30 Mart 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

30 Mart 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

ç F i Zavallı | bi B— VAKİT Hintliler Boş itikatlar uğruna kan dökülüyor ! Bombay, 29 (A.A.) — Madras şehrinin hemen hemen bütün hal- kı salgın bir halde bulunan çiçek hastalığına tutulmuştur. Beş bin mutaassıp, bu hastali- ğın mabudesi olduğuna itikat olu- nan Mariamanın huzurunda güya günahlarının kefareti olmak üzere | vücutlarında mızraklar ve zıpkın- larla Yaralar husule © getirmekte- dirler. Hükümet, bu harekât karşısın da zabıta kuvvetine (o müracaatla! bunları mene kıyam O eylemiş ise de mütaassıpları biç bir şey durdu- | rcmamış ve polis ateş açmak mec- | buriyetinde kılmıştır. Neticede bir çok kişi o ölmüştür. Mütaassıplar | mukabelei bilmisil olmak üzere a- te; açılmasını emretmiş olan Hint- li halimi yakalamışlar ve mabu- denin mabedinde öldürmüşlerdir. Pir hücum esnasında bir polis za- biti mütnassıplar tarafından öldü- rülmüştür. Bu mütaassıpların çoğu | civar kasabalardan gelmişlerdir. Hükümet, bu gibi vücut üzerin- de yapılan tazibatı gayri ahlâki bulmaktadır, fakat Omütnassıplar vaktiyle kraliçe Viktoryanın ken- dilerinin dini âyinlerini serbestçe | yapmalarını temin etmiş olduğunu söylemekte ve vücut üzerinde ya- pılan bu tazibatın Gandinin oruç- ları kadar gürültülü o olmadığını söylemektedirler. Hintiiler arasında çarpışma Loknov, 29 (A.A.) — Hindis- tanın mukaddes bir şehri olan İ Ajrihye'de Hintlilerle omüslü- | man'ar arasında vukua gelen mu- katelede 3 kişi ölmüş, 30 kadar a- dam yaralanmıştır. Üç cami hasara uğramış ve nü- ray şsiler bir çok evleri yakmış- lardır. Başvekil Paşanın İzmir seyahati İzmir — Başvekil İsmet Paşa Hz. bu hafta içinde İzmire gele- cektir. Bu seyahate hususi bir e- hemmiyet verilmektedir. Başvekil Paşanın İzmirde siyasi bir nutuk söylemesi beklenmektedir. Fethiyede bir jandarma şehit edildi Fethiye, 28 (Huzmsi) — Bir müddettenberi şakilik yapan Sırrı isminde bir haydut Kasabaya do- kuz kilometre mesafede bulunan bir kahveye girmiş, bu sırada ora- dan geçen iki süvari jandarmadan birini kurşunla kahpece öldürmüş tür. Şehidin cenazesi teessür için- de ve merasimle (defnedilmiştir. şaki aranmaktadır. —— messili olan Sir Harold Woods şarki Akdenizde hasıl olan bu Ja- pon tehlikesini, ait olduğu makam- larla müzakere etmek üzere şimdi Londrada bulunuyormuş. VAKIT — Londradan bir Ak man gazetesine çekilen bu telgra- fm bittabi büyük bir ihtiyatla kar- şılanması lâzım geleceği tabiidir. TE “30 MART 1834 RADYO M. Ruzvelt hezimete uğradı sm sek “Veto,, Vaşington, 29 (A.A.) — Harp malülleriyle memurin maaşatının arttırılmasına dair olan kanunun reisicümhur M Rüzvelt tarafındari reddedilmiş olmasını, âyan mecli- si, 27 reye karşı 63 reyle kale al- mamağa karar vermiştir. M. Ruzvelt, âiyan omeclisinde uğradığı bu hezimeti, Nevyorklu milyoner Venson Astorun nuruma- hal ismindeki yatında (haber al- mıştır, Reisicümhur, bir torpidonun ta* kip eylediği bu gemi ile Bermut a- dalarında balık avma çıkmış bulus nuyordu. Mumaileyh, âyanın bu kararını haber alınca, hiç bir mütaleada bulunmamıştır. Maamafih, kendisi Vaşingtondan ayrıldığı sırada â- yan meclisindeki demokrat ekseri- yetin M. Robinsonun gösterdiği iti- mat ile tearuz eden bu hadise her | halde hayretini mucip olmuştur. Verilen kararın ehemmiyeti Vaşington, 29 (A.A.) — Harp malülleri ile memurin maaşlarına icrasi mutasavver zamları katileş- tiren âyan meclisinin dünkü kara- rı, reisicümhur M, Ruzvelt için va- him bir hezimet olmuştur. Reisicümhur aleyhine rey veren ! âyan azasınm miktarı, şöyle ta dat olunur: 29 demokrat, 33 cüm- huriyetçi, işçi ve çiftei. Kanun aleyhine rey vermiş olan 27 azanm hepsi de demokrat fır- kasına mensuptur. Kongrenin bu muhalif hareketinden hasıl (olan tesir, verilen kararın şimdiye ka- dar misli geçmemiş bir süratle itti- İ haz edilmiş olmasiyle bir kat daha İ ehemmiyetli olmuştur. Filhakika, | reisicümhurun kanunu reddeyledi- ğini beyan eden namesinin imza keyfiyeti ile âyanın kararı arasın- da 30 saat bile geçmemiştir. Ayan omüzakeratı, kesif bir hümma havası içerisinde cereyan etmiştir. Samiin İocalarını hinca» hınç dolduran halk, reylerin neti- cesi ilân edilir edilmez, kararı şiddetle alkışlamışlardır. Demokrat ekseriyet rücsası ve İ hassaten M. Robenson kendi men- İ suplarını tahtı temine almak için elden geleni yapmışlarsa da, istik- lâlini izhar etmek ve tahakkümü her türlü murakabe kaydından a- | zade olmağa başlıyan M. Ruzvelti | ikaz eylemek istiyen yüksek mecli- İ sin içinde esen fırtmaya mukave- | met kabil olamamıştır. Reisicümhurun vetosu ve hakkını kullanmıştır. Reisicüm- hur bu husustaki tebliğinde kom grenin 228 milyon dolara baliğ o- lan bu münzam tahsisatı kabul €- derken bunu karşılamak için mün- zam vergiler kabul etmemiş oldu- ğunu bildirmiştir. Meclis bu veto- İ yu nazarı itibare almıyarak sülüsa- nr ekseriyetle kanunu tekrar tasvip etmiştir, dk lida ini 0g çi 'lâkki ediyor. tekrar ret! Vaşington, 29 (A.A.) —M. Ruzvelt sabık askerlerle hükümet Amerika âyan meclisi reisicümhurun sunu kale almadı! Ruzvelt kongreye göndermiş oldu. | ğu beyannsmesinde kat'i ifade ile memurların maaşların arttırı| -| masını alelâde bir tahsisat mesele- | si değil bir prensip meselesi ad- detmekte olduğunu ve kongrenin milli kalkınma emrinde kendisi ile ! çalışmağa devam edeceği ümidin- de bulunduğunu ehemmiyetle kay dediyordu. Ziraate yardım etmek, çiftçileri ve bor ç içinde bulunan mal sahip- lerini kurtarmak © ve milyonlarca insana iş bulup vermek © bunlara tekabül edecek tasarruflarla taviz edilmelidir. Reisicümhur, memurların da- casına karşı teveccühkâr olduğu nu fakat milyonlarca işsizin davas sına karşı daha büyük bir tevec- cüh hissetmekte bulunduğunu be- yan etmiştir. Müşarinüleyh, bütün eski mu- hariplerin katiyyen (hiç bir fark gözetmeksizin cümlesinin tekaü - | diyeye hakkı olduğunu kabul et- menin doğru olamıyacağını, ya- ralanmış veya (o yaralanmamış ve harp esnasında iyi veya fena hiz- met etmiş olanlar o arasında fark sözetlemesinin mantıki olacağını ilâve etmiştir. Gürültülü bir intihap Kanzas Sity, 29 (A.A.)— Be- lediye intihabatı gürültülü olmuş- tur. Demokrat namzetleri büyük bir ekseriyetle intihap olunmuş” İ lardır. M. Ruzvelt Newyork, 29 (A.A.) — Matbu- at ayrı ayrı sebepler göstererek, M. Ruzveltin parlamentoda uğra- dığı hezimeti esefle telâkki etmek- tedir. Nevyork Herald Tribün gazete- si, meclisin bu kararını memleket hesabına bir hezimet telâkki et- mekte ve M. Huren ile Kulicin de, cümhuriyetperver ekseriyetin yars dımiyle daima reddetmiş olduklar | rı bir teklif kanununun kabul edil- mesinden dolayı meclisi tenkit ey- lemektedir; Ayni gazete; bu kararın, mem: ! leketin hükümete karşı itimat duy- gularımı sarsacağını iddia etmek» tedir. Nevyork Taymis ise, meclis â- yanım bu kararını doğrudan doğru" ya M. Ruzvelte karşı bir darbe te- olmuş ve si- Iki Yer yer kavgalar â i teati tur. Veto hakkını kaldırmak | lâh ateşleri teati olunmuştur. - — istiyorlar kişi ölmüş ve 40 kişi yaralanmış» Vaşington, 29 (A.A.) — 209 | tır. N demokrat, 97 cümhuriyetçi ve dört | o Muhtelif siyasi gruplar, mitral yözler, revolverler, ( ve sopalarla iftçi amele reisicümhurun Veto- çiftçi amele reii İ biribirine girmişlerdir. su aleyhinde rey vermişlerdir. M. Diyarıbekirde Hastanenin çatısı yıkıldı, bir hasta öldü Diyarbekir, 29 (A.A) — Bu gün müthiş bir frrtma olmuş ve askeri hastahanenin çatısını devir- miştir, Bir hasta enkaz (altında ölmüştür başkaca zayiat yoktur. amme Moskova elçimizi tebrik... Moskova, 29 (A.A.) — Tas a- jansı bildiriyor: M. Litvinof tara- | fından Türkiye büyük elçisi Hüse- yin Ragıp Beye aşağıdaki telgraf çekilmiştir: “Türkiye cumhuriyetinin Mos- kova sefirliğindeki faaliyetinizin İ beşinci yıl dönümü münasebetiyle İ en samimi tebriklerimi iblağ ede- rim. Bu faaliyetin iki büyük mem- leketi birbirine bağlıyan dostlu- ğun inkişaf ve takviyesinde ve İ milletlerimiz arasında yeni ilim ve İ hars bağları tesisinde mühim bir i rolü olmuştur. Müstakbel semere- | Ni fasliyetiniz için temenniyatımı kabul ediniz.,, İsviçrede yeni maliye nazırı Berne, 29 (A.A.) — Katolik muhafazakârlardan M. Filip Et ter, müstafa M. Muzi yerine ma- liye nazırlığına tayin edilmiştir. Kazanç Kanunu 25 Martta meriyete giren yeni kazanç vergisi kanu- nu “VAKIT,, tarafından neşredilmiştir. 10 kuruşa satılıyor, izinsiz N Memleketimize bir Arjan- tin seyyar sergisi geliyor Buenos — Ayres, 29 — Arjan- tin hükümeti tarafından memleket mahsulâtını harice tanıtmak mak- sadiyle büyük bir seyyar sergi ha- zırlanmıştır. o Gelriya vapurunda hazırlanan bu sergi seyahati esna- sında İstanbula ve İzmire de uğ” rayacaktır. Vapur Temuzun se - Bırakma Şimdi, emniyet meselesi üzerinde görüşülüyor Paris, 29 (A.A.) — Fransanın Londra sefiri ile M. Jon Sayman a- rasında yapılan görüşmeler hakkın da hariciye nezaretine (omalümat gelmiştir. Fransız — İngiliz mü- kâlemelerinin emniyet meselesi ü- zerine cereyan ettiği şimdi daha i- yi anlaşılmaktadır. Fransız ve İngiliz aoktai nazarının emniyet meselesinin silâhsızlanma muka - velesinin tatbik zamanlarına hasrı ve bu zamanların M. Boncour ta- rafından Cenevrede izah edilen ve muhtelif memleketler vecibeleri - nin mesafelerle mütenasip olması- na dair bulunan “müttehidül mer- kez üç daire,., tezine göre coğrafi bir surette tahdidi teklifine teta - buk ettiği görülmektedir. Şimdi, teibik zamanlarının nevi meselesi kalıyor. Fransız hükümeti bu nok tanın Londra kabinesinin müzake- ratından sonra ortaya konulması» na intizar etmekte ve halen Fran- saya göre muhtemel silâhsızlanma, mukavelesini itmam için lüzumlu görülen ceza zamanları — usulünü tetkik eylemektedir. ingilterenin notası Paris, 29 (A.A.) — İngiltere hü- kümeti, İngiliz notasına Fransa tarafından veri Ar a es cev yali — nota ile müracaat etmiştir. Amerikaya gelince.. Vaşington, 29 (AA) —M. Ruzveltin o imzalatmış (olduğu Vinson bahri programlarının ha- cimlerinin yekünu 17 bin ton olan iki hafif kruvazörün, 15 bin ton: luk bir tayyare gemisinin ve 36 ha- fif geminin inşasını derpiş etmek» « tedir. Dün gece zelzele oldu Dün gece saat 22 yi 15 geçe, şehrimizde, birbirini takiben ve bi- ri hafif, diğeri daha kuvvetli ol- mak üzere iki zelzele hissedilmiş- tir. Oldukça şiddetli olan bu sarsin- tılar, herkesin uyanık bulunduğu bir saatte olduğu için, bir çok kim seler tarafından hissedilmiş, bazı yerlerde telaş uyandırmıştır. Malümat almak üzere, gecle- yin, Kandilli rasathanesine tele- fonla müracaat ettik; bize, zelze- İe kaydına mahsus Siomoğraf ale- tine bakmakiçin alâkadarları uyan dırmak lâzem geleceği, binaena- leyh zelzele olup olmadığının bile ancak bugün anlaşılabileceği ce- yabı verildi. Er 7 - .. Sabık Londra elçimizin vedaı Londra, 29 (A.A.) — Türkiye büyük elçisi Münür Beyle refikast kral ve sonra da kraliçe tarafım” dan kabul edilerek veda etmişler” dir. may kizinde İzmire, dokuzunda da İs tanbula varacak ve üç gün kaldık” tan sonra Karadenize hareket ede” cektir, pe. - rr: yaa me 2082'E Ir BEZ sor Birr