7 Ağustos 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

7 Ağustos 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

v —— 4— YAKIT 7 AĞUSTOS 1934 Türk mimarları için bir müsabaka o (Başmakaleden devam) cazibe merkezi olacaktır. Sonra! İstanbul belediyesinin bu teşebbür! sünde bizi memnun eden diğer bir nokta daha var ki bu da yapılacak konservatuvar, tiyatro salonu ve a- bidelerin plânlarma husust bir e- hemmiyet verilmiş olması, bilhas- sa bu plânları Türk mimarlarma ve sanatkârlarına yaptırmak için bir müsabaka açılmasına (karar verilmiş bulunmasıdır, sonra mü-! sabakada kazanacaklara mükâfat olmak üzöre oldukça mühim O bir fedakârlığın göze alınmasıdır. Şüphe yok ki İstanbulun imarı na taallâk eden işlerde bütün İs . tanbul halkınm söz söylemeğe sa- lâhiyeti vardır. Fakat bu salâhi- yet herkesten fazla Türk mimarla- rında ve sanatkârlarındadır. Türk ruhunun zevkini ve ihtiyaçlarını tamamiyle ifade edebilecek olan - lar da gene Türk mimarları ve san:| atkârlarıdır. Ancak bu neticenin almabilmesi için (o mimarların ve sanatkârların bu işe candan alâka- dar olması lâzımdır. İstanbul konservatuvarı, şehir tiyatrosu salonu ve milli abide gi"! bi şeylerin plânlarını yapmak yal. #rz bir menfaat meselesi (o değil, Taha ziyade bir şeref meselesidir. | Onun için Türk mimarlarmın ve ssnatkârlarının plân müsabakası! isinde daha ziyade bu o cihete e hemmiyet vereceklerini | şüphesiz biliriz. Bununla beraber İstanbul belediyesinin müsabakada kaza» nacaklar için göze aldığı mali fe- dakârlık ihmal edilecek bir şey de- ğildir. Ve mükâfat almak üzere bu İşe tahsis edilen paraların ye » Künu altı bin lirayı bulmaktadır. Konservatuvar ve tiyatro salonu - nun plânında birinci (— gelene ik: bin beş yüz, abide plânımm birin- cisine bin lira verilecek. (Her iki plânda ikinci ve ücüncü gelenler de gene ayrı mükâfatlar alacak- tir. Geçenlerde İstanbulun umum! plânı için bir heyet seçilmesi me - selesinde Türk mimarları kendile- rinin ihmal edilmiş olduğundan epeyce şikâyet etmişlerdi. Gazete- ler hemen umumiyetle bu şikâyet- çilere hak da vermişlerdi. Şimdi ise münhasıran Türk mimarlarını alâkadar eden bir sanat kabiliyeti meselesi mevzuu bahsoluyor. Çok arzu edilir ki Türk mimarları ve sanatkârları bu müsabakaya icap ettiği (derecede ehemmiyet ver- sinler. Kendi haklarında ef- kârı umumiyece gösterilen ittmada (o lâyık olduklarını gös- tersinler. | Nihaüet (o ortaya ko- yacakları eserleri ile güzel İstan- bulumuza karşı sanat vazifelerini yerine getirsinler. Mehmet ASIM Kalp 10 kuruş! Elma dağında karga sokağında oturan Şaltok hanımın tahsil me- murlarına verdiği on kuruşun kalp olduğu görülmüş ve © hanım hak- kında tahkikata başlanmıştır. İ Vapurculuk işleri Vapurculuk şirketinn O bu sene birkaç vapur daha alması evelce kararlaştırılmıştı. Son karara göre bu yıl bir vapur alrmacaktır. Tek- lifler tetkik edilmektedir. Vapur ücretlerinde yapılacak tenzilât üzerinde iktrsat vekâleti #nrafından tetkikat © yapılmış ve seyrüsefer tarifeleri de (yeniden tanzim edilmeğe başlanmıştır. 1 im intihabatı hazır 11111 alalim : devam ediyor Şehir Meclisi âzası yakında seçilecek Cümhuriyet Halk Fırkası yoklama tali- matnamesini aynen neşrediyoruz Belediye intihabatı için hazır - Irklar devam etmektedir. Bası - lan defterler kaymakamlıklarca doldurulmaktadır. Diğer taraftan Cumhuriyet Halk Fırkası da intihabat işiyle alâkadar olmaktadır. Bu sene ilk defa olmak üzere umumi idare heyeti tarafından hazırlanmış ve 25 haziran 933 tarihinde fırka w- mumi divanınca kabul edilmiş © lan Cumhuriyet Halk Fırkası inti- hap yoklama talimatnamesine gö- re hareket edilecektir. Talimatnameyi ehemmiyetine i binaen aynen derç ediyoruz: “Nizamnamemizin 125 inci maddesi bütün intihapların serbest yapılması esasını koymuş, namzet göstermek | hakkını umumi reislik divanının ka - rarına bırakmış ve her intihapta Fırka mensuplarını kazandırmak vazifesiy - le mükellef olan idare heyetlerine 75 inci maddenin F fıkrasında yazılı hal- lerde yoklama salâhiyetini vermiştir. * Namzet gösterilmiyen intihaplarda İyi neticeler elde edecek surette firka mensuplarını kazandırmak için (yok- lama) sm ne suretle yapılacağının bir talimatname ile tesbi faydalı görülmüş. tür. Madde 1 — Aşağıda yazık seçim lerde yoklama yapılmaz? A) Umumi teisli divanı karariyle namzet gösterilecek seçimlerde, B) Fırka kongrelerinin yapacakla. rı seçimlerde. €) Fırka idare heyetlerinin kendi içlerinde yapatakları seçimlerde. Ç) Hayır cemiyetleri, tcari şirket ve müesseselerin idari heyetleri se- çimlerinde. D) Belediye siniri dışındaki muh- tar ve ihtiyar heyetleri seçimlerinde. Madde 2 — Aşağıda sayılı seçim - lerde yoklama yapmak mecburidir. A) Mebus intihabına esas olan İ- kinci müntehip seçimlerinde. B) Belediye âzalığı seçiminde. C) Mebus intihabı teftiş heyetleri azalığı seçiminde. Madde 3 — Birinci ve ikinci mad- delerde sayılanlardan başka seçimle- rin hangilerinde yoklama yapılması i- cap edeceğine mahallin en yüksek Fır- ka idare heyetleri katar verir. İdare heyetlerince böyle bir karar verilmemiş olusa yapılacak seçimlede rey verecek Fırka arkadaşları idare heyetlerine yoklama teklifi yapabilir- ler. Bu tekliflerin esası, seçimlerin baş» langıcından itibaren yoklama yapma» ya yetecek kadar zaman evvel reisliğe verilmek lâzımdır. Teklif üzerine kati karar vermek hakkı gene idare heyet- lerine âittir. Madde 4 — Yoklama kararma bağ- lanmıyan seçimlerde arkadaşlar dile - diklerine rey verirler. Bu halde seçim. lerde nizamnamemizin 125 inci mad- desinin ikinci fıkrası mucibince kendi- lerince kazanması faydalı görecekleri arkadaşlar için tek, tek veya birleşik çalışmak arkadaşların haklarıdır. An- cak rey vereceklerin fırkaya yazılı ol- maları şarttır. Madde $ — Yoklamayı, bu kararı veren fırka idare heyetinin reir 'ya- par. İdare heyeti azası hazır bulunur. Ancak bunlardan asıl seçimde rey sa hibi olmıyanlar, rey vermezler. Madde 6 — Fırka idare heyeti rei- $#i asıl seçimde rey sahibi olup toplan- maya çağmılacak arkadaşlara toplan- ki yerini, gün ve saatini birer Yoklamaların, neticelerinin rey #a- hiplerine havale edilebilmesi için ge- niş zaman kalacak surette vaktinde j Yapılıp bitirilmesi lkermdır. Madde 7 — Yoklamalarda seçile - sek arkadaşlar için; kanun niğâmna- me, ve talimâtnamelere göre istenilen umum! vasıflarla nizâmnamemizin 127 inci maddesi dalma gör önlinde tutu. hür, Madde 8 — Yoklama toplanmala- rina gelenler relsi idare altında lüzu- mu kadar konuşurlar. Metice tey ile belli olur. Reyler niramnamemizin 59 uncu maddesindeki esaslara göre verilir. Yoklama toplanmalarnda seçicile- re yazılı rey pusulaları dağıtmak ya - sâktır. Bunlâr reylerini kendileri ya - zar, yahut dilediklerine yazdırırlar, Madde 9 — Elde edilen netice, İ - dart heyetleri tarafmdan mazbata İle tesbit olunur. Mazbeta ve rey pusula. ları bir sarfa konarak saklanır. Madde 10 — İdare heyetlerince kuvvetli sebepler bulunur ve yoklama neticelerinin tekrarı (o katârlaştırilırsa yoklama yenilenir. Ayni sebepler yoklama seçiminde bulunan arkadaşlar tarafmdan ileri sü- tülürse yoklamayı yapan İdare heyeti toplanışı dağılmadan bu dilekleri tet - kik eder ve bir karara bağlar. Ancak A betin geri Neticeler, toplanma dağılmadan evvel orada bulunanlara ağından ve gelmi - yenlere de yazı ile bildirirler. Madde 11 — Belediye azlığı seçi- minde, mahallin en yukarı Fırka idare heyeti reisi kendi heyetinin asası ile berâber (Vilâyet merkezlerinde kara idare heyeti varsa bu heyetin reisi #- azası da bulunduğu halde) Belediye sınırı içindeki nahiye ve ocak heyetle- ri reis ve azalarmı bir araya toplar. A- sıl ve yedek aralığa seçilecek Fırka namzetleri için çağırılan arkadaşlardan yukarıda yazıl! yoklama veullerine gö- re rey alir. Bu toplanmalarda ekseriyet kaza- nan arkadaşların adları reisin imzası altında seçicilere — mevcut olan her vasıta ile — ilân olunur. Madde 12 — Mebus intihabına e- sas olan ikinet müntehiplik seçiminde- . ki yoklamalar şu şekilde yapılır: Nahiye ve kara idare heyetleri kaza merkezinde kaza ve vilâyet merkezin- de vilâyt idare heyeti reisinin reisliği altında (Vilâyet idare heyetinin de iştiraki ile) bir araya toplanır. Ve her intihap şubesinde ikinci müntehipliğe seçilecek arkadaşlar için toplanmada bulunanlardan yukarıda yazılı yokla- ma usullerine göre reyler alınır. Ekse- riyet kazananların listesi vilâyet ida- re heyeti reisine sunulur. Bu suretle kazalarda hazırlanan listelerde vilâyet idare heyeti reisine yollanır. Viliyet idare heyeti reisi bu Jliste- leri takip edip topladıktan sonra vilâ. yet idare heyetine arzeder. Vilâyet i- dare heyeti kuvvetli sebepler görürs bu listedeki adlardan bazılarını değiş- tirir ve tertip ettiği listeyi Fırkanm İ- kinci müntehip namzetleri olarak vilâ- yet reisinin imzam altında seçicilere umumi şekilde ilân eder. Madde 13 — Yoklama neticesi hak- kmda idare heyetleri kararlarına kar- # yapılacak itirazlar için en çok yirmi gün içinde bir derete yukarı idare he- yetine müracaat olunur. Madde 14 — Asri seçimde reyleri- ni yoklama neticelerine uyğun olarak mektupla — dar vakitlerde münasip | vermiyen Bırka mensupları, nizamna- Yasıtalarla — bildirirler, memişin 120 inci maddesinde yapti. e e ıstakoz! Yat klüpte zehirlenme hadiseleri oldu Evelki gün Büyükadada (Yat Klüpte müâssif bir zehirlenme ha- disesi olmuştur. Yemekte istakoz! yiyen müşterilerden bir kısmı is- takozun bayat olması ( ihtimalin- den bahsetmişlerse de klüp men- supları istakozların taze olduğunu temin etmişlerdir. Bunun üzerine istakozlar müşteriler (tarafından afiyetle yenmiştir. Fakat bir müd- det sonra müşterilerden kadın er. kek bir çok kime kendile- rinde birer (rahatsızlık O his- setmiye (başlamış ve has - talananlardan bir kısmının hara - reti yükselmiştir. Klüpte © otur- makta olan doktor Klarvarya ve Mazhar Şevki Beyler (o hastaların imdadına yetişmişler ve kendileri- ni tedavi etmeğe başlamışlardır. Muüyene neticesinde istakozların bayat (oldukları © anlaşılmıştır Klüpte o zehirlenenler arasında tanmmış zevat bulunuyordu. Klüp mensupları, istakozların bayat ol- mâdığmı yalnız evelee tedarik e - dilerek bir müddet su içinde canlı olarak muhafaza edildiğini söyle - mişlerdir. Bu hadiieden (sonra Yat Klüpte istakoz yenmesi ya" sak edilmiştir. Rauf Hayri Beyin muha- kemesine devam edilecek Bugün sekizinci ihtisas mahke- mesinde kaçakçılık suçundan, O- desa baş konsolosu Rauf Hayri Beyin muhakemesine devam edi- lecektir. Bugün gümrük baş mü- dürü Seyfi ve gümrük muhafaza kumandanı Hasan Beyler şahit sı- fatiyle dinlenileceklerdir. ——— Yüz Yunanlı dün Yuna- nistana gittiler Ecnebilere yasak edilen yüçük sanatlar erbabından yüz kadar Yunanlı, dün Yunan bandıralı bir şilep ile parasız Pireye gönderil - mişlerdir. Matiakos adını taşıyan bu Yur nan şilebi, Galata rrhtımma yanaş mış, memleketlerine dönen Yu - nanlılarım eşyasını yüklemiştir. Şehrimiz Yunan ceneral konsolo- su M. Kapalis, vapura giderek gidenlerin istirahatlerinin temini- ne nezaret etmiştir. liğe Türk- Yunan ofisinde Türk — Yunan ofisi ilk içtima» mı dün Menemenli zade Mitat Beyin riyaseti altında ticaret ©- dasında yapmıştır. Toplanmada oda namma reislerden Kara Mus- tafa zade Ahmet, İzmir ticaret 0 dasi namına Refi Celâl ve Yunan safareti tarafından secilen Fufas Triyandafilos Beyler de bulun - muşlardır. seçim kayıtlarını tanımamış sayılır, buna göre ceza görürler. ilâve edilen fıkra İntihap yoklama talimatnamesinin beşimei maddesine aşağıdaki fıkra İlâ- ve edilmiştir; (Bir derece yukarı idare heyetleri kendilerine bağlı yerlerdeki yoklama- ları reisliği altında idare etmek Üzere mahalline lüzum görülecek Fırkalıları gönderebilirler, Almanya, Fransa- ya meylediyor Yap” (Baş taratı 1 nel sayıfada) M. Hess, ezcümle demiştir ki: “— İki milletin eski muharip- leri namına bir anlaşmanın yapıl- ması lâzımdır. Fransa ile A| - manfaniın tamamen mutabık ol - ması icâp ettiği kanaatindeyim. Avrupanın sulhu, kültürü ve me - deniyeti Fransa ile Almanyanın yaklaşmasına bağlıdır.,, VAKIT — Mareşal Hindenburgun ve- fatı üzerine başvekâletie cumhur reisliğinin Hitlerin yahsmdn o birleşmesi — havadisini Fraasir gazeteleri sadser kaydetmekie kal- dılar. Onun siyaxi neticelerini tenkitir tseş- gul olmadılar. Büna mukabil 8 Ağuster sabahı çıkan gazetelerin bir kısmı bütün milletlerin sulh aşkıma iltica ederek diyor- kardi ki: “Mareşal Hindenburg ve Mareşal Lynu- #hey gibi iki büyük ndan ve sakerin mezarlarından, Avrupa intizamınm muhnfa- a bütüm milletlere muazzam bir hitap yük seliyor., Bu hitabe koşmak istiyenlerin bunu, on beş senedenberi cida! bir HtilAfı orta. dan kaldırmağa bile mavaffak olamıyan Milletler Cemiyeti vasitasiyle yapamıyacak- Tarı kaydolonüyor ve debiliyer ki: “Bilâkis çıkan ihtlâriarm kısmı aza Bıma Milletler Cemiyeti sebep olmuştur. Almanya e Fransanm anlaşma iti malinden bahseden yukarıki telgenfia Fran- “x gazetelerinin ortaya astıkları bu fikirler Arasında sik bir münasebet olmak lâzım gelir. peri re ln Polis haberleri Görünmez kazalardan Davutpaşada kasap | İlyasma- halleside oturan Hayriye hanım dün sabah Fatihte Ferman cadde- sinde Kayseri hanı (o önünden ge- çerken, hanım ikinci katında otu- ran sıvacı Ali çavuşun (o odasının penceresi önünden başına bir sak- sı düşerek kadmcağızı yaarlamış- tır. Tahkikata başlanmıştır. Bir hırsızlık iddiası Tahtakalede kebapcı hanımda oturan Mehmet polise müracaatla gece odasında yatarken yatağı al: tında bulunan yirmi liranın arka - daşlarından Kadri, İzzet ve Mah- mut tarafından çalındığını iddia etmiş, polis tahkikata başlamış - tır, Otomobil çarparak yaralamış Yüksekkaldırımda oturan Şük- rü efendi İstiklâl caddesinden ge- çerken şoför Sait efendinin idare- sindeki 2422 numaralı (otomobil kendisine çarptığını ve kolundan yaralandığını iddia etmiştir. Polis- çe tahkikata başlanmıştır. Alacak yüzünden tehdit Eyüpte Pazaryerinde ( Süley- man oğlu Necmi efendi bir alacak yüzünden Ali oğlu Mustafa efen diyi tehdit ettiğinden © polisçe ya” kalanmıştır. Tahkikata (o başlan” mıştır. Avusturyada Kırallık ve (Baş tarafı 1 inel sayıfada) Habsburglara müsait mahafil. M. Musolininin (oHabsburgları” tahta geçmelerine daha ziyade müsaadekâr, Papalığın ise tam#” men taraftar olduğuna dair çıka” #ayialarla fazla heyecana tür, Avusturya süküna kavuşuyor Viyana, 6 (A.A.) — tabii manzaralarını iktisap üzeredir. Örfi idare ile diğ” memnuiytler kaldırılmıştır. B“ nunla beraber, sokaklarda bir ge asker ve polis müfrezeleri görü mektedir.