5 Eylül 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

5 Eylül 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

— 6 — VAKIT 5 Eylül 1933 İ Me Akhisar belediyesindeki sulistimal nedir? Sekiz kişiye işten el çektirildi, belediye reisi istifa etti Geçenlerde Akhisar belediye reisi Cemal beyin istifa ettirildiği yazılmıştı. Bu hususta yaptığımız tahkikat ,meselenin geniş bir tef- | tiş neticesi ve daha şümullü oldu- gunu gösteriyor. Aldığımız malâ - maiT yazıyoruz: Evvelâ Akhisar belediyesinde vâsi mikyasta suiistimal var diye makamı aidine ihbarat yapılıyor. Tahkiki için bundan bir ay mu- kaddem mülkiye müfettişlerinden Nedim Nazmi bey Akhisara geli- yor, teftişe başlıyor. İlk iş olarak vaktiyle belediyede (kantarcılık yapmış olan bir adamın elyevm kantar iltizamı mülga olduğu ve resmen belediyede kantarcı bu - lunmadığı halde belediyenin kan- tarlariyle çarşıda kantar çekerek halktna ve köylüden kendi hesabı. na ve makbuzsuz para aldığı ve bu kanuna aykırı olan hal bilümum belediye âmir ve memürlarının gözü önünde yapıldığı şeklinde mü fettişe ihbarat yapılıyor. Müfettiş meseleye vazıyet ediyor. Cürmü- meşhut yaptırıyor. (o Herifi pazar mahallinde kantar çekip para ala- rak paraları cebine attığını göre- rek yakalattırıyor ve ilk işe bu nokfadan başlıyarak © tahkikatın derinleştiriyor. Neticede bu kanun suz harekete belediye muhasibi Reşat beyin ve belediye reisi Ce- mal beyin lâkayıt kaldıkları neti- cesine varılarak muhasebeci Re - sat beye işten el çektiriliyor. Bun- dan sonra belediye muhasibinin iş- lerini tetkik için müfettiş, malmü- dürü ve ziraat bankasının memur- larından müteşekkil bir heyeti he- sabiye teşkil eğerek belediyenin teftiş görmiyen üç senelik hesa - batına bakılmıys başlanıyor. He « sap işlerinin ilk tetkik kademe sinde sergi memuru Hüseyin Avni efendinin 1800 lira kadar bir zim- meti çıkmış ve muhasebe refiki o- lan Sadi beyin de ayui zamanda merkez tahsildarlığı hesabatına a- | nin de Nedim Nazmi bey tarafın- iŞ. Karahisara kadar göndermiye yy yy yy yg Sy gg yg yg gg mleket Haberleri mıya başlanmıştır. Müfettiş vilâ - yete ve yekâlete yazmış, reis veki li olarak belediye azasından tütün cüler bankası muhasebecisi Naci bey inah olunmuş vilâyet muvafık görmüştür. Naci Bey şimdilik reis vekili olarak belediyenin yüz üstü kalan işlerini görmektedir. Halen yirmi üç kadar azası kalan bele « diye meclisi münhal olan iki en - cümen azası ve bir belediye reisi seçmek üzere eylülün başında top lammıya karar verilmiştir. Şimdi » lik belediye intihabatının feshi mevzuu bahis değildir. Belediye reisinin istifasından sonra 193 lira açığı çıkan mezba- ha memuru Nuri efendiye işten el çektirilmiştir. Belediyede mühen » dislik vazifesi gören mühendis kal fası İzzet beye de işten el çektiril miştir. Şimdiye kadar belediyede işten el çektirilenlerin adedi sekizi bul. ! muştur. Belediyenin teftişi daha bir müddet devam edecektir. Be- lediyeden sonra hükümet devairi- dan teftiş edileceği söylenmekte « dir. Giresunda fındık mahsulü Giresun, (Hususi)“ — Havalar burada bir haftadır yağmurlu git- mekte bu yüzden müstahsiller har manlarında tüccarlarımız ise ardı- yelerindeki fındıklarını kurutama- maktadırlar. Ağustos nihayetinde fındık içi yüklemek mecburiyetinde bulu - nan tüccarlarımız fındıklarını ku- rutacak güneşi bulamayınca şimdi ye kadar görülmemiş ve işitilme - miş şekil ve şerait altında fındık - larını kurutmak için fırınların üs - tüne sermek suretile ve en tuhafı da güneşi bulmak üzere bir okka- | sına da üç kuruş masraf yaparak teşebbüs edilmesidir. İş bilir ma - it olan tahsilâtından belediye va- ridatını şunun bunun zimmetinde kalmasını mucip olur şekilde açı ğı zuhur ettiğinden ikinci fasılda da müfettiş Nedim Nazmi bey bu iki efendiyi işten el çektirmiştir. Belediye encümen azalarından Tevfik ve Süleyman efendiler de her on beş günde tahsildar hesap- larını ve muhasebenin hesaplarını kontrol ve tetkik etmek kanuni vazifeleri iken üç sene (zarfında bir defa bile görmemiş olmaların- dan ve hakkı huzurlarına mukabil vezneden avans almış olmaları noktalarından ve muhasebeye ve muhasebeciye karşı eksikli bir va- ziyette görülerek işten el çektiril “iştir. Bu sırada müfettiş belediye re- isini isticvaba başlamış, bunun ü- zerine belediye reisi Cemal Bey istifa etmistir. Bu istifa üzerine reissiz kular belediye, müfettisin emriyle kay « makamlık tarafından idare olun - ruf bir ticarethane beş bin okka fın dığımı Karahisarda kurutup getir- mek üzere üç kamyona yüz elli li- ra vermiş ise de şoförler bu parayı da az görmelerinden göndereme - miştir. Havalar böyle yağmurlu gider- se fındıkçılarımız çok müşkülât karşısında kalacaklar ve fındıkla- rını kurutmak için kimbilir akla gelmez daha ne mühim ve entere- san tedbirler keşif ve icat edecek- lerdir. Malatyada bir ka- çakçı yakalandı Malatya ( Hususi) — Tüccar pazarındaki Ikikapılı handa mi- safireten oturan Antepli Abdül. kadirin vaziyeti şüpheli görülmüş ve odasında yapılan araştırmada kaçak olarak 240 kasket, 23 caket, 7 yelek yakalanmış ve kendisi ihtisas o mahkemesince tevkif edilmiştir. a Adanada Trakya çiftçisini koruma Ziraat kursuna devam edenler Adana, (Hususi) — Geçenler- de Adanada açılan ziraat kursuna iştirak edenlerden köy muallimle- ri yaptıkları tetkikatın sahasını ge nişleterek civar vilâyetlere de teş- mil etmişlerdir. 56 muallimle ilk tedrisat müfet- tişleri başlarında zirat müdürü ol- duğu halde Silifkeyi dolaşmıya gelmişlerdir. Misafirlere Halkevi binasında bir çay ziyafeti verilerek öğleye doğru misafirler şehire on | üç kilometre mesafede bulünan Gazi Hazretlerinin çiftliğine git - mişlerdir. Orada kendilerini Sırrı Bey karşılamıştır. Muallimler çift. liğin rasat istasyonlarını, ambarla- rmı, pirinç tarlalarmı, hali faali - yette olan traktörleri, harman ma- kinelerini, hayvan ağıllarını ve fen ni ahırları gezmişler, Halepten ge- tirilen cins boğa ve sığırları gör - müşlerdir. Kendilerine lâzım ge - len malümat verilmiş ve tatbikat ta gösterilmiştir. Sapma Çocuğunu öldüren ana Bursada Hasanağa köyünden bir hanım, doğurduğu çocuğu cinler çarpmış diye okulmağa götürürken yolda kafasını bir söğüt ağacına çarparak öldürmüş ve bir ? bırakmıştır. Bunu. 8 Jandarma- yı haberdar ederek kadını ya- kalatmış; Adliyece isticvap olu- nan kadm çocuğunu öldüğü için dereye o bıraktığın söylemiştir. Bunun üzerine çocuk, bırakıldığı yerde sağ olarak bulunmuş fa- kat kadın çocuğumu düşürdüğüm için öldü zannile gömdüm iddia- sında bulunduğundan ve bunun da bir suç teşkil etmediği görül- düğünden çocuğile beraber ken- disi serbest bırakılmıştır. Lâkin bu sefer kadın çocuğunu köye götürürken yolda boğazını sıkıp oldürmüş, bunun için tevkif o- lunmuştur. Bursa dağcılık klubü Buradaki Dağcılık klubü kış sporları hazırlıklarına başlamıştır. Yakında umumi bir kongre ya pılacaktır. Bu kongrede sporcu: lar için bir örnek elbise şekli kabul edilecektir. Hükümet bu spora büyük bir ehemmiyet vererek yardım et mektedir. Dağın mubtelif yerle: rinde yapı'an tesisattan başka zirveye de betondan bir işaret kulesi kurulmuştur. Bu kulenin ! içine bir defter konarak oraya kışın çıkanların bu deftere o günkü iklim vaziyetini kaydetme- leri kararlaştırılmıştır. Ayrıca Z- raat Vekâleti de dağda bir ra- sat istasyonu tes's etmek için bir memur göndermiştir. Akhisar belediye reisliği Akh'sır (Hususi ) — Münhal buivaan belediye re s'iğine Tireli zade Ismail Bahri ve Musa zade Rıza beylerden birinin intihabı düşünülmektedir yo lunda alınan tedbirler mektebi — Yeni hapisane Edirne mebusu Şeref B. | Trakyadaki seyyar muhabiri -| mizden: Trakyada gezip dolaştığım yer- lerin hemen hepsini alâkadar eden müşterek dertler ve meseleler var. Edirne meb'usu Şeref Bey, Trak - yanın muhtelif mesleleri hakkında bana şunları söyledi: “— Edirne ile Lüleburgaz ara -| sındaki otuz üç kilometrelik yer i- İ sin pan lılar şimendiferde yük - | tatbik DAGRLAM ları para vagon başına otuz kırk liraya geliyor. Şark demiryolları i- se Muratlıdan İstanbula kadar o - lan mesafede gene bu kadar para alıyor. Hükümet bu hususta bazı tedbirler almıştır ve alıyor. Belki de hat yakında devletleştirilecek- tir. Çiftçiyi himaye Hükümet Edirne ziraatini koru- mak için Uzunköprüyü ziraat mın- takası addetmiştir, bu mmtakanın içine Edirne de dahildir. Burada Ziraat Bankası taarfından yakın » da mübayaata başlanılacaktır. bir köylü, ocak sahibi bir ağa çer tesi gün bütün koyunları musevi » nin eline geçerek kendisi musive * nin çobanı haline geliyordu. Bunu düşünen milli teşekküller Halkevinde sürü sahiplerini top - lıyarak koyunculuk ve peynircilik kooperatifinin temelini kurmuş“ lardır. Kozacılık mektebi Bu sene mevsim yağışlı gittiği halde 50—60 bin kilo koza olmuş 90 — 115 kuruşa satılmıştır. E* dirne ve civarı 300 — 500 bin kilo koza çıkarır bir istidattadır. Edirnede açılan kozacılık mek » tebi çok feyizler veriyor ve halk düt yetiştirmek suretile kozacılığı ilerletiyor. Gençlik Edirnede gençlik hareketleri güzel bir inzibat altında güzel ne- ticeler verecek bir tensik ile yolir na konulmuştur. Halkevinin köy « cülük ve diğer şubeleri verimli bir surette çalışıyorlar. Nafia işleri Edirne valisinin gayretiyle Me riç, Tunca ve Ardanın taşmasına mâni olmak için gedikler büyük bir himmetle kapatılmıştır, Yeni hapisane LUC YE Meme yayar ki köprüsü için Nafıa Vekâleti tah sisat vermiştir. Keşifleri yapılarak köprülerin tamirine başlanmak ü- zeredir. Edirnenin meşhur olan kışlaları* nı kurtarmak için orada umumi ve asri bir hapishane inşasma karar verilmiş, hapishanenin Yanık kış" la denilen yerde yapılması tekar rür etmiş jandarma dairesiyle or- tadaki müdürlük binası meydana çıkmıştır. Asıl hapishane kısmında koğuş“ Vaktiyle ahaliye borca otuz dört! lar yapılmaktadır. Dört taraftaki kuruş üzerinden dağıtılan buğda- | muhafız kulelerinin inşasına da | yın bugünkü vaziyeti karşısında | başlanmıştır. Edirne hapishanesi | para yerine buğday ödenmesi ka- atelyeleriyle ve çok geniş sahaşı ile | rarlaştırılmıştır. Ahali bankaya mevcut hapsihanelerin en mükem* i olan borcunu beher kiloya ayni ki- meli olacaktır, lo miktarında buğday vererek ö -| İk binden beş bine kadar mah- deyecektir. kümu çalıştırabilecek müessese < Edirneyi yaşatan toprak Meri -| ler meydana getirilmektedir cin ötesinde kalmıştır, onun için,| (o Şehrin su tesisatının 150 bin li“ istihsalâtının büyük bir kısmından | ra sarfiyle inşasına başlanmak ü * mahrumdur. | zeredir. Şeker şirketi Edirnede de bir| Maarif şeker fabrikası kurmak niyetindes| (Edirnede © Gazi yatı mektebi dir. Bu yıl ön dört bin dönüme ba- | Mustafa Necati mektebi olmak ü* liğ olan pancar ziraatini otuz bin | Zere iki yatı mektebi ve 19 ilk mek dönüme çıkarmak suretiyle halkın | tep vardır. Bir muhtelit orta; bif ihtiyacını tehvin edecektir. lise, iki de kız ve erkek muallir Peynirci vr ekime i mektebi mevcuttur, i 9k pie in uluk Hudut pazarı . Hudut boyunda her pazar günü Teşkil edilen istihlâk koopera - | Yunanlılarla müşterek bir pa29' tifi çok iyi bir teşebbüste bulun -| kurulmaktadır. Burada her iki 18* muştur. Edirnede (meşhur olan! raf ta alış veriş etmektedir. peynircilik bir çok musevi muhte - Pelvanoğlu Ekrem kirlerin elinde eziliyordu. Müstah- sil olan koyun sahipleri 250 ku -| Oo /zmir borsasında ruş geliri olan bir koyunun bu ha-| | İzmir, 4 (A A) — Eugüntor” sılatını peynirci museviye kaptır -| sada 12 kuruştan 23 kurus dıktan sonra gene borçlu kalıyor- paraya kadar 2.351 çuval üzün du. Daha fecii dün koyun sahibi | satılmıştır.