6 Mart 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

6 Mart 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

— 2—VAKIT 6 MART 1934 SON HABERLER : TELGRAF - TELEFON - RADYO| Italya, Avusturya, Macar başvekillerinin mülâkatı Romada 'başvekiller M. Musolini'nin bir projesi üzerinde görüşecekler Budapeşte, 5 (A.A.) — Hükü- | pada herkesin hakkına meşru mer metin naşiri efkârı olan Fuegget- lenseg gazetesi Musolini projesi- nin Gömbös ile Dollfuss'un yakın- da yapacakları Roma seyahatile tehakkuk safhasına gireceğini kay | detmektedir. Bu mülâkatta, pren- | sip itibarile daha evvel kararlaş- tırılmış olan iktisadi iş beraberli- ğinin usul ve teferruatı tespit edi- lecektir. Musolini plânınm esası, İtalya- nın Macaristan ile Avusturyaya tercihli gümrük tarifesi tatbiki ve Almanya ile Fransa tarafından da bu iki memleket hakkmda buna benzer tarifeler tatbikinin temini- ne çalışmasıdır. İtalya — Avusturya — Maca- ristan iktisadi teşekkülünün diğer devletlere ve bu arada küçük iti- lâfa da iltihak kapısını açık bırak- makta olduğu kaydedilmektedir. Anşlosa karşı .. Paris, 4 (A.A.) — Orta Avru- pa ve bilhassa Avusturya mesele- lerine tahsis ettiği günlük yazısın- da “Le Temps,, gazetesi şunları yazıyor: “Anschluss,, e karşı kapıları en kat'i şekilde kapamak orta Avru- Garip bir teklif faatlerine hürmet ederek intizam: takviye için en iyi çare, İtalya ile | küçük itilâf arasmdaki süküneti inkişaf ettirmek ve Tuna devletle- rinin daimi mesailerini temin et- mektir,,, Avusturya Lejitmistleri reisinin sözleri Varşova, 5 (A.A.) — Pat ajan- sı bildiriyor: İllustrowany Kurjer Codzien- ny gazetesi, Avusturya lejitmist- lerinin reisi (osabrk nazırlardan Wiesnarle bir mülâkat yapmıştır. Mumaileyh arşidük Ottonun Viya- naya gitmek niyetinde olduğunu tekzip ederek diyor ki: “Lejitmistler ne gayri (omeşru vasıtalara müracaat etmeyi, ne de müttefik devletler üzerine bir taz- yik yapmak suretiyle (Habsburg hanedanının iadesini arzu ediyor- lar. Bu-maksadı münhasıran da- hili plân üzerinde takip etmekte- dirler.,, Wiesner, Avusturya monarşi- nin iadesi için olgun bir hale ge- lince Heimwehr'in de o Habsburg hanedanına iltihak edeceği kanan- tinde olduğunu bildirmiştir. Serseriler için .. Andor Cümhuriyetini (İspanya hükümeti karar- satın almak istemiş! | gâhlar tesis ediyor Madrit, 5 (Hususi) — Yeni ka- Son Dakika: Kontenjan Gümrüklere yeni | bir tamim yapıldı Ankara, 5 (A.A.) — Aldığımız yor: malümata göre, kontenjan liste- Karaşar Mongol heyeti, Maçu: leri haricinde olarak gümrük ve in kıtaatının tamamen tenkili için inhisarlar vekâletince verilen bazı Sinkiangçon vilâyeti hükümet kı- müsaadelerin sahipleri tarafından | taatı kumandanına müzaharet tek- zamanmâd2 | kullanılmadıkarlı ve | jif etmişlerdir. Sinkiang'in şimali Harp! Uzak Şarkta kanlı çarpış- malar devam ediyor Moskova, 5 (A.A.) — Tas a- jansı bildiriyor: Pahtiden bildirili- İ idarelerine bildirilmiştir. Pörpignan, 5 (A.A.) — Dipa| pine bugün reisicümhur M, Alkala rillaroca namında o zengin bir a- Zamoranm riyaseti altında — top- dam, Andor cümhuriyeti üzerin | lanmıştır, Bu içtimada başvekil deki müşterek hukuk hükümrani- yeni mesai arkadaşlarını takdim sinden feragatle, bu hakları ken- etmiştir. Bundan sonra yapılan disine devretmesi için Urgel pes | bir kabine içtimarda Barselon ha- koposu Seo'ya 400.000 pezeta tek- | diseleri tetkik olunmuş ve dahili lif ettiği gibi Andor ahalisine de muhtelif mali menfaatler teminini | vaat eylemiştir. | Andorre millet meclisi bu tek- lifleri reddetmiştir. —— Londrada işsizler yeniden tezahürlerde bulundular Londra, 5 (A.A.) — Yürüyüş yapan işsizlerin vilâyet ve Lond- ranın muhtelif mahallelerine men- sup heyetleri dün tekrar tezahürat yapmışlardır. Trafalgar caddesinde hatipler nutuklar söylemişlerdir. Hiç bir hâdise kaydedilmemiştir. Berlinde tek kap yemek günü Berlin, $ (A.A.) — Tek kap yemek günü, Berlinde, dün, lokân- talar, oteller ve saire hesaba dahil olmaksızın, yalnız — evlerde (402.000) mark bir tasarruf temin etmiştir. Çekoslovakya Almanları ârasında kavga Prag, 5 (Hususi) — Karlovi Va- ri civarında Çekoslovakya (Al manla'vnun yaptıkları bir içtimada | sosyal — deraokratlar ile bunlara aleyhtar olanlar arasında bir ar- bede olmuş ve ikisi *gır olmak W- zere Yürmi kişi yaralanmıştır, ve harici vaziyetin iyi bir o halde bulundukları tesbit edilmiştir. Hükümet Balear ve Kanarya adalarında serseriler için karar- gâhlar teşkiline karar vermiştir. Londrada şeker kon- feransı toplanıyor Londra, 5 (Hususi) — Burada şeker imalât ve ticareti hakkın- da bir konferans Almanya bu konferansa iştirak etmiyeceğini beyan etmiştir. Almanlara göre Fran- sanın manevrası Berlin, 5 (A.A.) — “Volf Ajan- sından,, — Lord Edenin seyahati neticelerini tefsir eden Berliner - “Almanyayı bir takım fedakârlık» Börsenzeitung gazetesi diyor ki: lar yapmıya sevketmekten ibaret bulunan Fransız manevrası karşı sında, İngiltere, başvekil Hitlerin | emniyet programmı yalnız nihai bir fedakârlık değil, fakat tecezzi kabul etmez bir kül telâkki ede- cektir.,, Bir vapur yanıyor Nevyork, 5 (A.A.) — Havana- dan Nevyorka yolcu taşımakta © lan City dö Montgomery vapuru, toplanacaktır. | Chesapeak feneri açıklarında yan- maktadır. ; p MA İde, müsaade tarihinden bir o sene ve! hatta daha fazla bir müddet sonra l mal getirtildiği ve gümrük idare- | lerinin de evvelce verilmiş ( olan | müsaadeye müsteniden ithal mua- melesi yapmakta oldukları anla- şıldığından bahisle gümfükler w- mum müdürü bir tamim yaparak kontenjan listeleri haricinde veris len bu kabil ithal müsaadeleri, ve- rildikleri zamanlara ait olan ibti- yaçlara göre verilmiş olmaları iti- bariyle mevsimi geçmiş müsaade- lerin hükümden sakıt olması ikti- za edeceği, bunun için gerek res- mi makam ve gerek hususi eşhas namlarına verilen fidan, (tohum ithal müsaadelerinin azami üç ay için ve alât ve edevat ve diğer zi- rai malzeme müsaadelerinin dört | ay muteeber tutularak bu müddet- ten sonra gelecek mallarm ithal- lerine müsaade © olunmaması ve şimdiye kadar verilmiş olan müsa- | adelerden de bu müddetler zarfm- da istifade edilerek celbolunma- mış mallar hakkında da ayni su- retle muamele ifası (o gümrükler Pariste bir hâkim teakif edildi Paris, 5 (Hususi) — Bugün müddetumumi tarafından göste- rilen lüzum üzerine Ürno nâmmda bir hâkimin evinde yapılan tahar- | riyat bu zat hakkında çok mühim bazı vesaikin elde edilmesini mu- cip olduğundan M. Ürno tevkif e- dilmiştir. M. Ürno bir müddet evvel, bir mesele hakkında Staviskinin ta vassutunu rica etmiş ve bu Yolda dolandırıcı ile arasmda Cereyan eden muhaberat evrakı elde edil. miştir, İstintak esnasında fevkalâde a- sabiyet gösteren M. Urno kendisi. ni tazyikte devam olunduğu tak. dirde intihar edeceğini söylemiş ve filhakika cebinde bir kutu öldü. rücü hap çıkmıştır. Hariciye umumi kâtibi dönüyor Ankara, 5 (Hususi) — Roma- da ticaret müzakerelerile meşgul olan hariciye umumi kâtibi Nü. man Rıfat Bey yakında Ankaraya dönecektir. Hariciye tayinleri Ankara,, 5 (Hususi) — Harici» y vekâletinde yeni tayinlere dair kararname çarşamba günü Vekil- ler Heyetinde görüşülcektir. Meclise gelen lâyihalar ai Ankara, 5 (Hususi) — Türki- ye — Yugoslavya arasında akte- dilmiş olan mutalebatın tesviyesi- ne müteallik itilâfname ile Türki- ye — Yunanistan arasmda müna- kit sıbhi anlaşma misakının tas- dikine ait iki kanun lâyihası Bü- 'yük Millet Meclisine verilmiştir. lk hizi rah garbi ve merkez kısımlarının gö- çebe ahalisi mümessilleri de mın- taka hükümetine (o müzaharet et- meğe kati olarak karar vermişler- dir. Maçuin, ricatten sonra, U- Yum - Çinin 100 kilometre cenu- bundaki müdafaa mevzilerinde tu- tunmağa çalışmaktadır. Tunganlar, Turfan ve Kara- şar mıntakalarımda mıntaka halkı arasında seferberlik ilân etmişler- | dir. Fakat, Uygurlardan müte-| şekkil olan yerli halkın ekseriyeti mmtaka hükümetine (o karşt olan mücadelede Tunganlara müzaha- rel etmek istemediğinden © sefer- berlik muvaffakıyetli bir o netice vermemiştir. Japonya ne yapmak istiyormuş? Şanghay, 5 (A.A.) — Puyinin Mançuko tahtına çıkışı iÇn, Ame- Iki Kral Yugoslav ve Bulgar Kre ları arasında bir mülâkat Belgrat, 5 (A.A.) — Yugoslav” ya Kralı Aleksandr, Bulgarista" na dönmekte olan Kral Boris'in Yugoslavya toprağından geçme" sinden bilistifade kendisini Malar denovatz istasyonunda selâmla" mıştır, İki hükümdar, müteakip istas- yona kadar, trenin içinde bir ara da kalmışlardır. Kral Aleksandr oradan otomobille avdet etmiştir. Bu mülâkatın tamamile hususi Meme olduğu teyit edilmekte- ir. Yugoslav ajansının tebliği Belgrat, 5 (A.A.) — Avala a- jansı bildiriyor: Oplenats'da bulunan Kral A- leksandr, dün Bulgaristana giden Kral Borisin geçmesinden istifade ederek kendisini Maladenovatz istasyonunda ( selâmlamıştır. İki hükümdar yakın istasyona kadar birlikte seyahat etmişler ve sonra Kral Aleksandr. otomobille Op- lenats'a avdet etmiştir. Bu mülâkat tamamen husus! İ bir mahiyeti haizdir. Yeni demiryolları rika ve İngiltere gazeteleri ( tara- fmdan fena mütalealarla karşılan- | mıştır. Umumi kanaat şudur ki,| Japonya Puyiyi imparator yapa- | rak Mançukuoyu dahilt Mongo1ts- ” tanla birleştirmek niyetindedir. Devlet şürasının bir kararı —. Maaşları haczedilen me- murlar hakkında icra ne yapacak? Ankara, 5 (A.A) — Borçların dan dolayı maaş ve ücretlerinin | haczi takarrür eden memurlar hak kında ittihaz olunan kararların! icra dairelerince dogrudan dogru" ya vekâletlere tebliğ olunması kâfi gelmeyip icra ve iflâs kanununa nazaran bu tebliğin mal memurla- rıyla beraber aynı zamanda daire | âmirlerine de yapılması lâzımgel- diğine Şürayıdevletçe karar ve- rilmiştir. Mebus intihabatı Ankara, 5 (A.A) — Cumhuri- yet halk fırkası umumi kâtipliğin- den bildirilmiştir: Münhal beş mebusluk için önü- müzdeki cuma günü intihabat ya- pılâacak ve fırka namzetleri çar- samba günü ilân edilecektir. Şayialar doğru değil. Ankara, 5 (A:A.) — İdman ce- miyetleri ittifakı ( teşkilâtının ve İ bu meyanda spor klüplerinin ilga edileceğine dair neşrolunan hava- dislerin hilâfı hakikat o olduğunu beyana Anadolu Ajansı mezun- dur. Ticaret ofisi Ankara, 5 (Hususi) — Harici ticaret ofisinin mart nihayetinde İstanbuldan Ankaraya nakledile- ceği, yedi kişilik bir memur gru- punun İstanbulda kalacağı, ayrı- ca bir kısım memurlar İzmirde çalışacakları, ofis müdürü Cemal Beyin İstanbulda kalacağı söyle- “nilmektedir. y Diyarıbekir — Fevzipaşa hattının son kısmıda yapılıyor Ankara, 5-(Hususi) — Diyarr- bekir - Fevzipaşa hattının 70 kilo» metrelik son kısmı için bir ay zare fında omünakasa açılmak ü- zere hazırlıklar yapılmaktadır, Bu hat 1936 da işlemiye açılacaktır. Nafia Vekâletinin yeni yıl faa- liyetleri arasında Afyon « Antal- ya, Filyos - Ereğli hatlariyle Ereğ- li ve Mersin limanlarınınirişaatı bulunmaktadır, , : San'at mektepleri- a : . ni isiâh faaliyeti Ankara, 5 (Hususi) — Sanat mekteplerini ıslah komisyonu bu gün maarif © vekâletinde tekrar toplanmıştır. Komisyon, şimdilik sınat mekteplerinin umumi vazi- yeti etrafında tetkikler yapmakta ve ne gibi sanatların organize &- dilmesi lâzım geldiğini araştır- | maktadır. Bu işlerin umumi büt- çeden idare edilmesi (o hususunda bir cereyan mevcutur, t 2 Strazborg'ta Almanyaya | karşı bir protesto kararı | Strazburg, S5 (A.A) — Cüm- huriyetçi demokrat fırkasınm aşa» i gıda Ren şubesi kongresi, Sarre'- | da yapılacak arayı umumiyenin | serbest, dürüst ve gizli olması | ve Fransa ile Sar havzası arasmda ticari mübadelelerin devam etme- si hakkında ve Alsaslıları, harici Almanyıda mukim Almanlar gi- bi telâkki eden nazi telâkkilerine karşı protesto eden bir karar al- | | mıştır. Kongre Almanya ile Alsas #- rasında hiç'bir tarih münasebeti olmadığını ve şayet bir kültür mü” nasebeti varsa bu (omünasebetin * nazi ibtilâli ile ortadan emiş olduğu telâkkisindedir. Nihayet | | kongre Doumerguc (o hükümetine itimadım ve tebriklerini © bildir miştir. © Pi mz 2 ae