6 Şubat 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 9

6 Şubat 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 9

Misak öbürgün imzalanıyor (Gas tara 1 inci sayıinda) yasetinde Balkan hariciye nazır- larmm şerefine büyük bir ziyafet verilecek ziyafeti müteakip bir resmi kabul tertip edilecektir. Ehemmiyetli ve mes'ut bir hadise ATİNA 5 (Atina ajansı) — Başvekil M. Çaldaris, gazeteci. lere şu beyanatta bulunmuştur; “Diğer hiç bir memleket aleyhi- ne müteveccih olmaksızm misakı imza eden devletlerin hudutlarını temin eden Balkan misakı ehem- miyetli ve mesut bir hâdise teşkil | etmektedir. Zira, sadece Balkar | larda sulhü zrman altına almakla kalmıyan misak, milletler arasın- | da umumi sulh için faydalı bir iti- mat havası yaratmakta, uzun Zza- | mandanberi takip edilen ve Yuna nistanm tahakkuku için ne kadar çalıştığı malüm olan iktisadi ve diğer menfaatlerin inkişafrna pek| faydalı olacak daha hıkiki bir| Balkan anlaşmasının temellerini | atmaktadır. Misakın, sulhu istiyen bütün dev | letler nezdinde gayet müsait bir a- kis uyândıracağına ve pek yakin- da diğer Balkan devletlerinin de iştirak etmek istiyeceklerine emi" nim. Yunan efkârı umumiyesi, Bal- | kanlarda sulhü ve Yunanistenm her taraftan hudutlarını temin «- den ve harici siyaseti esasma ta- mamiyle uygun olan bu misakı en büyük memnuniyetle kabul et- mektedir, , Misak beş yıl için. —Bölğret, “B üllaras ajansı) — Balkan misakını dün parafe eden devletler Balkanlarm bugünkü arızi vaziyetini muhafazayı te- ahhüt etmektedirler. Misakın mu- kaddemesi ileride Bulgaristan ile Arnavutluğun da iltihakını kolay- laşiracık bir tarzda yazılmıştır. Misakım müddeti, söylendiğine sakına müsait İtalya bunun aley- hinde şiddetle mücadelede bulun muştur. Bulgaristanın tereddüdü ve ni- hayet misaka girmekten imtinamı İtalyanın nüfuzunda aramalıdır.,, Belgrat gazetelerinin deşriyatı Belgrat, 5 (A.A.) — Bütün ga- zeteler Balkan misakının aktini müsait surette tefsir etmektedir- ler. Vreme gazetesi efkârı umumi» yeyi şu suretle hulâsa etmektedir: “Dört Balkan devleti siyasi ve mülki statukolarını karşılıklı sw rette temin etmek, yalnız mülki tamamiyetleri hakkında değil, fa- kat iktısadi münssebetlerine ilişi- ği olan bütün meselelerde arala” rında mevcut tam tesanüdü kuv- vetlendirmek © hususunda anlaş- mışlardır. Vreme gazetesi (Balkanlar, Balkan milletlerinindir,, prensibi- nin tatbiki hususunda temin edil- miş olmasından dolayı memnuni- yet göstermektedir. Bundan bu gazete Balkan misa- kmda doğacak neticelerin ehem- i miyetli olduğunu kaydederek dyior ki: “Balkan devletlerinin emniyet ve selâmetlerinin tehlikeye düşme ! sinden artık hiç bir korkuları kal- | mıyacaktır. Çünkü dört Balkan devleti bundan böyle ülkü itiba- riyle bir birlik teşkil etmektedir. Bu birlik mütecaviz kim olursa olsun mütesanit bir surette müda- | | faa edilecektir. İ — Vreme gazetesi yazısını" şü su- retle bitirmiştir: “Bu misak hiç kimse aleyhine | müteveccih (değildir. £ Bilâkis i başka devletlerin de ona iştirak imkânımı hazırlamış, vermiştir. Bilb-ssa Bulgaristan Balkan larda sulh ve sülkünun tesisine ça- | hşmak istediğini göstermek arzu- Ve Türkiye tarsin eserinde devam i edebilecektir. Venizelos siyasetine dönmüştür. Tamamiyeti zıman altına alınmış ve dahili vaziyeti istikrar kesbet- miştir. Romanya, büyük Jonesko ile tilmizi Titüleskonun fikrinin mu- zaffer oluşundan iftihar duyabi. lir. Yugoslavyaya gelince, biz de Balkan sulhünün en emin zımanı olmakla iftihar edeceğiz. Misak tedafüt mahiyettedir Atina, 5 (A.A.) — Gazeteler Belgratta parafe edilen ve gelecek perşembe günü Atinada dört ha- ticiye nazırı tarafından imza edi- lecek olan Balkan misakınm akti- ni samimi ve hararetli bir surette karşılamaktadır. Gazeteler, bu misakm açıktan açığa tedefüi bir mahiyette oldu- ğunu ehemmiyetle kaydetmekte, onu imza eden devletleri Balkan- İr olmıyan diğer devletlerle olan hudutlarını değil, fakat Balkan- lardaki aktinde müşterek hudut- larmı müdafaaya mecbur tuttuğu" nu yazmaktadır. Proiya gazetesi diyor ki: “Sulhü sağlam temeller üstüne kurmak gerekliğini kavrıyan dört devlet bu m'-akı imzalamakla u- mumi sulha okunacak yardımla- rmmm hakkiyle takdir edilecesine kani bulunuyorlar.,, Proiya gazetesi Bulgaristanın ve Arnavutluğun da bu misaka iş- tirake karar verdiklerini görmek dileğinde bulunuyor. Kathimerini gazetesi şümul hu» dudu yalnız Balkanlara munhasır | bulunan bu misaktaki madde ve hükümlerden bahsederek yazdığı | eden devletlerin taarruz maksadı | Sözeten bir koalisyon değil, fakat | göre beş sene olacaktır. Yapılan | sunda ise ona pekâlâ iştirak ede" bir müdafaa bloku teşkil ettikleri- tebliğde metin hakkında izahat verilmemektedir. Siyasi mıhafil, bu ihtiyat kay- dımı, misakı imza edenlerin, misa- ka dahil olması (için kendisine müracaat edilecek olan Bulgiris- tana karşi dürüst hareket etmek endişelerile izah etmektedir. Fransada nasıl karşılandı? Paris, 5 (Hav-s ajansı) — Da- hilt siyaset ve Chiappe meselesi» | nin çıkardığı münakaşalarla fev- kalâde meşgul olan Fransız mat- buatı Balkan O misakının imzası hakkında pek o kadar uzun tafsi- | lâtta bulunmiyor. o Sosyalist Le| Populaire gazetesi başmakalesin- de diyor ki: “Balkan misakı © Yarımadanın bugünkü © siyssi çehresini pek o kadar değiştirmiyor. Çünkü Bul- garistan ile Arnavutluğun muka- vemetlerini pek o kadar kırma. mıştır. Maamafih miszkın büyük ehem miyeti vardır. Bu misik aynı; zamanda bir ademi tecavüz, hem de bugünkü hudutların askeri te- minat misakıdır. Bu suretle ta- dilât aleyhinde nisbi bir istikrar hasıl olmuş demektir. Asyai bir inzivaya çekildiği zan- nedilmiş olan Türkiye yavaş ya: | vaş faal bir büyük Avrupa devleti | olmaktadır. | Türkiyenin yanında Sovyet Rus yanım da bulunduğunu unutmıya- lm. Sowyet Rusyanın gecen sene bilir.,, “Politika,, gazetesi de şunları İ yazıyor: “Balkanlar o Balkanlılarındır.,, | düsturu ve bazı Avrupa devletleri- nin kabul edemedikleri Balkanlar- da tesanüt fikri, tahakkuk yolun- dadır. Avrupanm garbi lokarno- İ su da vardır. Balkanlar bugün ma- zideki kusur ve yanlışlıklara ni- | hayet vermişlerdir. Türkiye, Yur | nan'stan, Romanya ve Yugoslav- ya sükün ve emniyete doğru gi den yolu hazırlamışlardır. Bulga- ristanm vaziyeti ne olacak? Bu seyirci ve İntizar vaziyetinde kala» rak ve bir kere daha maz'deki teh- likeli oyunu oynamağa teşebbüs e- derek Bulgaristan bir hata yapmış olur. Böyle bir teşebbüs dört Balkan devletinin birleşmiş kudretleri kar şısında peşinen bir muvaffakiyet- sizliğe mahkümdur. Bilâkis, Bul- garistan misaka girerse, yarım a- dan sulh unsurlarından biri ola» lince, ikinci noktai nazarın tahak- kuku için her şeyi yaptık ve yapa- cağız, zira, Bulgaristan için yesâ- ne selâmetli hal çaresini misaka dahil olmak teşkil eder, Balkan misakınm neticeleri yakmda Av- terecektir. Balkanlar artık ebe- maktan uzaklaşacaktır. Misak Türkiyenin Avrupa hu- rak hareket edebilecektir. Bize ge- | rupa siyaset: üzerinde kendini ös | diyen Avrupanm yanardağı ok| vi kaydediyor. Gazete bu misakm, | İ onu imza eden devletlerin Balkan- | lar haricindeki ihtilaflara sürükle-| nip karışmalarını icap ettirilebile- ceği hakkında neşredilen dediko- duların da haklı ve doğru olmadır ğını gösterdiğini ilâve ediyor. Romanya gazete'erinde yazılanlar Bükreş, 5 (A.A.) — Gazeteler Balkan misakının tahakkukundan dolayı müttefikan memnuniyet iz- har etmektedirler. Universel gazetesi yazıyor: “Bu misak, beynelmilel sulh ve müsalemet £ siyesetimize yeni bir beynelmilellik ehemmiyeti ilâve etmektedir. Milletler cemiyeti misakile olan tam ahengi Kelloş — Brland m'sakının aynı olan yu- bu ve küçük ihtilâf mizakının tepki / olan hedefleri ile Balkan misakr İ nın esas prensipleri arazi sunun muhafazası sureti ların masuniyet ve emn'yeti ow her türlü ibtilâfların kuvvete mü İ racaat usulünü kat'i surette ile, muslihane yoldan O hall Dört devletin, bir beynsim'lel t riki mesai kararile aynı siyass* ta kibi hakkındaki anlaşmaları Bal- : Yunanistan, Venizelos'suz bir | | bir yazıda, Balkan misakını imza | 11 —VAKIT 6 ŞUBAT 194 — Japonya harp malzeme- müşterisidir sinin başlıca Moskova, 5 (A.A.) — Tasa- jansı bildiriyor: Komünist kongresinde M. Sta- line'in vermiş olduğu raporun mü- komiseri M. Voroşilof, Sovyet Rus- yanın milli müdafaası halkında mühim ve uzun izahatta bulun- muştur. M. Voroşilof, şöyle demiştir: “Bugün ordunun teknik nokta- zırda tamamen asri ve ihtiyacımı- za kâfi tanklara sahip bulunuyo- ruz. Elimizde bulunan topçu kuv- veti gerek kemmiyet ve keyfiyet bakımlarından memnuniyete şa” yandır. Bir çok hafif ve ağır mit- ralyözlerimiz vardır. Kuvvetli bir ralyüzlerimiz vardır. Kuvvetli bir harp sanayiine ve gene kuvvetli bir kimya sanayiine ve kâfi mik- tarda münakale vasıtalara mali- kiz. Geçen üç bucuk sene zarfında hava kuvvetlerimiz tanılamaz bir bale gelmiştir. Ağır bombardı- wan tayyare kuvveti vücuda getir- dix ve hava küwvetler'mizi d'ğer bütün şubelerini tekemmül ettir dik.,, M. Voroşilof, Sovyet Rusyanm Karadeniz ile Baltık denizi nour- mank ve bilhassa uzak şark sahl- lerindeki müdafaa vesaitinin tak- viye edilmiş olduğunu söylemiş ve demiştir kiz “Bütün bu tahkimat, Sovyet a- razisine tecavüz etmek istiyecek olan maceraperestler için büyük manlalar teşkil etmektedir.,, Harbiye kom'seri bundan sözü deniz kuvetlerine (nakletmiştir. Mumaileyh demiştir ki: “Son seneler zarfmda © yalnız Baltık denizi ile (o Karadenizdeki kuvvetlerimizi artırmak ve kuvet- lendirmekle ve şimal mıntakasın- da'da müdafnasız kalmamak için bir takım gemilerimizi Beyazde- niz — Bahıtk den'zi kanalı vasıta- sile şimale nakletmekle kalma" » Aynı zamanda doğrudan doğ- | ruya bir tecavüze manız kalmak | ihtimaline binaen uzak şarkta de- niz kuvvetleri vücuda getirdik. zil ordunun kadro'eri o hakkm'a malümat vermi; Muma'leyh, müteak”ben hu karoların ne de- mek olduğunu izah ile (demiştir kiz “Bi, GL zim ordumuz tsnik bir or- a ii » ğ dudur. Asri tekniği sevgi ile, alâ- ka ile kabul etmşitir. Gezen sone zarfın! kanlarda yeni bir devre açmakta. | © dır.,, Curetue gazetesi, misakı, tadil | siyaseti aleyhinde bir hattı hare- ket alan ve iktisadi sahada da mu- | karenete tevessüle amade bulunan İ 55 milyon nüfuslu dört milletin si- ar asee kaydetmektedir. i Gazeteler, diğer iki Ba'kan memleketinin sulh eserine iltihakı zakeresi esnasında milli müdafaa | sından islâhma müteallik (O bütün | meseleler halledilmiştir: Hali ha- | M. Voroş'lof, bından sonra Kı- | | hazıir oldukları halde meydana İ gslezekler ve bütün kuvvetlerini Sovyet harbiye komiseri komünist kongresinde bir nutuk süyledi şebbüs etmiş olduğumuzdan bah- setmeden evvel size biraz uzak şarkta komşularımızdan bahset - mek zarureti vardır. Japonyanın buhrandan çıkmak için bir harp çıkarmak çarelerini aramış ve ha- len de aramakta bulunan başlıca memleket olduğu, hali (o hazırda bütün dünyaca anlaşılmış bir key fiyettir. Japonya, cihan piyasasın- da harp malzemesinin ve harp sa- nayii için lâzım iptidai maddelerin başlıcsa © müşterisidir. Japonya aynı zamanda harbi siyaseten ha- zırlamak sahasında da büyük bir faaliyet sarfetmekte ve bu faaliyet $i yalnız Japon adalarına münha- sir kalmayıp Çine de şamil bulun- maktadır. Bu ise çok vahimdir. Japonya Sovyet Rusyaya karşı harp yapılmasnı (açıktan açığı isterken bizi harp hazırlıklarında bulunmakla itham ediyor. Hudut- larımızda ve şehirlerimizdeki mü» dafaa (tertibatımız, &Japonları kuşkullandırıyor. Filhakikı yeni Mançuri ile (o hudutlarımız, 1931 de Çin ile olan hudutlarımız gibi müdafaasız kalmış ( olsaydı hiç şüphesiz komşul-rımızdan daha ziyade hoşuna gidecekti. Bütün cemilekirlığımıza oOrağmen hiç kimsenin bu suretle hoşuna gitmek istemeyiz.,, Türkiye ile olan münasebetleri- miz.en dostene ve en devzmlı dost | luklardandır. İran ve Efganistan ile olan mü- pasebetlerimiz de fena değildir. Avrupalı dostlarımızla münww sebetlerimizi biliyorsunuz. M. Stzline, bunları mufassalan izah etti, Fakat Uzak Şirk afakı bu- lutlarla örtülü ve orada ber an bir harp fırtınssmın kopması muhte- meldir, Bu harp zamanımızın harbi o- lac-k, sebebiyet verenlere pek pas halıya cturacaktır. Başkalarının zararma çarçbuk istifde etmek ü- midinde bulun-n uzak komşuları» mız, bu ciheti göz önünde tutma- kdırlar, Japonya ile yapılacak bir harbin bizim için müşkül olmıya- cağı söylemek istemiyorum. E- ğer Japon imyperyalistleri askeri bir maceraya karar verecek olur- larsa o hiç şüphesiz pek ziyzde ortaya atzcaklırdır. o Kızıl ordu- nun piştarmı teşkil oeden Uzak Şark ordumuzun, düşman toprağı- mızı istilâya kıyam (eylediği zx- man oru uzak Şark hudutlarımız- da imha etmeğe muktedir bir hale sokmak için ne yaptık?. Son se neler zarfındı merkezi komite, Uzak Şark ile mütemadiyen meş- “| gül olmuş ve helen de olmakta” dır. o Bu mntakadaki askeri kuv ” | vetler'mizi tezyit ve takviye için 3z çek her şeyi yaptık. Bütün sahil mırtakamızı, şima- .İR Sihalinimizi, Kamçatkamızı, hulâsa uzak Şarktıki toprağımı» erresini müdafaa mecbu» , de bulunmaktayız. Ve mü- dafaa edeziğ'z... Uzak Şarkımı 3 y-İn:z müdefaa etekle de kal mıyacağız.. Bize karşı açılacak hez hangi bir harpte galip gelece- diz, ,