10 Şubat 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

10 Şubat 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

e *—VAKIT 461 A İd Asa Devletlerin 10 SUNA” 1924 m 130008 10 34 LU A AD A li Teslihatı SA AA GAR A KALB NANO DE 75 Milimetrelik Cebel Hav an Topu 1 — Dön lâsik tekerlekli bir küçük araba üzerinde traktör tarafından çekilen bir top. 2 — Top mevzi almağı giderken tekerlekler traktörün içine konuluyor. SOVYETLERDE: Sovyetlerin teşkilâtma dahil o- lan ve (Komsomol) denilen ko- | münist gençlik teşkilâtr gençlere | komünizm fikrini telkin etmekle kalmıyarak âzasıma askeri bir ta- | Tim ve terbiye de vermektedir. Bu teşkilât, devletin teçhiz ve teslih | işlerile meşgul olan muazzam (0. soviahim) şirketile de temas ha- lindedir, (Komsomol) un merkez kemitesi bir endaht seferine çık- mağı kararlaştırmıştır. Bu sefer de cemiyetin genç âzasına askeri | silâhlarımın nasıl kullanılacağı öğ- | retlezeltir. Bimun içi Memleket dahilinde- ki (Kemsomol) şubelerinde en- deht şubeleri teşkil edilecek ve bunlara (Voroşilof) filoları namı verilecektir. Bu işe fevkalâde bir ehemmiyet verildiği teşkilâtım başına maruf Ceneral (Kamenev) in getirilme- “sinden “anlaşılmaktadır. Ceneral © (Kamenev) Çarlık zamanından kalma bir kumandandır, fakat Sovyet devrinde erkânı harbiye re- isi olmuş ve erkânı harbiye teşki- lâtmda fevkalâde bir rol oynamış- tar. Geçen sene 30 teşrinisanide Siberyas- nın (İrkutek) şehrinden beş askerle ba- zı genç zabitler (Ski) ile yürüyerek Moskovaya gitmek üzere yola çıkmışlar. dı. İki şehir arasmdaki mesafe 5200 kilo- metredir. Bu mesafeyi (Ski) ciler 86 günde kat'etmek, yani (günde takriben 60 kilometre yürümek istiyorlardı. Bu hesaba nazaran yolcular şubat sonuna doğru Moskovnya ma?msalat etmiş ola caklardır. JAPONNYADA: Japonlar geçenlerde (Yokusu- ka) bahri tezgâhlarında 8500 ton- İvk yeni bir kruvazör inşasrna baş- lamışlardır. Bu kruvazör bu sene Teşrinisani ayı zarfında" hizmete | alınacaktır. Japonya en yakın bir zamanda yetiştirilmek üzere 16 destroyer, ve dört denizaltı gemilerini avla- mağa mahsus kruvazör, deniz tay- yareler'ni nakle mahsus 3 nakliye gemisi, iki benzin deposu gemisi ve nihayet bir de deniz alelyesi ge m'si inşa edecektir. FRANSADA: Fransa harbiye nezareti batar. yalar için satın alıracak top bey- girleri için mübayaa komisyonla- rma şu emirleri göndermiştir: “Top beygiri süvari beygirine mü- dört tekerlekli arabadan iodiriliyor ve barile süvari beygiri kadar yüksek olmamakla beraber, icabında bi- nek hayvanı gibi de kullanılabil- meli ve süvarinin altında üç türlü yürüyüş tarzında da müvazeneyi muhafaza edecek bir halde olma- lıdır, Beygirin sebat ve metaneti sıkı yürüyüşlere tahammül edebi - lecek kadar yüksek olmalıdır.,, İNGİLTEREDE: Irakta bulunan İngiliz tayyare- leri için İngiltere (Diban) da bü - yük ve askeri bir tayyare karargâ- hı inşa etmektedir. Bu karargâhı inşa masarifi 1,500,000 İngiliz li - rasina baliğ olacaktır. İlk inşa se- nesi için 300,000 İngiliz lirası tah- sis edilmiştir. Tayyare karargâhı etrafında kışlalar inşa edilecek ve tahkimat ta yanılacağı icin bu ye- ni hava İim-şr sayesinde İngiliz- lerin Yakın Şarktaki «vaziyetleri oldukça kuvvetlenmiş olacaktır. İTALYADA: (Ansaldo) fabrikasının yeni i- mal ettiği 75 milimetrelik havan topu hakkında atideki tafsilât verilmektedir: Topun namlusu beheri 55 kilo ağırlığında olmak üzere biri da - hili ve bir harici namludan mü- rekkeptir. Namlunun uzunluğu 17 kalibredir. Merminin ağırlığı 6 kilodur. Saniyede iptidai sürati 435 metre olup azami menzil u- zıklığı 970 metredir. Ateşe hazır olan bir havan topunun ağrrlığı 696 kilodur. Nakletmek için top beheri 70 - 110 kilo ağırlığında yedi parçaya ayrılmaktıdır. Topun mesnedi hariç olmak üzere bu parvalar bir daha ayrılark daha hafif par çalara tıksim edilebilmektedir. AMERİKA: Amerika bahriyesi yeni» den 21 deniz tayyaresi sipariş vermiş” tir. Amiral (King) 1935 senesine kadari bin tayyare istemiştir. Meb'uslardan| (Britten) Amerika bahriyesi için kabul edilen harp gemilerinden başka 1985 « 39 senelerinde 482 milyon dolar sarfiyle 101 yeni harp gemisi daha inşa edilme-| si lâzrmgeleceğini söylemiştir. YUNANİSTAN: Yunan o hükümeti İtalyaya imtisalen 1200 kişilik bir liman! milisi ine karar vermiştir. Bu mik-| tarda milis kuvvetini idare edecek olan zabitler dahil değildir. Bu liman milisi, ayni zamanda maliye ve demiryolu mili- sinin vazifelerini deruhte edecektir. Mi- lis efradı vapurlarda ve şimendiferlerde eşya çalınmasına da mâni olacaktır. Bü- tün Yunan sabilleri liman milis kuvvet- şabih olan bir hayvandır. Cins iti- lerinin nezareti altında bulunacaktır. Ye- amm Kurtarılan . Pipo! Umumi harpte garp cephesinde bulu- nan bir Alman zabiti anlatıyordu; Düşman bütün harp entrikalarını kul- İlanarak beş metre derinliğinde beton ze- minliklere yerleştiği zaman ne bomba a- tan makineler, me de ağır toplar işe ya- rar, O vakit kendisini göstermek sırası fenni kıtanta, istihkâmcılara gelir, Onlar köstebekler gibi yerin altında çalışmağa ve tahtelarz yollardan gide- rek düşmana yaklaşmağa başlarlar. Müt- bir hararet içinde, suni hava tenef- füs ederek ve yarı karanlıkta bu işi ber şarmak kolay bir şey değildi. Şayet yer altında çalışan efrat talihsiz iş, kazdık- ları yet yıkılarak diri diri gömüldükle- ri de ihtimal dahilindedir. Fakat benim istihkâmcilarım mükem- mel sdamlardı, hiç yorulmazlar ve me- yus da görünmezlerdi. Düşman mevki- lerini dinamitle | berhava etmek Jâzem geldiği zaman yer altında en ziyade he- vesle çalışan veençok şakacı olan (Prantl) idi. Bir gün (Prantl) koşa ko- şa bana gelerek dedi ki: — “Mülâzim öfendi, patırdılar işidi- iyor, ayak patırdıları!,, — “Nasıl ayak patırdıları (Pranti)? Kim tepiniyor? — “Mülüzim efendi, bu sefer hepisi ni havaya uçuracağız, çabuk buraya ge- iniz! (Prantl) ile beraber giderek kazılan yer altının nihayetine kadar gittim. Ef rat dehlizi büyük bir Fransiz zeminliği- nin tam alina kadar ilerletmişlerdi. Dinle ateş kullanmağa hacet £ kalmadan Fransız askerlerinin yürüdükleri ve tü- feklerini yere vurdukları bile işitiliyordu. Bunun üzerine orasi sessiz sedasız ça- hışarak tamamen. berhava. edilmeğe zırlanmıştı. Birkaç ton dinamit yerleş- tirilmişti. Sonra her tarafı duvarla ör- tülmüştü. Bu duvar infilâk eden mad- delerin geriye tepmemesi için lâzrmdr. Her şey artık tamamdı. Mülüzm e. fendi elektrik düğmesini elinde tutuyor. du. Düğmeye basar basmaz Fransız ze. uçacaktı. Bu (aralık (Prantl) gene koşa koşa gelerek: — “Mülâzim efendi, rica ederim bir az dinleyiniz, duvarı örerken (İçeride pipomu unutum.,, diye bağırmıştı. — “Unutmasaydın evlât. Senin pi. pon içeride kaldı diye işimizi geri mi bı. rakalım?,, — “Rica ederim, mülâzim ( *fendi, Başka pipom yok. O kadar çalıştım, bu. na mükâfaten....., — “Peki, peki. Mademki (bu işte gok çalıştın, o halde git piponu al. Fa- kat çok kalma!,, Bunun üzerine (Prantl) deblizin içine dalmış ve bir çeyrek sant sonra elinde pi- posu olduğu halde sevinerek #*ri gelmiş. ti. Piposu hakikaten güzeldi. Üzerinde kadın resimleri, kırmızı boyalı bir kalp vardı. Bu kalbin içinden de bir ok geçi. yordu. — “Piponu bulabildin hal işe başlıyabiliriz değil mi7, — “Evet mülâzim efendi. Şimdi pat. latabilirsini Bütün efrat merak ve heyecanla uzak» taki düşman siperlerine doğru balıyor- du. Mülâzim efendi elektrik düğmesine basmca karşıda bina yüksekliğinde bir bulut hasıl olmuş, toprak, toz, demir parçaları, bütün kalıpları, O kalaslar, tahtalar, kollar, Obacsklar, başlar ve yarım Fransız askerleri havada biribirine karışmıştı. Bütün efrat bu müthiş manzara karşı- smda heyecanlarını güçlükle zaptedebi- liyorlardı. Yalnız (Pranti) kemali künetle diyordu ki; — “Bizim pipoyu son dakikada kur- tara bildim. Yoksa şimdi o da böyle ba- valarda uçacaktı!,, ha- O halde ni milis kuvveti teşekkül ettikten sonra Yunanistandaki bütün münakalât işleri; Harp Esnasında Malzeme Fransız cenerallerinden (Dehe- ney) Fransız piyade mecmuası o. lan (Revue d" rie) de yaz. dığı bir makalesinde gelecek harp t rt ne in. san adedinin de o nis Tp azalmıyacağı meselesi: derken aşağıdaki neticeye vâsıl Tuyor: e malzemenin “Malzeme ancak insanm eline geçtikten sonra kıymet kazanır. Harbi kazanmak için malzeme lâ- zım olduğu kadar insan kuvveti ; de lâzımdır. İkisi de lâzımdır. Ef- kârı umumiye bazan bu meselede yanlış düşüncelere sapıyor, Birçok kimseler zannediyorlar ki harp malzemelerinin müthiş bir surette artmış olması insandan tasarruf edilmesine saik olacaktır. Bir zırh. İs otomebil iki kişi tarafından ida- re edilir, Bir harp tayyaresi bir tayyareci ile bir mitralyözcü tara- fmdan kullanılır. Yedi yüz nefer - den mürekkep olan bir tabur yeri- ne takriben yüz kişi tarafından idare ed'lecek olan yirmi zırhlı o- tomobil ve yirmi harp ( tayyaresi ikame edilecek olursa bir tabur- Almanya, sa l toprak üzerindeki teşkilât; ve İnsan dan daha kuvvetli bir harp kuvve- ti temin ve bu sayede efrattan on- da sekizi tasarruf edilmiş olur. Maatteessüf bu hesap tetkik e- | dilirse onun pek te doğru olmadı. ğr anlaşılır. Çünkü cephede görün- miyen efrat hemen cephe arkasm- / da gene meydana çıkar, Bunların İ vazifesi cephane tedarikine ve kendilerinin yerine kaim (olduğu zannedilen makinelerin muhafaza | sma münhasır kalır. Harpte iki kişi tarafından ida- İ re olunan bir tank veya zırhi: oto- İ mobil için cephe arkasında 46 kişi İ lâzımdır. Her bir harp tayyaresi için İ altmış kişiye muhtaçtır. Tahmini olarak gösterilen erkam ispat edi- yordu ki malzeme insan (oâdedini çoğaltıyor, daha gerilerde ona İ muhtaç oluyor, fakat onları lüzum | suz bir hale getiremiyor. | Malzeme harbinin ordudaki ef- rat miktarını azalttığnı iddia et « İ mek bir hatadır. Bilâkis, mesele | daha yakından tetkik edilecek o- lursa azaltmayıp arttırdığı anlaşı- Jır.,, nayi şehirle- rini hududa bağlıyar! Deyli Ekspres gazetesinin ver- diği malümata göre Almanya ya- kında silâhlanacağına emin oldu- ğu için sınayi merkezlerini hudut şehirleriyle bağlıyan geniş yollar inşası için 60 milyon ingiliz lirası kadar bir para harcedecek bir pro je hazırlamıştır. Yapılacak yol- lar 3009 mil uzunluğunda ola- caktır. Fransa, İsviçre, Avustur- ya ve Lehistan hududuna doğru uzanacak olan bu yollar askeri ve sevkülceyşi mahiyettedir. Yollar, ağır tanklarla büyük topların geç” mesine uygun bir şekilde yapıla” caktır. 163 fırkayı iki ay içinde tahşide | imkân bulacaktır. Halbuki Fran- | sa 25 fırkayı ancak iki ayda tah şit edebilmektedir. Almanya hıva o nezaretindeki mütehassıslar 294 harp ve bom- bardıman tayyaresi inşasma ait İ plânı tekmillemekle O meşguldür- ler. Bu kuvvet, Alman hava kuv- | vetinin nüvesi olacak ve Alman tayyarecileri bu tayyarelerde ta» lim göreceklerdir. Alman fabrikaları, bir ay için- de 3500 tayyare çıkaracik suret- te teçhiz olunmuştur. Almanya- İ nm 2,5 milyon hücumcu muhafız Bu yollar tamamlandıktan son- | larmm çoğu tayyareciliğe alışık» ra Almanya 21 frkayı 15 gün, | tırlar. Tayyare Ana Gemileri İngilterede — İngiliz bahriyesi- nin beş tane tayyare ana gemisi vardır. Bu gemilere 250 tayyare tahmil edilebilir. Fakat İngiltere şimdiye kadar yalnız 200 tayyare | inşa ettirmiştir. Bunlardan maada diğer İngiliz harp gemilerinde ay- rıca 18 tayyare vardır. Ana gemi- | lere vazedilecek olan tayyarelerin | adedi arttırılacaktır. Amerikada:— Amerikanın tay yare ana gemilerine mahsus olan tayyareleri 230 tanedir. Bunlar- dan maada harp gemilerinde de 127 tayyaresi vardır. Japonyada: — Japonya bu iş- te son zamanlarda biraz geri kal- mişken şimdi diğer devletlere ye- gemilerinde ayrıca 80 tayyaresi j vardır. Büyük Arap devletler, bu tay- yare ana gemilerinde tayyare ta- şımak meselesine son zamanlarda çok ehemiyet veriyorlar ve tayya relerinin adedini arttırıyorlar. k v Fransız ordusunun 75 İik ve munzam İlüstik tekerlekli topu ateşe hazır bir hal- İde. (Top çekilirken lâstik tekerlek üze İrinde yürüyor, mevzi aldıktan sonra lâs- Italyada olduğu gibi tam bir emniyet ve| tişmeğe çalışmaktadır. Bugün tay- tik tekerlekler kaldırılarak asıl tekerlek» intizam tahlında cereyan edecektir. yare ana gemilerinde 180 ve harp İleri üzerine bindiriliyor.)