30 Mart 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

30 Mart 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

pr ali 6— VAKIT 30 MART 1934 iner yy yy, yy yy yy gg yy gg "em Kadıköyünü ziyaret Yalovadan sonra - içtimai vaziyet - Ekim biçim işleri - Köy mektebi Kadıköy, (Hususi) — Kadıköy | deyince İstanbulun Kadıköyünden © yazıyorum zannedilmesin! Burası i Yalovanın güzel köylerinden biri- > sidir. o Safran köyünde bana re- » fakat eden tahsildar Mehmet Ali © Efendi ile beraber yola çiktık. Et- © rafrmızdaki çiçek açan ağaçları seyrede ede, baharı selâmlıyan küçük kuşların civıltılarını dinliye | dinliye kuru ve © yürüyerek buraya geldik. Yerler zümrüt gibi yeşillermiş, oObakla, bwzelye ve ekin tarlaları yeşermiş ve ortalık tam mânasiyle bir bahar zevkini sürmekte bulunmuştu. Biz denizden uzaklaştık derken Kadı- köyüne gelince tekrar deniz derya - tabak gibi gözlerimizin önünde a- > çildı. Mektepte Biz, doğruca mektebe gittik. Yalovada iken (o tanıştığımız baş © muallim bizi merdivenlerden kar- - şladı ve bu © ziyaretimizden çok memnun oldu. temiz yollardan | Bu mektep bana | . daha güzel göründü. Gerek mev: | kiinin nezareti ve gerekse binanın ve bilhassa pılış tarzı çok hoşuma gitti. Bu mektebe evvelki sene ikin- ci teşrin de başlanmış ve beş ay — içinde ikmal edilmiştir. £ 12 bin merdivenlerinin ya- | — lira kıymet biçilen bu marif sara- | rayında bir müddet oturduk. Baş muallim bize dershaneleri gezdir- di ve çocukların el işlerini göster- di ki bunlar diğer mektebin el iş- lerine benzemiyordu. Zihni Bey bizzat yaptığı küçük — bir buhar omakinesi (modelinin tecrübesini yapıp (bize gösterdi. - Hep beraber dershaneleri dolaş- tık. © Çocukların gözleri parlıyor ve — yüzlerinlen zekâ nurları fışkırı- “yordu. o Kendilerine (Ne olmak istiyorsunuz?) diye sordum: Bir! — çoğu muallim, bir kısmı o muhtar, © bir kısmı meur olacaklarını söyle- “diler ! © — Mektebin mevcudu 116 dır ve » iki muallimle idare olunmaktadır. Gelecek sene bu omektebin tam — devreli bir yatı mektebi olacağını işittim. Mektebin bir kısmı da baş mu- — allimlerin ikametgâhına tahsis o- © lunmuştur. O Kaymakam (Şefik Beyin himmetiyle vücude gelen bu © mektep köylerin maarifle olan a- © lâkalarmı isbata kâfidir. N Dershanelerden O birinde çok » boş bir elektrikli (o kerrat cetveli — vardır. - marşını okudular ve kalplerimizi ! bakmaktadırlar.. Mek- | halk her türlü medeni hareketleri » köy sevgisiyle doldurdular. Çocuklar bize Kadıköy ! zife almak için ufak ehemmiyet vermektedir. Bu köyde evvelden rumlar oturduklarından | © zaman kozacılık son derecelerde ilerlediği halde şimdi dut ağaçlar | | rından eser kalmamış ve o güzel sanatı maalesef o öldürülmüştür. Civardaki Kurtköyü ile Safranlı- lar bu köyden kozacılığı (o öğren- mişler veçok (istifade etmişlerse de şimdi onlar da ayni #kıbete uğ- ramışlardır. Dut ağaçları kesilmiş ve yerlerine ekin ve sebze ekilmiş olduğundan bir daha san'atın di- rilmesi zamana muhtaçtır, içtimat vaziyet Burada halk dört kısımdır. Bi- risi (60) sene evvel o cetleri Ba- tum sancağından hicretle buralar- da yerleşmiş olan ve o halis Türk neslinden oldukları bilâhare tari- hin tetkikinde anlaşılmış bulunan ahali ile Rumelinden mübadeleye Bunlar doğru, dürüst ve sağlam in- sanlar olup iş ve güçleriyle meşgul olmakta ve köyleriyle arazilerine çok bağlı bulunmaktadırlar. Köyde 3 bakkal ve3 kahveha- ne mevcuttur, Havası çok güzel- dir. Ufak tefek sıtma varsada «- hemmiyeti yoktur. Mücadele teş- kilâtınm çok faydası görülmüştür. Köyde 175 ev, ve 980 nüfus var-| dır. Köyün vaziyeti Bu köy asfalt cadde üzerinde ve kaplıcalara dört kilometre me- safededir. (Bir çok aileler yazın! burada odalar tutarak kaplıcalar- da yıkanmaktadırlar. Köy halkı çok uyanıktır. Burada muhtar in- tihabatı on beş gün sürmüş ve epeyce de mücadeleler olmuştur. Bu marttaki intihabatta (OÖmer Lütfi Efendi muhtar yapılmış ve kazaca da tasdik olunmuştur. Ö- mer Efendi muktedir gençlerden ve efendiden bir adamdır. Köy halkı kendisinden ve icraatinden memnundurlar. imar işleri Kaplıcadan akıp gelen ve köyü asfalt yol ile kaza (o merkezinden ayıran (Selli mandıra) deresinin üzerine baş muallim Zihni Beyin irşadat ve delâletiyle ağaçtan şek | bir köprü yapılmıştır. o Bu köprü her türlü nakliye ( vasıtalarının geçmelerine elverişlidir. e Köy ve civarındaki bataklıklar (okömilen kurutulmuş ve köyün etrafındaki yolların tamirine (o başlanmıştır. Köyler bu gibi imarat işlerinde va- bir işarete Bu muhterem — tep te hakiki hayata uygun el işle- | candan kabul ederek cümhuriyet ri nazari dikkatimi o calp eyledi.' idaresinin sarsılmaz birer ferdi Buhar makinesi modeli, lokomotif, | olduklarını sözleriyle değil, işle- tren, su da yaşıyan hayvanlar için riyle her zaman isbat eylemekte- © camdan havuz, lehimcilik, demir- | dirler. > cilik, duğramacılık gibi hayatta lâzım olan san'atlar çocuklara öğ- retilmel tedir. Baş muallim Zihni - Bey doğrusu tebrike lâyıktır. Mahsulât Hubub**m her cinsi burada ye- “ dşmektedir. Sebzecilik ve bilhas- “sa tütümcülük oldukça ilerlemiştir. © Hükümet bu köyün tütüncülüğüne ö Bu köyde geçirdiğim bir saatlik tatlı bir arkadaşlıktan sonra kö- yün ileri gelenlerinden Harun, Hafız Ahmet, Memiş, köy imamı Enis ve muhtar Ömer Efendiler tarafından selâmetlenerek seya- hatimize devam eyledik ve bana refakat eden muallim beylerle, İ tahsildar Mehmet Ali ve korucu- tabi tutulan Sarışaban, Daruva ve ! Karacaova ahalisinden ibarettir. | Kulübesinde Boğulan adam Yalnızlık, içki, kadın ve sonunda ölüm! Aydında bir vaka olmuş, | boğulmak suretile öldürülen bir a- dam yatağında ölü olarak bulun- i muştur. Harp malöllerinden Mehmet içkiye ve kadına düşkün ol duğundan (ailesiyle geçinememiş ve ayrılmış, bunun üzerine OMeh- met tütün sandığını Karacaahmet mahallesindeki barakaya naklet- miş ve orıda yatıp kalkmıya baş- lamıştır, Mehmedin obarakasını bir çok kadınlar ziyaret edermiş, Mehmet in kapısı herkese açıkmış, hattâ geceleri bile kapamağa lüzum gör- meden yatarmış. Mehmet her üç ayda bir maliye- den 60 lira tekaüt maaşı alırmış. Son defa bu parayı alımca bir ar- kadaşma baş vurmuş, “Ben,, arsa- nım ihata duvarlarını yaptıraca” gım, 60 lira param var, üç ay sonra 60 lisa daha alacağım, bana bir usta bul.,, demiş. Arkadaşının ta- vassutu ile iki yapıcı bulunmuş, i bunlarla pazarlık bitirilmiş ve 50 lira peşin verilerek işe başlanmış, ustalar Pazartesi günü akşamı Mehmedin yanına gelerek beş lira deha almıştır, Ertesi gün o civarda oturan çin- genelerden Hacı Mustafa kızmı Mehmedin barakâsına yollıvarak | tütün aldırmak istemiş, kız gelmiş, fakat yorganı açınca Mehmedin öl düğünü anlıyarak gitmiş, anasına haber vermiş, bunun üzerine anası gelmiş, Mehmedin hakikaten öl“ düğünü anlamış, bir müddet bara- kayı aramış, taramış, sonra da vak'ayı zabıtaya haber vermiş. Cümhuriyet müddei umumisiyle | Dr. Kemal Bey zabıta memurla rile vak'a yerine gitmişlerdir. Dr. Kemal Bey Mehmedin boğularak öldürüldüğünü söylemiştir. Ceset hastaneye kaldırılmış, otopsi ya- pılmış, filhakika gırtlağının çatla- dığı görülmüş ve boğularak öldü - ğü anlaşılmıştır. Vak'ıdan bir gün evvel Meh - metten beş lira daha alan yapıcılar o gündenberi meydandan kaybol - | muşlardır, Adliye ve zabıta tahki- i kain devam etmektedirler. Eve taarruz etmiş Balıkesirde Hamidiye mahalle- sinden sucukçu Süleymanın oğlu Hakkı elinde kama ile İzmirler ma hallesinde pabuççu Şevkinin evine girmiş, taarruz ve tecavüz eder- ken evdeki kadınların bağırmasına yetişen ev sahibi Şevket ve komşu» su Arap Mustafa gelerek Hakkının elindeki kamayı almak istemişler, bu sırada Hakkı başından yaralan- mıştır; tahkikata başlanılmıştır. Manisa panayırı Ön beş gündevam (edecek olan aMnisa macun panıyı- rı açılmıştır. Hal civarında es naf tarafından süslü (bayraklar yaptırılmış, vesaiti nakliyede ucuz luk temin edilmiştir. Samanlı köyüne geldik. Ragıp Kemal öyle olduğu halde henüz kalkmı- | yan Mehmedi uyandırmak istemiş, ——ermenarsmeen saranarassanaaamsaame larla beraber karşı yamaçlardaki leketf Haberleri çıomı Belediye bütçesi - Emet, (Hususi) — Emette üç ay evel gelmiş olan kaymakam Ni. yazi Beyin (hassaten yenilik ve gençlik mefküresine olan derin te- j aliyet var. Belediye reisi Cemal Bey de memlekete çok faydalı ça- lışmasiyle sevgi kazanmıştır. Bir seneden biraz fazla bir zaman © vel belediye reisi olan Cemal Bey, belediyeyi parasız bir halde bul- muştu, buna rağmen çalışma saye- sinde epeyce iş çıkarmıştır. O Bun- dan sonra da mesaisini daha iler: jleteceğini ve meclisinden © aldığı Umemelame ine sn paklieilemeğe İ şacağını söylüyor. İ İlk önce belediye (o varidatının İ artmasına ehemmiyet veriyor. Ce- mal Bey reis olduğu zaman beledi- yenin varidat bütçesi iki bin lirası hayali olmak üzere altı bin lira idi, Cemal Bey geçen sene bu varidatı dokuz bin liraya çıkardığını ve bu varidatı bu sene tamamen tahık- kuk etmiş hale getirdiğini 934 «e- nesi bütçesini 12 bin lira olarak hazırladığını nisanda toplanacak belediye meclisine hazırlamış ol. | duğunu söyledi, Bu rakımının her sene yüksel: ! kil eder. lıyor, belediye bankasmdan mem- | leket içindeki iki hamam karşılık İ gösterilerek 15 bin lira istikraz ak- tine karar (verilmiştir. 1300 Jira kıymetinde itfaiye Motörpompo satın alınması kararlaştırılmıştır. Memleket kadınlarınm örtme peş- temal kıyafetlerini kaldırarak me- deni ve bedii bir şekle sokulması hususunda belediye meclisine reis beyin verdiği bir takrir ekser'yetle kabul edilmiştir. tarihinden itibaren tatbik edile- cektir. Belediyenin şimdiye kadar mu- vaffak o olamadığı omemleketin müstakbel şekli hatırası da yaptı” rılarak tasdik edilmek üzere vekâ- İete gönderilmiştir. Eskiden Emette 3 bin dönüm kadar bağ işlenirdi, elliden fazla ağda yapmağa mahsus fabrika ça- lışmakta idi. Emet halkı işsiz kal- mazdı, bağlara ariz olan o filok sara ile ağda fiatının (o düşkünlü- günden bu sanat şerideka- İmca halk kendisine yarar umumi iş bulmak zaruretinde kaldı. Sabık tahsil memuru Ali efendi ve arka- Mk. Emet Belediye reisi Cemal B. mayıl ve alâkasiyle humalı bir fa- | mesi reisin salışkanlığına delil teş- | Emette birçok Yeni şeyler yapi | ! Temmuz 1934; '“İeri |) A AŞAMA Emet'te yeni işler Etfaiye - Kadınların peştemalı - Cemiyetler çalışıyor daşları memleket içinde bir do- kumacılık kooperatif şirketi kun , dular. İstanbuldan mütehassısını getirdiler, Bugün dört beş tezgâh- tan ibaret ise de yerli ustalar ço» ğalmış olduğundan bayram ertesi yirmi yirmi beş tezgâh kurmağa hazırlanılmaktadır, bir de Emete iki saat mesafede bulunan Yenice köyünde de Alâiyeli Mustafa efen- di ve arkadaşları bir (dokumacı şirketi vücude getirmişlerdir. Bun- lar da Akçı alandan mütehassıs getirmişlerdir. Tezgâhları çalış- maktadır. Bu sayede muhitin ka- dın ve gençlerine bir iş ve kazanç bulunmuş oluyor. Diğer taraftan filoksaraya tu- tulan bağların yeniden ihyasını ve memleketin mesire mahalli (olan Çay kenarı mevkiinde yeniden bağ ve bahçe yapılmasına hemen umu» mi bir arzu ve temayül uyanmış tır. Filoksara yüzünden kaybedi- len zarar hemen bu mesai yüzün- den telâfi edilmek üzeredir. Mem- lekette iki sene evel şehir (o zürral kooperafif şirketi 900 lira ile işe başlamıştır. Bankanm muavenet akçesi de dahil olduğu O haldeon beş on altı bin lira kadar sermaye hasıl etmiştir. Eskiden kazada teşekkül etmi ölan spor Kup neyetr busene” liyete başlıyan avcılar (birliği ile birleştirildi. Halk (Fırkasınına- yırdığı bir oda da her akşam avcı» lik ve spor hakkında muallim Tah- sin Beyin riyasetinde toplantılar, hasbihaller yapılıyor. Yeniden se- çilen Hilâliahmer heyeti de halka ve memlekete uğurlu işler yapacak zevaltan teşekkül etmiştir. Hima- yei Etfal cemiyeti heyeti idaresi de i nisan içinde memleketin fakir ço- cuklarımı giydirerek sünnet (o yap- mak hazırlığı ile meşguldür. Gençler birliği muallimler birli- ği ile birleşerek bayram (akşamı C. H. F. salonunda muhteşem bir müsamere verdi. Tayyare ce- miyetinin memleket nımına ikinci bir tayyare almak derecesinde va- ridata sahip olduğu merkezi umu- miye yazılmıştır. Kazanın her teşekkülü ( biribi- riyle müsabaka edercesine coşkun çalışkanlık göstermektedir. Bütün cemiyet ve teşekküllere (o kayma- kam Niyazi Bey pek sımimi alâka göstermektedir. Hamdi Karakadı Konyada bulunan eserler Konya — Aksaray yolu üze- rinde Selçukilere ait kıymetli eser- ler bulunmuştur. Bunlar Sazavin, Obrük ve Suk tan Hanlarıdır. Konya valisi bun- ların hüsnü muh-fazası için icap eden tertibatı almış ve lâzım gelen emirleri vermiştir. Bir katil yakalandı Bergamada bundan üç ay evel Kınıktan Bergamaya giderken ara- bacı Kâzımı 70 kuruş ücret istediği için öldüren ve yolda jandarmanm elinden kaçın Vizeli Arnavut Ab- dullah yakalanmış, zabıtaya teslim edilmiştir,