22 Mart 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

22 Mart 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

— Z—VAKIT Balkan Misaki Protokolun esasları nelermiş ? Atina, 21 (Hususi) — Yunan ayan meclisi yarın (perşembe gü- nü) Balkan misakını müzakereye | başlıyacaktır. Misakım mazbata muharrirliğine sabık hariciye na-| zırı M, Mihalakopulos tayin edil- miştir. Bu hal, misaka atfedilen büyük ehemmiyeti gösteriyor. A- yan omeclisininde yarın misakı müttefikan tasdik edeceği muhak- kak görülmektedir. pProtokolun metni mi ? Atina, 2i (Apoyev Matini) — Sofyadan Atina gazetelerine bildirildiğine göre nim resmi Bul- gar Zora gazetesi, Balkan misa- muadil olduğu kaydiyle bir protokol neşretmiştir. Atina- da çıkan Elefteron Vima gazetesi, Bulgar gazetesinden naklen bu protokolun (metnini neşrediyor. Protokola göre, zin tarifi hakkında imzalanan itilâfnamede yazılı şeyleri yapan bir devlet, mütearrız devlet © larak telâkki edilmektedir. Eğer misakı imzalamış olan den biri, Balkan harici hir devle- tin tecavüzüne uğrar ve bu tecavü- ze ayni zamanda (o veyahut daha sonra bir Balkan devleti iştirak e- Londrada müte- derse, misak ahkâmı, bu Balkan! devletine karşı meri olacaktır. A- kitler alti ay zarfmda misakın he- deflerine muvafık muahedeler im- zalamağa mecburdurlar. Bundan başka (o âkit devletler Balkan devletleri arasmda müna- kit ve meri olan muahedelere ria- yet edeceklerdir. Bugün Balkan- larda Omevcutolan © #tatukonun muhafazası âkit devletler için ka- tidir. En nihayet protokolda mi- sakın müddeti yedi senelik olarak tayin edilmektedir. Süreyya opereti Atinada Atina, 21 (Hususi) — Buraya gelen Süreyya opereti büyük bir | kalabalık karşısında temsillerine başlamıştır. Halk Türk artistleri ni büyük bir hararetle alkışlamış- tır, vi Ibrahim Tali Bey Ankara, 21 (Hususi) — Trakya | muntakası umumi müfettişi İbra- him Tali Bey bayramdan evel İs- tanbula, oradan da Edirneye ha- reket edecektir. merasime başlanmış, talebeden bir © fendi ile ziraatçılardan Nasip Bey birer nutuk. söylemişlerdir. Sonra letanbul- dan giden davetlilerle köylülere bahçe- de kuzu ve helva ziyafeti verilmiş, ayran ikram edilmiştir. Yemekten sonra mel tep dershaneleri, bahçeleri, laboratuvar- ları gezilmiştir. Nevruz bayramı Dün aynı zamanda ilkbaharın birin- ci günü olması dolayısiyle © Iranhların Nevroz bayramına tesadüf © ediyordu. Bu münasebetle dün sabalı saat onla on iki arasmda İran konsolosluğunda me-| *wim yapılmış, davetlilere çay ve Nev- ruziye ikram edilmiştir. Mezardan çıkarılarak tek- ! maktadır, 22 MAKT 19. : .Sfaviskinin ' Ekmekten resim cesedi Li | Fırka grupu bu mesele üzerinde karar verdi Ankara, 20 (A.â.) —C.H.F. grupu idare heyeti reisliğinden: C. H, F. grupu bugün öğleden evvel reis vekili Cemil Beyin riya- setinde toplandı. Fırka grupu en cümleninde tetkik edilmekte olan varidat teklifleri meyanında un- dan ve hükümetten meclise gelip iktısat encümeninde bulunan lâyi- hada ise ekmekten resim alınması hakkındaki teklifler müzakere e- dilerek resmin ekmekten alınması esası tasvip edilmiştir. rar muayene edilecek Paris, 21 (A.A.) — Staviski meselesi hakkında tahkikat icra- sına memur parlamento komisyö- nu dün fevkalâde olarak toplan- muş ve staviskinin ölümünden bir az evel Şamuiks'te çevrilmiş olan üç filmin gösterilmesinde hazır bu- lunmuştur. Komisyon azası Staviskinin ce- sedinin yeniden muayenesi ve mü- altında ölmüş olduğunun tesbiti için adli- | ye nazırma müracaat edilmesi hu- susunda mutabık kalmışlardır. Fil- vaki bazı delâil emniyeti umumi yenin natamam olduğu zannolu- nan raporu ile mütenakiz bulun- teveffanın ne gibi şerait Ticaret ofisi Yeni teşkilât kadrosu hazırlandı Ankara, 21 (Hususi) — Hari ci ticaret ofisi teşkilâtı kadrosu- nun ilk kısmı çıkmıştır. Türk tica- 6 Şubat hâdisesi ret ofisi relsliğine sabik Londra ti- Paris, 21 (A.A.) — 6 Şubattari- devletler. | hindeki kanlı o vakayi hakkında tahkikat icrasına memur olan ko- misyon birçok nümayişçileri din- lemiştir. Bunlar - zabıtanın ate- şine maruz kalmış ve evelce ihtar- da bulunmaksızın ateş etmiş oldu- ğunu söylemişlerdir. Silâh :mubayaası meselesi Paris,21 (A.A.) — Staviski ko- misyonu, bilhassa eski (harbiye müsteşarı M. Hulini dinlemiştir. mumaileyh Aleksandra bir çok de- falar tesadüf etmiş olduğunu . ve Aleksandrın mali müşaviri olduğu otomobil cemiyetinin silâh müba- yaasmı teshil etmek şöyle dursun mezkür cemiyetin matlup şeraiti cami olmamasma (binaen onun projelerine muhalefet etmiş oldu. ğunu söylemiştir. M. Prensin katli tahkikatı Paris, 21 (A.A:) — M. Tribu- | man tahkikatı ve yeni isticvapları oyun klübü müdürünün otomobil- İ lerinin M. Prinsin katledildiği gün Dijonda olamıyacağını göstermiş- tir. Buna mukabil Garfunkel is- minde birine ait olduğu anlaşılan bir otomobil tetkik için zaptedil miştir. maznunlar Pariste... Paris, 21 (A.A.) — Bayon ad- liyesi Staviski işini Sen adliyesine devrettiği için Bayon maznunları bu sabah Parise gelmişlerdir. l 113 yaşında ölmüş.. Grodno, 21 (A.A.) — Pat ajan- sı bildiriyor: Burada 1863 Lehistan isyanına nefer olarak iştirak etmiş 113 ya- şında bir adam ölmüştür. Bu & dam daha geçen teşrinisanide mil- | İi bayrama atla iştirak (o etmiştir. Kendisi askeri merasimle defne- dilmiştir. —a Yunan iktisat nazırı İ nazırı Pezmezoğlu muvasalat et- Atina, 21 (A.A.) — İktisat na-| Resimlerimizden . yukarıki o toprak miştir. Nazır beyanatına (karşı bayramı münasebetiyle Halkalı mekte * hir gi la binde eN Ro 2 ve bre bir ticaret itilâfının Nevruz İl ri ie gri akdine imkân veren iyi temayüs kansolos'uğanda yapılan © merasimde; lâtından dolayı pek ziyade mem- alınmıştır. E. nun olduğunu bildirmiştir, $ caret mümessili Kurt oğlu Faik B, getirilmiştir. Muavinliklere tica- ret mümessillerinden Necdet, Ali, Muhtar, Halük Beyler tayin olun- muşlardır. Başlıca şefler Mümtaz, Mahmut, Eervet, Melih, Zeki, Beylerdir. Eski ofis müdürü Cemal Bey iki memurla ofisin İstanbul şube sinde kalacaktır. Ticaret mümes- silleri, hariçteki Türk ticaret oda- ları, içticaret ödalarr, börsalar 0- fise bağlı kalacaktır. Gizli nüfus bir buçuk milyon Ankara, 21 — Af kanunu giks | tıktan sonra gizli nüfustan (ikinci teşrin içinde 18514, birinci kânun- da 72699, ikinci kânunda 84355, şubat içinde 113203 nüfus kayde" dilmiştir. tibat sayesinde martınbirinci haf tasında 113406, ikinci haftasmda 260280 kişi olmak üzere bugüne dilmiştir. Her tarafta gizli nüfus kaydına hararetle devam ediliyor. Alâka- göre mayısm sonuna kadar kayıt işleri bitecektir. Gizli nüfus mik- İ tarımın bir buçuk milyonu tutacağı İ tahmin ediliyor. Sinopta yazılanlar Sinop, 21 (A.A.) — 2330 nu- İ maralı af konununun şümulü da- | bilinde Martım 17 inci gününe ka- sız doğum vukuatı tesbit ve tecsil edilmiştir. İ Meclis Reisimiz yarın Istanbulda Ankara, 21 (Hususi) — B.M. Meclisi reisi Kâzım Paşa Hazret- leri yarın (bugün) İstanbula hare- ket edeceklerdir. —— Fethi Bey Ankara, 21 (A.A.) — Davut- paşa orta mektebi Fransizca mual- limi Fethi Bey maarif müfettişliği ne, Gelibolu orta mektebi müd Cemal Bey Elâziz maarif müdür- lüğüne tayin edilmişlerdir. iie 4 Si Dahiliye vekâletinin aldığı ter* | kadar 662.687 gizli nüfus kayde-| dar mâkamların aldığı neticeye| i dar 1893 evlenme ve 5867 kayıt- İ Eski Galatasaray müdürü İ SON HABERLER : TELGRAF - TELEFON - RADYO Romadaki anlaşma Balkan misakını imzalı- yanlara karşı bir ittifaktır Paris, 21 O(A.A.) — Husuşi muhabirimiz bildiriyor: Fransız matbuatı Roma anlaş- ması M. Musolininin nutku etra- fında sert tenkitlerinde devam: e- diyorlar. Bunlar arasında Fran- sanın nasıl aldatıldığını Ekodöparinin dikkate değer. Pertinax bu yazıda diyor ki: “Fransa hükümeti Roma konfe- ransından bir kiç gün evvel itilâ- fa karşı bir İtalya — Macar— A- gösteren makaleşi bilhassa de pancermanizme mukavemet e- dici kuvvetlerin inkısamı odemek olacağına ve bugünün mahzurla- rma M. Musolininin dikkatini celj için Romadaki verdi, sefirine talimat Barthonun o korktuğu. | emri vaki o olmuştur. Protokolla nutukâtn sonra İtalyanın Macar müddeiyatını okşamak için küçük itilâfı kırdığına © hükmedilebilir. Binnetice bu üç memleket Alman anşluş tehlikesinden çok daha ya- km bir Macar » tehlikesine karşı cephe yapmağa tabiatiyle meyle- decektir, Alman neşriyatı da “zaten bu hususta rolünü oynamakta devam ediyor. Frenşa hükürecti Rosa | da neler hazırlanmakta olduğuna | dair doğru malümat edinmemiştir. | Mes'uliyetin büyük bir kısmt Kont | Chambruna racidir. Zira geçen haf | ta Pârise gelişinde İtalya— Fran- sa küçük itilâf arasında anlaşma- nın mevcut sayılabileceğini her rast geldiğine söyleyip duruyor» du. Bir sefirin kendi müşahede sa- hasma dahil işler üzerinde haki” dar mahrum oluşu kabili müsama- ha değildir. Mühim ve kat'i kendi nazırını hataya sevkeden Fransız sefiri harpte yenilmiş bir ceneral ile mukayese © edilebilir. Kont Chambrun eğer kendi isti- datları aleyhine dönen hâdisenin hakiki ehemmiyetini başka türlü | göstermeğe kalkışmak tecrübesin- de bulunursa bir düşman politika- sının propagandacısı vaziyetine ş olacaktır.,, Muhairir'bu tarzdaki bir kaç gazete haberinin Fransanm Rona sefaretinden mülhem olmadığını zannetmek itiyor. Ntkun ve protokolların (sarih (o olduğunu söylüyor. Bu yazı evvelce bildirdiğim muhtemel Fransız anlaşmasının iç yüzünü, ayni zamanda protokolun Pariste nasıl bir sürpriz tesiri yap” tığını ve uyandırdığını, inkisar ve hiddetin derecesini göstermekte- dir. Radikallerin gazetesi protokol üzerinde tahlil & yaparak bunun vusturya blokunun Tuna üzerin- | bugün | ki vukuftan ve anlayıştan bu ka» | bir vaziyetle | düşerse yaptığı hatalara daha ye- | İ Avusturya 'dabir hadise Tirolda Valiyi dövmüşler! Viyana, 21 (A-A.) — Dün İnsburk meclisinde (Haymverler kıtaatı kumandanı yeni Tirol vi- lâyeti hükümetine hiristiyan s0 yalist partisine mensup Gamberin dahil olmasını şiddetle protesto et- ! miş ve derhal azlini istemiştir. Hü- kümet konağında intizam muha- fazası için ittihaz edilen tedbirler, | M. Gamberle kumandan arasında | hadiseler çıkmasına mani olama- mışve <zabitlerden biri mumai- | leyhi dövmüştür. ihtilâf bugün daha had bir devrededir. Askeri kumandan taleplerinde israr ederek M. Gamberin azlini istemekte ve bu yapılmadığı tak- dirde Haymver mümessilliğinden hiç birinin hükümet sırasında yer alamıyacaklarını o bildirmektedir. Bu hal Tirol vilâyeti hükümeti ile Haymver arasındaki butün müna- sebetlerin inkitar demektir. İyi havadis alan menbalar bu ihtilâfı halletmek için M. Dolfüsün bütün selâhiyetini kullanmıya lü- zum olduğunu söylemektedirler, Diğer taraftan bu hadise vatan perverler ittihadının muhtelif tes şekküllerine de sirayet © etmiştir. Bunlar Gamberi iltizam etmekte- dirler. Mumaileyhe dayak. atan zati! mahkeme tarafından üv.sax hapse mahküm edilmiştir. Sovyet akademisinde Türkiyeye dair tetkikler Moskova, 21 (A.A.) — Ulüm akademisinin şark © enstitüsünde Türkiyeye ait tetkikatı o yapacak bir cemiyet vücude £ getirilmiştir. Bu © teşkilâta, tabii ve (o içtimai ilimler sahasında Türkiye hakkın» İ da tetkikat yapan 25 âlim dahildir. Akademi azasından M, Marr, fah- ri reis intihap © edilmiştir. Önü- müzdeki mayıs ayında cemiyet ilk içtima devresini açacak ve Türki- yenin iktasadiyatı, tarihi edebiyat ve lisanı hakkındaki raporları din- liyecektir. den en kuvvetlisi (o İtalyaya faik nüfuz temin ettiğini küçük itilâfa ve Balkan misakını imzalamış © | lanlara müteveccih bir ittifak ok duğunu yazıyor. Bu ve Macaristana ait kısımlarını da gözden geçirerek bu nutkun ve İ- talya politikasının harpten evvelki ittifakı müsellese müncer olduğu” | nu bir farkla ki Berlinin © yerine Romanın geçtiğini ileri sürmekte” dir. Matin gazetesi yazısının sonunda Romada Avusturyayf Macaristana yapılan kârlı vaitle” rin tercihli tariklerin bu iki mem” leketin siyasetlerinde ağır ba” mak için » kifayetsiz ve bayağ mükâfatlar olduğunu yazarak di yor ki; * 1 “Merkezi gazete nutkun Almanya Avrupanm karışık bilhassa istişareye ve bütün me- | manzarası önünde anşlus fikri 2” selelerde teşriki mesaiye ait hü «| yıflamak şöyle dursun bilâkis in" i kümleriyle Avrupa siyasetine kuv» | kişaf edecektir. | M. Muşolininin | vetle tesir yapmak ihtirasında bir | sözleri bu tehlikeyi kat'ileştirmi?”. İ üçler misakı olduğunu ve âkitler- İ tir.