3 Eylül 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 10

3 Eylül 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 10

- 10 — VAKİT 3 EYLÜL 1934 | Nafia Vekili ye dün Mühen- dis mektebini gezdi a aş aranı 1 inci sayıada) | siz mühendisleri şubesi,, ihdası mevzuu bahsolmuştur. Bunun için bir mütehassıs getirtilmesi düşü - nülmektedir. Nafta Vekili Ali Bey, sonstet- kikleri “esnasındaki *intibalarma temas ederek mektep muallimle- rine şunları söylemiştir: “..- Tesadüf ettiğim gençlerde bir canlılık var. Malümat görü- nüyor. Çalışmaya, yapmağa doğ- ru bir uyanıklık var.. Bunları size borçludurlar. (Fakat sizden daha fazla (o çalışmak istemeğe mecburuz. Mühendislik faaliye - tine yeni bir istikamet ve istiklâl vermek istiyoruz. İlk yetişme dev- reşinin gectiği, ovazife çağına girdiğimiz kanaatindeyim.,, Vekil Bey sonra mektebin muh- telif kısımlarını gezmeğe basla - mıştır, Önce kütüphanesini gezmiş, kitanlarım mevcudunu, o nevini gözden geçirmiş, neşriyatı tetkik etmiştir. Dershanelere, (o yatakhanelere de bakıldıktan sonra, lâboratu- varlar kısmına geçilmeden önce vekil bey bu ara toplu bulduğu ta- lebeye bazı tavsiyelerde (o bulun- muş, kendilerini irşat (o etmiştir. Nafra vekili Bey bu esnada (o bil- hassa şöyle demiştir: — En şerefli vazife olan, imar ve inşa vazifesi size düşüyor. Te- mel atacağız. Bu suretle borcu - muzu ödemek için © yaşıyoruz. Hepinizin imanı bu olmalıdır. Bir asırlık çalışmıya ihtiyacrmız var. Tecrübe görmüş bir ağabey gibi nasihat ederim. Hepinizin gaye- si, “Yetişeceğiz ve © memlekete hizmet edeceğiz,, olsun! Nafıa Vekili Bey su, fizik, kim- ya, arziyat, lâboratuvarlarını mü- him bir alâka ile gezmiş ve ihta - yaçları etrafında her lâboratuvarın mua'limi ile görüşmüştür. Su mühendisi lâzım Vekil Bey, mektebin bilhaisa su mühendisliği şubesine bu se- ne fazla talebe alınmasını tavsiye etmiştir. Bu yıl su kısmı talebesi ŞETOMü'on beşi bulacaktır. Ge - Ç ıllarda altr kadardı. Eyvelki «a8 de su kısmından yanlız iki mezun olmuştu. Vekil B, arziyat lâboratuvarında, memle - ketimizi jeolojik sahadan tetkik etmiş ve mevcut bütün madenle - rin birer nümunesini kolleksiyon haline getirerek muntazam rayor- lariyle birlikte vekâlete vermiş o- lan Alman © mütehassıslarından bahsederek, bu kolleksiyonlar- | dan yüksek mühendis mektebi ar- | ziyat lâboratuvarına da vermenin | faydalı olacağını söylemiştir. Bu- nun için alâkadar muallim, An » karaya çağırılarak madenler tet - kik edilecek, ayrılacaktır. Vekil Beyin dünkü (| tetkikalı| mektebin bütün teferruatını kap - lamaktaydr, Talebenin yediği ye- meklere varmcıya kadar bakmış ve yemeklerden tatmış, muayene etmiştir. Mektebin henüz inşa edilmekte olan yeni kısımları da gözden ge- girildikten sonra, konferans sa - lonu ve resimhanelere (o geçilmiş ze Vekil Bey bir dershanede tale- be tarafmdan davet o edilerek| kendisinden bir iki irşat cümlesi daha rica edilmiştir. harcını | etti. “ (2075) Vekil Beyin sözleri Nafıa vekili Bey burada, vekâ- letin yeni etşkilât (O kanünundari bahsederek, yüksek (mühendis mektebi mezunlarına temin edil - miş sağlam istikbali anlatmış ve en yüksek memuriyet olan “Fen müşavirliğine kadar mektep me - zunlarına derece derece verilecek parayı, hükümetin ; bu yolda almış olduğu tedbirleri et - raflıca izah ederek: “İşte böylece mühendislik mesleğine, bu cihet- ten yeni bir hayat vermiş oluyo - ruz,, demiştir. Vekil Bey sözlerine şu yolda devam etmiştir: “Mühendislik mesleği bir da - ğımıklık manzarası gösteriyordu. Kimi ücretli kimi şurada burada herhangi şeraitle . çalışmaktaydı. meslekte kalıyordu... Kendilerine lâzım olan sağlam is- tikameti temin edemiyorlardı. İş- te bundan mülhem olarak bu teş - kilât kanununu yaptık. Arkadaş - larımıza arzettik. Kabül edildi. Bundan sonra çalışan efendi, is - tikbalinden emin olabilir... olan işi, Bazıları Osmanlı mühendisliği çok ha * | Cümhu- zin safhalar geçirmiştir. | riyet devrinde şimendifer siyase - tiyle başlıyan mühendislik faali- yeti gittikçe inkaşaf ediyor. Son zamanlarda vaziyet daha ilerledi, daha ziyade intizam peyda İşleri kendi miz ve müteahhitlerimizle görüyo ruz. Yeni bir devir açılıyor... “Bir oOmeslekte, bilhassa fen mesleğinde tahsil kuvveti fazla ol- malıdır. Burada © geçireceğiniz günler, sizin için çok mühim- dir. Memlekeet karşı çok mühim bir vazife alacağınızı düşünerek aşkla çalışmalısınız! Az zaman- da, şimendiferlerimizi; limanla- TIMIZı, zı, köprülerimizi mücadele &der- cesine çalışarak istediğimiz gibi yapacağız. Çalışmak ve faydalı olmak (milli vazifeleriniz sındadır. işler, mühendisleri- rıbtımlarımızı, yollarımız ara- “Umumi vaziyetiniz, intiza- muınız itibariyle © mektebinizi iyi buldum. Muallimlerinizden ta - nımadıklarımla tanıştım. Sizlere elimden geldiği kadar Faydalı ol: mağa çalışacağım. Tahsiliniz için mümkün olanı yapacağım. Şizin de çalıştığınızı, beslediğimiz par- lak ümide namzet (yetiştiğinizi görmekle şevkimiz artacaktır.,, Nafra Vekili (OBeyin sözleri, | şiddetle © alkışlanmış ve talebe| çalışmaktan geri o durmıyacağmı söz vermiştir. Memleketimizden' afyon almak istiyenler Afyon almak için o Türkiye u- yuşturucu maddeler O inhisarına bir takım müracaatler yapılmak: | tadır. Geçenlerde bu müracaat - lardan birisi neticelenmiş ve Ja -| ponyaya 400 sandık afyon ihrac | edilmiştir. Simdi yapılan bir mü- racaat da iyi (o neticelenirse 300 sardık daha afyon ihraç edilecek tir, ZAYİ Ak Şemsettin 11. inciilkmekte- İdoğru atmış, Memleket Haberleri : Bir doğumda üççocuk! Muşta Alican köyünde Süley- man efendi zevcesi Güllü hanım bir batında 3 çocuk doğurmuştur. Çocuklardan biri kız, ikisi oğlar dır. Gerek annelerinin, çocuklarının sıhhatleri meldir, gerek mükem- Bir tren kazası Alayunt istasyonunda feci bir tren kazası (Oolmuştur. Ailesini bindirerek, istasyondan ayrılmak üzere bulunan jandarma trene mektebi muallimlerinden yüzbaşı Hasan Bey bir paketin unutuldu - ğunu görmüş, henüz (harekete geçen trene teslim etmek istemiş - Hasan Bey, koşarken hat bo- yunda bir direğe çarpmış (o ve bu sarsıntı ile de harekette bulunan trenin arasma düşmüştür. Soğuk | kanlılığını kaybetmiyen genç yüz | tir. kerleklerin çiğnemesinden O kur- tarmak istiyerek, hat kenarına fakat bu sırada ayağının biri bilek ortasından parçalanmıştır. Uşaktan gelmek» te olan İdman Yurdu gençleri bu faciayı görerek hemen imdat işa- İ reti çekmişler, bu suretle Hasan Beyi muhakkak bir ölümden kur- larmışlardır. Tren © birden bire durmuş, diğer tekerleklerin Ha- san Beyi ezmesine mahal veril - memiştir. Yapılan iptidai teda- vilerden sonra yüzbaşı Hasan B. Kütahya hastahanesine götürül - müştür., Yarası vahim görülmek- tedir. Çorumda bir cinayet cıklı bir cinayet olmuştur. Bu köyden Ahmet oğlu Hıdırın ka - den Mustafaya kaçmış, Hıdır bundan çok müteessir olmuştur. ile kaynanası Fatmayı ve on yaşında» masında kayın pederi Hasan müş ve bu üç kişiyi mısır tarlasın- da yakalayıp kama ile öldürmüş - tür, Hıdır, cinayetten sonra (o kaç- aranmaktadır. e a hkendlii biğinel yenileme bürosundan: 4 Kânunuevvel 933 tarihinden evvel ikame olunup İstanbul As - mıştır, liye Birinci ticaret mahkemesinde derdesti rüyet ve Posta ve Telgraf idaresi ile Alfred de Kandiya ve kâptan Dimitri Efendi arasında mütekevvin dava dosyasının ye - nilenmesi için verilen beyanname ve ibraz edilen ilân varakası Je dettetkik vaktiyle mahkemesince müddeialeyh Dimitri Efendi hak- kında gıyabında ilânen tebliğat yapıldığı anlaşılmış ve büroca gene bir ay ilânen tebliğat ifa - sına ve 24 — 10 — 934 çarşam- ba günü saat 15 te yenileme mu- swelesine başlanılmasına karar ve- rilmiş olduğundan mezkür günde Yeni Postane binasında kâin bi- binden 1929 senesinde aldığım | şahadetnamemi zayi ettim. Ye nisini alacağımdan eskisinin hük- mü yoktur, 257 Ruhi ahkâmma tevfikat yenilemenin gıyabında yapılacağı ilân olunur. | (2064) başı ani bir gayretle kendini te- | Çorumda Körselek köyünde &- | rısı Zeynep, Karadonaşa köyün » | yirminci tiyle Almanyada Bremen şehrin - de merasim yapılmıştır. yıl dönümü münasebe « | de hazır bulunmak için Alman - | yanın muhtelif yerlerinden Bre» mene gelmişlerdir. Bunlar müs - temlike heykeli önünde ve bu iki geminin eski kumandanı Amirâl Suşon karşısında geçit resmi yapmışlardır. Amiral, söylediği | nutukta “Alman zafer meydanı» nı,, zikretmiştir. y Almanyada Goben Breslav için merasim! Bremen şehrinde Amiral Suşan Pş.nın karşısında geçit resmi yapıldı Goeben ve Breslav zırhlıları- | dönümü üçüncü defa olmak üze” nın Çanakkaleye hareketlerinin | re kutlulanmaktdır. a “Breslav,; umumi harp esns” ! sında “Midilli, adı altında batır rılmıştır. o “Yavuz, adını alan Bu iki zırhlıda hizmet etmiş l “Goeben,, bugün baştan başa y€* olan dört yüz bahriyeli, merasim» ! nilenmiş olup Yavuz zırhlımızdır. Goeben ilk defa olmak üzer€ 1r13 Balkan harbi sırasında Eg* denizine çıkmıştır. Yunan kral! Yorgi 18 Mart 1913 tarihinde Se" lânikte öldürüldüğü zaman Gev“ ben Selânikte bulunuyordu ve ce nazeyi Pireye götüren “Amfitrit yatına İngiliz, Fransız, İtalyan. Avusturya ve Rus krüvazörlerile Harbin bitimindenberi bu Yil | birlikte refakat etmişti. Ruhi Hayatta Laşuur Yazan: Dr. C. YUNG Tercüme: Dr. M. HAYRULLAH DUN ve YARIN tercüme külliyatının sekizinci sayısı olan bu kitap çıkıyor Tevzi Merkezi : VAKIT Matbaası 178,750 kilo meşe odunu 34,SC0 5 meşe kömürü 420 ton kok kömürü 150 Hıdır karısının başkasına kaç- ki kayın biraderini alâkadar gör » | rinci yenileme bürosuna gelmedi- | ği taktirde 2367 No.lu kanun | Harbiye mektebinin ait futugratlar tadır. teslim olunur. caatları. ve © Mançester'de, Misir, ve Yunanistan'da Şubeleri. Kıbrıs, Yugoslavya, inhisarlar U. Müdürlüğünden! Depo ve fabrikalar için 100 , Rekompoze maden kömürü » Kıriple maden kömürü Yukarda nevi ve mıktarları yazılı mabrükat 3/9/934 tarihine müsadf pazartesi günü saat 14 de pazarlıkla satın alınacaktır. Talipler şartaameyi görmek için her gün ve pazarlık için de ta- yin olunan gün ve saatte 947,5 muvakkat teminat parasile bir- likte Cibalideki Alım, Satım komisyonuna würacaatları, (5009) KEZA AŞ MM ERMEZ 2 Kotograi meraklılarına yüzüncü yıldönümü metasimine Istanbulda VAKIT kütüphanesinde satılmak» Günün en mühim hadiselerine ait fotugrafları, yalınız VAKIT kütüphanesinden tedarik edebilirsiniz. Bu kopyeler- den agrandisman &#'parişler de kabul edilerek az zamanda Akay işletmesi Müdürlüğünden: Levazım ambarında mevcut (35) adet boş makine yağı fıçisı İ ile takriben bin kilo eski tente bezleri 6/Eylül/934 tarihinde saat ikide açık arttırma ile satılacaktır. ve saatte Azap Kapıda Levazım ambarında Satış Heyetine mürâ- İsteklilerin mezkür gün 15333) YA e ea , Osmanlı Bankasi Türk Anonim Şirketi, — Cesis tarihi: 1863 Sermayesi: 10,000,000 ingiliz lirası Türkiyenin başlıca şehirleri ile Paris, Marsilya, Nis, Londra İrax, Oran, Filistin Romanya, Suriye ve Yunanistan'da Filyalleri vardir. Her türlü banka muameleleri istan yapar. — —— —-, bu! Eclediyesi ilânları | Divanyo'unda Darüsseade Ağası medresesinin 6 pumaralı odası pazarlıkla tamir ettirilecektir. Talip olanlar 14 liralık te minat akçesi makburu ile 4/9/934 Salı günü sant on beşe kadar Levazım Müdürl | n öğüne müracaat etmelidirler. (5373)