettiği müahedelerin itti - şeraitine uygun bir hale ge - © tirilkmesi kabul edilmiştir. İlerde © bu devletlerin her hangi biri, di - b Zer iki devletin rıza ve müsaade - sini almadıkça, başka bir dev - etle siyasi veya iktisadi bir mu - - kavele imzalıyamıyacaktır. Bu suretle küçük itilaf devlet - lerinden her biri, milli hâkimi - en belli başlı imtiyazların - 4 birini feda ediyor ve daha | vasi bir siyasi teşekkül vücuda — getirmek uğrunda bu fedakârlığa | - katlanıyor. © Küçüküitilâf devletleri çok- © tanberi müttefiktiler. Fakat bu “ yeni ittifak, onların birliklerini, ve siyasi ehemmiyetlerini arttı - © racaktır. i Bu üç devlet, yeni ittifaka gö - “re, kendilerini idare için Ceney - © rede birer daimi büro vücuda ge - © tirecekler ve bunların hariciye | — mazırları, hiç olmazsa senede üç kere ve icabında daha fazla top - “ lanacak daimi bir meclis teşkil e - 'deceklerdir. © Buyeni tecrübenin tekâmül safhaları, hiç şüphesiz, bütün Av - > Tupa tarafından derin bir merak ve alâka ile takip olunacaktır. Acaba küçük itilâfm daha z etli bir teşekkül halinde or - taya çıkması, Orta Avru- pa mukadderatı üzerinde daha esaslı bir tesir icra edecek, Or - ta Avrupanın eskisine nisbetle “daha müstakil yaşamasını temin edecek mi? Küçük itilâf, yeni ittifak sa - > yesinde Avrupanın her hangi bü - yük devletlerinden birinin tâbii olmaktan kurtulacak mı? © ( Küçük itilâf devletlerini biri - © birinden Oaymmak, itilâflarmı bertaraf etmek için birçok te - - şebbüszler vuku buluyordu. Biri - — birisine rakip olan devletlerin bi - ri bu itilâfı kuvvetlendirmiye ça - — liştağı halde öteki bu itilâfı par- i oluyor. | çalamıya, bu itilâfa karşı dura - cak kuvvetler vücuda getirmiye çalışiyordu. Yeni ittifak sayesinde küçük itilaf devletleri O biribirlerinden | ayrılmamak istediklerini göster - miş oldular. Belki de bu sayede onları ayırmak için vuku bulan teşebbüsler nihayet bulacaktır. O halde küçük itilâfın istiklâlini göstermesi noktası kalıyor. Küçük itilâfn yeni ittifakı / sür'atle vücuda getirmesinin en mühim âmillerinden biri, şüphe - siz, Almanya'da Hitlerizmin ve milliyetperverliğin kuvvet bul - ması ve Almanyanın mukadde » ratına hâkim olacak bir vaziyete gelmesidir. Onun için küçük iti - lâf devletleri aralarında eden müzakereleri sür'atle ikmal etmişlerdir. Diğer taraftan kü: çük itilâfı zaafa uğratmak için vuku bulan teşebbüsler de, yeni ittifakm sür'atle imzalanmasına hizmet etmiş bulunuyor. Bilhas - sa son yedi ay zarfında kücük i - tilâfı parçalamak icin vuku bulan teşebüsler âzami dereceye var - mıştır. Küçük itilâf devletleri bu vaziyet karşısında derlenip toplanmışlar ve yeni ittifakı im - zalıyarak bu entrikalara karşi gelmişlerdir. Fakat bu tecrübenin muvaf - fak olup olamıyacağı, bilbas - devam iresinde hareket edip edemiye * ceği bundan sonra anlaşılacak - tır. Ömer Rıza Japonlara hükümeti, buradaki jeneral kon - solosuna Çin hükümetine Jehel' deki Çin kıtaatını büyük seddin cenubuna çekmesini şifahen ih - tar etmesini bildirmiştir. Pekin, 23 (A.A) — Japonlar, Nanling, Peipias ve (o Chaoyang'ı bombardıman etmişlerdir. Japon- lar, askerlerini ve harp levazım - larını Nanling'e giden demir yo - lu şubesine doğru sevketmekte - dirler. Jehol'ün şark hududunda kâin Suichung'da toplanmış olan Ja - pon alayının garbe doğru istika - met aldığı söylenmektedir. iki ordunun kıymeti Paris, 23 — Nim resmi Çin a- jansına göre, Japon kuvvetleri sa- lı günü akşamı Nanling — Pei — Piao hattınaka rşı bir taarruz yap- mışlardır. Butaarruz püskürtül- müş ise de dün öğleden sonra tek- | rar edilmiştir. Muharebeler, de- vam etmektedir. Japon kuvetleri ile Mançuri kuvvetleri, 45,000 kişiden mürek- kep olan ve Ceneral Sun —Tse— Yuan'ın kumandası altında bu- Zeynep Hanım faaliyetlerini giz- lemek için diplomatlara mahsus Son zamanlarda Zeynep Ha - nımı istihdam etmekte olan bir leket hesabına da çalıştığını anla- Hanım iki yüzlü casusluk yap - makla itham olunmuş ve onun teşhir edileceği de kendisine ih - tar edilmişti. Bu tehlikeli ihtardan korkan Zeynep Hanım derhal Paristen şahsiyetin himayesine sığınmak ve bu şahsım tavassutile teşhirden vaffak olamamıştır. Çünkü Londrada onu hima - İ yeye muktedir olan şahsiyet, müş- kül bir vaziyete düşeceğini anla - mış ve onu himayeden çekinmiş- tir. Zeynep Hanım ölümünden ev- vel Parise bir kaç mektup yaz * mıştı. Bu mektuplar Fransız em- niyeti umumiyesinin elinde bulun- maktadır. Zeynep Hanımın diplomatlar, deniz ve kara zabitleri arasında bir çok dostları vardı. Fransız zabıtası kendisini uzun bir müd - dettenberi takip etmekte idi. Paristen Londraya geçtiği za- man Fransız zabrtasına mensup bir siyasi memur kendisini takip ediyordu. Bu memur onun peşini ancak zehirli olarak Londradaki sa küçük itilâfın isuklâi da- | meçhul seker âbidesi önünde ölü Bu | İ meseleden sonra Arnavutluk Lon- bulunduğu vakit bırakmıştır. dra sefiri Cemil Bey istifasını ver- Nankin, 23 (A.A) — Japon ştir. 7711110088080 0UEUARUE EUN OUA ENAYENERA RENAN NEEEEEEANEEEEEENES ENNE NEEEEEAEEEENE Çın - Japon. harbi karşı 225 bin kişilik Çin ordusu ... fakat Japonlar Çinlilere askerlerini geri çekmelerini ihtar ediyorlar lunan beşinci Çin ordusunun w- mumi karargâhının bulunmakta olduğu Lin—Yuan'a taarruza ha- zırlanmaktadırlar, 35,000 kişiden mürekep olan dördüncü ordunun kumandanı Ceneral Tang—Yu—Ping, dün Japon kıtaatının Nanling'e karşı yapmış oldukları bir taarruzu püskürtmüş olduğunu ve bu taar- ruzda Japon piyadesini topçu kuvveti ile tayyarelerin, 7 zırhlı trenin ve dört tankın himaye et- miş bulunduğunu bildirmiştir. 60,000 kişiden ibaret olan ve Lon nehri üzerinde mevzi almiş İ bulunan üçüncü Çin ordusu ku » mandanı Ceneral Chan—Tchen, Japonların Çin sağcenahını ihata etmek teşebbüslerine mukave - met etmeğe hazır bulunduğunu bildirmiştir. Çin kuvvetleri, 6 ordu halinde ve 225,000 kişiden mürekeptir. Bu kuvvetler, iki grupa ayrılmış - tır. Birinci grup, Mareşal Tehang —Sue—Liang'n kumandası al - tında olup şu ordulardan mürek « keptir: 1 inci ordu Tien - Esin'de ka - imtiyazlardan istifade ediyormuş. | İ memleket, onun başka bir mem - | mış, ondan şüphelenmiş, Zeynep | Londraya koşmuş, Londrada bir | kurtulmak istemişse de buna mur- | artisti M. Papasın firarları ctra - fındaki dedikodular devam edi - İ yor, Firarım bir musevi kızı ile bir ruma âit olması hâdiseye merak İ uyandırmıştır. Kızın ana ve babasının dün kal- kan Adriya vapurile Yunanistana gitmeleri bekleniyordu. Fakat dün her ikisi de gitmemişlerdir. Yuna- İ nistandan haber bekledikleri anla şılmaktadır. M. Şor Atina polis müdürlüğüne müracaat etmiş ve polis müdürlüğü vasıtasile eski po lis memurlarından bir kaç kişiyi yüksek ücretle tutmuştur. Bunlar orada kızı arıyacaklardır. Şimdiye kadar kızm da, M. Pa- pasın da izleri bulunamamıştır. Ondan | indikleri o muhakkaktır. Her ikisinin de Pirede tayyareden | mobile binmişler ve meçhul bir semte hareket etmişlerdir. Bazıları Yunanistanın bir köşe-| sinde tenha bir köye çekildikleri - ni iddia etmektedir. Diğer bir ihti | male göre de iki genç Atinadan Avrupaya geçmişlerdir. Maamafih İtalyaya kadar gide- bilmeleri ihtimali zaiftır. Çünkü! Matmazel Şorun taşımakta bulun duğu ve hakikatte Matmazel Smi- riyotise ait olan pasaport yalnız Yunanistan için vize edilmiştir. Gene ayni sebepten Yunanistan » Ga UZERİ aşarak vie) AN e ğildir. Buna cesaret etmelerine de pek ihtimal verilmiyor. Çünkü fi»! rarlarının büyük bir gürültü uyan dırdığını, Atinaya da müracaat e- | dildiğini bilmemelerine imkân yok tur, M. Şor kızı bulununca beraber- ce Avrupada bir seyahate çıka - sonra Pireden beraberce bir oto | ! cak, Matmazel Şora aşkını unuttur mağa çalışacaktır. İtalyan kanunları mucibince bir! kızır reşit olması için 21 yaşını | i doldurmuş olması lâzımdır. Hal - buki Matmazel Şor 1913 eylülün- —— — rragâh kurmuştur, mevcudu 40 bindir. 2 inci ordu Pekinde karargâh kurmuştur. Mevcudu on bindir. 3 üncü ordu mareşalın muha fız kıtaatından müteşekkildir. Ikinci grup, jeneral Chan'ın ku mandası altmdadır. Bu grup, şu orduları ihtiva etmektedir; 4 üncü ordu, 5 inci ordu; 6 ıncı ordu. Bu ordu, 35,000 ki: şiden mürekkep olup ihtiyat kuv veti olarak Jehol şehri civarında bulunmaktadır. Japon kuvvetleri nin üç fırka halinde 38.000 kişi olduğu tahmin edilmektedir. Çin seddinin gerisine çek! ihtarı ŞANGHAY,23 (A. A.) —M Soung, şimali Çindeki kıtaatı: nın Mançuri davasına iltihak et - miş olduklarına dair olan şayiay: kat'i surette tekzip etmiş ve bilâ - kis bu kıtaatın memleketin müda » faası emrinde Çin milli hükümet! ile sıkı bir surette teşriki mesai et- miş olduğunu teyit eylemiştir. Çin ordusu başkumandanı ma reşal Chang - Kai - lehk, sonuna kadar Japon ileri hazekâtma mu: kavemet etmiye azmetmiştir. babası gitmediler, haber bekliyorlar | Sevişerek tayyare ile Yunanista | de doğduğuna göre henüz reşit de na giden Matmazel Şor ile Yunan | ğildir. Bu itibarla zabıta Matma” zel Şoru bularak ailesine teslim et mekle mükelleftir. Esasen kızın 8- ilesi bu maksatla Yunan zabıtası” na ve İtalya sefaretine müracaat etmiş bulunmaktadır. Kız sahte pasaportla gittiği için bu noktadan Türkiyeye iadesi lâ- zımdır. Yunan kanunları reşit olmı * yan bir kızı kaçıranlara ağır ce * zalar vermektedir. Bunun yalnız bir istisnası vardır. Kaçırılan kız- la erkek arasında münasebet iler lemişse evlenmeleri şartile ceza af fedilebilir. Fakat M. Papasla Mat mazel Şorun evlenmeleri varit © lamaz. Çünkü M. Papas esasen ev» li ve çocuk sahibidir. Tanışma'arındaki garabet Hâdisenin firardan evelki saf - halarına ait elde ettiğimiz mütem mim malümata göre M. Papasla Matmazel Şorun tanışmaları olduk ça garip olmuştur. Bu hususta ve - rilen malâmatın, ileriye sürülen faraziyelerin doğrusu bize söyle * nildiğine ve iddia edildiğine göre İ şudur: Matmazel Şor M. Papası sahne- de görmüş ve beğenmiştir. Fakat ikisini biribirlerine tanıştıran Mat mazel Şorun arkadaşlarından bir genç kızdır. Bu kız M. Papasla se vişmekteymiş ve aralarındaki mü- nasebet tam mânasile ilerlemiş Tiiş, BU aşi yarıp ir MATE ket göstererek âşıkını arkadaşına takdim etmiş, fakat bir müddet sonra Papasım Matmazel Şorla sı- kı fıkı olduğunu görünce arkadaşi- le kavga etmiş ve darılmışlardır. Diğer taraftan garip bir nokta da şudur. M. Papas, evelce de yaz dığımız gibi, şehrimizde “fena yol,, adlı bir film çevirmiştir. Bu İ filmdeki rolü genç bir âşık rolü - dür. Sevdiği kadını kaçırmaktadır. filmde iki âşık trenle kaçmışlar - dır. Hayatta ise tayyare ile.. Hâdise etrafında şehrimizde tah kikat yapılmaktadır. Bu tahkikat esnasında Galati Efendi isminde bir zatın ifadesine müracaat edil- İ miştir. Kendisinin iki âşıka, Bü - yükdereye gittikleri sırada otomo- bilde refakat ettiği zannolunmak- tadır. Firarilerin Büyükdereye M. Madras isminde birinin hususi © tomobilile gittikleri zannedilmiş - ti, Fakat M. Madras hususi otomo bilinin firar günü saat 9 dan 14 e kadar Fort garajında tamir edil - mekte olduğunu garajdan aldığı bir vesika ile ispat etmektedir. Bulgar hududunda Yugoslavlarla çarpışma ve ölenlerin cenazesi FSEFEŞE FEESİEFESE EEMEE. Sİ ARE SOFYA, 23 (A.A.) — Bulgar (|, Yugoslav hududunda bir o küçük zabitin ölümile neticelelen hâdise hakkında tahkikat yapmak için İ Yugoslav - Bulgar muhtelit komis- yonunun yapılan toplanma talebi- ni Yugoslav hükümeti reddetmiş” i tir. Yugoslav makamatı daha dü - ne kadar cenazeleri teslimden im- tina etmekte iken bugün bunları A vermişlerse de bu gibi ahvalde yapılması icap eden protokolu imzasından istinkâf oeylemişler dir. gs