21 Ekim 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 10

21 Ekim 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 10

e pa, nim . .10 — VAKİT :Haş tarafı 1 İnsi sayfada) A . — Hariciye Veyilimiz Tevfik Rüştü Bey toplantıdan sonra gazetecilere şu beyanatta bulunmuştur: — Balkan misakını imza eden | dört devlet hariciye nazırları- nın Ankarada yapmağı kararlaş - tırdıkları toplantı olacaktır. Bal- kan misakına iştirak eden devlet- ler, Kral Aleksandr tarafından başlanan işe, ne kadar güç olur- sa olsun, devam edeceklerdir. Küçük itilâf ve Balkan kon- seyleri birer tebliğ neşretti Belgrat, 20 (A.A.) — Küçük | itilâf konseyi ile Balkan itilâfı konseyi, dün akşam birer tebliğ neşretmişlerdir. Bu tebliğlerin muhteviyatı yekdiğerinin aynidir. Yalnız ikinci tebliğte; “Küçük iti- lâf,, tabiri yerine “Balkan itlâfı,, tabiri kullanılmıştır. Her iki tebliğin metni şudur: | “Ahiren Yugoslavya ile Fran- | sayı müteessir etmiş olan feci va- kayi karşısında kücük itilâfın ha- li hazırda ifayı vazife etmekte o- lan reisi, daimi meclisi teşriniev- velin 19 unda Belgratta fevkalâ - de bir içtimaa davet etmiştir. Konsey, kendisine terettüp e * den ilk vazifenin, büyük Kral A- leksandrın ölümü dolayısiyle Yu - goslav, milletine büyük tesssür ve kederini bildirmek olduğu fikrin- dedir. Könsey, ayni zamanda sulhün büyük banilerinden biri olan reis Bartunun vefatı dolayısiyle Fran- sız milletine de teessürlü taziyet- lerini iblâğ eder. Marsilya suikastı bir siyaset eseridir Konsey, umumi siyasi vaziyeti tetkik etmekle beraber, Marsilya suikastinin ne gibi ahval ve şerait içinde vukua gelmiş olduğu mese- lesiyle de meşgul olmuş ve niha- yet şu neticeye vasıl olmuştur ki Dört hariciye nazırı Prens bu suikast, hudut aşırı memleket- |Pol tarafından Kabul edildi lerde çalişan kuvvetlerin tesiri al» tında ika edilmiş bir cinayet ol - mak itibariyle harici siyaset saha- sına dahildir. Filhakika son zamanlarda ga- yesi, bazı memleketlerin kazan- mış oldukları beynelmilel vaziye- ti sarsmak, ve yahut milli vahdet- leri temine muvaffak olmuş olan bazı devletleri * en tecrübeli ha- dimlerinden mahrum etmek olan | bir çok tethiş hareketleri vukua | gelmiştir. Yugoslavyanın büyük Kralının ölümiyle son haddine vasıl olmuş olan bu kabil beynelmilel bir va- ziyet karşısında Balkan itilâfı ve daimi konseyi bilâistisna bütün devletlerin hali hazırdaki mesuli- yetlerin tebeyyün etmesi için müs- lihane bir zihniyetle ve sükün da- iresinde ve objektif bir surette teşriki mesai etmelerinin zaruri bulunduğuna hükmeder, Konsey, ayni zâmanda bu gibi vakayiin istikbalde tekerrür et- memesi için icap eden tedbirlerin alınmasını da talep eder. Filvaki Balkan itilâfı konseyi, icap eden tedbirler ittihaz edilmediği ve bu tedbirler, icap eden hüsnü niyetle tatbik edilmediği takdirde bizza- rure'daha vahim ihtilâflar karşı- sında kalacağı kanaatindedir. Her ne olursa olsun, Balkan | itilâfı devletleri bir takım tethiş | hareketleri yüzünden şimdi takip İ etmekte oldukları siyasetten inhi- ; raf edecek değillerdir. İ Duçar oldukları derin matem, | Balkan itilâfı devletlerini birbiri- 21 Teşrinievel 1934 Marsilya binayeti bir siyaset eseridir Tsenizğmassrizrl ehirrabericri İ olan bütün gayretleri sarf etmeğe ne bağlıyan bağları her vakitten- | tahakkukuna müteveffa Kral A daha ziyade sıklaştırmıştır. Mukavele hükümleri daha büyük bir itina ile yerine getirilecek Balkan itilâfı hükümetleri Yu- goslavya ile olan kati tesanütle - rini resmen ve alenen ilân ederek | kendilerini birbirlerine < bağlıyan mukaveleler ahkâmını artan bir | itina ile yerine getirmeği ve bu- | güne kadar tâkip etmiş oldukları | siyasete yorulmak bilmez bir e - nerji ile devam etmeği taahhüt ederler, Bundan başka daimi konsey, | Kral Aleksandr ile reis Bartunun | o kadar hararetle ve bir çok fe- dakârlıklarla takip etmiş olduk - ları teşriki mesai ve mukarenet siyasetinin tahakkuku icin Balkan itilâfının menfaati ile kabili telif de karar vermiştir. Kral Aleksandr, Yugoslavya vahdetinin, birleşmesinin büyük âmillerinden biridir. Reis Bartu ise bizler için hudut masuniyeti- nin en belâğatli bir müdafi olarak kalacaktır. Dört Balkan tilâfi devletleri, bu mirasa candan bir merbütiyet ile sadık kalacaklardır.,, Küçk itilâf konseyi azası, Bel- grat saraymda Romanya Kralı (77 Karol Hazretleriyle Yugoslavya naibi saltanatı Prens Pol Hazret- lerine mülâki olmüş ve kendileri- ne konseyin mesaisi neticelerini arzetmştir. Kral Karol ve > Yugoslavya saltanat niyabeti namına Prens Pol, kendilerine * ittihaz edilmiş olan mukarreratı tasvip etmişler - dir. Balkan itilâfı önümüzdeki içtis mâmm tarihi, evvelce tesbit edil- miş olduğu veçhile 30 teşrinievvel 1934 dür. Belgrat, 20 (A.A.) — Balkan itilâfı Hariciye nazırlarnn Kral Karol ile müştereken kabulleri esnasında Yunanistan Hariciye nazırı, Kral ve Prensi, aşağıdaki nutku ile se- | lâmlamıştır: “ — Haşmetmaap, Prens Hz. Balkan itilâfı konseyi, asil Yu- goslavya milletini mateme düşü » ren menfur cinayet karşısmda duymakta olduğu nefret hislerini ifade için Belgratta fevkalâde bir içtima aktetmiştir. Zatı Haşmetanelerine ve Zatı Fahimanelerine bu kararı arz ederken eserimizin en büyük ba- nilerinden biri olan zatin feci ö- lümünden dolayı büyük bir keder duymakta olduğumuzu - ilâve et - | mekten kendimi alamam. | Balkan itilâfı, zihinlerde vu- kuâ gelen uzun bir tekâmülün ve milletlerimizin daimi arzusunun Prens Pol tarafından | bir eseridir. Bu itilâf, uzun bir müddettenberi ( içtinabi nakabil bir zaruret halini almıştı. Bunun Iç Ticaret Umum Müdürlüğünden: 30 İkinci teşrin 330 tarihli leksandrın müdahalesi vasi mik - yasta yardım etmiştir. Bu sebep- ten dolayıdır ki büyük Kralın fe- ci surette ölümü, memleketleri - miz için hassaten acıklı bir ziya teşkil etmiş ve bizleri ağır mesu- liyetler karşısma koymuştur. Girişilmiş olan işe yeni kuvvet- lerle devam edeceğiz. Ankarada i yapılacak olan önümüzdeki top - İ lantıda milletlerimiz arasındaki yaklaşmayı inkişafa mazhar et - İ mek ve bütün faaliyet sahaların- daki teşriki mesailerini tanzim i eylemek çarelerini tetkik edece - ğiz. Çok mesut şerait içinde baş- lanmış olan esere şimdiye kadar olduğu gibi azimle devam edile - cektir. Memleketlerimiz, bu esere de- | vam etmek ve onu ellerinde bulu- nan bütün vesa'tle ikmal eylemek azmindedir. Şuna katiyen kani- iz ki, bu müşterek arzumuz, sarf edeceğimiz mesâiyi iyi bir neti ceye isal edecektir. Bu mesaimi- zin neticesi, hali hazırda Balkan- larda hüküm sürmekte olduğunu gördüğümüz yeni sulh nizamını vücude getirmek için o kadar u- zun müddet çalışmış olan zatin hatırasına ittihaf edebileceğimiz en kiymetli şey olacaktır. Yerli kok kömürü kaça satılabilir? Haber verildiğine göre kok kömü- rü fintleritin pahalılığı üzerinde bele- diye ehemmiyetle meşgul olmıya baş- lamıştır, Alâkadarlar, mutedil (o bir kazanç dahil olduğu halde yerli kokun niha - yet on liraya satılması mümkün oldu- | ğu kanaatindedirler. Halbuki bu kö - mür perakende'olarak yirmi bir lira - dan aşağıya İnmemekte ve bu fiat Al- man, İngiliz kömürlerinin limanımız - da teslim fiatlerinden yüzde yüz daha pahalı görülmektedir. Meselâ Alman kokları dokuz lira ya.gelmekte, gümrük resmiyle diğer vergiler zammedildikten sonra yirmi yedi liraya satılmaktadır. Söylendiğine göre pahalılığın bir sebebi Haliçte çalışan kok müessese » erinin sade kok çıkarmaları ve ma - | den kömüründen istihsal edilen diğer maddelerden istifade etmemeleridir. Diğer taraftan hava gazı şirketle - rinin, sarfiyatın azlığı yüzünden da - ha aşağı fiatle satış yapmaya imkân olmadığı yolundaki iddiaları da varit görülmektedir. . Sermayesi en çok on liradan ibaret bir ton maden kömü - ründen çıkarılan maddelerin kiymeti bugünkü piyasada otuz yedi lirayı bu- Tuyormuş.. Belediyenin bu mevzu üzerinde ne yaptığı hakkında yeni Şehir meclisine bir takrir verileceğinden de bahsedil- mektedir. Bulgaristanda Komünist kadınlar Bulgaristanda komünistlik cereya- nı kadmlar ârasında da hayli ilerle - miştir. Bulgar komünist kadınları ge- çenlerde vukubulan ihtilâl harekâtına iştirak etmişlerdir. Beyaz koşum ve kırmızı kuşaklar: lâbis ve tabancalar ile müsellâh (20) kadar komünist ka- dının müsademelerde maktul düştük“ Jeri görülmüştür. m kanun hükümlerine göre tescil edilmiş olan ecnebi şirketlerinden Romanya tabiiyetli “Steua Romana,, şirketinin Türkiye umumi vekili haiz olduğu selâhi- yete binaen bu kerre müracaatla şirketin Türkiye dahilinde halen mevcut ve ileride ihdas edilecek olan tali şubeler ve acentalarda münferiden şirketi temsil ve şirket nemma' yapa- cağı işlerden doğacak davalarda bütün mahkemelerde dava eden, edilen ve ücüncü şahış sıfatlariyle hazır bulunmağa mezun olmak üzere Donald Alfred Hiddle Efendiyi' tayin et- tiğini bildirmiş ve lâzım gelen vesikayı vermiştir. Keyfiyet kanuni hükümlere uygun görülmüş olmakla ilân olunur, ((310) ! başlamıştır. Ticaret ve Trak OYMA 1 Yunanistanla ticaretimiz Yunan parlâmentosunda bir sorgu ve bir cevap Yunan mahafilinden öğrendi » ğimize göre Yunanistan iktısat nazırı M. Pesmazoğlunun Tür»! kiye seyahati, Cumhurreisi seçimi dolayisiyle biraz gecikmiştir. Yu - nan iktisat nazırı, bu hafta içeti - | sinde şehrimize gelecektir. Yu - | nan parlâmentösunun bu toplan * masında âyandan M. Kritikas Yu- nan mallarının Türkiyeye. girme- | sinde bazı müşkülâta uğradığın- dan bahsetmiş ve iktisat nazırı M. Pesmazöğlu: — “Türkiyenin kendi iktisadi - yatını korumak için aldığı tedbir - ler, yalnız Yunanistana (omatuf değil, belki umumi bir sahadadır. Maamafih bu hususta aramızda muhabere cereyan etmektedir. Ya kında yeni bir ticari itlâfname imzalamak üzere Ankaraya gide- ceğim..,, şeklinde cevap vermiştir. Almânya ile ticaret müna- sebetlerimizi artırmak için Şehrimizdeki Alman fabrikala- rt ve diğer Alman (müesseseleri mümessilleri, dün, Alman ceneral konsolosu, doktor Toepkenin ri- Mahkemelerde Yakılan €' muhakeme Celâleddin Bey: yakmadım diyo! Cemil Bey isminde bi vini yakmaktan suclu Ahmet Celâlettin Efendi hakemesine dün ağır c€” mesinde devam edilmişti" muhakemede evrak oku! met Celâlettin Bey v€ dinlenmiştir. Dava evrakına göt€ | Celâlettin Bey evi kaste” tır. Kendisi mahkemede İ söyledi: | — Bu evi yakmakla yi menfaatimi uzaklaştırmıf! Ev meselesi etrafında” Beyle davamız vardı. * cesinde ew bin dokuz yü bana satılacaktı. Cemil na adam göndererek, liraya satın alıp a sordurdu. Ben tabii, kamil dokuz yüz liraya satın Li evi bu kadar fazla par almazdım. Razi olma yanmasından altı gün 4 bana intikıl ediyordu. iken, ben evi nasl yakali yasetinde toplanarak, Türkiye ile Almanya arasında iktisadi, ticari münasebetlerin inkişaf meseleleri üzerinde görüşmüştür. Alman konsoloshanesinde ya - pılân bu toplantı, bundan o sonra her ay bir defa, ceneral Konolo - sun riyaseti altında tekrarlanacak» tır. Pamuk fiyatları yüksel- miye başladı İzmir borsasında kirk iki kuruş- | atları devamlı surette yükselmeğe İzmir borsasında kırk ik kuruş- tan kırk beş kuruşa kadar çıkan pamuk Adanada kırk bir kuruşa yükselmiştir. Adanada başlıyan hararetli a- lış veriş yalnız Misir pamukları | üzerinde kalmamış, yerli cinslerin fiatı da bir gün iki kuruş yüksel- miştir. Evvelki gün 33,25 kuruş- la açılan yerli cins pamuklar ak- şama doğru 35,25 kuruşla kapan i mıştır. Yumurta vaziyeti Bu hafta ihracat limanlarına yapılan muntazam sevkiyat dola- yısiyle alıcı piyasalara © yumurta ihracı geçen haftalara nazaran da- ha iyi olmuştur. Fiatlar ber yerde sağlamdır. İstanbulda yumurta piyasasın - da bilhassa Almanyaya yumurta ihracatı canlı bir surette devam etmiştir. Fiatlar 32 liraya kadar yükselmiştir. Bir hafta zarfında yalnız Almanya için iki bin sandık yumurta hağırlanmıştır, Civar pazarlardan gelir nisbetinde yu - murta gelmemektedir. Yunanistan bizden et alacak! Yunanistandan bir firma Tür- | kiyede alâkadar yerlere müraca - at ederek Türkiyeden haftada on bin kilo domuz ve diğer hayvan etleri almak istediğini bildirmiş '- tir, Arnavutlukta tütün imtiyazı Arnavut hükümeti vereceği tütün imtiyazı işi için > yapılacak müracaatların kabulünü on beş i » kinci teşrine kadar uzatmıştır. Dinlenilen şahit, evin İİ nı gördüğünü, fakat n ğımı bilmediğini, evi Beyin yaktığına iline ğni söyledi. Diğer şahitlerin celbi hakemin başlın birgüne bii Tevkif edilen ve maf j verilen hirsızlık Gedikpaşada Sotiri # f nina girerek soymak isti i ranikile Dikran yaks / müddei umumiliğe veri $ Kumkapıda Nazmi partmanına girerek hırs” mak suçu ile yakalans? Necmiye, Tanoş, Ümni best bırakılmış, ayni sU$ | lanan Mustafa, İbrahim: “4 tin, Abdurrahman tevki lerdir. Eve taarruz etmek “kırmakla suç'u 9” | Mihran, Mıgırdıç, B9* | kon, Marko, Kavaris, ** yi lost, Ohanes, Aram ris, Vartanoş, isimlerini / kişi eve taarruz etmek V€ makla mazmun olarak i” mahkemesine verilmi kinci ceza mahkemesi: di dosyasını aidiyeti dola ye sulh mahkemesine tir. Dava, asliye sulh kemesinde görülecekti” i Beşiktaş klübü $ ri uzvunu kay” Beşiktaş klübümüz si kaybetmiştir: İhtiyat AÜ di Hukuk ve ceza sabık " p ! Beyin oğlu, Kabatas ies den Muzaffer Bey üç #* dığı hastalıktan bugün? ayeti kr surette tedavi ve am* ne rağmen Corrahpaş# » de vefat etmiştir. Mese yemeden şampiyon olar 4 takımının sol açığı bulun" nazesi bugün kaldırıla şiktaş camiinde kılı ; ya Efendide aile kabri” lecektir. 4 Ailesine, arka, “ teessürlerimizi bildiriyo””