19 Mart 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

19 Mart 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

Sayıfa: 6 - VAKIT yem ay mi A 10 yy e ee Yün yy yy Adana belediye reisi Turhan Cemal beyin Vakıt'e beyanatı Gazi parkı, Gazi köşkü yapılıyor — Su meselesi hallediliyor - Stadyum ve mezbaha — Mişhapa seyyah gezmek Sağdan itibaren Adana elektrik fabrikası, Adana belediye reisi, Adanada istasyon caddesinde yeni binalar ADANA, (VAKIT) — Bu mek. ' tubumda Adanayı yazı ve resimle karilerimize tanıtmak istiyorum, Adana Türkiyenin nüfusu itibarile İstanbul, İzmir, Ankaradan son - ra dördüncü gelen bir vilâyetidir, Çukur ovanın iktısadi ve zirai ha yatınm mihrak noktasını teşkil e- den Adana son yıllar zarfında mo- dern bir Avrupa şehri olmıya baş- Jadı. Yeni caddeler açıldı. Munta- zam şöseler yapıldı. Gübik binalar yükselmiye, sokaklar, evler elek « triklerle tenvir edilmiye, fenni ve sihhi müesseseler vücut bulmiya başladı. Şehir yarın bir kat daha güzelleşecek, kış mevsiminin ra - hat geçirilir bir beldesi haline ge - lecektir. Belediye reisi Turhan Cemal Beyle görüşürken müsahabemizin mevzuu $ehrin tevessüüne intikal etti. Beş altı senedir şiddetli bir azim, âmansız bir takip ile uhde - sine verilen belde işlerini muvaf - fakiyetle başaran Turhan Cemal Bey dedi ki: Gazi parkı, Gazi köşkü — Şehir yeni istasyon istikame- tinde tevessü etmektedir. Asri bir şekilde evler o tarafta yapılır. Es- ki şehir ile yeni istasyon arasında modern bir şehir doğuyor. Bu in- kişafı nazari dikkate alarak iki şehir ortasmda “30,000,, metre mu rabbar genişliğinde bir gazi parkı yaptıracağız. Ortasına da aziz in - kılâpçı Gazinin heykelini rekzede- ceğiz. Belediyenin mesai proğra - munın başında bu vardır. Park ar- sasınım istimlâk muamelesi ikmal edilmek üzeredir. Abide ve hey » kel için teşkil edilmiş olan komüs- yonun hazırladığı proje dahiliye vekâletinin tetkikine arzolunmuş- tur. Proje vekâletçe tetkik ve takdir edildikten sonra sanatkârlar ara - smda bir müsabaka yapılacaktır. En müsait şeraitle müsabakayı ka zanacak olan heyköltraşa abide - min ihalesi mukarrerdir. Keza bu parkın en münasip bir noktasın - da bir Gazi köşkü inşası da müta- savvirdir, Masarifinin nisfımi mu - hasebei hususiye kabul etmiş ve bütçesine bu husus için tahsisat koymuştur. Belediye meclisinin nisan içtima ımda bu mesele görüşülecek ve ge - lecek sene zarfında modern bir köşk yapılacaktır. Su İşleri Şehire tazyikli su vermek için Avusturyalı bir şirket tarafından müracaat vâki olmuştur. Proje mu cibince 1934 senesinden itibaren tatbikata geçilecektir. Mesai proğ- Memleket Haberleri yy By gg, yy yg Bra ayy Avrupa oyuncakları burada yapılabilir , Aydın San'atlar mektöbiiğe vücuda getirilen güzel eserler AYDIN, (VAKIT) — Aydının top yatağı denilen tepesine kurul- | muş sanatlar mektebini gezerken bir tarafta kırmızı demiri demircinin, beride tahtaları yon - tup çatan marangozun, başka bir yerde madeni tornadan geçiren tesviyecinin faaliyetleri ve yarının gürbüz sanatkârlarının tatbik sa - basındaki mesaisi, seyredenlere çok güzel duygular veriyor. Epi müddet Almanyada çalışmış olan muallim Osman Bey masasının ü- zerinde yığılı resim ve plânlar ara sında Almanyadan gelme mecmu- aları göstererek O senelerdenberi memleketimize ithal edilip bir çok paralarımızın Avrupaya gitmesi ne sebep olan çocuk oyuncakları hakkında malümatı verdi: — Bu çocuk oyuncakları bizim kolaylıkla yapabileceğimiz şeyler- döven il dir. Almanyanın Nürberg ve Thü Adana mezbahasıuda kasaplara okuma yazma öğretiliyor ramımızın başında gelen işlerden birisi de budur. Şehir dahilinde çeşmeler yapılacak, evlere de su verilecektir. Maamafih belediye * nin tediye kabiliyeti ile mütenasip teklifler alındığı takdirde tesisata daha evel başlanacaktır. Spor işleri Gençliğe çalışma imkânlarını hazırlamak, onlara fenni şeraiti haiz müesseselerde, sahalarda ka- biliyetlerinin inkişafına yardım eylemek vazifemizdir. Şehir stad- yomuna ““2000,, kişilik bir tribün ilâvesi suretile spor meraklılarının ihtiyaç ve istirahatlerini temin ey lemek istiyoruz. Belediye bütçesin den “30,000,, lira yardım edildi. Belediye kısmen yer satın aldı, kıs men de kendisine ait olan“40,000,, liralik arsayı terketti. Stadyom hâ sılatından on para almadığımız gi bi yardımdan da geri durmıyo - ruz. Çukur ova gençliğinin çalışma» sını, muvaffak olmasını istiyoruz. Kabiliyet ve istidatlarının inkişa- fma yardım edecek her hangi va sıtayı temin eylemekten de çekin- memeği itiyat edinmişizdir. Mezbaha işleri Belediye reisi Turhan Cemal Be yin şehire kazandırdığı en güzel müesseselerden birisi de mezbaha dır. Gazi Hz. bu modern müesse - seyi gezdikleri zaman pek ziyade beğenmişler, Ankarada bile bunun bir eşi bulunmadığını söylemişler di. Mezbahada Gazi Hazretleri - nin gözüne bir siyah tahta ilişmiş ve bunun orada çalışan ameleye, çıraklara yeni harfleri öğretmek için konduğu söylendiği zaman pek memnun kalmışlardı. Şehirde temizlik Zabıtai belediye memurları es - nafın ve bakkalların, fırınların $1- kı bir surette kontrollarına dikkat ve itina göstermektedirler. Hile ve fesat karıştırmak suretile halkı iz- rar etmiye çalışanların cezaları ve rilmektedir. Adanayı seyyahların uğrak nok tası yapmak arzusu uyanmıştır. Fa kat vesait yokluğu bunü tahakkuk safhasma intikal ettirmekten me * İ neylemektedir. Toroslara çıkmak, yaz ve kış sporları ile eğlenceli bir hayat sürmek için yolların intiza - ma girmesi, dağ yamaçlarmda ve tepelerinde hiç olmazsa basit kon- forlu oteller yapılması zaruridir. Brücek, Kızıl dağ, Namrun ve diğer yaylalarda oteller yapıldığı, yollar intizama konulduğu takdir- de kış sporu büyük bir alâka uyan dıracaktır. Yarınki Adana, seyyahlara gös terecek birçok eserlere maliktir. Tarihi eserler, jeolojik teşekküller, harici tesirlerin yarattığı hâdiseler görülmeğe değer. .» $# ringen şehirlerile daha sait muh - telif yerlerde sırf oyuncak sanayii için çalışan fabrikalar umumi piya sada çok mevki tutmuşlardır. Yer yer yapılan çocuk bahçelerine ve ailelere çocukların bedeni ve fikri inkişaflarını ölçmeğe, ve eğlence - byühöalileri lek. Be a2 lerini tatmin etmeğe yarıyan bu i cakların yapılmsı pek çok serma * ye ve emeğe mühtaç değildir. Bun larm çoğu ilk bakışta çok maharet İle ve emekle yapılmış zannedilir, fakat çoğu bir ince tahta parçasile biraz boyadan ibarettir, az bir him metle vücude gelir. Osman Bey, burada yapmış ol- duğu oyuncakları İzmir sergisinde teşhir etmiş, madalya almıştır. Memleketimizde bu sanatın inki * şafı için Ankara, İzmir, İstanbul sanat mekteplerine mülhak birer i sube, yahutta ayrıca oyuncakçılık mektebi tesisinin çok iyi olacağını meselâ İzmirde tesis edilen sepet- çilik mektebinin faydalı olduğunu söylüyor. Oyuncakçılık şubelerin * den veya mektebinden çıkacak ta“ lebelerin çok sermayeye ihtiyaç hâ sıl olmadan iş görebileceklerini ilâ ve ediyor. Aydın sanatlar mektebi talebesi Avrupa kataloğlarında görülen bü tün oyuncakların plânlarını çizebi- liyorlar, hattâ yeni yeni ilâveler ya parak güzel oyuncaklar vücude ge tiriyorlar. İrfan ve sanat müesse - selerimizde bu gibi sanatkârlarımı zın artmasını candan dileriz. 7 J Pi va Aydın - San'atler mektebinde : YE işaretli zat san'arkâr Osman Beydir Anasının âşıkını öldürmeğe kalkan bir genç Kadın kocasının 800 lirasını alarak sevdiği delikanlı ile kaçıyor! IZMIR, (VAKIT) — Torbalı - Ga bir genç, anasının âşıkını taban ca ile öldürmüş, anasını da öldür- meğe kalkmış, fakat muvaffak o- lamamıştır. Vak'anın sebebi şu - dur: Torbalıda altın babası diye meşhur olan Kaplan isimli bir ada mın Torun sahibi karısı Fatma H., üç ay evel Kadir isminde Gelemer yeli bir genci seviyor, bu sevgi bir müddet devam ediyor, bir kaç gün evel de Fatma H. kocasının 800 li rasını alarak sevdiği delikanlı ile beraber Torbalıdan kaçıyor. Karısınm kaybolduğunu gören Kaplan, derhal jandarmaya müra caat ediyor ve sevdazedeler taki - be başlanıyor. Aradan 2 gün ge - şiyor, Fatma H., genç sevgilisi ile Torbalıya geliyorlar. Fatma H.m altıncı oğlu 23 yaş- larmda İskender, bir gün kahve- | de Kadirle karşılaşıyor. Kadir bu aralık kahvehanenin diğer müşte- rilerine karşı: — Niçin mi geldik? Kaplanm kuzularının da parasını almağa.. Diyerek gülmeğe başlıyor, bunu müteakip dışarıya çıkıyor. Kanı beynine hücum eden İskender, da- yanamıyor. İstasyon kenarında ta- bancasını çekerek Kadirin üzeri - ne üç el ateş ediyor. (o Kurşunlar,, Kadrinin vücudunun muhtelif yer- lerine isabet ediyor ve Kadir yere yıkılıyor. Dördüncü kurşun, ye - re yıkılan Kadirin başına isabet ediyor, öldürüyor. Hırsını bununla da teskin ede miken İskender, eve koşuyor, a - nasını da öldürmek için tabanca - sma davranıyor. (Fakat tabanca patlamıyor. Oğlunun bu halini gören ba bası Kaplan, eline geçirdiği o bir | bıçakla karısının üzerine hücum ediyor. Bu sırada kadın feryada başlıyor ve Kaplan ile oğlu Isken der teşebbüslerinde muvaffak o * lamıyarak jandarmalarca yakala * nıyorlar. Baba oğul adliyeye teslim edil miştir. Tahkikat yapılmaktadır. izmirde inşaat faaliyeti Mart sonunda İzmirde Urladan Karaburun merkezine kadar 52 kilometrelik bir yol açılacaktır. Yolun açılma şenliği gününe, Ks raburun merkezindeki ve Gülbah * çe, Kösedere, Eğlenhoca mekte” lerinin temel atma merasimleri d€ tesadüf ettirilerek köyde büyük bir bayram yapılacaktır. Bunun için şimdiden hazırlanık makta, köylüler yolun üç yerind& üç büyük Alakapı hazırlanmakt#” dır.