10 Ekim 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 10

10 Ekim 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 10

m ŞE Kral Aleksandr ve M. Bartu öldürüldüler BE (Baş tarah 1 mc savılamısdadı nakledilmiş ise de ibzal edilen ihti - mamlar faydasız olmuş ve Kral öl - müştür, Orada hazır bulunan zabitler ağlı- yorlardı. M. Pietri ile Fransiz memuür- ları elim bir heyecan içinde kalmışlar- dır. Bir tüccar olan katil Petrus Kale. men 1599 da Zağreb'd: doğmuştur. Jeneral Jorj'dan başka ikisi kadın olmak üzere beş yaralı daha vardın. (4.Bartu da hastanede öldü Marsilya, 9 (A.A.) — M. Bar- tunun, nakledildiği hastanede ev- velâ yalnız bir kolu kırılmış oldu- ğu için, vaziyet pek vahim görül- memişti. Fakat ameliyat esnasın- da seylânı dem vuku bulduğun - dan kendisine kan zerkedimiş, lâkin nazırı her an daha ziyade zayıflamasına mani olunamamış - tır, M. Bartu, saat 17.40 ta öl - müştür. Bu ölüm, hudutsuz yeni bir he- yecana sebep olmuştur. Ölüm ha» berini Kanebiyer cadesine asılan ilândan haber alan halk hiddet - ten köpürmüştür. Bahriye nazırı OM. Pietri ile belediye reisi, emniyeti umumi - ye müdürü, ceneral ve amiraller cesedi selâimlamağa gelmişlerdir. Suikastın tafsilâtı Marsilya, 9 (A.A.) — Suikas- tin tafsilâtı aşağıdadır: Yugoslav kralına yapılan sui « kast, kral ile maiyeti Borsa mey- danına muvasalat ettikleri zaman vuku bulmuştur. Birinci otomo - bilde Kral Aleksandr ile M. Lui Bartu, ve Ceneral Jorj bulunuyor- du. Atılan kurşunlar bunlarm her üçüne de isabet etmiştir. Bir şahıs, halk arasından ansızm fır- İryarak otomobilin çamurluğuna alılmış ve otomobilin yanımda at üzerinde durmakta olan kayma - kam kendisini kılıçla yere serme- den evvel kralın üzerine bir kaç defa ateş etmiştir. Kılıç darbesiyle yere düşen katil, ateşe devam ederek iki po- lis memurunu ve ikisi kadın ol - mak üzere halk arasından üç ki- şiyi yaralamıştır. Polis ve süvari müfrezesi kati- Ti linç etmek istiyen halkı zorlukla tutabilmişlerdir. Katil Yugoslav- dır. İsmi Petrus Kalmendir. 1898 de Zagrepte doğmuştur. Mesleki ticarettir, Üzerinde ma - yıs ayında Zagrepte verilmiş bir pasaport vardır. 28 —9 —934 tarihinde Valorbeden Fransaya geçmiştir. Kralı hamil bulunan otomobil belediyeye doğru yoluna devam etmiş ve kalbinden ve karnından yaralanmış olan kral, belediyeye muvasalat eder etmez ölmüştür. Kralın gözlerini, orada mevcut ve derin bir heyecana düşmüş o « lan bir kaç şahsiyetin önünde Buş dü Ron belediye reisinin karısı kapamıştır. Kralın cesedi şimdi belediye salonlarından birinde © geniş bir divan üzerindedir. Kralın yüzü, sanki uykudaymış gibi sakindir, Kralın iki tarafında iki kişi a- yakta selâm vaziyetinde beklemek tedir ve halı üzeri çiçeklerle do - ludur, Odanın bir köşesinde ak saçlı biri ağlıyor. Bu, Aleksandra ço - cukluğundan beri hizmet etmekte olan uşağıdır. Hariciye nazırı M. Bartu, ko- lunu kıran kurşun çıkarılmak ü- Sere hastaneye nakledilmiştir. Kendisinin yarası bidayette ağır zannedilmiyordu. Fakat kral- Binlerce halk belediyenin ö « nünde bekliyor. Hepisinin yüzün de derin bir elem okunuyor. Bü. tün bayraklar yarıya indirilmiştir. Palis tarafından meydandaki ku- | lübeye ihtizar halinde nakledilen i katil bir az sonra ölmüştür, Katil, şüpheli bir adamdı Paris, 9 (A.A.) — Kralı öldü - | ren Hırvat Petrus Kalemen, Yu - goslav polisi tarafından Fransız polisine bildirilen şüpheli eşhas meyânında bulunuyordu. Kralın muvasalâtı münasebetiyle çok sı - kı tedbirler alınmıştı. Otellerin bütün kuyudatı tetkik edilmiş ve her tarafa şüphelilerin fotoğraf - lariyle birlikte iki yüzden O fazla tamim gönderilmişti. Onbir yaşındaki veliaht Kral ilân edildi Belgrat, 9 (A.A.) — Kral A- leysandrın vefatı haberi burada muazzam bir teessür uyandırmış - tır. Derhal toplanan meclisi vü » kelâ elyevm berayi tahsil Lond - rada bulunan 11 yaşmdaki veliaht | Prens Piyeri Kral ilân etmiştir. Teşkilâtı esasiye kanunu mu - cibince niyabet kralın vasiyetna - mesinde gösterilmiş olan üç kişi tarafından idare olunacaktır. Va - siyetname yoksa bu üç kişiyi ta -| yin mebusan ve âyan meclislerine | ait olacaktır. Pariste nefret ve hiddet Paris, 8 (A.A.) — Marsilya - daki suikast havadisi fevkalâde bir heyecan tevlit etmiştir. Gaze - teler hususi nüshalarla haberi Pa - ris halkına bildirmişlerdir. Ga - zete idarehanelerinin önüne top - lanan ahali büyük bir bayret (o ve nefretle hadiseyi mektedirler. matem alâmeti olarak yarıya in - dirilmiştir. Mebusan meclisi ko - ridorlarında mebuslar ve bilhas - sa kralın hususi dostu olan doktor Peşen meyus bir haldedirler. Dok- tor kraldan bahsederken: “Mu- harebe esnasında o kadar büyük | tehlikelere göğüs germişti ki in - san onu ölüme karşı omücehhez zannederdi. vefatı yalnız Yugoslavya için de» gil, pek çok sevdiği Fransa için ve belki de bütün Avrupa için ta - miri kabil olmıyacak bir ziyadır.,, demiştir. Polonya büyük elçisi M. Şla - povski ve Amerika büyük elçisi M, Straus hariciye nezaretine ge - lerek kral Aleksandrla (hariciye nazırı M. Bartunun vefatından do- layı taziyette bulunmuşlardır. Fransız Cümhur reisi Mars'iyaya gidiyor Paris, 9 (A.A.) — Reisicumhur M. Löbrön, Kral Aleksandr ile M. Bartunun cesetlerini selâmlamak üzere bu akşam Marsilyaya ha - reket etmiştir. Kabine Meclisi, M. Bartunun ailesine hükümetin — taziyetlerini bildirmiye adliye nazırı M. Şero - nu memur etmiştir. - Suikast resmen Belgrat hükümetine bildirildi Paris, 9 (A.A.) — Hariciye ne- zareti, suikastı derhal resmen Bel: İ grat hükümetine bildirmiştir. M. Dumerg bu münasebetle ve milli matem kararı vermek için kabine meclisini müstacelen fev - kalede içtimaa davet etmiştir. Yugoslav Kraliçesi Paris, 9 (A.A.) — Yugoslavya Kraliçesi Mari Bezansona muva - salât etmiştir. Kendisini istikbal eden vali hâdiseyi haber vermiş - Gazi Hz.nin taziyeti Ankara, 9 (A.A.) — Yugoslav Kralı Haşmetlu Aleksandr Hazretlerinin suikast neticesi olarak vefatı üzerine Reisicum- hur Hazretleri tarafından Yugoslav Prensi Fehametlu Paul Hazretlerine aşağıdaki taziyet telgrafı çekilmiştir: Yugoslav Prensi Fehametlu Paul Mazretlerine Beoğrad Yugoslavya Kralı Haşmetlu Aleksandr Hazretlerine karşı yapılmış olan vahşiyane suikastı büyük bir teessürle haber al- dım. Sadık bir dostu ve samimi bir kardeşi olmakla müftehir bulunduğum büyük Kralmın vefatiyle Yugoslavyanın duçar olduğu elim ziya, bütün Türk milleti tarafından da aynı şid- detle hissedilecektir. Ben katiyetle eminim ki Yugoslav milleti, asırlarca gör terdiği yüksek kabiliyetlere istinaden ve zatı Fahimanelerinin münevver idaresi altında olarak, kaderin kendisine tahmil ettiği bu acıklı tecrübeden de muzafferane çıkacak ve insani- yete refah bahşedici sulha doğru çizdiği yolda ilerlemesine büyük bir sükün ile devam edecektir. Zatı Fahimanelerinden sadık bir dostu, ve dostluğuna da- ima sadık kalmağı bir şrar addeden ve Yugoslav milletinin büyük kederine iştirak eyliyen bir millet mümessilinin en mü- teheyyiç taziyetlerini kabul buyurmalarını rica ederim. TÜRKİYE REİSİCUMHURU GAZİ M. KEMAL KRALİÇEYI TAZİYE Ankara, 9 (A.A.) — Yugoslavya Kralı Haşmetlâ Aleksandr Haz. retlerinin vefatı faciası üzerine Reisicumhur Hazretleri tarafından aşağı- daki taziyet telgraflar: çekilmiştir: Yugoslavya Kraliçesi Haşmetli Mari Hazretlerine . Kral Aleksandr Hazretlerinin şahıslarina karşı yapılan şeni suj- kast ve feci cinayeti en büyük bir teessürle haber aldım. Hiç bir insanlık hissinin kabul demeyeceği bu vahşiyane hareketin acıklı neticesini duyun- ca bütün Türk milleti benim duyduğum derin teessürün aynımı hissede cektir. Zatı Haşmetpenahilerine Kralın ve Yuğoslavya'nm bir dostu sıfa- tiyle en samimi taziyetlerimi arzeder ve gerek benim ve gerek Türk mille. tinin Zatı Haşmetpenahilerinin isterabına ve Yugoslav milletiyle (bütün Balkan milletlerinin matemlerine iştirak ettiğimize itimat buyurmalarını mevzuu bahset - Bütün o bayraklar | Kral Aleksandrın | rica ederim, GAZI M. KEMAL pop “plan Time Kral Hazretlerine karşı yapılan tavsif O kabul etmez derecede şeni suikast münasebetile taziyetlerimin kabülünü Zatı Fahimanelerinden rica ederim. Vefat eden Büyük Kralın dostu sfatiyle ve bütün Türk milletiyle beraber Zatr Fahimanelerinin ve dost Yugoslav. ya'nın matemine büyük bir samimiyetle iştirak ediyorum. GAZİ M. KEMAL FRNASA REİSICÜMHURUNU TAZİYE Ankara, 9 (A.A.) — Marsilya'da yapılan suikast neticesinde vefat edın Fransa hariciye nazırı M. Bartu'nun ziyaı dolayısiyle Reisicumhur Hazretleri tarafından Fransa Reisicumhuru Hazretlerine aşağıdaki telgraf çekilmiştir: Fransa Reieumhuru Albert Lebrun Hazretlerine Paris Kendi toprağında yapılan suikastın bizzat Fransayı da matemdar eden neticesi, bütün sulh dostlarının, Fransa ve Yugoslavya dostlarının hissettikleri elemi bir kat daha arttırmıştır. M. Bartu'nun vefatı, Kral Alek- sandı'la beraber Avrupa'nın uğrıyabileceği en acı bir ziyadır. Bu elim hâdise münasebetiyle Zatı Devletlerine derin sempati hislerimi arzeder ve dost Fransa'nın matemine bütün Türk milletinin en samimi iştirak ettiğini bildiririm. ingiliz Kralının taziyeti Londra, 9 (AA.) — Kral, Fran- sız Reisicumhuru M. Löbrön'a M, Bartunun ölümü O münasebetiyle samimi bir taziye telgrafı çekmiş - tir, Sir Con Saymen Yugoslav ve |. Fransız sefaretlerine giderek ta « ziyetlerini bildirmiştir. ANKARADA TEESSÜR Ankara, 9 (A.A.) — Yugos“ lav Kralı haşmetlu Aleksandr haz- retlerine karşı yapılan suikast ha » vadisi Ankarada büyük birheye- canla karşılanmıştır. Belediye in- tihabatı münasebetile baştan ba- I şa donatılmış olan şehir bu feci haber üzerine hemen aydınlıkları- nı söndürmüş ve dost milletin ma- temine iştirak eylemiştir. Bu elim habere biraz (sonra Fransanın hariciye nazırı M. Bar- tu cenaplarının da aldığı yara » lardan müteessiren vefat ettiği havadisi inzimam edince hissolu- nan umum! teessür azami derece- bir surette ( GAZİ M. KEMAL Gerek Reisicumhur Hazretleri ve gerek hükümet erkânı tarafın- dan Yugoslavyaya ve Fransaya taziyet telgraflar çekilmiş ve milletin hissettiği teessür kendile- rine bildirilmiştir. Bu münasebetle Hakimiyeti Milliye gazetesi yarınki nüshasın- da suikast haberlerini yazmadan evvel, umumi teessüre şu satırlar- la tercüman olacaktır: Karilerimizin aşağıda okuya - cakları acıklı telgraf havadisleri - ni son dakikada aldık. Türk mil- letinin, Yugoslavyanın derin 1z- tıraplarıma iştirak ettiğini söyle - meğe lüzum yoktur. Türk milleti Yugoslav milletinin en çetin müş“ külât karşısında daha ziyadeleşen kudretine itimat ettiği gibi bu milletin büyük kralının eserine bağlılığının sarsılmaz olduğun - dan da emindir. i Bu hazin ve feci münasebetle Türk milletinin, Yugoslavya dost- luluğuna bağlılığını ve ona karşı .Mecli (Baş tarafı ge 1 düşüncemiz€ b yük Millet Meclisinin evvelde toplanması zah olunabilir. Bu #€” teşrinievvelde Balka” © meclisinin Ankarada 19 dır. Dört devletin h larmdan mürekkep olsn” sin bu defaki topları#! 9 olacaktır. Ankarada, bu ki siyasi müzakereler © bir zamanda hükümeti” Millet Meclisi ile temi za etmek istemesi t sebepler aramağa » Makedonye Komitesi ya” eş tara iii gösterirler. Hattâ muhtariyetine çalışan kedonyanın Bulgari parçasının dahi OE geri alınarak “Mu ya,, ya iadesine tı Onun için Bulgar h* Bulgaristanda balesi milliyetçilerini sevn milliyetçiler de Bulgaf lerini sevmezlerdi. ğ Geçenlerde hududu! eden Mihailof Bulgaristana ilhakına © lan komitenin reisiydi- duğu halde şimdiki Bu!8 meti onu bile takip durmamıştı. Şu halde yor 'da Şimdiki meti bir Makedonya kem eset evli” Şayet bu yeni komit* donyanın muhtariyeti" caksa, Bulgaristana ait ği kedonya parçasının B | dan ayrılmasına hizmdii; lan bir komitenin mü: liyetini nasıl kabul edeği Bu suallere oral Ul mümkün değildir. mitenin teşekkülü dahili ve harici si: if edilemez. Olsa olsa *; kümeti ya bal iğimif! lerden birisinin gizli tazyikleri karşısında yeniden teşekkülüne miştir veyahut verilen lı ve esası yoktur. Zaro Ağanın etrafında Zaro Ağanın mirasi © ortaya garip meselelef “4 Ağa öldükten sonra kırk varis bırakmıştır» yirmi dokuzu Zaronun “& dır. Zaronun, Tep şap evinin torunların$ vir! bekleniyordu. Fakat evvel bu eve bazı ## mıştır. Bunlar: — Bu ev bizimdir. nın yaşma hürmet sine bu evi muvakkate” Demişler ve bir takı , göstermişler ve id etmişlerdir. z “iz. Kral Aleksandr” etinin ve onun büyük "* binde yaşamakta olan | tırası ber zaman P j caktır. 3 Kendi topraklarındı kurban olan misafiri Fransız veya lümünden dolayı iyüreliten yim