6 Ekim 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 8

6 Ekim 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 8

YARIN € Dünya Alevlenirse.. Çeviren : A.C, Hatta bu muharebenin düşman or. dusunun ve yahut iki muhacim or- dunun birden mahvolmasını intaç edeceği söylenmişti. Herhangi bir tahmin, bir na - zariyeden ibaret kaldığı gibi bu tahminlerin hiçbirisi de doğru çıkmamıştı. Her zaman olduğu in- sanlar hakkında son kararı ver - mek, ne kadar terakki etmiş olur- sa, tekniğe ait değil, gene insanla- ra aitti, Rusyanm üyanan Asyaya karşı giriştiği büyük savaşta da nazari» yatçıların yanlış kehanet göster - dikleri sabit olmuştu. Harp, en son sistem silâhlarla haftalardan- beri devam ettiği halde iki düş - man tarafından birinde yorgunlu» ğa ve mağlübiyete delâlet eden bir hal görülmüyordu. Her ne kadar muharebeler, Avrupadaki şeraite uygun olmıyan sahalarda yapılı - yorsa da, ona iştirak eden ordular asrın en son sistem harp vasıtala- riyle mücehhez değil miydiler?.. Fakat Rusya yalnız tayyarele - | re, tank filolarma, motörlere, çe- liğe ve gaze karşı değil, ayni za - manda fikirlere ve bu fikirleri gü- den insanlara karşıda harbediyor- du. "”.. Kar yağıyordu. İnce taneler ha- lindeki beyaz kürecikler mütema- diyen yerleri örtüyordu, ortalığı garip bir ıssızlık sarmıştı. Nehrin sathı buz tabakalariyle örtülüydü. Bu tabakanın altmdan akan su gurultular hâsıl ediyor - du. Beyaz mantolara (bürünen dağlar sayfiyeye çıkmadan evvel beyaz çarşaflarla örtülen ev eşya- sına benziyordu. Cephe sükünet içindeydi. Düş- mandan hiçbir eser yoktu. Gökten yağan beyaz kardeşi düşmanı ve| onun maksatlarmı tamamiyle ör - tüyordu. Naavn - Zeren dere kay- bedilen mevzileri geri almak için Ruslar tarafından o gün için ha zırlanan mukabil taarruzun tehi- | rine mecburiyet hâsıl Oolmuştu. Tayyarelerin yardımı olmadan Rus cenerali taarruza geçmek is - temiyordu. Halbuki o havada tay- yarelerin faydası olamazdı. Bars tamir edilen tayyare han- garlarmı ziyaret etmiştir. Han - garlara yeni büyük ve üç motörlü tayyareler getirtilmişti. Bunlarm hepsi son sistem bomba ve harp tayyareleriydi. Bu tayyareler sa » ğanak halinde yağmur yağarken birdenbire gelivermişlerdi. Rus ceneralinin şiddetli teşebbüsleri demek ki bir fayda vermişti. Bars memnundu. Bu tayyarelerin seri o larak inşasını kabul ettirinceye ka- dar Bars çok uğraşmıştı. Bars, ha- va dretnotları denilen dört, beş ve daha fazla motörlü tayyarelerin düşmanıydı. O daha küçük, daha seri ve daha çevik tayyarelere faz- | Ola kıymet veriyordu. Pek azmü- rettebatla işletilebilen bu tayyare- lerle azami yüksekliklere çıkmak kabildi. Bars diyordu ki: , “İçerisi mitralyözler ve hattâ - toplarla dolu olan koskoca yük a- rabaları ile bir şey yapamam. İs- , #bkümlar havaya asılamaz!,, Fakat büyük bomba ve tank — tayyarelerini ister istemez kabule © mecburdu. Onlarla meşgul olma- © mayı tercih edecekti. Bu tayya- | releri metheden harbiye nezareti memurlardan birisine Bars de - Yazı Nu.sı : 13 mişti ki: — “Galiba yakında havaya de- miryolları teftiş ederek üzerinde zırhlı trenler yürüteceksiniz. Ha - mem. Tayyare kumandarilığın * dan istifa ederek ya yürklü veya - hut kadın terzisi olurumt!,, li tayyareciye karşı artık pek dost nezareti yüksek memuru bu ateş- görünmiyordu. Fakat buna mu - rın hepsi kumandanları Bars için ateşe atılmağa hazırdılar. Bars belli etmeden tayyarecile- rin oturdukları barakalardan biri- sinin içine girmişti. Sigara duma- niyle dolu ve dehtetli surette 1s” tılmış olan bu barakanın bir köşe- sinde, cesaretiyle şöhret kazanan tayyare (filo kumandanlarından Grigori Morosof oturuyor ve şarkı söylüyordu. Bu maksatla bir Çin musiki aletini Rus havalara a - Cumartesi 6 vel Teşriej 7 26C Ahir)” 4,02 4 &00 1202 (816 1744 1016 “sk v2 " İ kort etmişti. Hem mandoline, hem de kitara benziyen bu aleti çalarken: bazan dertli, ba - zan oynak milli Rus şarkıları (Devamı var) AI — TAK ViM PAZAR > iel Teştin C. Ahir İl Gün doğuşu 504 İl Gün batısı 4 Sabah mamanı s0! Öğle namazı 120? İkindi saman 1845 Akşam namazı va Yatsı namazı 19.14 lmsak 4» Yılın geçen günleri 3 Yihu kalan günleri | DE le mia ezin İlamın | Rapyo | amman. zmammmanmımm ma Bugün 823 Khz. BÜKREŞ, 364 m. 13.15 Gündüz neşriyatı. 18: Dans musikisi (Blun Star cazı,) 19: Haber- ler. 19.15: Cazın devamı. 20: Üniversi- te. 20.20: Plâk. 2045: Konferans. 21: “Zobail,, isimli bir erdelik Bobescunun eterlerinden opera. 22: Musahabe. 22.20 Radyö orkestrası. (Vals ve operetler.) 23.15: Haberler. 2345: Kahvehane konseri, 223 Khz. VARŞOVA, 1345 im. 19.15: Viyolonsel - Piyano konseri. Musahabe. 20: Koro konseri. 2020: Konferans, 20.30: Keman konseri, plâk. 20.45 Musahabe, 21: Tagannili hafif musiki. 21.45: Edebiyat. — Konserli reklâmlar. 23.15: Dans musikisi. 24: Musahabe. 24.05: Hafif musiki. — Mu- sahabe. 1: Dans musikisi, 545 Khz. BUDAPEŞTE, 560 m. 18,30: Piyano refakatile Macar #arlu. lsrr. 19: Musahabe. 19.40: Hafif musi. ki, 21.10: Musahabe. 21.30: Taroğato konseri. 22: Haberler. 22.30: Opera or- kestrası, (Friedlin idaresinde.) 23: Ha» berler. 24.50: Sigan musikisi, 841 Khz. BERLİN, Tegel 357 m. 19.20: Org musikisi. — Musahabe, 19.50: Neseli neşriyat. 20.40: Aktüali- te, haberler. 21.10: Münihten nakil. 22, 10: Taganni ve mizah. 23: Haberler. 592 Khz. VİYANA, 507 m. 20.15 Avusturya halk musikisi, 21.15 Klâsik bir tagannili temsil, 23.05 - 23, 10 Avusturya dansları, 23.30: Haber - ler, 23.50: Orkestra Dans musikisi. SARAY (Eski Giorya) 9 ve 10 Birinci teşrin Salı ve Çarşamba Raşit Rıza Tiyatrosu (tiedefsiz Buseler) 3 Perde Yazan : Birabeau Nakleden: M. Feridun Dekorlar : (d) grupu Gişeler her gün açıktır yır, ben böyle şeyleri kabul ede - i Bu sözlere hayret eden harbiye | kabil Bars'ı çok seviyordu. Onla - | komseri, 24,45: | Istanbulun kurtuluşu İL (Baş tarafı 1 isci sayfada) Ondan sonra alay hareket edecek Taksime gidecektir. Alaya askeri mektepler, aske- ri bando, piyade, süvari,. sahra bataryası kıtaları, şebir bandosu, İ polis itfaiye müfrezeleri, Üniver- | site, yüksek mektepler, liseler, izci | ler, esnaf cemiyetleri iştirak ede» | ceklerdir. İ lisi namına birer nutuk söyle - necek, abideye çelenk konacak İ ve geçit resmi yapılacaktır, Saat on altıda vali ve belediye reisi Muhittin B. in reisliği altında bir heyet İstanbul kolordu kuman- danlığına giderek İstanbulluların orduya şükran ve tazimlerini bil» direcektir. Ülisefirlerimiz Bursada b a (Baş tarafi 1 inci sayfada) Uludağa çıkacaklar, öğleden son- ra Mudanyaya inerek Ertuğrul ya- | İ tiyle'İstanbula gideceklerdir. Bursa, 5 (A.A.) — Şehrimizi ziyaret eden İsveç veliahti Prens Güstav Adolf Hazretleri refakat» lerindeki ailesi efradı, diğer zevat İ ve milhmandarları Riza Hüsnü Paşa ile birlikte saat 15.30 geçe Karaköy yoliyle Bursaya geldiler. Şehir Türk ve İsveç bayrakları ile | İ donatılmıştı. Fevkalâde günlere mahsus bir kaynaşma ve kalaba- lık vardı. Güstav Adolf Hazretleri cad - i deleri dolduran on binlerce hal - | kın sürekli alkışları içinde İsmet Paşa caddesinin başina kadar 0©- tomobille geldiler ve burada oto- mobilden inerek maiytiyle birlik- te yaya olarak Cumhuriyet mey - danıma kadar yürüdüler. Şehrin sırtları üzerinde yükselen bazı bi- nalar hakkında izahat aldılar. Tekrar otomobillerine binetek sürekli alkışlar içinde ikametleri- ne tahşis edilen Cumhriyet köşkü- ne gittiler. Prensin köşke muva- salatlarından sonra köşkün dire « i ğine kraliyet bayrağı çekildi. Güstav Adolf (Hazretlerine köşkün bahçesinde (kendilerini karşılayan belediye reisi takdim edildi. Prens Hazretleri, beledi- ye reisine hitaben; Bursa halkının kendisi hakkında gösterdikleri say gılı ve muhabbetli tezahürden do- layı çok mütehassis ve bahtiyar olduklarını, teşekkürlerinin iblâ- ğinr söyledi ve memleketimizin güzellikleri arasında (o Bursanın Teksimde gençlik ve şehir mec- İ SEÇİM | Belediye intihabı idünde hararetli geçti Bugün öğleden sonra daireler tatil.. Memurlar i reylerini kullanacaklar (Baş tarafı 1 inci sayıdamızdadı: Belediye seçimi, memleketin her tarafında olduğu gibi, İstan- bulda da büyük bir hızla devam ediyor. Seçimin altıncı günü olan dün, bilhassa cuma olmak müna- sebetiyle, sandıkların bulunduğu mahaller fevkalâde kalabalık ol - muştur. Daha sabahtan itibaren bütün aileler, birer birer reyleri- ni vermeğe gelmişlerdir. Bayraklarla donatılan sandık yerlerinde bir çok hatip, bu milli işin ne kadar büyük bir vazife ol- duğunu anlatmış, halk, milli bor- cunu seve seve yerine getirmiştir. Kadıköy tarafında, karakol karşısındaki ilk mektepte topla » nan küçük yavrular, hep bir a- ğızdan İstiklâl marşını söylemiş - tür. Mektepli çocukların, vatan borcuna karşı gösterdikleri bu yü- rekten alâka, her aileyi coşturma- ya kâfi gelmiştir. Kadıköyünde olduğu gibi, di» ğer yerlerde de, bilhassa Eminö- nü ve Beyoğlu taarfında ayni can- lık görülmüştür. Eminönü san- dığının bulunduğu eski karakol binasındaki yer, sabahtan akşama kadar hıncahınç bir vaziyetteydi. Bugün, intihabın hararet- İe devam edeceği Oi Ya rın öğleden sonra daireler tatil e- dileceği için intihap daha büyük bir hız alacaktır. Bu münasebet- le muhtelif hatipler, söz söylemek ve bu işin ne büyük bir milli va - şife olduğunu anlatmak için ha - zırlanmışlardır. Dün de Cumhuriyet Halk Fır- kast vilâyet idare heyeti reisi Dr. Cemal Beyle Fırka azası, muhte - lif semtlerdeki seçim işini gözden geçirmişlerdir. yy yg Sevgili yurtdaş; Bugün o İstanbulun Kurtuluş bayramıdır. Bir taraftan bayram yaparken diğer taraftan beledi- ye #eçimindeki vazifeni hatırla... Memleket meselelerinde vazife, vazife olduğu için yapılır... Onun için: “Adam sen de, ben rey ver- mesem ne olur?,,. demek doğru değildir. Kaldı ki, seçim işinde bir tek reyin bile büyük ehemmi- yeti vardır. Seçim işlerinde rey bilhassa bir şiir kadar güzel oldu- ğunu ve kendilerine bu tesiri yap» tığı, bir kaç saat sonra onu i daha yakından göreceklerini söy» | lediler, Bugün saat 15 te şehrin tari- hi eserlerini “gezecekler, yarın öğlden evvel Uludağ yolu üzerin de ve 22 nci kilometrede bulunan Dağ sporları klübünün Karabelen imdat evine çıkacaklardır. Bura” da Dağ klübü tarafından kendile- * rine Uludağn kış sporları bakı- albüm armağan edilecekitr. Öğleden sönra da Mudanya ve ' bula döneceklerdir. İ mindan güzelliklerini tanıtan bir | ! l vermek, memleket işlerine alâka göstermek demektir. Rey veren- lerin sayı memleket islerinde dar fazla alâkadar olduğu anlı - sihir. Bunun ise, bütün medenivet dünyasına karsi: büyük ve derin bir manası vardır. gey Köprüde fayrap eden vapurlar halkın o ka- | Köprü iskelesine yanaşan va- İ purların fayrap etmesinin halkım ne kadar coğalırsa | Acıklı Haberler adi Her taraftan akm eden m yet Köstencede toplaşan Yi yi mültecilere karşı eskidenberi # miyeti ve fedakârlığı ile tanım Ahmet Nitşah Efendinin göste ği iyilik son derece takdire dır. Yolun meşakkatiyle beş BE| rasız Köstencede vapur beklif©| bu soydaş ve din kardaşlarım! sıcak çorba ve yemek vermek susunda kendi kesesinden ay” para vermek ve hanında od 4 za (Bag tarafı 1 inci sayıfağı” il meccanen yatirmak gibi iyilik de bulunan Ahmet Efendiyi * Köstence halkını, Silistire ve *&.| zarcıkta mültecilere muavi Jİ bulunan isimleri yukarda “ efendiler, bu yaptıkları ims8X | muamelelerinden dolayı ; lâyıktırlar, ) Mültecilerin vapurla R için sühulet gösteren ve yardımı” bulunan Köstence konsolosu Süreyya Beyle maiyeti vazifelerini yaptıklarından dol tebrik ederiz.,, VAKIT — Son zaman Bulgaristandan gelen hab lerdir. bu akşama kadar sürmüş- | hep böyle acıklıdır. Dünkü V KIT te de gene dikkate değer habr vardı. İki ay içinde Edi ye Bulgaristandan iltica eden © hacirlerin yekânu iki bin ki bulduğu bildiriliyordu. Bulg tanm şimal bududundan yukariki haberle, cenup budud* dan gelenbu haber birleştirili! Bulgaristandaki Türklerin nef cıklı bir vaziyette oldukları bi kında bir fikir hasıl edilmiş olur. | ime re esasa EE ENA Galâtasaray kongresi Galatasaray klübü dün fi lâde bir kongre yaptı ve yeğ” idare heyeti seçti. Bu toplar sebep idari bazı ihtilâflar v6 İ ay evvel hafif bir ekseriyetle * çilen yeni idare heyetinin değ tirilmesi arzusuydu. Toplantı çok hararetli ç Klübü büyük yıkılma fıtmasın© kurtaran eski idare heyetinin si Haydar Bey söz alarak, yap şeyleri anlattı ve bazı ithaf cevap vermiş olmak için söyl ye mecbur olduğunu ileri süre klübe temin ettiği faydaları tı. Haydar Bey yirmi bir sene © de klübe yirmi bir bin küsür temin etmişti. Bunun beş bin * sur lirası kendi şahsına aitti. dar Beyin hesaplara, vesiki dayanan sözleri sık sık alkaşl Neticede yeni idare heyeti bu iç fer büyük bir ekseriyetle seçi” Reisliğe Cevdet, ikinci reji Mithat, umumi kâtipliğe Se mubasebeciliğe Süleyman, darlığa Suphi Beyler getirildi” Eski idare heyeti israrlara rağ" tekrar idare heyetine girmek * memişlerdi. Galatasarayın yeni idare tine muvaffakiyet dileriz. mesini bildirmiştir. Vapurların köprüde fi yapmaları hıfzıssıha ve belediye talimatnamesine * kırı olduğundan vapurlar i sıhhatini ve rahatını bozduğunu gören belediye Akay, de fayrap yapmakta ısrar © Şirketi | ç. mensup bulundukları mü€! oradan da Ertuğrul yatı ile İstan- | Hayriye ve Haliç şirketlerine teb- | seler aleyhine kanuni teşebb liğat yaparak buna nihayet veril» | re girişilecektir.