14 Şubat 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 9

14 Şubat 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 9

150 sene sonra kadın v5 Yi Yazan: Dedikoducu Şimdi olmaz oğlum, bekle ancak bir saat sonra girebilirsin! 7 Ne olacak ki hammefendi- “İğim! Mehmedin yediği çok bir “ey değildi ki!.. Öğleyin yedikle- rimizden biraz da ona vermiştim. Evde ne pişerse, Mehmet de on- dan yer, kendisine ayrıca bir şey Pişirmem.,, Fıtrat hanım hizmetçisinin bu küstıhlığına fevkalâde kızar ve Yüzüne karşı bağırır! — Utanmıyor musun sen? Her *ey bittide nişanlmı da bizim hes bımıza doyurman kaldı, öyle mi?., “— Ne olur hanımefendi! Bu kalar hi'det etmeye ne lüzum Var?. Zavallı Mehmet askerlikten Yeni geldi. Her gün yürüyüş, her gün talim, tsbii adamcağız çok zayıflamış!.. Doktorlar, imsan gır da almalıdır, diyorlar. Ona ben bakmazsem kim bakacak?, Hem de bütün kıdmlar söylüyorlar, si- 28 gelen misafir larınız da anlatıyorlar: Bir zaman gele- | tekmiş ki, erkekler kadınları de | #1 kadınlar erkekleri besliyecek- lergsi31,, Frtrat banım hizmetçisine “bir tok>t aşkederek kapıdan dışarı atmsk raddesine gelmişken ken- disini toplıyarak Haticenin yüzü- ne ksrşı bağırmakla iktifa eyledi: — “Haydi şimdi dışarı çık! Ko- tamla konuştuktın sonra sana ce- Yabımı yeririm?,, Hatice müstehziyane bir gülüş- le odadan dışarı çıktı. Hanımı menstt'ği hslde e gene kendi ken- b MEŞE Miyağiğ; - “Şuna da bak?, Beni savacak amma cesaret edemiyor. Evvelâ koc-sıyle konuşacakmış!,, Fitret hanım kalkıp kapıyı kilitledi, “— Bu hizmetçi (O meselesi de bitip tükenmiyen bir dert! Fakat neme lâzım benim! Günün işleri- le uğraşmıya vaktim yok. Yoksa “Hizmetçi derdi!,, mevzuu dahi- linde de birçok Şeyler söyliyebi- lirdim! Fakat ben nazarlarımı çok yükseklere atfetmek, çok c1- zibeli olan istikbali gözümün 6&- nüne getirmek ve o istikbalin kadınlık için ne kadar müihm bir inkılâba sahne olacağını muasi- | rom olan kadınlara arlatmak isti- yorum. Bugünkü kadınlık cere- yanlarıyle istihza eden ve sonra zayıf anlarında ayaklarımızı ka" panan o erkekler istikbal kadın- larıran ne demek olduğunu göre- ceklerdir. — Bizi bağlıyan zin- cirleri kopardıktan sonri — ,, Bu esnada şiddetle kapıya vu- rulduğu icin Fıtrat Hanım tefek- küratını durdurmıya mecbur ol- du. Kapıyı Vuran gene Cüneytti. — Anneciğim, anne, anne, ka- pıyı aç, bir şey söyliyeceğim!,, — Şimdi olmaz oğlum. Biraz bekle, bir saat sonra girebilirsin! — Hayır anneciğim, bekliye- mem. Seninle şimdi konuşmak istiyorum, söyliyeceğim #ey çok mühim!, , “ — Canım biraz sonra anlata maz mısın?. Şimdi benim işim varl, İ — Hayır anneciğim, sahi anne» ciğim olmaz, aç kapıyı, şimdi aç! Fıtrat hanım elindeki kalemi sabırsızlıkla masanın üzerine ât- tikton sonra gidip kapıyı açtı. Cüneyt içeri girerek annesine de- di ki: — Anneciğim, geldi, beraber bahçede © oynıya- cağız. Ceketimin kolu sökük, be- nimle alay ediyorlar, Ne blur, ça- bucak dikiver?.,, “— Oğlum, neden'dün verme- din, bugün meşgul olduğumu bi- liyorsun!,, “— Sökük yerini dün sana gös- termiştim anneciğim. Sen dike- cektin anma unutmuşsun?,, “— Belki unutmuşumdur, oğ- lum, Zarar yok, bugün öyle giy de yarın dikerim!,, — Hayır anneciğim, şimdi dik- melisin.. Arkadaşlarım bana gülü yorlar, utanıyorum. Fıtrat Hanım Cneydin ceketini dikmiye mecbur oldu. Çocuk an- nesinin boynuna sarılarak öper, / ondan sonra odadan çıkıp gider. Fıtrat Hanım gene masının başı- “İma oturareak-is yazamam. ! ya çalışır, Bu irk gene kendi kendine söylenir: “— Bu gidişle konferansı ye- hiddetle | tiştiremiyeceğim galiba! Aklıma | mal tarafında buz gibi bir adaya bir nokta daha geldi. Geçenlerde gazetelerde yeni bir kanun mad- desinden bahsediliyordu: Erkek- fiz tahakkümlerinden birisini ka- mun şekline koyan o fıkrayı mut- laka bulmalı ve konferansımda ondan babtetmeliyim., Fıtrat Hanım bunu söyliyerek gazeteleri arımıya “başlar. Eline bir mecmua geçer, Onu karıştırır İ ken köcası içeriye girer ve: — Ne Yapıyorsun, Frtrat? diye | sorar?, Davasi var) Türkiye Hilâliahmer Cemiyeti Beşik isi Reisi Kâzım Paşa Hazretlerinin riya- setinde vi 1S inci perşembe © günü akşamı Park oteli i > salonlarında bir bola Balonun güzide bir aile mecmat ol- pe cek al ez mama. yazıl. muştir. onun mu içim ber > a © Şirketi Hayriye : Hissedaran Heyeti Umumiyesi İçtimaı Hissedaran beyeli ümumiyesi 1934 senesi Martınm 24 üncü Cumartesi günü saat 16 da Şirketin Galata'da Fermenetilerde kâin merkezi idaresinde alelâde surette içtimaa davet olunur, Işbu içtimaa elli ve daha ziyade bisse sabibi olan hissedarlar iştirak ederler ve rey sahibi olebilirler. Ruznamei 1 — 1933 senesi besabatı Müzakerat hakkında Meclisi Idare ve Mu. rakıp raporlarının kıraati ve hesabatı mezkürenin tastiki ile Mec. İsi idarenin ibresi. 2 « ikmali müddet eyliyen azaların yerlerine ara intihabı 3 — ikmali müddet eyliyen murakıplerin yerlerine murakıp imtibabı ve Ücretlerinin tayini, (13280) arkadaşlarım ! Eskiden Lenin atlı bir demirci vardı! Sovyet Rusyada eski cinli perili masallar kaldırıldı Sovyet Rusyada eskiden kalma, bütün perili masallar kaldırıldı ve bunların çocuklara söylenmesi me- nedildi. Fakat çocukları hem eğ- lendirmek, hem kafalarını besle* mek için gene masala benzer bir sey lâzım olduğu anlaşıldığından bir heyetin bu işle meşgul olması muvafık görülmüş ve bu heyet yaz dığı masalları tasdik — ettirdikten sonra neşre başlamıştır. Bu yeni masalların Burjuva ma sallarına benzememes'ne ehemmi- | yet verilmiş ise de masalların eski tekniğinden ihmal © edilmemiştir. | Onun için Sovyet masalları da “ev- vel zaman içinde... gibi sözlerle başlamaktadır. Yalnız yeni masallar, çocuklara “Marks,, felsefesini öğretecek, on- ları sınıf muharebelerine hazırlıya- ! cak bir mahiyettedir. Sovyet heyetinin çıkardığı yeni masal şöylece hulâsa edilebilir: Evvel zamanda Vladmir Lenin adlı bir demirci vardı, Bu demir- ci hep baltalar yapardı. Ve gece- | leri, gizlice köylülerin yanma gide- İ rek baltaları onlara verir, ve (hay- | di gidin, bunlarla çarın muhafızla- rını vurun, kellelerini (uçurun!) der, onlar da onun dediğini yapar» lardı. İ Çok geçmeden Lenin ile arkas! daşlarının çoğu yakalanarak, iki- | şer ikişer zincirlere vurulur ve şi- gönderilirler. Ada o kadar soğuk- tu ki, burada ancak kuşlar yaşıya- biliyorlardı. Çarın muhafızları, çok katı yü. rekli insan oldukları için bu kuşla- Tı da mahvetmek isterler ve tam bir hafta onlara ateş ederler. Ken dilerine ateş açıldığını gören kuş- lar, oldukları yerden ayrılıp gider. | ler ve ateş kesildikten sonra tekrar | geri dönerler, Bir gün Lenin erkenden bü ada- da dolaşırken bir siyah kuguyu görür ve onunla dost olur. Bu de. niz kuğusu bir gün Lenine teklif eder: Seninle bir dostunu tekrar Rusyaya götüreyim! Sen de gene baltalar yap ve çarm muhafızlarını | öldürt! der, Len'n teklifi hemen kabul ede- İ rek sağlam kollu, parlak gözlü, düz | kafalı, ve cesur yoldaşı Stal'ni seçer. Ertesi sabah ikisi de birçıkin | yiyecekle kuğunun sırtma binerler, | kuğu da kanatlarını İsererek uçar. Çok geçmeden yoldaşların Yi- yeceği bittiği için zayıflamağa baş larlar, Kuğunun da bacakları in- celir. Zavallı kuğu, iki yolcuyu yurtlarma ulaştırmak için © bütün| kuvvetini sarfediyordu. Fakat ar- tık tap ve tüvandan kesilmişti. Kuğu, Staline dönerek: — Yoldaş! der. Bir kepek parça” sı olsun bulamazsan, yere düşece- ğim! Stalin cevap verir: — Bir parça değil, iki parça var! der, ' Sonra elini cebine atarak bıça- | ğmı çıkarır, dudaklarını ısırarak | cihan ihtilâline doğru uçmağa de- | parmaklarının ikisini doğrar o ve | kuğuya uzattı; | Siyah kuğu bunları yedikten ! O DÜNYA ön Gelincik çiçeği Mançukuo impâratoriçesi harem da'resini hazırlıyor Yen. ımparaor.çs Japonların uzak şarkta takip ettikleri istilâ siyasetinden doğan (Mancuküo) devletinin hükümda- rı (Pu — Yi) nin impâratorluğu martın birinci günü ilân edilecek- tir. Yukarıdaki resim © müstakbel imparatorun zevcesi olan mustak- bel imparatoriçe (Yueh Hua) dır. İmparatoriçe şimdi 26 yaşındadır. (Yueh Hua) Çin lisanında “Gelin- cik çiçeği,, demektir, Yeni impara- toriçe Mançurili büyük bir fabri- katörün kızıdır. (Pu — Yi) on üç ve (Yueh Hua) on iki yaşmda iken evlenmişlerdir. Eski Çin imparatorluğunun bü- tün eşyası ve harem âğaları şimdi (Pekin)'de aranılarak meydana çı- karılıyor ve yeni kurulacak impa- rator sarayı için (Mançukuo) nun paytahtına naklediliyor. Yeni imparatoriçe bugünlerde sarayi imparatoride harem dairesi- ni kurmuş olacaktır. Londrada karar verildi Londra; 13 (A.A.) — Efkârı u- İ mum'yeyi şiddetli alâkadar eden bir dava Londra cinayet mahkeme sihde neticelenmiş ve (Londra Salvage Corps) kumandanı yüzka- $ı Miles dört sene ağır hapse mah- küm edilmiştir. Miles, yangın tahkikatına Har- ris isimli bir sigortacıdan muhtelif paralar almıştı. Hatr's, kundakçılıktan dolayı hidematı şakkaya mahküm olmuş» tu, Ve hapiste bulunmaktadır. (London Salvage Corps) yan- gına karşı sigorta yapan şirketler tarafındağ, sigorta ettikleri eşya ve binaları ateş ve suya karşı müm kün olduğu kadar muhafaza için yapılmış bir husnsi tesk'lâttır. m Hapisanede isyan Walla: Vaşington hükümeti, 13 (A.A.) — Dün Vaşhington hü- kümeti hapishanesinde b'r isyan olmuştur. Dokuz mahküm ve bir gardiyan ölmüştür, Hançerlenen iki gardiyanm va» ziye'leri vahimdir. sonra yehiden kuvvetlendiği" için vam eder.,, Sovyet heyetinin çıkardığı ma- sal budur. 9 — VAKIT HABERLERİ © | askeri tayyarelerle hava nakliyatını yapmak üzere teşkilâ- 14 ŞUZAT 1934 — Protesto! Tayyareci Lind- 'berg ve M. Ruzvelt İ Havâ postaları meselesi yüzünden araları zçıldı Vaşhington, 13 (A.A.) — M. Ruzvelt hava postaları mukave- İelerinin kâmilen feshedilmesini protesto eden Lindbergin protesto telgrafına cevap vermiyecektir. “Beyaz Ev,, meşhur tayyareci» nin teşebbüsünün “İlânat,, gazete- ! siyle yapılmış olduğunu, çünkü telgrafın henüz reisicümhurun eli- i ne geçmeden matbuata verilmiş ol- duğunu söylemekle iktifa etmiştir. Hükümet, Lindbergin “tehlike- li ve faydasız,, olacağımı bildirdiği postası | ta hararetle devam etmektedir. | © Halk, hükümetle hava şirketleri arasmdaki ihtilâfı alâka ile takip etmektedir. Efkârı umümiye sulistimallere karşı zecri hareketler alınması lü- zumunu tasvip etmekte, fakat bü- tün mukavelelerin ( feshedilişinin dünyanm en mükemmeli telâkki e- dilen Amerika hava posta nakli- yat sistemini tehlikeye düşürece- ğinden endişe etmektedir. 19 Şubattan itibaren başlıca 14 hat üzerinde ordunun 122 tayyare- İ si çalısmağa baslıvacaktır. Japonya birer kurtaracakmış .. I Simdiye kadar kaç defa, Japon- | yanm Asya milletlerinden müte- şekkil bir milletler cemiyeti vücu- da getirmek, bu milletlerin başına geçerek onları çalıştırmak istediği yazılmıştı. Deyli Ekspres gazetesinin, Ja- ponyaya bilhassa gönderdiği mu- Mühim bir aava hakkında! harrir Mister Green Wall Tokyoda | bu meseleyi de tahkik etmiş ve o- na dâir de bir yazı yazmıştır. İngiliz muharriririn anlatışma göre, Japonya Asya milletlerin- den her birinin müstakil olması i- çin çok geniş bir proje hazırlamak- tadır. Japonyanm vücuda getire- ceği ve istiklâline (o kavuşturacağı bu milletler, Mançuko gibi olacak- tır, Mançukonun istiklâli, hiç bir devlet tarafından tanmmamakla beraber Japonlara göre, bu yeni İ devlet, bütün Asyanın müzahareti- İni haizdir. ! Burada yapılan neşr'yata göre | Japoriya bütün Asya milletlerinin birer birer kurtulmalarına çalışa» cak ve bu işin ihzarı safhası o ile meşgul olacak ve komite yakında faaliyete geçecektir. - Bu kom'te- nin merkezi Dâiren'dedir, Komi- te her şeyden evvel, bütün uzak şark milletlerinin murahhaslarm- dan müteşekkil bir kongre toplıya- rak Asyai bir misak vücuda getire- cektir. Hindistanın muhtelif Oo aksata mensup milliyetperverler, bilhas- sa Nigale ihtilâleileri bu Japon pro jesi lehinde bulunuyor © ve onun muvaffak olması için çalıtıyorlar. Uzak sarkta müttef'kleri olan | devl*ler ile Janona arrsında bu hareket yözünlen bir tekrm ger ginlikler olacağında süphe yoktur. Asya miiletlerini birer © mere vee e şa ga