14 Şubat 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

14 Şubat 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

—- IŞZRETLE Etatizmin kanunu ve ahlâkı tn vasfı çtatist olmaktır. Bu- kanuntaştırarak di hayata devletin iştirakini temin 2. Buğün devlet Türk iktisadi yatına Yüzde iki nisbetinde el uzatmış bunu belki yüzde sekzen gö- Belki “bir sanayi devletinin otoritesi altında işliye- bunları istemek hoş-. iye varmerya kadar bizim * gibi, irtica gibi kuv- ; bütehlike: etatiz- tibardan o düşme- Fena tecrübeler neler olabilir? sassız çalışmak. tayı ferdi menfaatler için siper ha- geçmek gün ana yak. Bunlarm önüne Tüm ihtisas ve ahlâk... Mütehassısı yerinde ve işinde kullan- seven kuvetli bir ahlâk, fer-| kütle- | köşeye bırakan, DİN işini kendi işi gibi yapmağı vazife bile, ii : gi htisas işinde şiarrmız malüm: Müsbet ilim! Bin yarım adama mukabil bir bütü en! Devletin Türk iktısadiyatmı. kağnı dan alp rodyo sürati ile koşan o düny: Yürışma sokması için bize Sakaryadaki, bize İnönündeki gibi bir ahlâk gerek. Sakaryada ölen mechul asker, İnö-| Sünde can veren genç zabit kütleyi ken- dinden çok sevdiği ve bu sevyiye inan. kemikleriyle | Mehmet ben demedi. Biz de- ul zabit ben demedi biz dedi. ben demedi, biz dedi. Sanayi kurulurken, devlet (iktisat siyle alâkalanırken müdürden ka pıcıya kadar herkesten ayni ahlâkı isti- Yeceğiz. Hatta makinelerden, hatta ©- “aklard ik çok kuvvetli kaynaktır. İnsan- İarın deruni kıymetlerine . inanıyorruz. terbiye meselesi addedeyirouz. in telâkkil enkazı (üstünde A ekme ver an Amerikada bizde olduğu kadar cemiyet den uzak c siz insan yoktur niyetin kıymetlerine alika- İnkıraz devrinin mah- #ulleri üstündeyir.. Bukötü fertçiliği ak için çok uğraşacağız. Fakat feragat ahlikı verelim. Nesil- ondan sonra işe başlıyalım Hiç bir kurtuluş davası böyle ileriye bağlanarak geriye avans vererek yaşıya- maz. Çare: Disiplin... Kanunları kuvvetlendireceğiz. Devlet ve kütle menfaatlerine dokunanların ç€- kecekleri ceza hafif olmuıyacak... Türk tarihinin her devrinde kuvvetli bir şuur parıltısı vardır. Devlete ve kütleye zarar verenler en büyük cezayı görürler. Türk hukuku- nun tari yer alan bu usul bir reali- dir. Yalnız devletin malı yen domuz sözünü hâlâ w- vutmıyanlar değil devlet Mmücssesesinde iesap edilen randımandan az randıman ilanlar da sorguya çekilecek ve Türk da- 'asının tez elden ve kısa yoldan yürüme i temin olunacaktır, Sui *, > bırsızlığa, işleri ran» unansızlığa #evkedenlere karşı tek ce aikelleyi vermektir. : İ Dünya yarışına giren bir cemiyette bu blâk ve kanun Müeyyedesine ihtiyati! — Deri Efendi, kim ne derse in, şukadmlarn tabiatleri hali. en gariptir... iyle fertçiliği aşı-| kontrolüm- | | i rasında bulunan kasalardan çoğu | açılmıştı. Dünde, geriye kalan- İ lardan üç tanesi daha heyet önün- | de açılmış, vaziyet zabıt tutula- rak tesbit edilmiştir. İ Dün açılan kasalar, ikinci ve | beşinci hukuk mahkemeleriyle beşinci sulh hukuk mahkemesinin | kasalarıdır. İ ler ve kâğıt paralar kömür haline | gelmiştir. Bronz paralara hiç bir | şey olmamıştır. Gerek kâğıt paraların, gerek | fazla olmadığı anlışılmıştır. Yangın yerinde açılmadık bir kaç kasa daha vardır. Bunların da bugünlerde açılması mühte- meldir —— yam Dil mektebinde İstanbul © üniversitesi müşaviri Mösyö geçen hafta dil mektebi hocaları» na üç konferans (vermişti. Bu İ hafta da konferanslarına devım | etmiş, pazartesi ve salı akşamları | da hocalara bir fikir vermek üzere | tslebeye dil dersleri vermiştir. | Bu aki cektir. ıslâhat a Çubuklu vapur iskelesi yandı Evvelki gece Şirketihayriyenin Boğaziçindeki Çubuklu vapur is | kelesi tamâmen Yarumaştir. | karken sıçrıyan ateşler yerdeki bu- İunan içinde gaz dolu tenekeyi tu- tuşturmmuş ve yangın bu suretle bü- Yümüştür. Deniz itfaiyegi gelinci- ye kadar iskelenin bina kısmı mamen yanmıştır. ta- R Zincirli kuyu. kavsi düzeltilecek Turing klüp tarafından beledi- ye otobüz ve otomobil kazaları- nın önüne &eçmek için bazı tedbir- leri gösteren bir rapor gönderilmiş li. Alâka ile karşılanan bu rapor e fen heyetine verilmiştir. z pori fen heyetince süratle tet- kik e tilecektir, Zincirlikuyu | ile Şişli $ösesinin birleştiğ yerdek kav- sın düzeltimeşi kararlaşmıştır. ODEA aa EE bir tedbi: olarak lüzum vardır. © İktisat haerekti bir seferberliktir. Her sefer- berliğin zecri cezaları vardır. tabii değildir. | | ye İl Bu gayri Sadri Etem Etendi İhtimalki kadnılar erkek- lerin hayata yaptıkları her işi ya- Pabilirler,.. i Yangından sonra | Dün üç kasa daha açıldı Yanan adliye sarayı enkazı 2 | Bunlarm içinde bulunan senet- | bronz paraların miktar itibariyle | Alber Malehe | şam da gene bir ders vere-| İskele çımacısı hava gazını ya» | İ Berlin Ticaret odası balo- | : izd bir Tacia Bir hasta yolcu ile bir gemici boğuldular bir facia olmuş, iki kişi arasında boğulmuştur, Rizeli Ha- san kaptanın Akdeniz motörü iki gün evvel Midyeden İstanbula 8? lirken şiddetli bir fırtmaya tutuk | muştur. Motör denizde saatlerce sallanmış, bu surette Boğaz hari“ cinde Karaburuna yaklaşmıştır « Motör Boğaza (doğru ilerlerken makinesi birden bire durmuş, bü- tün çalışmaya rağmen işletileme- miştir. . : | Fırtına ise gittikçe şiddetlen-| miş ve motör Karaburunda Kun-| duz dere sahilinde baştan kara © derek parçalanmıştır. o Motörde Hasan kaptanla üç tayfa ve bir de Midyeden binen hasta © bir yolcu bulumuyordu. | Dlagalar arasında hüviyeti meç hul olan bu hasta yolcu ile tayfa- lardan Rizeli Sadık boğulmuşlar- dır. Hasan kaptan ile (o diğer iki tayfa tahlisiye motörü tarafından kurtarılmışlardır. Neşet Ömer Bey Üniversite rektörü Neşet Ömer Beyin hıfzıssıhı kongresinde bu- | lunmak üzere bir iki güne kadar! | Ankaraya gideceği haber alınmış tır. | : —eanyağlmağrn Alman profesörü Ankaradan geldi Eski Maliye Vekili Abdülhalik Beye gözünden ameliyat yapmış olan profesör İfer Shaymer dün Ankaradan “İstanbula gelmiş- tir. Profesör bir iki güne kadar bir kere daha Ankaraya giderek İ | | sıhhi vaziyeti memnuniyetbahş o. lan sabık vekili bir defa daha mu- | ayene edecektir. | sunda ihraç maddelerimiz Berlin, Ticaret odası tertip et. tiği baloda nümunelik Türk mal. larını hediye olarak (o dağıtmağa karar vermiş ve İstanbul Ticaret odasıma müracaat etmişti. Ticaret odası, başlıca ihrıç maddelerimizden (bir çoklarını toplayarak Berline göndermiştir, Sördürülen yangın Fatihte Bıba Hasanali mahal- | 2 — VAKIT Makine yağı yerine kullanılabilir İstanbul ticaret ve mecmu sının sanayi odasi son nüshasında, korumak için dikkate fikir ortayı atmaktadır. Galip Bahtiyar Bey diyor ki: “Avrupanın zeytin memleketlerinde bir kaç zamandanberi zeytin yağının in- filâkk omotörleri yağlamak için kulla- nılıp kulanılmıyacağı Ohakkında gayet mühim tecrübeler, tetkikler yapılmak- tadır. Son zamanlarda Cezayirde bu tecrü- beler o muvaffakıyetle O neticelenmiştir. Zeytin yağının makine yağı yerine kul. lanması için lâzem olan fiziki ve kimyevi evsaf itibariyle madeni yağlara mürec cah olduğu da arilaşılmıştır. Ancak, zeytin yağlarımızın slah © dilmesi lâzımdır. Bilhassa otomobilci- likte madeni yağ yerine zeytinyağı kul- lanılması daha kârir ve daha faydalıdır., Makle muharriri netice olarak diyor ki; “Bu tecrübe istihsal son derece mühimdir, değer bir hayatımız için Son o senelerde zeytin yağlarımızı iyi satamıyoruz Halbuki motörlerin ve bütün makine lerin zeytin yağı ile yağlanmasında mah- zur olmayıp fayda bulunduğu tahakkuk etmiş gibidir. Şu halde zeytin yağları: mız için dahilde mühim bir sarfiyat sa: hası bulunmuş demektir. , G:çen sene içinde satılan hayvanlar Tutulan bir statistiğe göre 1933 senesinde İstanbulda diri (olarak şu miktarda hayvan satılmıştır : 247614 adet ve 13046312 kilo Karaman, 101707 adet ve 4209617 kilo dağlıç, 62771 adet İ ve 2137613 kilo kıvırcık, 167085 adet ve 3826369 kilo kuzu, 7367 adet ve 288984 kilo o keçi ve 666 adet ve 11263 kilo oğlak ve 16665 adet ve 5870234 kilo öküz ve dana, boğa, sığır, manda ve malak satılmıştır. menin Deri ticaretinde metre usulü Yeni ölçüler kanunu (üzerine satılan bütün maddelerde metre usulü esas tutulmaktadır. Ancak deri ticaretinde bu usu- le riayet edilmemektedir. İstin- bul Ticaret odası deri ticaretinin bütün dünyadaki satış şekillerini tesbite (başlamıştır. Viyanadan gelen haberlere göre Avusturya" dada 1871 > senesindenberi deri ticareti İngiliz kadem mürabbat üzerine muamele görmektedir. Üledizliğkmiksini Sun'i ipek tabrikası Çekoslovakyalı bir o mühendis memleketimizde sun'i ipek fab- 14 ŞU”AT 1934 — SOHBETLER Kanayan yara Silivrinin Celâliye köyünden, P. Ca vit imzalı bir mektup aldık. İbetlerimizden birinde, ye yazımızı okuyan Cavit Bey: | Geçen soh- kırtasiyecilikter “Bizim de böyle kanıyan bir yaramız varı, diye söze başlıyarak, bizi hayrete ren bir muameleyi anlatıyor. “Siliv- rinin Celâliye köyü kooperatifi mües3 lerinden,, diye imza atan bu zatın sözi ne itimat göstererek, şikâyetini sütunu- Evvelki gün Boğaz haricinde | Gelip Bahtiyar Bey milli istihsali İma geçiriyorum. Agustos 1982 de, Celâliye köylüleri bir zirai kredi kooperatifi © yapıyorlar, Kooperatifin kanuni muamelesi bir sene evel bitiyor ve noterlikçe tasdik ediliyor. Çatalca ziraat bankası müdür köye geliyor, idare heyeti seçiliyor, reis tayin ediliyor ve ortakların mevduatınm dört misli nisbetinde kredi Umum müdürlük bu isteği muvafık bulu- muavini İ isteniyor. yor ve kredi emrini veriyor. Fakat Çatalca bankasından parayı İlabilirsen al... Banka memuru kredi İgün masa altı etmiş. Kendisine tekrar yapılan müracaatlere: — Bu emir kâfi değildir, islizan ede- ceğim!.. emrini on boş tekrar İ Diye işi sürüncemede berakımı Nihayet koopsratif müessisleri, bankası İstanbul müracaat ediyorlar... İstanbul şubesi evel bütün kanuni muamelesi ziraat müdüriyetine bizzat | hayrette: Bir sene biten bir | kooperatif nasıl olur da henüz harekete geçmemiş olur?... Onlar, bu köoperatifin faydalı işler görmekte olduğunu sanıyorlarmış.... İ Devlet, köylüyü tefecilerin, O insaf. «z İsizcilerin © elinden kurtarmak için İher şeyi yapıyor. Celâliye köyünde de, kimbilir ne © zorluklarla bu kooperatif İkurulmuştur. Köylü, kabzmal faizle» rinden kurtulmak gayesiyle, dişinden, tırnağından arttırarak, kooperatife yar tırdığı ekmek parasınm muattal kaldığı- nı görürse, ne der?.. Herhalde, Celili- ye köyünde, bu “ kırtasiyeciliğin acıst çok büyük, ki mektup sahibi (o kanıyan İyara diyor. Biz, başka bir şey söylemi- yeceğiz Selâmi izzet Maskaraların haika sarkın. tılık yapmalarına müsaade ediimiyecek Paskalya yortuları münasebeti» le bazı sabıkalılarla ahlâksız ka- dınların da maskara elbisesi giye- rek sokaklarda dolaştıkları, bazı maskaraların da halka sarkıntılık ettikleri görülmüştür. Dün Sirkecide ve Beyoğlunda maskara kıyafetinde dolaşan bir kaç sabıkalı ve ahlâksız yakalan» mıştır. Emniyet müdürlüğü dün bütün merkezlere emir göndere » İ rek maskaraların sarkıntılık yap- malarma müsaade İ bildirmiştir. ağanın Aksarayda terkos akmıyor Üçgündenberi Aksaray, Yedi- | kule, Samatya semtinde terkos su İ gibi akmaktadır. | Bunun sebebi büyük bir boru- edilmemesini lesinde tulümba sokağında 8 nu- | rikası açmak için Ticaret odasına | nun patlamasıdır. Borunun bugün maral: ev den yangın çıkmış, sira- | müracaat etmiş ve malümat iste- | tamiri bitecek ve su verilmeğe baş- yet etmeden söndürülmüştür. Nasıl ss. Yalnız sır denilen geyi| saklaması bilmezler... miştir, Görüyor? . ç. Her hangi bir sırrı duy.| dukları gün yedi mahalleye ilân | ederler... İ lanacaktır, Dehiri Ef. — Bence bu fikir çok Yanlıylır? — Niçin? — Çünkü ben on boş senedenberi karımın Parasmı nereye sarfettiğini bir türlü alıy, mıyorum?.,