3 Temmuz 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

3 Temmuz 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

Ça e iş ee terleri İngace Loyola pek genç yaşında iken İspanya kıralının sarayında bulundu. Orada hizmetçi idi. O 'devir İspanyanın en saltanatlı za- | manıma tesadüf ediyordu. İspanya © o kıralınm sarayı iş ve işret, sefa- het içinde yüzüyordu. Tabii ço- cuk da diz çökerek şarap dağıt- “mek gibi vazifelerde kullanılı - © yordu. Bu suretle gençliği eğlen-! * ce ve zevk içinde açılmıştı. Genç: | ğinde ahlâkça zayif olduğunu | © sonradan kendisi de itiraf ederdi. | Hattâ bir defasında gizli bir hir “| © sızlık yapmıştı. Suçu meydana çıkmaması için bu hırsızlık ile hiç © alâkası olmıyan birinin cezalan- masma sebep olmuştu. Gençliğin- 'de şecant ve cesaret denilen - şeyden kendisinde en küçük bir e- oda böyleidi. Filhakika gençli- — ğinde kitap okurdu. Fakat oku- duğu şeyler hep o zamana mahsus © şövalye kahramanlıkları tasvirleri, roman ve hikâye cinsinden şeyler- di. Matbaacılık henüz icat edil mişti. Halk tabakası arasında mü- balâgalı cengâverane sergüzeşt hikâyeleri yayılmıştı. Loyola da bunlara kendini vermişti. Fakat bir gün geldi ki Loyola- nm hâmisi kıralın gözünden düş- tü, O da beraber saraydan çıktı. © Bundan sonra kendisini askeri ta- © limlere verdi. Akrabasmdan biri . O zamanın askeri kumardanlığna — tayin edilmişti. O da muhafız teş- © kilâtma girmişli. Bu sıralarda | İspanyollar ile Fransızlar arasmda sık sık muha- rebeler oluyordu. Fransızlar akın ediyorlardı. Bu itibarla Loyola © bu yoldan ilerlemek hırsma düş- © müştü Bütün emeli yüksek bir şövalye olmaktı. Bu maksat ile askeri silâh talimleri yaptı. Sene- lerce mesleğinde umumun nazarı — dikkatini celbedecek bir muvaffa- © kıyet elde etmek için fırsat kolla- © dr. Bir aralık (Najera) şehrinde — bir dahili isyan çıktı. Bunu bas © Oturmak işinde emeline nail olaca- © ğmı zannetti. Fakat muvaffak o- > lamadı. Sonra (Castille) isyanın- © dan ümide düşen fransızlar is- “ panyol hududunu aştılar. Bu de- © fa hakiki bir harp çıkmış oldu. Fransız ordusu (Pampeluc) ön- — lerine kadar geldi. Kumandan ve © zabitler fransızlara teslim olmak için aralarında müzakereye başla- muşlardı. Teslim kararı verildiği sırada orada bulunan Loyola mu- — halefet etti. Şiddetli bir nutuk söyledi. Arkadaşlarmı mücade- — leye davet etti. Bu hareketin tesi- riyle bütün zabitler yeniden kale- Ni yi müdafaaya başladılar. — Loyola eline kılmcı alarak en #hlikeli yerlerde askerin başında ük gayretle harp etti. Fakat aydası olmadı. Artık o zaman- larda top vebarutidat edilmişti. ğ ç gabsi şecantin büyük muharebeler- de tesiri (o olamıyordu. Nihayet fransız askeri kaleye girdi. O va- - kit Loyola bir yerde düşmüş, kan- İar içinde, ayağı kırılmış olduğu — halde bulundu. Loyolanın ayağı © sarıldı. Kemik kaynadı. Fakat — sonradan gorüldü ki kemikler yerli — yerine gelmemişti. Sonradan aya- © ğı bir kere daha kırıp sarmak icap etti. Fakat bu defa gene muvaf- Ea DÜR "ii —a — VAKIT 3 Temmuz 1933 | CİZVİTlrin Yazan : Fazıl Şemsi yolanın bir ayağı çarpılmış, diğer ayağma nispetle kısalmış oluyor- du. Bozukluğu düzeltmek için bin bir çareye baş vuruldu. En şiddet- | li acılara tahammül etti, Fakat im | kân bulunamadı. Bu hal Loyolaya pek ağır geli- yordu. Çünkü onda mesleğinde temayüz etmek ve herkesten üs- tün olmak için büyük bir hırs var- dı. Bu yolda temayüz etmek için ise iki ayaklarının sağlam ve kusur suz olması lâzımdı. Bilhassa mü- him aşkeri oyun müsabakalarında kadınların karşısında çarpık ve kısa bir ayak ile muvaffakıyet temin etmeğe imkân yoktu. Bu sırada Loyolanın kısa ayağr- nı uzatmak için çekip uzatıcı bir â- let içerisine koydular. Bu vazi- yette haftalarca yatmak lâzım gel- di. Yattığı zamanlarda okumak ihtiyacı belirdi. Esasen kendisi şövalye maceralarına meraklı idi. Fakat yattığı yerde bu tarzda ma- cera kitabı bulamadı. Onun yerine hıristiyan azizlerinin hayatlarma ve maceralarına dair ancak birkaç kitap vardı. Loyola can sıkmtısı ile bu ki- taplara: sarıldı. Okudu, okudu. Okudukça bunlara daha ziyade a- lışıyordu. Bu hıristiyan Azi arasmda öyleleri vardı ki me < rini esir diye satıyorlardı. Diğer bazıları muharebelerde düşmanım ordusu içerisine korkmadan giri- yorlârdı.' Bu sergüzeştleri oku- dukça Loyolaya öyle bir kanaat geldi ki dini azizler de başka bir âlemde bir şövalye, birer kahra- man idi. Gene bu hıristiyan aziz- lerinden birinin saçlarını uzatarak çıplak vücudunu elbise gibi ört- mesi, gökten melekler tarafından kendisine yiyecek getirilmesi gibi hikâyeler Loyola üzerinde o kadar büyük tesirler yapıyordu ki kendi- sini bu hikâyeleri okurken âdeta kaybediyordu. Bundan sonra Lo- yola artık kırık ve çarpık ayağını düşünmez olmuştu. Çünkü onun dünyevi hırsalrına şimdi göklerde yeni bir ufuk açılmıştı. O da oku” duğu kitaplardaki azizler gibi bir adam olmak kararını vermişti. Hatta o azizlerden daha üstün bir hale gelmek için me yapmak mümkün ise onu yapacak idi. O, İsanın yer yüzünde bıraktığı kı- rallığr onun namına feth ve zapte- decekti. Loyols bu kararı verdikten son- ra artık kırık, çarpık ve kısa aya ğını düzeltmek ve uzatmak fikrin- den vazgeçti. Çünkü onun bu sa- kat hali yeni mesleğinde kendisi- ne hiç bir zarar getirmiyecekti. Şimdi artık gece karanlıkları için- de pencereden başmı dışarıya çı kararak göklere bakıyor, orada milyonlarca yıldızları görüyor, ©- rada (Şarlken) in kırallığından milyonlarca kere büyük kırallıklar görüyordu. Gökler kıralı İsa na- mma hareke geçtiği halde ne bü- yük neticeler alacağını düşünüyor- du. (Sonu'var) Vapurcular şirketinde Vapurcular şirketi idare mecli- si bugün toplanarak şirket nizanr | namesini bir kere daha tetkik ede- cektir. Bundan sonra nizamname imzalanacak ve resmi muamelesi ikmal edilerek işe başlanacaktır. Yanlış bir haber Başl N Yüksek muallim mekte- binin lâğvedileceği doğru değildir Dün bir sabah gazetesinde “ Yüksek Muallim Mektebi,, nin ilgasma karar verilerek talebesi - nin tatili geçirmek üzere liselere verildiğini yazıyordu. Dün mektep müdüründen sor- duk. İlgadan haberdar olmadık- larını, yalnız mektep talebesinin yaz tatilleri münasebetiyle ve her sene olduğu gibi Kabataş ve Kan- dilli liselerinde misafir edilecek - lerini öğrendik. Malüm olduğu üzere yüksek muallim mektebi talebesini, darül- fünun talebesi teşkil etmekte ve bu talebeye yüksek muallim mek- tebinde sadece lisana ve usulü ted- rise ait dersler okutulmaktadır. Doksan beş mevcudu bulunan bu mektep bu sene on sekiz kadar mezun vermektedir. Bu itibarla mektebin ilga edilmesine ihtimal verilmemekte, yalnız darülfünun slahâtı arasında bu mektep için de yeni bir şekil düşünülmüş ol- ması varit telâki olunmaktadır. > ğ İnhisarlarda “yapılması istenilen değişiklik İnhisarlarda tetkikatta bulunan Amerikalı mütehassısların müski- rat inhisarında bazı yenlikler ya- pılmasını usul ve kaytların değiş- tirilmesini istedikleri söylenilmek- tedir. Bilhassa rakı ve şarap imali ile satılmasının serbest olması ve dikleri ilâve edilmektedir. Dün bu hususta İstanbulda müskirat inbisar idaresinde tahkikat yap- tık. Bu işlerle vekâlet uğraştığı için buradan bir şey anlamak ka- bil olamamıştır. Maamafih hükü- met amerikalı mütehassısların dü- şüncelerini tetkik ederek en mü- vafık şekli kabul edecektir. amman Iskenderiye seferi Dış hatlar idaresinin Ankara vapuru salı günü İskenderiyeye sefer yapmak için hazırlanmıştır. Diğer seferler hakkında henüz bir emir gelmediği için seferlere muntazaman devam olunacaktır. Gemi Temmuz kontenjanı Temmuz ayına mahsus konten- jan tevziat listesi İstanbul güm- rükleri başmüdüriyetine tebliğ €- dilmiş ve tatbikatına dünden iti- baren başlanmıştır. Ağustos ayma ait olan konten- jan listesi de temmuz ayma ait o- lanla birlikte tebliğ edilmiştir. Vücudün Sıhhat 35 Ruhi sıhhatin bir şartı göyrimülari- kidir. Kadmın sikhati sureti dalmede samim? İtinalırına şaeğyundur. Cihaz larının dezetfeksiyonu başlıı şartlar- dan biridir. "Tababet, muzadı taaflün İİ müessir müstahzar Iysol EYSOE dır. Terkibindeki mikrop öldüren ve antiseptik cevherleri sayesinde cezrih- lar tarafından “en müessir ve fazl bir ilâç gibi tavsiye ederler. Alâmeti farikamızı hamil olmıyan bütün mü masil müstahzarları reddediniz. Fabrikatörleri: SCHÜELKE & MAYR A, G, Hamburg Umumi acentası: 5. Jakoel makduma İstanbul. (4045) | taharetleri tavsiye eder, Bu Sapta en # Adliyede: Eroin işi N kalyoncu kulluğundaki ha- iseden suçlu görülenlerin üçü serbest bırakıldı Kalyoncu kulluğundaki eroin kaçakçılığı hadisesinden dolayi tevkif edilen sekiz kişiden üçü haklarında altmcı müstantiklikçe verilen tevkif kararına itiraz et - mişlerdir. İtirazı tetkik eden ağır ceza re- isliği, bunların serbest bırakılma- larma karar vermiştir. Bu karara göre, dün serbest bırakılanlar kim- yager Artaki, şapkacı Marko ve Konstantin Efendilerdir. Bunlarla diğer mevkuf olan ve mevkuf olmıyan dava edilenler hakındaki dosya, adliyedeki doku- zuncu ihtisas mahkemesi müddei- umumiliğine verilmiş bulunmak - tadır, Üç kişi mahkemede Adliyedeki dokuzuncu ihtisas mahkemesinde, dün bir eroin ka- çakçılığı davasma bakılmıştır.. Hasan, İzak ve Hüseyin isim - lerindeki üç kişiden birincisi, Be - yoğlunda, Tokatlıyan otelinin kal- dırmamda, ikincisi Sirkecide Ab - dullah Efendi lokantasında, üçüm cüşü de Melek sineması önünde yakalanmışlardır. Kendileri, iddia olunan suçu işlediklerinini inkâr ettiler. Netice- de serbest bırakıldılar ve şahitle - rin çağrılmasına karar verildi. Deli mi, değil mi ? Bartınlı Hamdi Efendi, tütün kuzuncu » ihtisas mahkemesinde muhakeme edilecekti. Fakat mah- kemede yoktu. Kendisinin bir ci- nayetten dolayi tevkif edildiği ve neticede akli vaziyeti tesbit edil - mek üzere Bakırköy akıl hastalık- ları müessesine gönderildiği haber verildiğinden bu hususun tahkiki için muhakeme kaldı, Yaralamak davasi Bir ev meselesinden komşusu Şükrü Efendiyi tabanca ile yara - lamaktan suçlu görülen Salih E - fendi, İstanbul ağır ceza mahke - mesince dün serbest bırakılmış - tır. Mevkuf olmıyarak muhakeme- sine devam edilecek, şahitler'din- lenilecektir. Kâtiplik ve übmaşirlik Son zamanlarda adliyeye kâtip- lik ve mubaşirlik için bir çok mü- racaat yapılmaktadır. Fakat açık yer bulunmadığın- dan bu müracaatler yerine getiri- lememektedir. Yer açılırsa, müd- dejumumilik gazetelerle ilân ede- cektir. z İsyan suçluların muhakemeleri İsyan harekâtma iştirakten suç- lu ve mevkuf Emin Paşa oğlu Ö- merle otuz iki arkadaşının duruş” malarına ağır ceza mahkemesinde devam olunarak müzekkereler o-!..! kunmuş, cevapları o gelmiyenlerin | tekidine karar verilerek muhaka- | me başka bir güne bırakılmıştır. Vapurların kıymeti Vapurların kıymeti takdir ko- misyonu bugün Firuzan, yarın ci- hat ve 8 temuzda da Cide vapur- larını tetkik ederek kıymetini tak- Kaman! dir edecektir. 4 İdari ilimler kongre- . sinden dönenler Viyanada toplanan idari ilim * ler kongresine giden Dahiliye Ve kâleti mahalli idareler umum mü” dürü Sabri ve Naci Beyler dün dönmüşlerdir. Müderris Huslihit - tin Âdil Bey Viyanada kalmıştır. Iskele hamalları İskelelerdeki boş yerlere yeni" © den 120 hammal tayin edilmiştir. £ altı ay müddetle yeniden tayin ya” pılmıyacaktır. | ————— Keresteciler hali için münakasa Kerestecilerde yapılacak hâl projesi ve beton arme hesaplari tamamen hazırlanmıştır. Yakında münakasaya konacaktır. Hâlin inşası masrafı milli bir bankadan yapılacak istikrazla te * min edileceğine göre belediye va” ridatınm bu seneki azalışı inşaata bir tesir yapımıyacaktır. meme Yabancı dillerle imtihan olamaz ! Milli Türk Talebe birliği, di$ tababeti müdürlüğüne o müracaat ederek mektepteki ecnebi talebe * nin yabancı lisanlarla imtihan yer” ! melerine musamaha olunmamasınf istemiştir. j ———— ; Milli Hakimiyet bayramı Çarşamba günü Milli Hakimi" yet bayramıdır. Bu münasebetle £ | bütün resmi daireler tatil edile“ Üsküdardaki yangın Evelki gece saat 21 de Üsküdar” da Alemdağı caddesinde 22 nu “ maralı evde yangın çıkmış, ev t8“İ mamile yanmıştır. Yangın Hayri “$ ye hanımın odada bıraktığı lâm * banm devrilmesinden O çıkmıştır" Lâmbanın devrilmesi ile gaz tutuf muş ve evvelâ döşeme, sonra ta“ van alev almıştır. İtfaiye yangın# | yetişmiş, ev tamamile yanmış V€ diğer evlere sirayetine meydan v9 I rilmeden söndürülmüştür. ra Dış hatlarda çalışan memurlar Dış hatlar idaresinde çalışs"Â. memurların yeni vazifeleri dü"ğ kendilerine tebliğ edilmiştir. TAKVİM Pazartesi Salı 3 Temmuz 4 Temmuz 10 Rebi.evel (11 Rebi.evel | Gön doğuşu 3 “a4 Gin isti Bak © 10,44 Sabah oamazı © 500 300 Öğe samanı a 1218 İkindi namazı 16,18 16,18 Aişam samezı o (945 19,44 Yatın mamazı ©“ 14? 21,46 lemsak, 24 216 Tolu çeçen günleri o (84 ıs kalan, 105 ıs RADYO Bugün ISTANBUL — .— 18 den 18.30 x kadar Gramofan, 1830“ .İ 19 a kadar Frmfiamen ders i yl mahsus) — 19 dan J945 © kadar . | saz Çiikmet Riza Hanımı) — 1945 ten kudar Ahturka saz (Zeki Bey) — / 21.80 « kadur alaturka saz (Safiye FP 4 Aleko Yorgi Efendilerle) — 7136 dan # kudur Grumofon — 22 den itikbren Borsa haberleri ve saat ayarı «