25 Şubat 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

25 Şubat 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

—2—VAKIT 25 ŞURAT 19 Günün siyaseti rn mi Yenibirmuhaceret | Avusturyada cereyan eden son hadise-| ler sırasında Viyana musevilerinin hicret yollarını tutmağa başladıkları — da haber) veriliyordu. Avusturyada naziliğin kök © salması ve iktidar mevkiine doğru yürümesiyle bu muhaceretin büyük bir mikyas alaca- #inda şüphe yoktur. Bugünkü Viyananın nüfusu 1,800,000 dir. Bunların (250.000) i © musevidir. Fakat Viyananın bu, dinen musevi olan yahudilerinden başka kısmen musevi © lanlar, musevilikten çıkmış ve eski din ile alâkasını kesmiş olan di saydıkları için Viyananın yarı nüfu- sunu irk moktaj nazardan melez ve yas) hudi saymak icap edecektir. | Bu itibarla, naziler Avusturyada da) muvaffak olacak ve iktidar mevkiine ge- lecek olurlarsa Viyana halkı, müthiş bir terrore uğrıyacaktır. Avusturya, Adolf Hitlerin ana yur- dudur. Onun en belli başlı emellerinden biri, » Viyanayı © üçüncü © Rayhin merkezi oyapmaktı: Bu gün bile, Hitler, imkân Oo buldukça vaktini Avusturyalılar gibi cenup Almanı olan! Bavyeralılar arasında geçiriyor, Hitlerin! anlıyamadığı bir nokta varsa, o da, kendisinin iktidar mevkiine geçer (geç mez, yahudileri müstesna © olmak üzere, | bütün Avusturyanm ona iltihak etmeme. | sidir. Avusturyanın bu kayıtsızlığı Hit. leri derinden yaralamış bulunuyor. Onun için (o mazilerin (o Avusturyayı ele geçirmek için ellerinden gelen her şeyi yapacaklarında şüphe yoktur. Avusturyanın ikinci bir mücadele a» rifesinde olduğunu dünkü nüshamızda anlatmıştık. Bu mücadele ergeç bülacaktır. Şayet bu mücadelede, naziler muvaf- fak olurlarsa, yeni bir musevi muhace- reti daha göreceğimizde şüphe yoktur. Viyana musevilerinin hicrete başlama: | larının manası, onların daha şimdiden! böyle bir hadiseden Korktuklarıdır. ö. vuku İ dilmiş olan harsi say ve 34 Venizelos Yunan ga- zetelerinin : şiddetli tenkitlerine uğradı | MU. Atina, 24 (A.A.) — Atina a- | jansı bildiriyor: Birçok gazeteler, Kabine karar verdi: | kendisine arzu ettiği her türlü ma- İumatı vermeğe amade olan hükü- mete müracaat edecek yerde Bal- kan anlaşma misakı hakkında ma- etmektedirler. Proia gazetesi diyor ki: islerinin toplantısında rebilir, hükümetin, gerek ken- dine ve gerek diğer siyasi fırkalar rak onlara, misak esasen imza e- muhalefetin ve büyük siyasi fırka- nın reisi sıfatiyle bu misakın se- meredar ve faydalı olması için ça- İışacağı hakkında teminat verebi- Tirdi.,, Kızıl ordunun 16ıncı yıldönümü Moskova, 24 (A.A.) — Tasa jansı bildiriyor: © Bugün kızıl ordunun on altıncı yıl dönümü bayramıdır. Kolhoz- ların fabrika ve imalâthanelerin- de ordu efradı arasında takip © terbiye hareketlerinin yıl dönümüne tah- yahudileri de! lümat almak üzere sefarethaneleri | dünk vardır. Alman nazileri, ana tarafmdan | Ziyaret etmiş olan M. Venizelosun | teşkilâtının 18/300 ile 20,000 ki- büyük valdeleri musevi. olanları da yahu-| bu hattı hareketini şiddetle tenkit | şi arasında arttırılmasma karar | “M. Venizelos, siyasi fırka re- | demokr at mümessillerinin çıkarıl- fikirlerini | masr üzerine İşci ve müstahdemin ve eğer varsa şüphelerini ileri sü- | konseylerinin teşkilini tanzim et* | reislerine vereceği izahatı dinliye- | esnaf teşkilâtları bilir ve ancak bu içtimadan son- geçeceklerdir. Bu hususta — bir © İ ra ecnebi sefarethanelerini dolaşa- | mirname neşredilmiştir. dilmiş olduğundan kendisinin ve! müstahdeminin ve ziraat, orman j evvel, Avusturya Legionunun bir dahilde bilumum imkân yoktur. Verilen ültimatomun üddeti bitmek üzere.. > Askeri yardım teşkilâtı yirmi bine çıkarılıyor! Viyana, 24 (A.A) — Kabine, hücum ihtimaline karşı takviye e- ti toplantıda askeri yardım dilmiştir, M. Feyin zaferi semeresiz Varşova, 24 (A.A.) —Pat a jansı bildiriyor: Yarı resmi gazete Polska Avus- turya hadiseleri hakkında şunları yazıyor: Her iki taraf da mücade- leden mağlüp çıkmaktadır. Fakat galiplerin hezimeti muhaşımları - nın hezimetinden daha büyük gö- rünüyor. Çünkü galipler (o harbe mutavassıt tarzı (o hal tekliflerini reddederek girişmişlerdir. Avus- turya istiklâlinin Şarbozuln dahili birliğin tahkimi olduğuna (göre Viyana şimdi Almanyanın siyasi ideolojisine muhalefet (edemez. M. Feyin zaferi semeresizdir. A- mal hududu, M. Habicht tarafım- | vusturya bundan böyle istiklâlinin | dan Avusturya hükümetine veri» | teminini dahilde değil hariçte #- len ültimatom müddeti bitmeden | rryacaktır. Çünkü © bu teminatı vermiştir. Bundan başka kabine, sosyal mektedir. Sosyal demokratların yerine, mümessilleri Bir ikinci emirname ile kabine işçilerinin müşterek mukavelele- rini teahhüt etmektedir. Londra, 24 (A.A.) — Alman haberlere göre Avusturyanm şi» Her tarafta tezahürat A 0 Basma ee ——le Halkevlerintin üçüncü yıldönümü kutlu lama resmini anlatan telgraflar bir tomar tutuyor ... i sis edilmiş mutantan merasim ya- pılmıştır. Bütün (o gazeteler, Kızıl ordu Maarif vekili ay İstanbulda ve Ankırada oldu- ğu gibi Türkiyenin her tarafında Halkevlerinin üçüncü yıl dönümü canlı bir şekilde ve büyük tezahü- ni, varlığını tanıtan Büyük Gazi- sine, ve onun yanında ve yolunda yürüyen büyüklerine © karşı olan can bağlılığını coşkun tezabürat- başında geliyor Ankara 24 (Hususi) — Maarif Vekili Hikmet Bey ay başında in- klâp kürsüsünü açmak için İstan- bula hareket edecektir. İlk dersi Recep beyin vereceği doğru de- ğildir. Recep “Bey daha sonra ders verecektir. Adliyede harcirahtan feragat suretile tayin yapılmıyacak Ankara, 24 (Hususi) — Adliye vekâletinde bazı memurlar har- cirahsız olarak nakil talebinde; bulunmaktaydılar; ve şimdiye ka» dar bu taleplerden bir kısmıda hakkında makaleler neşretmekte- dirler. İzvetsiya gazetesi diyor ki: “Bugün dünyanın en genç ve en kuvvetli ordusu olan Proletarya inklâbı ordusu, katetmiş olduğu mesafeyi görmek için (o arkasma doğru bakıyor ve yen tecrübelere ne derecede hazır ( bulunduğunu ölçüyor. Sosyalizm memleketinin hudutlarını müdafaaya hazır olan bu ordu, çalışan beşeriyetin azim kütlelerinin menafiini müdafaa- ya da hazır olan büyük bir asekri kuvvettir. Bu ordu harbi asla istemiyen ve gayesi sulhun muhafazası olan yegâne ordudur. terviç edilmekteydi. Adliye ve» kili, harcirahtan - ferağat ettir mek suretiyle tayin yapılmaması- sının usul ittihazını emretmiştir. Bütçe tetkikleri Pazartesiye bitecek Kahraman amele smıfı ve Sov- yet kültürü, sulhu, yalnız o sulhu istiyorlar. —e— Başvekil teşekkür ediyor Ankara, 24 (A.A.) — Başvekil İsmet Paşa Hazretleri, Halkevle- la gösterdiği bildiriliyor. Kastamonu, Muğla, Tekirdağı, e vam Kütahya, Ar , , Konya, Rize, Trabzon, | yani a, Edime, Sinop, Manisa, o Zonguldak, (o Kayseri, Halkevlerinin yıldönümü candan ratla kutlulanmıştır. Köylüler ve kasabalılar, Evlerinin üçüncü yıl dönumü merasiminde bulunmak için 23 şubat günü şehirlere in- mişlerdir. Yurdun muhtelif köşelerinden gelen Halkevlerinin O Kutlulama merasimini © anlatan, telgraflar kutluluyan vilâyetlerden, Uzun- bir tomar halindedir. Ayr! ayrı | köprü, Amasya gibi yerlerden al- hepsinde de 23 şubatta bir bay- | dığımız telgraflarda da, bura hal- ram günü (yaşandığını; bütün | kının, şehirlerinde Halkevi açıl- gençliğin, Halkevlerini kuran ve | ması dolayısiyle, memnuniyetleri- koruyan, Türk gençliğine benliği- | ni ve sevinçlerini anlatıyor. e Avusturyada asalet unvanları canlanıyor! Habsburg hanedanının uzaklaştırılması hakkındaki kanunun kaldırılması düşünülüyor (A.A) — Alman | kik etmek niyetindedir. Bununla Viyana, 24 Ankara, 24 (Hususi) — Vekil- | rinin açılış yıldönümü münasebe- ler heyeti bugün ve bu gece büt- | tiyle her taraftan aldıkları tebrik çe tetkiklerine devam “etti. Top- telgraflarından dolayı samimi te- lantıya Müşir paşıda iştirak etti. | şekkürlerinin iblâğma Anadolu Tetkikat pazartesi günü bitecek | ajansını tavsit buyurmuşlardır. salı günü bütçe esas | şeklini ala- . caktır. Açlık grevi Bombay, 24 (A.A.) — Kalkü- te hapishanesinde bulunan 19 si- yazi meykuf 15 şubattanberi açlık grevize başlarsışlardı:. Bunların Demir yollarında “yeni darife ajansından: Gazetelerin verdiği malümzta göre hükümet yakında asalet unvanlarının tekrar tesisi, Habsburg hanedanının uzaklaş- tırılması hakkındaki kanununun. ilgası vebunların müsadere edilen mallarının iadesi meselesini tet- beraber iyi malümat (oOalan ma hafil, mesele ancak teşkilâtı €sa- İ siyenin mustakbel tadilâtı çerç€- vesi içinde halledilebileceği için bu tedbirlerin hılen tasavvur © dilmediğini bildirmektedirler. , Avusturya şimal hududunu kuvvetlendiriyor Yirmi bin: Hintli a- mele grev yaptı Bombay, 24 (A.A.) — Şolapur dokuma fabrikaları amelesinden 20 bin kişi grev ilân etmişlerdir. Fabrika sahipleri (o bilmukabele lokaut tatbik etmekte olduklarm- dan, karışıklık çıkmasından kor- kuluyor. Bu (sebeple, hükümet örfi idare ilânına intizaren, umu- mi yerlerde her türlü O toplantıyı menetmiştir. Hint siyasetini tehlikeli bulanlar var Londra, 24 (A.A.) — Muhafa- zakâr müfrit sağ cenahın büküme- tin Hint siyasetine şiddetli muha- lfeti dün öğleden sonra, fırka- nın en çok sözü dinlenin azaların- dan Lord Loyd tarafından bir kere daha izhar edilmiştir. Lord Loyd şerefine, bir klüp tarafından verilen ziyafetten son- ra demiştir ki: — Bu siyaset tehlikeli ve fena- dır. Bu siyaseti Hint milletinin bize olan itimadına bir suikast o- larak telâkki ediyorum. Hindis- tanım her neferi, her siyasi adamı ve her memuru eğer bunu ilân et- meseydim, beni bir “Opportuni,, telâki edebilirdi. Bu bir müfritlik veya irtica fikriyle tezahürü değil ue Mesele böyle bir şey için faz la mühimdir. & İzra dünyada MEVCU nurum beşte biri mevzuu bahistir. Eğer Hindistanı terkederseniz, - vahşe- tin avdetini kabul etmiş olursu- nuz ve bunun mesuliyeti size ait olur. Lord Loyd' in bu nutku, gün geçtikçe sık sık tezahür eden bir haleti fikriyeye tercüman olmak- tadır ki, seylân meselesinde ve- İ rilen karar banun el ile dokunula- bilir bir ifadesidir. Müstemleke meselesinin bilhas- sa Hindistan meselesinin anane- st muhafazakârlar için esasir bir ehemmiyette olduğu şüphesiz- dir. Ve gittikçe, müfrit sağ ce- nah grupu hükümet aleyhtarları- na yaklaşmaktadır. o Hükümet a- İeyhtarları, hükümetin siyasetini istihdaf ederek bu siyaseti (O “Ta- Jim bayrağı sivaseti,, ismi ile tav sif etmektedirler, — mmm İngilizler Berlin müza- kerelerinde nikbin değil Londra, 24 (A.A) — Havas ajansı bildiriyor: M. Edenin Ro- maya hareketi münasebetiyle bu- rada müzikerelerine ( dair hiç te nikbin olmıyan bir blânço yapıl- maktadır. Berlin mükâlemeleri - ne bâkim olan samimiyet kayde- dilmekle bearber bu mükâlemeler Almanyanın silâhsızlanma konfe- ransma aydet edeceğini ümit et- tirecek mahiyette | telâkki olun- | maktadır. ; Almanyanın bin teyyarelik bir | hava kuvveti istemesi burada kat'iyen kabule şayan görülme- mektedir. 81 yy yg yg gg yy yy Bir günde 900 ton veren bir petrol kuyusu bulundu Bakü,: 23 (A.A.) — Apche- — «Anları, 24 (Husasi) — De- miryollarında yirmi maritun iti- baren yeni (e>ife tatkik sdilec” maxsadı mektup kâ- İdi € tuvalet — İevâzımı vaka ina eden hapisha- | ron petrol mıntakasında bin met- 'reden fazla derinlikten bir petrol fışkırmıştır. - Kuyunun Oogünlük Sı NO — » yit eylemektedir , SAR yu, mütehassısların bu mıntakada muazzam ihtiyat mepabii mevcut | Ankara, 24 (Hususi) —“O ve olduğu hakkında tahminlerini te | biz, piyesi ii “O vebiz,, piyesi ikincidefa oynanıyor ikinci defa olarak temsil edilecek»