23 Şubat 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 11

23 Şubat 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 11

gg imi Yenitütün ve tütün inhi- sarı lâyıhasının esasları Yeni tütün ve tütün inhisarı lâyihası Çiftçi bu zamanları geçirmemek şartiy- haklımda dün kisaca malümat overmiş- tik. Büyük bir emekle hazırlanan ve memleketin ihraç ettiği iptidai maddeler s3eyanında birinci safta gelen, ön binler- <e çiftçinin mayişet ve iradını teşkil eden! ve ekiminden içimins kadar kayıt ve şart altma alınmış olan Türk tütününün zira- atöni ıslah etresle ve fenmileştirmek, zür-, ramı şöhret ve teşvik elmek ve cihan piyasasında haiz olduğu şöhret ve itiba. rmı muhafaza ve iade için harici ticaret. te ve alem satımında alıcılarımıza emniyet telkin edici şart ve evsafları Oo muayyen yeknasak bir mata haline (o koymak gibi yeni hükümleri ihtiva eden bu lâyiba ü- zerinde dün elde ettiğimiz o mütemmim malümatı da bugün veriyoruz: “Bu lüyihaya Omazaran, Türkiye cümhuriyeti dahilinde halkın © istihlâki için tütün ve tönbeki satım almak, işle- mek, kiymak, sigara, ağız enfiye ve pipo tütünü yapmak ve bunları (alâmeti farikası, bandrollu ve etiketli kutulara ve paketlere koymak, ecnebi memleket- ki ve sigara kâğıdı getirmek ve bütün bunları memleket içerisinde satmak dev. letin inhisarı altındadır. İnhisarlar ida resi tütün, sigara, enfiye ve sair me vaddı işlenmiş veya işlenmemiş şekilde ecnebi memleketlere de satabilir. Tacir ehliyet ve sıfatmı haiz ve kulla. nacakları makinelerin adedine göre üç! bin Tiradan başlıyarak on bin Tiraya kadar para teminatı veya milli bankanın temi- natını verenler sırf €cnebi memleketlere ihracatta bulunmak üzere İstanbul, İzmir | ve Samsunda gümrük ve inhisarlar vekâ- me yapılacaktır. Ecnebi memleketlerden gelen yolcular en çok elli tane | sigara, yüz gram tönbeki, yirmi beş püroyu, el- li gram pipo ve yahut ağız tütününü ve enfiyeyi hiç bir resim vermelesizin mem- Tekete sokabilirler. Bu miktardan fazla- sriçin en çok bir kiloya kadar yeni güm- rük resminden başka on lira inhisar res- Ecnebi memleketlerine çıkarmak için yaprak tütün yapmak serbesttir, Fakat bunların satın almması, memleket için inhisarlar idaresi kontrol hakkına malik» tir. Kontorl cüzdanı bulunan çiftçi ile in- hisarlar idaresinde yazılı tütün tacirlerin- den başka hiç bir kimse elinde (o yaprak tütün bulamdüramaz. Bu tütünlerde mut laka (nakliye) denilen rühsat tezkere- leriyle bir yerden bir yere naklolunur. Türkiyeden © tütün tohumu © ihrac memmudur. Tütün ekenlerden mahsuk “lerini kaçağa sarfettiklerinden dolayı iki defa mahküm olanlarım iki sene tütün ek” iğ K a Gümrük ve inhisarlar ve ziraat vekâ- © letleri tütün ekilen yerlerde tütün cinsle-| küm, rini ıstıfa ve haricin göstereceği arzu ya göre cinsler elde etmek ve tütün eki- minden tacirlere arzına kadar muhtelif işleri fennin icaplarına göre ıslah ve mah- N T verilir, İnhisarlar umum müdürlüğü her sene tütün yetiştirilen yerlerde müsabakalar yaparak iyi fide, iyi tütün yetiştircrlere ve iyi denk yapanlara mükâfat verir, Satılmış veya anbarlama müddeti gel. miş olan tütünler, neklolunacak bir hale gelen, inhiserlar idaresi tarafından veri. lecek nakliye szkereleriyle anbarları! naklelimir. “ütünlerin anbarlara nakli! içh. kanunda he mmtaxa hakkında müd. detler tayin olunmastur. İcabında inhi sarier idaresi bu müddeseri uzatabilir. İçiftçinin kontrol cüzdanmda borç göste İtabi diğer maddelerin le istediği zamanda anbarlara (o götürüp teslim edebidir. Çiftçi bütün mahsulünü inhisarlar idaresinin göstereceği anbarla- ra nakil ve teslim etmeğe ve kendilerine başka tütün kalmadığına dair bir taah- hütname vermeğe mecburdur. Bu an- barlara girecek olan çiftçi tütünleri yan- gın tehlikesine karşı sigortalı olacaktır. Bumunla anbara gelir gelmez, ilk başta rilmiş olan tütün miktar tetkik © edilir. Sonra denkler tartılır ve borcun hepsinin teslim edilip edilmediği kontrol ve hesap edildikten sonra tütünler üzerinde devir muamelesi tamamlanır. Tütün çiftçileri, tütünlerini inhisar- lar idaresi anbarlarında iki sene için de- po edilebilir. Denklerin anbara girdiği! tarihten itibaren geçecek ilk ay için kira alınmaz. İkinci aydan itibaren her ay için kilo başına iki para alınır ve bu kira- lar tülün satıldığı vakit tahsil olunur. Mahsulünün alım ve satım beyanna- meleri üzerine tüccar mamma devrini ve- ya terhinini istiyebilmesi için çiftçinir kanunda musarrah bazi kayıtlara riayo: etmesi lâzımdır. Kanun lâyihasmın altıncı kısmı, tüc- car depolarına, tütün ve işletme firele- rine, tüccar tütünlerinin nakline ve ye- İdinci kısmı da, yaprak tütün işleme tar. zıma dair mufassar ahkâmı muhteridir. Sekizinci kısımda; tütün ve inhisar dükkânciları ve satıcıları hakkımda hükümler vardır. Bu, kısımdaki kanun maddelerine (o nazaran, bu kabil satışlar idarenin açtığı veya a çılmasına rusat verdiği dükkânlerda ya- pılır ve icabında gezici satıcılara da pora- kende satış hakkı verilir. Bunların bi- rinci smıfından yılda yirmi, altı ayda on, ikinci sınıfından yılda on beş, yarım se nede yedi buçuk, üçüncü ( sınıfından yılda on, altı ayda altı, o dördüncüden senede boş, alt ayda iki buçuk ve be işinci sınıfından da senede iki, altı ayda bir lira harc almarak satış tezkeresi ve rilir. Smıf taksimatı, mevkii © ve satış miltarma göre tesbit edilir. Bu dükkân- lar, idarenin teftiş ve mürakabesi al. tındadır. Satıcılara verilen satış tezko- releri şahsa mahsus olup ahire devrolu- namaz. Dükkünda satış © yapacakların tezkeresi yalnız tezkerede gösterilen ma- hal ve seyyar satıcılarm satiş tezkeresi de tezkerede tayin edilen daire ve mevki igin muteberdir. Bunlardan bilumum in- hisar maddelerini sattıllarından £ dolayı kazanç vergisi alınmaz, Fakat bu eşya İstanbul Asliye Altıncı Hukuk mahkemesinden: Pakize Hanım tarafından Beyazıt Mercan ağa mahallesinde Örücülerhamamı 80- ile beraber inhisa, : şeyler de taaa, ancak» banlarln Kağında 9 No; haede mukim Ali dolayı kazanç vergisine tabi olurlar, ||| Efendi aleyhine 4 - İl - 933 tari Lüyihanı, pm İ hinde verilen boşanmaya ve elli dört adla a e ei lira madeni alüin mihirmüeccel > tir. Bunu takip eden mü- Li ferrik hükümler kısmınm ihtiva eyle-) ve elli bir lira mihrimuaccelin diği maddelere nazaran, > inhisarlar ida-| İine ve mumaileba Pakize H, için ds, | Mizine ve belediyeye ve hususi idarele- “hazine ve belediye ve hususi ait bütün teklifler ve resimlerden maaf| pesi memürları hakkında © diğer devlet memurları gibi, iyet ifesindeb ir münbais veya memuriyet vazifelerini ifa sırasında hadis olan suçlardan © delayı devlet memurları hakkındaki ceza hü- Si ve takip usulleri tatbik oluna. ar, Bunlara karşı vazife ifası sırasında ve| YA ifa ettikleri vazifeden dolayı yapılan suçlar devlet memurlarına karşı yapıl MIŞ sayılır, Türkiyede yetişen yaprak ! tütünler ve sit ber nevi teklifler ve & resimlerden ve bu kanun ile inhisar altında bulunan maddeler asıl gümrük resminden gayri, idarelere olduğu gibi mülkiyeti maliye hazinesine ait olup inhisarlar ideresince her ne mak- satla olursa olun o kullanılmakta olan gayri menkullerde devlet, belediye ve idarei bususiyelere ait her türlü vergi ve resimlerden mâaftır. Bu kağiın neşri tarihinden © dört ay sonra muteber olacak, ve sureti tatbiki. ni gösterir bir de nizamname yapılacak. tr. Göz Hekimi Dr. Süleyman Şükrü Ankara caddesi No. 05 | Telefon » 22365 | *Babeâli on beş lira yoksuzluk nafakası ve küçük Kemal için de ayrıca on beş lira nafaka takdirile küçüğün ve- lâyetinin anası Pakize hanıma tevdiine mütedair kararın yenilen mesi davasınm usulüne uygun cla rak yapılan muhakemesinde: İlâ- nen tebliğata rağmen gelmiyen müdaaleyhin gıyabında ikmal olu- nan yenileme ve tahkikat zabıt- namesi kıraet ve davacı vekili Ab- dullah Bey dahi isticvap olunmuş ve bu baptaki malümat ve hatıra" larma müracaat olunmak üzere mahkeme zabıt kâtibi Bediz Ha nım ve mahkeme mübaşiri Ahmet Efendi ve hasbelmemuriye karar sureti vermekle mükellef başkâtip Emin Beye İstifearı natik tezkere yazılmasına ve işbu muameleden bahisle gıyap kararınm on gün müdetle ilânen tebliği karar altı- na alınmış vebu bantaki muamele- li gıyap kararı dahi mahkeme di- vanhanesine talik kılmmız bulun- duğundan tarihi ilândan itibaren beş gün icin itiraz olunmalığı ve wövmü muhekeme olan 7 - 3» 934 Carsamba saat onda İstanbul As- iye Mhemesi n9tmer Hulk da- iresinde Heyeti hâkime huzuruna 11 — VAKIT 23 ŞUPAT 1934 TURKIYE ZİRAZI BANKASI BiRiKTiİREN RAHAT-EDER İstanbul üniversitesi mübayaa o | komısyonundan ; 1 — Fen fakültesine bağlı Beyazıtta Eczacı mektebindeki inşaat ve tadilât toptan aleni münakasıya vaz edilmiştir. 2 — Merkür inşaata talp müteahhitlerin asgari “5000, lira kıymetinde bir binayı muvaffakiyetle ikmal ve teslim etmiş ol- ması lâzımdır. 3 — Talip'er İstanbul Üniversitesi mimarlığını müracaatla ehliyetlerini gösterir evraklarını tetkiğ, ettirecektir. Alacakları ve- saiki kâtibi umumiliğe işaret eltirdicten soora bu işe ait muka- velename, şartname, lâhika ve projes'ni tetkik etmek ve suret- lerini istinsah etmek üzere her gün Müvayaat komisyon kitabe- tine müracaat edeceklerdir. 4 — Tal'p'er kendi teklif edecekleri fiatın © 7,5 u nisbe- tinde teminat muvakkateleri ile birlikte ihale günü olan 18/Mart/ 934 pazar günü saat 14 te Ün versite Mübayaat komisyonunda bazır bulunacaklardır. 1855) Münbal Ee'ediye zabıtası memurlukları içn istida'arı zat iş- lerinde mevcut buunupta 22. 2-934 perşenbe günü imtihana iştirak edememiş olanların vesaikini ikmal ederek şubatın 25 ci pazar günü saat orda Beledye Umumi Mecis salonunda hasır tu'unmaları vakti muayyeninde bazır bulunmıyanların müracaak- ları nazari dikkate alınmıyacığı te'rar ilân o unur. 1872) Beşiktaşta çöp istelesi tamiri: Teminat 37,5 lira Istanbul Tep rhanesi tamiri 49,5 lira Yukarıda yazılı mahallerin tamiri açık müakasaya konule muştur. Talip olanların şerati anlamak ve keşif evraklarını gör- mek Üzere her gün Levszım müdürlüğüne müracaat etmeli, mü- nakasaya girmek içn de hiza arında yazılı teminat makbuz veya mektubile 19-3: 924 pazatesi günü saat on beşe kadar Daimi Encümene mürâcaat etmeidirier, (871) i gelmediği surette davacının iddia | kemenin intaç olunacağı tebliğ | eylediği vakıaları ikrar ve kabul | makamına kaim olmak üzere ilân İ etmiş addiyle gıyabmızda muha-| olunur. (13615) itanları Istanbu! Eclediyesi ;