6 Şubat 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

6 Şubat 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

er, in. — *—VAKIT 6 ŞUBAT 1934 Maslak yolundaki kazalar niçin oluyor, önüne nasıl geçilir? Şehir meclisinde heyecanlı bir celse: Tenkitler ve MuhiddinBeyin cevapları İstanbul Şehir meclisi dün ha- raretli müzakerelerle dolu heye- canlı bir toplantı yapmıştır. Bi- rinci celse ikinci reis vekili Necip Beyin reisliği altında toplanmıştır. Ruznamede yazılı muhtelif işlere ait gelmiş olan tezkereler, tetkik edilmek üzere alâkadar encümen- lere havale edildikten sonra Be- yoğlu azası Mehmet Ali (Beyin verdiği bir takrir okunmuştur. Maslak facialarinın sebebi ne? Mehmet Ali Bey, takririnde Şişli — Büyükdere yolundaki ka- zalar dolayısile gazetelerde çıkan şikâyetleri ileriye sürüyor: “Sey- rüzeferin emniyetine taallük eden bu hususlar ve kazalarm sebeple- ri hakkında izahat verilmesini,, is- tiyordu. Vali ve belediye reisi Muhid- din Bey, söz alarak şu cevabı ver- di: — Bu kabil kazalar dünyanın her yerinde maalesef her ozaman vukua gelen ve şayanı arzu olmı- yan hâdiselerdir. Bu hâdiseler, bilhassa insan hayatına taallük et- tiği zaman beşerin infialâtı, tees- sürü, endişesi ulu orta tezahür e- der. Son hâdisede alâkadar me- murları pek müteessir etmiştir, hassasiyetle takibat yapılmıştır. Hâdise münasebetile gazeteler- dede birtakım noktai * nazarlar tebarüz-ettirilmiştir. Hâdise kadar şayanı teessür olan bir not ta var- dır, o da bu meselede mesulün bir tarafta bırakılmış ve bir (takım yanlış fikirlerin tebarüz ettirilmiş olmasıdır. Karilerden alınan mek- tuplara göre, yapılan neşriyatta kabahat yoldadır, yolu genişlet- mek, iki taraftaki ağaçları kes- kes lâzımdır, deniliyor. Halbuki bizim tetkik ve tecrübemiz, kaba- halin doğrudan doğruya direksi- yonu elinde tutanlara ait olduğu- nu, hâdiselerin nizamlara riayet etmemekten ileri geldiğini göster- mektedir. Beş metre genişliğinde ki yoldan ikişer buşuk metre ge- nişliğindeki iki otobüsün geçmiye- ceği ileri sürülmüştür; filvaki yo- hun asfalt kısmı beş metre gen'şli- ğindedir, fakat asfaltm iki tara- fında da birer metrelik yer vardır, demek ki, yolun genişliği yedi met redir. Başka yerlerde de şehir haricinde beş metreden fazla ge- nişlikte yol yoktur. Esasen bizim de daha geniş yol yapmamıza ma- li imkân yoktur. Esasen bu kada- rm da sekiz senede bilâaram mesai ile yapabildik. Hem en geniş otobüsler iki metre otuz santimdir, Bunlardan da şehirde bir kaç tane vardır. Di- ğer otobüsler iki metre veya (iki metre on santim genişliğindedir.| Bir otomobilin genişliği de 1 met- re seksen santimdir. Demek ki, yol karşılıklı gelip giden otobüs ve o- tomobillerin geçmesine bol bol mü sajttir, Yol dar değildir. Ağaçlar yolun kenarmdadır, ağaçların sey- rüseferi güçleştirdikleri doğru de- ğildir, esasen ağaçlar (o kesilirse bu sefer otomobilleri yolun iki ta- rafındaki hendeklere düşerler, da- ha tehlikelidir. | otomobilleri saydırmıştık. Kış mev siminde, ölü günde yirmi dört saat İ zarfmda buradan geçen otomobil- İ lerin sayısı 1500 dür! Yazım bu ra- kam 2500 olur. Bu kadar kalaba- lık ve işlek bir yolda kazaların mesuliyetini yola ve ağaçlara at- fetmek doğru değildir. Gök yüzünden geniş yol olmaz! Yaptığımız diğer bir iştatistik- ten müsademelerin €n ziyade ge niş ve tehlikesi az yerlerde olduğu anlaşılıyor. Beyazıt meydanmda, Lâleli caddesinde, Taksimden Harbiyeye giden yolda, Fatihte geniş caddede çarpışmalar (daha fazla oluyor. Taksimden Harbiye- ye giderken bizzat benim başıma geldi, arkadan gelen bir otomobil benim otomobilime bindirdi. Dol- mabahçe caddesinde, Köprü üstün de müsademeler oluyor. En az çarpışmalar Maslak yolundadır. Tünelin yanmda, kaymakamlığın önünden psaltının önünden geçen yer, en tehlikeli yoldur, burada hiç kaza olmamıştır. Gazetelerde okuduk, daha ge- çenlerde cevvi semada iki tayyare çarpıştı, biz cevvi semadan daha geniş yol yapamayız! * Asıl mesele direksiyon başımda bulunanın dikkatini daima uyanık bulundurmak, nizamlara riayet- ten ayrılmamasını temin (etimek, mesulün peşini bmrakmamak ve dikkatsizlik yapanların yaptıkları- nın yanlarma kâr kalmıyacağı fik» rini zihinlerine iyice yerleştirmek- tir, Bunun için kanuni tedbirler ittihaz ediyoruz. Dahiliye Vekâle. ti de alâkadar oldu. Yakmda bu tedbirlerin mahiyeti hakkında faz- la malümat vermek mümkün ola- caktır. Şoförleri tasfiye etmeli! Muhiddin Beyin izahatından sonra şoförler cemiyeti sabık reisi Senihi Bey söz aldı, evevlden ha. zırladığı bir kâğıdı cebinden çıka- rarak okudu. . Senihi Bey bilhassa | üç noktayı ileri sürüyor: 1 — Seyrüsefer merkezi kadro- su azaltılmıştır, ihtiyaca kâfi gel- miyor, Kuvvetlendirmek lâzım. 2 — Kronometreler, motosiklet- li kontrol memurları ihdas etmeli, 3 — Şoförleri tasfiye etmeli, diplomasız şoför kullanmamalı, Lütfiye Bekir H. da uzun yol- larda zabıta belediye memurların- dan noktalar konulmasını teklif etti, Muhiddin B. münasip cevap- lar verdi, Avni B. söz alarak uzun ve heyecanlı beyanata bulundu. imdadı sıhhi teşkilâtı lâzım” i çildiğine kaniim. Muhterem mec- Hisiniz, boğazı İstanbula vasleden bu biricik şahdamarmı umumun istifadesine arzetmek için her fe- bu yolun ehemmiyeti üzerinde çok tevakkuf ettiler, yol öldü, fakat yol, bu tehlikeli yol, her hangi bir kaza vukuunda iwmdadı sıhhiyi is- tiyecek hiç bir vasıtayı haiz değil- dir. Şehirde şoför dikkatle geçer, Gündet500 otomobil geçiyor! fakat böyle gözden uzak bir yerde Memur koyup bu yoldan geçen hele amatörler kıyasıya (o hareket alinir. iü ve m iğ ek ei A ie Gİ e etmekte zevk duyuyorlar. Onun içindir ki, tehlike iras edebilecek- leri tethiş edici tedbirler | almalı. Alınacak tedbirlerin yolun ve va- tandaş hayatınm ehemmiyetle şid- detli mütenasip olmasmı istiyo- rum. Yolda üç muhtelif noktada telefonla birbirine merbut üç za- bıtanın bulunması, imdadi sihhi teşkilâtı yapılması, iş masrafı is- tilzam ediyorsa onun da meclisten istenmesi lâzımdır. Yolun üstünün yuvarlaklığı meselesi Avni Beyden sonra Galip Bah- tiyar B. söz aldı, asfalt yollarm sathınm fazla yuvarlak yapıldığı pı, otomobillerin bu yüzden ke-| Memleket Haberleri Zonguldakta Yusuf atlı bir amele Ereğli şirketinin havai hat işçi- lerinden Yusuf isminde bir ada- mın oğlu müddeiumumiliğe (o bir istida ile müracaat ederek bir kaç gündenberi kaybolan babasının meydana çıkarılmasını istemiştir. Bu istida üzerine tahkikata baş- lyan polis ilk hamlede havai hzt çavuşlarından Osmanla Yusufun münasebeti olduğundan bahsedi- len bir kadından şüphelenmiş ve her ikisini de sorguya çekmiştir . Fakat Osman çavuş ve kadın hiç birşey bilmediklerini iddia etmiş- lerdir. Bu sorgudan bir gün sonra ka- dımın esrarengiz bir şekilde orta- dan kayboluşu, polisin büsbütün nazorı dikkatini celbetmiştir. Polis bu defa da kaybolan kadı- nın küçük çocuğunu isticvap et- narlardan gidemeyip ortadan git- mek vaziyetinde kaldığını, bu ha- lin kazaları çoğalttığını o söyledi. Muhiddin B. tekrar söz alarak ce- vap verdi; Muhiddin Bey yolun yuvarlak- lığınm Nafia Vekâletince yapılan | nizamnamedeki fenni şartlara uy- gun olduğunu, bu halin kazaya se- bep olamıyacağımı söyledi. Mas- lak yolunda senede ancak bir iki defa vuku bulan kazanım teessürü mucip olmakla beraber yolun iş- leşliğine göre fazla sayılamıyaca- ğını ilâve ederek istatistikleri oku- du. Bu rakamlara göre, İstanbul- da 1929 yılmda seksen müsademe olmuştur, 1930 senesinde 184 mü- sademe, 1931 de 97 müsademe, 1932 de 92, 1933 de 72 müsademe olmuştur. Bu 72 kazadan ancak ikisi Maslak yolundadır. Muhiddin Bey Avni Beyin di- leklerine de cevap vererek mali imkânsızlığı ileri sürdü, “şehir içinde seyrüsefer memurlarmın a- dedini arttıramıyoruz, allahm da- ğında nasıl memur bulundurabili- riz?,, dedi. Allahın dağı! Avni Bey bu sözlere gene beye- canla cevap vererek şunları söyle- di: ; — Dinlediklerimden hasıl etti- ğim kanaat şudur: Ben mücrim yakalamış bulunuyorum ne şoförde, ne yolun bombeliğin- de, ne de başka bir şeydedir. Asıl kabahat şehrin en güzel yolunun hâlâ “Allahın dağı,, gibi kalma smdadır, Boğazm ve İstanbulun bircik şahdamarı artık Allahında- ğr halinden çıksın, benim yolum, üstünde emniyetle Yürüyebilece- ğim yol olsun. Bu yolun bilâkay- düşart emin bir yol olması neye yorum. İmdadı sihhiyesile, zabıta | istiyorum. ye kısaca şu cevabr verdi: | — Büyüklere yolu imdadısıhhi mi encümen azasından olan Avni ister! Bu mevzu üzerinde azadan muhtelif kimseler söz söylediler, MA A e miş, çocuk bir gece samanlıktan doğru silâh sesleri işittiğini söyle- miştir. öldürüldü | Polis derhal o civarı karış karış tetkike başlamiş ve metruk bir o- cak çöküntüsünün üzerinde dur- muştur, Filhakika bu çöküntü kazıldığı zaman içinden artık tefessüh et- miye başlıyan Yusufün naşı çıka- rılmıştır. Yapılan tahkikata nazaran ci- e şu şekilde işlenmiştir: ! “Maktul Yusuf, kaybolan hafif meşrep kadının dostudur. Bu ka- dın aynı zamanda Osman ve başka isimde iki dostu daha var- dır. Bunlardan Yusuf diğer ra- ! kiplerini tehdit ederek kadının e- vinden uzaklaştırmış, kadın ise Yusufun bu hareketine fena hal- de kızarak Osmanı ele almış ve İ bunun vasıtasiyle Yusufu öldürt- müştür, Yusuf kurulan bir pusuya düşe- i rek kurşun, bıçak ve balta darbe- i leriyle öldürülmüştür. Mersin Liman şirketi hesabatı tetkik edildi Mersin, 4 (Hususi) (— İzmir Liman şirketi müdürü ve idare meclisi reisi Hulüsi Bey şehrimize gelerek Liman şirketinde tetkikat- yapmıştır. Hulâsi bey Liman şirketindeki tetkikatını Maliye vekâleti namına yapmış ve buradan da vekâlete bir rapor o göndermiştir. ' Liman şirketi hissedarlarından Tarsus | belediyesi hissesini satılığa çıkar- mış ve bu hisse de diğer hisseder müesseseler tarafından satın a- Immış ve o zaman şirket tarafm- dan Maliye vekâletine aksiyon al- ması teklif edilmişti. Maliye vekâleti aksiyonu alın- ması teklif edilen © şirketin mali vaziyeti ve iş hacmini tetkik ettir- | mek istediğinden bu iş için Hulüsi Bey iştir, Hulüsi Bey vekâlete gönderdi- ği raporunda şirketin asgari ta" rife tatbik ettiğini mali veziyetinin düzgün olduğunu tahmil ve tahli- ye vesaitinin mükemmel bulun duğunu bildirmiştir. o Bu rapor- Kabahat | dan sonra maliye vekâletinin şir- | ket aksiyonlarmdan alacağı ümit edilmektedir. otomobollerin sür'atinin azaltılma- sının, kazaların azalmasında tesi- ri dokunacağı ileriye sürüldü. Tak- rir sahibi Mehmet Ali Bey Vali Beyin izahatınm tatmin edici ma- hiyette olduğunu söyledi, Müzake- re kâfi görüldü. Saadettin Ferif Beyin reisliği lip Bahtiyar Bey bu hususta izahat suzluktan çok sıkıntı çektiğini, bu civardaki Aksuyun şehire getiril dakârlığı yaptı; Vali B. bilhassa | ister; Kartal, Maltene yolu da is-| mesi için belediyece bir haylı mas- ter; Topkapı yolu da ister. Dai- | raf edilerek dağlara doğru borular | döşendiğini ve bu işin bir türlü bi- bir ölüm yolu oldu. Bu güzel| Beyle birlikte yaptığımız bütçede | tirilemediğini, buna mukabil — bir şehrin en kalabalık yerlerinden bi-| bez fabrikasının açtığı artezi- ri olan Kadıöyünde imdadısıhhi | yen koyusundan kolaylıkla ucuzça | 170 bin liraya kefil olunması iste- teşkilâtı yapmak için para bula-! iyi ve bol su temin edildiğini söy: ! dinin muvafık görüldüğüne dair mamış ta vazgeçmiştik; orası da| İiverek bu hususun belediyece tet- İ bütçe encümeni mazbatası kabul kik olunmasını istivordu. Takrir, makama havale edildi. Üsküdar tramvayının Kadıkö- | İzmirde Yeni maliye teşkilâtı yapılacak İstanbulda yeni maliye teşkilâ- tının az zamanda çok iyi netice- ler vermiş olması, İzmir maliye- sinin de ayni şekilde ıslahı için esaslı bir fikir doğmasına sebebi- yet vermiştir. Şimdiden İzmir maliyesinde münhal bazı memurluklara wük- sek tahsil görmüş memurlara» lmması talarrür etmiştir. Yakın- da İzmir maliyesinede İstanbul maliyesi şekli verilecektir. Dağa kadın kaldıranlar yakalandı Mersinlide Ali oğlu Haydarm i evine gece taarruz (ederek evde bulunan Havvan Hanımla arka- İ daşımı dağa götürmekle mazmun bulunan Havva Hanımla arka- daşı mevkufen muhakeme edil- mek üzere İzmir ağır ceza mahke- mesine verilmişlerdir. Halkevi intihabatı İzmir Halkevi ve İzmir Halke- vile beraber açılan diğer Halkev- lerimiz 19 şubatta iki yaşına gi- receklerdir. e Geçen sene olduğu gibi busene de 19 şubatta evlerimiz Halkevlerinin açılma bayramı ya pılacaktır. İzmir Halkevi bay- ram hazırlıklırma başlamıştır. Malüm olduğu üzere, Halkevle- ri Nizamnamesi mucibince iki s€- İ mede bir, şube komitelerinin yeni» mütevakkıfsa burun teminini isti |Bakır köyünün su meselesi den intihabı lâzım gelmektedir. Bunun o İzmir Halkevinin dokuz İ belediyesile, zabıtai belediyesinin | altındaki ikinci celsede Galip Bah- İ şubesinde intihap hazırlıkları ya- Avni B. — Hâdisenin hafif ge- | tezekkuzile emin bir yol olmasını | tiyar Beyin bir tekriri okundu. Ga-* pilmaktadır. | Subelerin intihspları 19 şubata Vali ve belediye reisi, Avni Be-| verdi, Bakıköyle Yeşilköyün su-| kadar bitirilmiş olacaktır. * Spor şubesinin komite — intihabı bugün saat 18'de Halkevinde yapılacak- tır. o Bütün sporcular. intihapta h-zır bulunacaklardır. yüne uzatılması işinde şirketin Zi- raat bankasından ödünç alacağı İ edildi. Meclis perşembe günü saat on dörtte toplanacaktır.