10 Şubat 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

10 Şubat 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

Sovyetlerle Italya ara- sında bir yıl dönümü Roma, 9 (Stefani ajansı) — Bir tiraftan İtalya ile — Sovyet Rusya arasında münakit 6 mayıs 933 ta- rihli gümrük mukavelenamesinin tasdiki ve diğer taraftan bu ayın | altmsmda Sovyet Rusya ile Ma caristan arasında diplomasi mü- nasebatm iadesine müteallik nota- ların teatisi gibi iki hâdise ile mü | terafik alan Sovyet Rusya ve İtal- ya münasebatın iadei tesisinin ikin ci yıl dönümü münasebetiyle Sov- | yet büyük elçisi resmi bir ziyafet vermiş ve bunda İtalya hükümeti | erkânından bir çok zevat ile Tür- kiye ve Macaristanın (diplomasi mümessileri hazır bulunmuşlardır. Aynı münasebetle O İtalyanm Moskova sefiri de M. Litvinofun şerefine Moskovada bir vermiştir. Moskova, 9 (Tas ajansı) — Ro- madan bildirildiğine göre, M, Mu- solini ile Sovyet Rusyanın Roma sefiri M. Potemkin, 6 mayıs 1933 tarihinde imza edilmiş olan Sov- yet —- İtalyan gümrük mukavele. ziyafet İ namesinin musaddak suretlerini te j ati etmişlerdir. Bu suretlerin teatisi, Sovyet Rusya ile İtalya arâsındaki nor- mal diplomasi (omünasebetlerinin yıl dönü- müne tesadüf etmektedir. i o Bu münasebetle M. Potemkine, teatiyi müteakip bir nutuk söyli- yetek sülhun tarsininin en belli başlı âmüllerinden biri olarak te- lâlki edilebilecek olan bu aktin iki dolayısiyle Sovyet -bükü- metinin Sövyet Rusya — Macar diplomasi münasebatının iadesi İ hususundaki yardımmdan dolayı İ teşekkür etmiştir. İ M. Musoliii, cevaben söylemiş olduğu nutukta İtalya hükümeti- | nin Sovyet Rusyaya karşı o gerek iktisadi sahada İ şimdiye kadar takip etmiş olduğu siyasette devama hazır olduğunu işaret etmiş ve önümüzdeki on s€- ne zarfında bü siyasetin inkişafı" İ nm azami haddini bulması temen- İ misini izhar eylemiştir. | iadeten tesisinin ikinci tas İ siyasi ve gerek 23 Ağustos, Kastamo- nuda, Gazi günüdür Kastımonu, 9 (A.A.,) — Gazi | likt e Gazi Hazretlerinin onungu Hazretlerinin (oC. H. Fırkası ile diye ettikleri kiymetli fotoğrafla- rı bugün saat 14 te her sınıf halk ve memyırların iştirakiyle (o yer- lerine konulmuştur. Önce Halk- vi reisi Baki Bey tarafından bir nutuk söylenmiş ve bu vesileyle | Kastamonu halkınm büyük Gazi- | ye karşı gösterdikleri sonsuz ve samimi tazim ve (şükranları su- nulmuştur. Nutuktan sonra fotoğrafla bir- yıl dönümündeki nutukları Halk- | Halkevine imzalariyle lütfen he- | evimizce yazdırılmış büyük levha halinde yerlerine konulmuştur. Gazi Hazretlerinin Kastamonu- İ ya şeref verdikler 23 ağustos 925 gününün de Gazi günü olarak İ her sene kutlulanmasına karar ve- İ rilmiştir. Halkevindekj merasim İ bittikten sonra aynı kalabalık Ç, İ Halk fırkasma gidilmiş ve fatog. raf orada da aynı hürmet vemin. netle yerine konulmuştur. o ——amar aaa Amerika ve şeker istishalâtı Vaşington, 9 (A. A) — M. Ruzvelt kongreye gönderdiği bir beyannamede Amerika, Küba ve Filipin ve Porto — riko arasında şeker istihsalâtının kontejana tabi tutulması usulünün tecrübe edil mesini bilhassa tavsiye eylemiştir. M. Ruzvelt esas maddesi şekerden | ibaret memulâtın bir resme ta- bi tutulmasını da iltizam etmekte- dir. Bu resmin hasılâtı Amerika- daki şeker müstahsillerinin zarar- ları telâfiye tahsis olunaacktır. M. Ruzvelt şekerden alman| kaldırılmasma gümrük resminin Avusturyanın dahili işle- #ine müdahale Londra, $ (A.A.) — Revwter a- jansmmn aldığı malümata göre A- vustaryanın dahili işlerine Alman- yanın müdahalesi hakkında Avus- turyanm milletler cemiyetine yap- tığı müracaatı istinat ettirdiği bü- tün woktaları havi dosya Londra- daki Avusturya elçisi Otarafmdan düm akşam hariciye nezaretine tev di edilmistir. Bu dosya milletler cemiyetine | Bill ae; mall da razr olmamaktadır. Vaşington, 9 (A. A) — Hi ciye nezareti Küba ile yeni bir ti- caret muahedesi yapılması için müzakereye girişmesini Kübadaki Amerikan elçisine bildirmiştir. Bu husustaki konuşmalar, Kü- bada istihsal edilen şeker hakkın- İ da rüçhanlı tarife tatbiki meselesi etrafmda cereyan edecektir. İ o Kübadaki Amerikan elçisi M. Kaffery, vaziyetin hayli düzeldiği- ni Vaşingtona telefonla bildirmiş- tir. | . | İngiltere- Fransa ticareti Londra, 9 (A.A.) — Reuter a- jansının aldığı malümata göre hü- kümet Fransaya yapılan (o İngiliz ithalâtının İngiltere zararma ola- rak tabi tutulduğu kontenjan usu- lünün ilga edileceği ümidinde ol- duğunu, bu ümidi boşa çıkacak o- lursa pazartesi gününden itibaren Fransız ithalâtma mukabelei bil- kümetine bildirecektir. misil tedbiri olarak nrunzam güm- | rük resimleri koyacağı Fransız hü- İĞünün siyaseti Na yg Son tecrübe ! İngilterenin silâbları azaltmak kon- feranşımı ölüm sekeratından kurtarmak için verdiği son muhtırayı, bu yolda a- İhan son tedbir saymak, hata olmaz. İsgiltere, Almanyayı konferans salonu- na tekrar almak için, Alman gazeteleri nin de dediği gibi, Almanyanın izzeti nefsini tatmin ve müsavat talebini temin edecek yolda bir hayli İlerlemiş bulunü yor. O halde vaziyet düzelecek ve iki ya- sını da geçen *İİâh konferansı kurtula. cak mı? Bunu anlryabilmek için vaziyeti kar- ylaştırmak lâzımdır. Almanya, milletler arasında, hakiki müsavat istiyor. Kendisi bunu kazan mağa azmelmişlir. Versay müahedesi- nin buna müsaade edip etmemesi, kon- teransın bir misak ile buna razı olup ci maması, Onun bir mesele teşkil etmiyor. İngilizlerin teklifi Almanyaya bu mü- savatı birden bire vermiyerek onun ör. dularını 5,9 pusluk toplarla ve altı ton- İuk toplarla silâhlamasını kabul ediyor, diğer devletler iki yıl'içinde harp tayyar relerini kullanmaktan (© vazgeçmezlerse onun da harp tayyareleri yapmasına mü- saade ediyor; ağır toplara ve tanklara gelince bütün devletlerin bunlardan en ağırlarını bir sene, diğerlerini üç sene, geride kalanlarını da nihayet © beş sene fişinde imha (etmelerini teklif ediyor. (Fransa, Almanya, Lehistan ve İtalya nn orduları müsavi olacaktır. | Hulüsa Almanyanın, tayyate kuvve. tine ait talebinden başka diğer talepleri âz çok kabul olunuyor. Meselenin Almanyaya sit tarafı bu- nazarında, Fransaya ait kısmı, emniyet mese Tesidir. Fransa emniyetini © temin için son on sene içinde şark hududuna yığın yı. ğın altın döktü. Onun bu tarftan kor- kusu yoktur. Fransa ağır tanklarını ve ağır toplarını da birkaç sen& daha muha- faza edebilecektir. Harp tayyareleri de öyle... Kellog ve Lokarno misakları da onun emniyetini tekeffül ediyor. Bu itibarla Fransa iki şık karşısında. dir: Almanyanın o gizlice, ve kaytsız şartsız surette silâhlanmasi, (o Yahut on sene için mahdut, muayyen VC teftişe tabi bir şekilde silâhlanması Şayet İngilterenin teklifi kabul edi. lecek olursa sulh on sene için; *mniyet altıma alınmış olacak. Aksi takdirde si- lâhsızlanma konferansı tam bir akame. te uğrryacaktır. ö. R. —ş Muğlada tütün Satışı Muğla, 8 (A. A.) — Vilâyet da. hilinde tütünlerin satışı devam e- diyor. Milasta bir kaç zurra hariç olmak üzere tütünler kâmilen sa- tılmıştır. Muğlada iki yüz bin ki- lo kadar tütün kalmış ise de bunlar peyderpey satılmaktadır. Budrumda tütün kalmamıştır. Muğlada 933 senesi &ylâl ayından 15 kânumuevvel ayına kadar vilâ- yetimiz dahilinde 294 kilometre yol yapılmış ve 153 kilometre yol tamir edilmiştir. Bundan maada 22 köprü ve menfez inşa edilmis- tir, Köy yollarınm yapılmasına de- vam olunmaktadır. İm ema Amerikanın moskova elçisi Vaington, 9 (A.A.) — Ame « rikanın Moskova elçisi M. William Bullit vazifesi başına dönmek için 15 şubata vapura binecektir. Her iki hükümet arasında şimdiki hal- de mevcut ibtilâfların halli ve ye- ni bir ticaret mushedesi akti için yapılan müzakereler ehemmiyetli surette ilerlemiştir. dur. | (Fransada kabine buhra- nı devam ediyor gap” (Baş tarafı | İnci mıyıfada; Gazeteler, M. Herrionun milli terbiye ve (O M. Tardirunun mafia | nazırlıklarını deruhte edecekleri- ni yazmaktadırlar. Fakat bütün bunlar birer minden ibarettir. Exelsior diyor tah- ki: Şimdiye kadar nezaretlere şu veya bu za ta tevdi edilmesi meselesi mevztu bahsolmamıştır. M. Doumergucin gözettiği nok- talar şunlardır: Her şeyden evvel âşağıdaki üç mesele için bir hal sureti bulmak ve bu noktalarda kendileri ile teş- riki mesai etmesi mühtemel zevat ile mutabık kalmaktır, 1 — 1933 bütçesinin 1934 büt- çesinin 1934 mali senesi için tem- dit eylemek suretiyle kabulü ve bütçe müvâzenesinin bazı tedbir- lerle tahakkuk ettirilmesi. Müşarünileyh, bunun için par- | lâmentodan hususi selâhiyetler is- | tiyecektir. komisyonu vücüde getirilmesi. 3 — Huzur ve sükünun tama-| miyle temin imkânı hasıl olma- ması takdirinde meclisin feshi ih- | timali meselesi, Döğer taraftan M, Doumergue, harici siyasete müteallik muhtelif meseleleride tetkik etmek zarure- ti Karşsamdadır. MEN Hattâ sosyalist gazetelere ka- İ dar bütün gazetelerin ittifak ile izhar etmiş oldukları memnuni- İ yeti kaydeden Petit Journal diyor | | kiz | “ M. Doumergue'in intihap e- | İ deceği formül ne olursa olsun memleketin bu akşım beklemek: İ te ve hakkında en O halisane te- menniler izhar etmekte olduğu İ hükümete kavuşması lâzımdır . Bu hükümetin teşekkül edeceğine | dair olan haberin sadece ilânı vi- lâyetlerde gerginliği izale ve en dişe içinde bulunan Pariste sükün ve huzuru iade etmiştir. Eski muhariplerin müracaatı Paris, 9 (Havas ajansı) — M. Doumergue birçok şahsiyetleri, bilhassa M. Herriot, M, Malvy, M. Henri Berenger ve M. Ybarnega- ray'yı kabul etmiştir. M. Doumergue kabineyi yarın | sabahtan evvel teşkil edemiyecek gibi görünmektedir. M. Doumergue sabık muharip- ler milli konfedarasyonu riyaset divanmı da kabul etmiştir. Bu di- vanı teşkil eden zatlar sabık mu- hariplerin sadakatları (o hakkında | M. Dowmergue'e teminat vermiş ler, mümkün olduğu kadar sabık muharipler arasından seçilmiş İs met ve istikamet sahibi yeni şahsi- yetlerden mürekkep bir kabine teş kili lüzumunu ileri sürmüşlerdir. M. Doumergue verdiği cevapta şimdiki zaman icabatının birân e- vel siyasi mütareke esasına müste- nit ve devlet işlerini yürütmeğe a- lışmış kimselerden mürekkep bir kabine teşkiline imkân bırakmak- ta olduğunu söylemiştir. Yeni nümayiş olmadı Paris, 9 (Havas ajansı) — Pa- İ risin orta kısmındaki caddeler ve İ sokaklar iki gündenberi kaybet- İ tikleri'sükün haline dün yeniden kavuşmuştur. Dün öğleden sonra ehemmiyetli bir hâdise olduğu" na dair hiç bir taraftan hiç bir ha- ber alınamamıştır. Sükün ve intizamı muhafaza i- Şin alınan tertibata nezaret eden kuvvetler her hangi bir müdaha- lede bulunmalarını icap ettirecek bir hal karşısmda (o kalmamışlar- dır. Taksi şoförlerinin yaptıkları greve nihayet verecek şekilde bir anlaşma Yapmağa çalışıldığı göze çarpmaktadır. Nazırlıklar azaltılacak mı? Paris, 9 A.A.) — Dün gece Paris tem bir sükün içinde geç- miştir. Ötede beride dolişan ve- ya toplanan bir kaç işsiz güçsüz kalabalıkları hiç bir hâdise olma- dan dağıtılmıştır. Zabıta, bir kaç şüpheli şahsı yakalamış, bunlardan bir kaçını j memnu gilâh taşıdıkları için salı- vermemiştir, Diğer taraftan M. Doumergue, kabinesini teşkile çalışmakta de- vam etmektedir. Matin gazetesi aldığı malüms- ta göre M. Dovmergue harici si- yasete ilişiği olan en yeni mese leler hakkında derin (o malâmata sahip bulunmakla beraber harici» ye nezaretini yahut diğer bir ne- zareti kendine ayırmayı düşün- mektedir. M. Doumergue, bü- tün zamanını munhasıran irana idaresi ve etmek mete -ait.faaliyetlerin lanzimi işine tahsis iste- mektedir. Gene Matin gazetesine göre, M. Dowmergue, nazırlıkların mikta - rını lüzum göreceği nisbette asga- İ ri hadde indirmeyi istemektedir. Bundan başka M . Doumergue hariciye nazırı olacak zatın Pa- riste kalması ve hariciye nazırlığı ile Cenevrede murahhaslık vazi- felerini nefsinde toplamaması lâ- zım geldiğine de karır vermiştir. Matin gazetesinin aldığı malü- mata nazaran M. Doumergue, ye- ni kabinenin en esaslı vazifesinin bütçeyi meclise tasdik ettirmekten ibaret olduğu fikrindedir. M. Doumergue, meclisin dağı- tılması hususunun kendi düşünce- sine göre münasip olmıyacağını ve lüzum görülen sükünu temine hiz- met etmiyeceğini söylemiştir. Bu sabah çıkan gazetelerin hep- si yeni hükümetin teşkili işinin M. Doumergue tarafından kabul edil- mesini pek müsait surette karşı lamakta devam etmektedir ve yeni hükümet reisinin ifa edeceği vazi- fe ile M, Poincar'nin 1926 da ba- şardığı eser arasmda mukayeseler yürütmektedir. Bu gazetelerden bir çoğu M. Doumergue'in M. Blum'a yeni hü- kümete iştirak teklifinde buluna- cağı hakkındaki rivayetten de bah sederek sosyalist liderinin bu tek- lifi kabul etmesini şüpheli görmek tedir. Diğer taraftan Marksist gaze- teler pazartesi günü 24 saatlik u- mumi bir grev yapılması hakkın- daki daveti bu sabahki sayıların- da da tekrar etmektedir. Bundan başka komünist Huma- nite gazetesi bu aksam bir nüma- Yiş yapılması hakkında bir beyan- name neşretmiştir.