4 Şubat 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

4 Şubat 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

e ae — 4—VAKN Almanyanın Yeniden tesisi İşte bir kaç gi'n evvel Rayiştag- da kabul edilen kanun bu kararın neticesidir. Başmakaleden devam) Almanyanın yenıden tesisi ka» nunu başlıca şu hükümleri ihtiva ediyor: 1 — Eski Almanya (birliğine dahil olan devletlerin teşrii meclis- leri ilga olunmuştur. 2 — Bu devletlere ait hüküm- darlıklar hukuku Alman hüküme- tine intikal etmiştir. 3 — Bu devletleri oidare eden hükümetler Alman hükümetine ta- | bidir. 4 — Almanya tarafından muh- telif küçük devletler için tayin e- dilecek valiler vazifelerini ifa hu- | susunda Almanya dahiliye nezare- tinin emri altında olacaktır. 5 — Alman hükümeti yeni bir kanunu esasi tanzim edecektir. 6 — Bu kanun tesdikinden iti- baren meriyete girecektir. Görülüyor ki bu kanunun ka- bu! edilmesiyle Almanyanın idari vaziyeti de esasından değiştirmiş tir. Düne kadar orta devirlerden ka'mı bir manzara gösteren Al- manya tamamen birlik kelıbı için- de erimiş bir devlet haline gir- miştir. Eski Almanyayı teşkil eden muhtelif on sekiz devletin mevcu- diyetlerine nihayet verilmesi hiç şüphesiz birçok © kuvvetli husust | menfaatlerin bir anda (yıkılması demektir. Onun için Hitlerin bü- yük bir inkılâp darbesi ile bu işi başarması hak'katen Oo büyük bir muvaffakıyettir. O kadar ki Hit- ler şimdiye kadr hiç bir iş görme- miş olsaydı, yalnız Almanyanın bugünkü şekilde vahdetini temin etmesi kendi adının Alman tarihin- de evedileşmesine kâfi gelirdi. Bununla beraber Hitler tıra- fından Almanyada yapılan bu bir- İlik inkılâbının diğer bir noktai na- zardan ehemmiyeti vardır. Buda Avusturyanın hususi viziyeti iti- bariyledir. Filbakika bütün Al- manyayı teşkil eden Alman milleti bütün hususi devlet teşkilâtları- nı bir tek Almanya idealine feda ettikleri halde Almanyanın hudut- ları haricinde gene küçük bir Al- man devleti kalıyor ki, bu da Avus- turyadır. Onun için Hitler Alman- yanın yeniden tesisi kanununun Rayiştagda kabul edildiği gün irat ettiği büyük nutukta Avusturyalı- larıda hitapetmeği unutma” mıştır: “Avusturya ile bir anlaş- mak yolu bu'mak isteriz. Avus- turyadz meclis intihabatı için mu- ayyen olan 7554n geçtiği halde bu intih-bat tehir ediliyor. Orada da intibabat yapılırsa neticesinde el- bette milli sosyalistler kazanacak- tır.,, demiştir, Bu suretle Hitler Alman mi'letini bir tek devlet için- de birleştirirken Avusturya (OAl- manlarını da bu birlik içerisine da- vet etmiştir. “ehmet ASIM Otomobillerin muayenesi Otohüslerin senelik muayene- leri bitm.iştir. o Sirkeci — Koca- mustuf-p.şa, Bakırköy, Taksim — Yeni mahalle, Eminönü — E- yüp, Kadıköy bostancı hatlarm- da işliyen 60 şa yakım otobüs fenni bir muayeneden geçtikleri gibi $0- förlerinin de sıhhat ve ehliyet cüzdanları tetkik edilmiştir. Beş otobüs işlemekten © menolunmuş- 4 ŞUBAT 1934 Galatasaray kulübü reısliği ve bir haber Dün çıkan Spor mecmualarınm birinde, Türkiye İdman cemiyetleri ittifakı ikinci reisi Beyazıt mebusu Halit Beyin Galatasaray klübüne reis olacağına dair bir haber neşre- dilmiştir. Yaptığımız tahkikata göre bu ha- ber asılsızdır. Alâkadarlar, Halit Beyin spor işlerimizdeki (o yüksek mesaisinin daha şumullü bir mahi- yette olduğunu işaret etmekte ve kendisinin her şeyden evvel Türk Sporu ve bütün Türk spor gençliği için çalıştığını ve çalışmayı tercih edeceğini söylemektedirler. Bu a- rada Halit Bey tarafından Galata- saray klübüne gösterdiği ileri sürü- lenlen teveccühün de (kendisinin bütün klüplerimize gösterdiği de- ğerli teveccühün eşi olduğu bilhas- sa işaret edilmektedir. Halit Sey de tekzip ediyor i Glstanbul, 3 (A.A:) — Türkiye İdman cemiyetleri ikinci reisi (ve Beyazıt mebusu Halit Bey, muhar- rirlerimizden birine verdiği beya- nata kendisinin Galatasaray klübü riyasetini deruhte edeceği hakkın da yevmi gazetelerde intişar eden hâvadisin tekzibini rica etmiş ve Galatasaray klübünden böyle bir teklifle karşılaşmadığı gibi, (eğer teklif yapılsa da teşkilâttaki vazi- fesi dolayısile bunu kabul edemiye- ceğini sövler'stir. Bu: day tiyatlarının temevvücü İstanbul ticaret ve zahire bor- sasında iki göndenberi (buğday | 525 kuruş üzerinden o muamele görmektedir, Mevsim dolayısiyle Anadolu- dan gelen buğdayların miktarı | azalmıştır. Bundan başka ziraat İ bankası da köylülerden (buğday satın aldığı için buğday fiz bir az yükselmiştir. —.. Eski Muallim mektebi mezunları Öğrendiğimize göre, lise dere- cesine çıkarılmadan evelki mual- lim mektepleri (omezunlarının, mecburi hizmetlerini yaptıktan sonra resmi dairelere memur ol mak üzere müracvatlerinde tahsil- lerinin Hise derecesinde sayılması maarif vekâletince kararlaştırıl. mış ve alâkadar (makamları bu hususta tamimler yapılmıştır. eyer. Yenı ölçüler Yeni ölçülerin ayar muayenesi- İne devam edilmektedir. Dün ya- pılan teftişte on küçük esnafın es- i ki ölçüleri kullandığı görülmüş ve | haklarındı kanuni takibat yapıl- mağa başlanmıştır. Ölçüler ve a- yarlar müfettişleri (o muntazaman teftişe devam etmektedirler. — ga Tayyare balosu İ — Önümüzdeki perşembe akşamı ! Perap-las salonlarında verilecek Tayyare balosu için birçok mües- sestler tarafından pek kıymetli eş- ya teberru edilmiştir. Teberruat miktarı gündengüne artmaktadır. Bu eşya ile baloda çekilmek üzere eğlenceli piyangolar | tertip edil mektedir. Piyango çekilirken, eş- ya teberru (oOeden müesseselerin isimleri de ilân edilecektir. Tayyere cemiyeti (Otarafından ayrıca mühim miktarda zarif ve İ mütenevvi kotiyon da tedarik © dilmiştir. Her sene (fevkalâde rağbet gören Tayyare balosunun | bu sene de çok eğlenceli ve neşeli olması için bütün hazırlıklar ya- pılmıştır. MAHKEMELERDE Iki hırsız Üçer sene hapsedilecekler Beyoğlunda Fahri Bey isminde bir zatm evine girerek öteberi çal- maktan suçlu Yorgi ile Petrofun muhakemesi, İstanbul üçüncü de- za mahkemesinde dün neticelen- miştir. Suç sabit görülerek ikişinin de üçer sene hapsedilmeleri kararlaş- tırılmıştır. öldürmek kastile silâh atmaktan suçlu Uluköyde arabacı Azize karşı öldürmek kastiyle silâh atmaktan suçlu İbrahimin muhakemesi dün İstanbul ağır ceza mahkemesinde devam edilmiştir. Dünkü muhakemede birkaç $1- hit dinlenilmiş, muhakeme, gel- miyen şahitlerin çağırılması için başka güne bırakılmıştır. ik RR ekidir San'atta ebedilik ME aş tartı 3 üncü sayıtada) Bu saydığımız san'atkörlar eğer ken- dilerine büyük ve küçük birer şöhreti yapmışlarsa, adlarını taribe ve bir kı sum İnsanların kafaşma kazmaya mu- vaffak bunu aksettirdikleri hayatın hududu ile ölçmek lizemdir. Fuzuli bir devrin aşk macerasına can verdi. Hududu geniş bir > camianm sesi oldu, Şekspir Avrupada yeni doğan ve bü- tün Avrupayı kaplıyan bir rejimin in- ikâsı olduğu için rejim Avrupada yer- leştikçe kıymet aldı. Halbuki zamanında anlaşılan bir adam değildi. Şekspir de | mek için kesilmiye kıskançlık mülkiyet yepyeni bir şeydir. Götede, yeni devrin, yeni tekniğe gi- ren insanınm ifadesi vardır. Onun için| modern teknik bayatmın in'ikâsi olarak o ebediler arasma girdi. Namık Kemal ve Tevfik Fikret bir memleketin bile içine işlemiyen pek dışta ve mahdut zümrede kalan hayatım in'i- kâsı olduğu için aksi derin olmadı. Dünya Şeksperin, Götenin devrinde olduğu gibi yeni in'ikâslar doğurmıya namzet bulunmaktadır. Bu yeni hayatın in'ikâsları bizde ne şekil alacaktır. Bunu sarabatle söylemek mümkün değli, Fakat Türkiye inkılâbının bizzat fidesi olduğu beşeri bir hareket var ki, bunun hududu eniştir. Bunun İn'iksm verecek ri yeni devrin ebedileri a- ir, rasına girecekti, Sadri Etem Muallimler kütüpanesi Maarif vekâleti, muallimlere mahsus seyyar en birinin tesisi için maarif müdürlü- Züne emir vermiş Ve kütüphane vücude getirilmiştir. Burada bir- çok mesleki (kitap; müteaddit nüsha olarak bulundurulmaktadır. Muallimler, kütüphanede bulu- nan kitaplar içinden istediklerini alabileceklerdir. Ancak, kitapla- rın bir şahısta bir aydan fazla dur- maması ve ziyar halinde tazmini şart tutulacaktır. Kırklareli, Çanakkale, Bursa, Bolu, Tekirdağ, o mekteplerinde bulunan muallimler, şehrimizdeki bu seyyar kütüphaneden istifade edebileceklerdir. — —— Maslak yolundaki ağaçların kesildiği doğru değil Dünkü akşam gazetelerinden Maslak yolundaki ağaçlırm oto- mobil kazalarma meydan verme başlandığını yazıyordu. Dün yaptığımız tahki- kata göre Maslak yolundaki âğaç- larm kesildiği haberi doğru değil- dir. Yalnız bazı ağaçlar budana- caktır. Halkevinde Yeni temsil şubesi komite- side bugün seçiliyor Halkevinden: Evimiz temsil şubesi komite in- tihabı bugün saat (17) de Halkevi- merkez salonunda © yapılacağın- dan bu şubeye kayıtlı (O azamızm vaktinde hazir O bulunmalarırica olunur. Fırka kongreleri Cümhuriyet halk fırkası kaza kongrelerinin on ikisi günü yapılacaktır. Kongrelerini yapan kazalar raporlarmı “hazır- lamaktadırlar. Bü raporlar vila- yet idare heyeti tarafından tetkik edilecek ve sonra umumi bir rapor yazılarak ankarıda umumi merke- ze gönderilecektir. einen Bütün liman tarifeleri birleştirilecek Liman tarife komisyonu bugün öğleden evel İstanbul merkez mü- dürlüğünde ilk toplantısını yap- mıştır. Bügünkü toplantıda iktı- sat vekâleti tarafından hazırlan- mış olan limanlar projesi üzerin- de salâhiyettar zevatın fikirleri a- Imacaktır. Öğrendiğimize göre memleke- timizin mühim limanlarından beş tanesinde liman inhisar idaresi ve bu idarelerin kendilerine göre ay” rr ayrı tarifeleri vardır. İktisat ve- kâleti bunların — birleştirilmesine karar vermiş, ancak her limanın hususiyetine göre liman tarifesin- de tadilât icap ettiğini de ilâve et- miştir. Bugünkü toplantıda bütün İi- manların bugünkü ücretleri üze- rinde mukayeseler (yapılacak ve bundan sonra alâkadarlırın Fikir- leri almarak birleştirilmiş bir li- man tarifesi hazırlanacaktır. ei Ticaret mukaveleleri müzakereleridevam ediyor Memleketimiz ile (İsviçre ve İtalya arasmda yapılacak ticaret mukavelesi müzakeresine Romada devam *dilmektedir. Gelen haberlere göre İtalya ile yapılmakta olan müzakere bitiril- mek üzeredir. Bundan başka İsviçre ile mem leketimiz arasında yapılmakta © lan müzakere de iyi şekilde devam etmektedir. Fındıklıda yaptırılan ilk mektep binası İstanbul maarif müdürlüğünün Fındıklıda yaptırmakta olduğu bü- yük ilk mektep binası mevsim $0- nunda bitirilecek ve önümüzdeki sene burada derslere başlanacak- tır. Fındıklıdaki mektep, Türkiye içinde en büyük ve en modem bir ilk mektep olacaktır. “Şimdiki ilk mekteplerde en çok 500 talebe ©- kuyabilmektedir. Yeni yapılan mektep 800 talebeyi almıya yete- bilecektir. Binada, omuallimler- den bir kısmın ve başmuallimin oturmasma mahsus hususi daireler de bulunacaktır. anam ilk mektepler inzibat mecdisinde İlk mektep muallimleri inzibat meclisindeki münhal (azalık için yarın her mıntakadaki ilk mektep- İlerde namzetlik intihabatı yapıla» caktır. İlk mekteplerden seçilen namzetler de bir toplantı yaparak tek bir aza seçeceklerdir. bitmiştir. geri kalan Çatalca, Silivri, Şile! koza kongreleri de gelecek cuma | Polis haberleri Ma Berber Esteri dövdü Kumkapıda oturan Yako kızı Ester berber İbrahim ile kavga et* miş, berber Esteri (o fena halde dövmüştür. Sarhoş ve cam Nişancıda sakin Yaşar sarhoş olduğu halde sol elini pencere ca“ mına vurmuş, cam kırılmış, eli kesilmiştir. Yaşar tedavi altmda- dır. Bir şeker kaçakcısı yakalandı Varna İlmanmdan İstanbula ge- len bir Bulgar vapurundan beş yüz kilo kadar şeker çıkarılmak istenil miş ve bu şekerin bir mühacire ait olduğu iddia edilmiştir. Güm- rük muhafaza memurları tara fından yapılan tahkikatta bu şe- kerlerin mühacire ait gibi göste- rilerek, gümrük resmi verilmek» sizin, usulsüz çıkarılmak. istenil- diği meydana çıkarılmıştır. Bunun üzerine şekerler musadere edilmiş ve bunları kaçırmak istiyen adam | hakkında zabıt varakası tutularak sekizinci ihtısas mahkemesine ve- rilmiştir. Cam kıran adam Kadıköyünde oturan Nurettin | dün akşam iskele meyhanelerinde adam akıllr kafayı tütsüledikten sonra Yeldeğirmeninde İbrahimin kahvesine giderek camları kırdı- | ğmdan yakalanmıştır. Yusuf ile Eyüp dövüştü Bayazıtta oturan Yusuf ile Eyüp dün akşam Reşidin kahve- sinde partisi 50 kuruşa —pişpirik aynamağı başlamışlardır. 6 el | oynadıkları halde talih hiç bir ta- rafa gülmemiş, bir kazanmış bir kaybetmişrlerdir. Nihyet Yerel ee ANE şey çıkaramadık hiç olmazsa İo- kum paralarma bir parti oynaya İm demiş fakat Eyüp herkes | kendi parasını kendisi versin diye kabul etmemiş ve aralarında bir | kavga çımıştır. İ Eyüp paltskasını çektiği gibi | Yusufu Yüzünden yaralamıştır. Yusuf hastahaneye, Eyüp te ka- rakola getirilmiştir. Samsunda 11 şubatta toplana- cak olan yumurtacılar kongresin. de bulunmak üzere İstanbuldan kırka yakm yumurta taciri pazar- tesi günü Samsuns gidecektir. l Iktısat — vekâleti tarafından gönderilen ve bir tezkerede rüzna- me bildirilmekte, tacirlerin de hazırlıklı olarak kongrede bulun- ması bildirilmektedir. ——e— Yün fiatları Dünya piyasasında — yün fiatı yükselmektedir. | yünleri hariçte bu fiattan istifade edememektedir. Bunun O sebebi | hakkında alâkadarlar şunu söyle- mektedirler: — Türk tacirleri; yünleri te- i mizlemeden, ayıklımadan ve yı kamadan sevketmektedirler. Bu sebepten fiatlardan istifade edile- memektedir. KONFERANSLAR Türk kadın birliği üniversitesi- ne nisaiye ordinaryuslarından pro- fesör Her Lipmındın Okadımları alâkadar eden bir mevzu üzerinde bir konferans verilmesini rica et- miştir. Her Lipman bu ricayı ka bul etmiştir. 15 şubat perşembe günü akşamı halkevinde bir kon- ferans verecektir. . - Ancak Türk |