August 28, 1940 Tarihli Vatan Gazetesi Sayfa 4

August 28, 1940 tarihli Vatan Gazetesi Sayfa 4

Beden terbiyesi Beyoğlu kazası yamda ilk Balkan Koşusu | Hazırlıkları Başladı 5 ve 6 İlkteşrin tarihlerinde İs- tanbulda yapılacak olaz 11 inci Balkan oyunları hazırlıkları ilerle- mektedir. Balkan federasyonlari- le olan muhabereler müsbet ne- ticeler vermektedir. Yalnız şim- diye kadar Bulgar federasyonun- dan cevap gelmemiştir. Öğrendiğimize göre tertip ko- mitesi Balkan oyunlarının birin- ci günü programına |00, 400, 1500 metre düz koşular, 110 met | Te mania, sırık” ve üç adım atla- malar, gülle ve çekiç atmalar ile 4X100 bayrak - yarışını, ikinci gününe de 200, B00, 5000 met- ve düz koşular, 400 mania, uzun ve yüksek atlamalar, cirit ve disk ile Balkan bayrak yarışlarını koy- muştur. Balkan federasyonundan gelen cevapta bu program tasvip edil- mekle beraber Olimpiyad ruhu- mün Sembolü olan Maraton koşu- suna da yer verilmesi iltimas e- dilmiştir. Alâkadarlarca bu arzunun isafı suhtemel görülmektedir. Yelken Şampiyonluğu Su Sporları Ajanlığından: | — Bölgemiz yelken şampi- yonluk müsabakaları 30 - 31 A« gençlerinin Taksimde eski stad-| toplantıları 30 Ağustos Merasimi Hazırlığı 30 Ağustosta merasimle açıla- çak olan gençlik klüplerinin açış törenine hazırlık olmak üzere be- den terbiyesi mükellefiyetine tâbi olan Beyoğlu semtindeki gençler dün. saat 6 da Taksim âtadında toplanmışlardır. Bu toplantıda gençlere 30 A- Zustos merasimine ait talimat ve- Tikmiş, merasimin buradan başlı- yacağı bildirilmiştir. Bisiklet Müsabakaları Beden Terbiyesi Bisiklet Ajan. 30 Ağustosta şehrimizde diğer bölgelerin de iştiraklerile yapıla- cak 70 kilometrelik müsabakala- ra iştirak arzusunda bulunan bi- siklatçilerin — 29/8/940 tarihine kadar bölgeye müracaatları lüzu- mu ilân olunur. Tenis Sahası İstanbul bölgesi — tarafından sekiz bin lira sarfile yapılan Tak- simde Sürp Agoptaki teniş kort- ları bölgece Dağcılıl bi emrine verilmiştir. Fenerbahçe Kongresi Fenerbahçe Spor Klübü Baş- kanlığından : » Güstos ve | Eylül Cuma, Cumar- lübümüzün fevkalâde içtimaı tesi, Pazar olmak üzere üç gün|8 Eylâl 1940 tarihine müsadif Moda koyunda yapılacaktır. 2 — Saat 15 de başlıyacak 0- lan müsabakaların rotası, yarış günleri bildirilecektir. 3 — Hakemler: Rıza Sueri, Mühendis Harun, Naci, Hüsamet. tin, Behzat Baydar, Şeref Birgen. Atletizm Federasyonu Reisi İstanbulda Altletizm federasyonu reiş ve- kili Doktor Adnan Hün olimpiyat ve 14, 15 Eylül tarihlerinde yı pılacak atletizm Türkiye birin likleri işlerile meşgul olmak üzere İstanbula gelmiştir. Sivas Yüzme Barajı Sıvas, 27 (A.A.) — Burada Paşa fabrikasında yapılan yüzma barajı, dün, başta vali Akif Eyi- doğan, Belediya, Parti ve hükü- met erkânı oldukları halde kala- balık bir halk kütlesi önünde me- rasimle açılmıştır. Briç: Pazar günü saat 10 da klüp mer- kezinde içtima edeceğinden u- mumi heyete iştirak edecek âza- nın teşrifleri rica olunur. Sökede Faaliyet Söke, 27 (ALA.) — Beden terbiyesi kanununa tevfikan te- şekkül eden Gençlik Klüpleri ça- lışmalarına dün kazamız kayma- kamı ve yüksek rütbeli subay ve memrularla kadın, erkek binler- ce halkın önünde ba; Bu münasebetle spor merasim yapılmış ve bandonun iştirakile beş yüz gencin söylediği İstiklâl marşını takiben gençler, ilk beden talimlerini yapmılşar- dır. Tenezzüh Tehi Cemiyetimizl - 30/6/940 ta-| rihinde yapacağı deniz tenezzi- hü, bazı esbap dolayısile 14/9/ 940 tarihine müsadif Cumartesi gününe bırakılmıştır. MEŞHUR ——— .—.— CULBERSTON'UN SİSTEMİ Bir Renkten Açış — | İki buçuk - üç onör Kövesi ve kü-| Bidin yi bir. dağitişile manşa atlayış —. Oyuncular sola doğrü sirasile 8. NK 8. de: Pik A. D. 7. 5. — Kör 10. T — Karo 6. 4. 2 — Trefl ALR.T. i p ©. da: Pik V O A — Kw ALR. 8. — Karo V. 9. 8. 5. — Trefi D. V. & N. de: Pik R. 10 &, 6. — Kör D. V.8 4 — Kam AD 10 — Tretal 5. E. da: Pik 3. 2. — Kör 9. 6.3.2— Karo R. 7. — Trefi 10. 9. 6. 3. 2. Kâğıtları 8. dağıtmıştır. İKi ta- raf ta gandadır. Dektarasyon: 8. 1 Pik — Ö. pas — N. & Pik — £. Pas — 8. Pas — O. Par. $. zonda iken açmakla üç önör dövesi, koz olabilecek dört — küğıtir bir zenk ve bütün kâğıtlarııda beş oyun Kövesi temin etmektedir. N. iki buçuk önör lövesine, Piklen Yüksek bir tutuş kuvvetine, çok mü- salt dağılmış bir kâğıda ve 'elinin heyeti ümümiyesinde altı buçuk ©- yun İövesine sahiptir. Böyle bir kuv- vetle . Şleme gitmeyi — düşünebilir. Bununla beraber, kendisinin iki bu. Çük önör lövesile arkadaşınm üç o- nör lövesi beş bucük önür Tövesi e- der ki. bü Şleme gitmiye KArI değil- dir. Fazla olarak kendisinde R. ne Onlunün bulunması arkadaşımn A, D. dan dört Xâğıtla deklarasyon yap- tığını ihsas etmektedir. Bu itiharta N, manştar emindir ve derhal dört Pik demiştir. ©. oyuna kür Ruasile başladıktan sanra Mor'da karonun As - Dam çatalını görerek Karonun — beşlisini oynar. 8. körden iki ve karedan bir löve kaytetmiye mahktmdur. Twahhüdü olan Gdört piki tam olarak yapar. * HariciHaberler Norveç Kralı Milletine Yeni Bir hıtabede bulundu Londra, 27 (A.A.) — İngiliz rtadyosunda Norveç İisanı ile ve- rilmek-üzere tesis adilen bir rad- mil letine hıtaben bir nutuk söylemiş- üri «Norveçli dinleyicilere Lon- dradan hstap etmekliğim, şayin- lara inanılmaması lüzumunun en mükemmel bir delilidir Meselâ Büyük Britanya hükümetile nak- tai nazar mübayeneti Londrayı terkederek Amerikaya gitmiş olduğuma dair şayialar i- gittim.> Bilâhare Kral Haakon, Alman istilâsından — başlıyarak - Noarveçi terkettiği tarihe kadar geçmiş o- lan hâdisatı hulâsa ederek sözle- rine şu suretle devam etmiştir: «Haber aldığıma göre hükü- metin harbin ilk günlerinde icap ettiği kadar faaliyet göstermediği ve lâzım gelen hâkimiyeti temin edemediği de - söylenmektedir. Fakat unutmamalıdır ki ilk dev- rede bizi oradan oraya kovala- makta oldukları gibi. hükümetin içtimaları esnasında — mütemadi- yen tayyare akını, alarm işaretle- ri verilmekte ve bizler de, üzeri- mizde düşman tayyareleri uçar- ken müzakerelerimize devam et- mek mecburiyetinde bulunuyor- duk. Ancak Norveçirt şimali kıs- mina vardıktan sonradır ki, nisbi bir sükün içinde çalışabildik. Bazı mahafilde söylendiğine nazaran, benim ve hükümet er- kânımın Norveçten — ayrılmış ol- maklığımız, memlekette — kalmış olanlara müşkülât çıkarmıştır. Ben iyi hareket etmiş olduğumu- za kani bulunmaktayım. — Eği Norveçte kalmış olsaydık. bugün memleketi idare edenler bizi ar- zu ettiklerini kabul etmeğe icbar edebilirlerdi. İşte biz bundan iç- tinap etmek içindir ki memleketi terkettik. Bugün bulunmakta ol- duğumuz mahalden daha hür Nor veçi temsil edebilmekteyiz. Şahsım ve hükümet erkânı i- çin muhakkak olan ve hattı ha keimtizde âmil bulunan bir şey daha varsa © da, hülr bir Norve- milletlerin ken- ni yaşama — hakkını müdafaa için çalışmakta olanların mümkün — olabileceği- dir.> İsviçre Üzerinde Uçan Meçhul Tayyareler Berne, 27 (A.A.) — İaviçre h.tumınd.ı.ı.&ımn tebliği: viçre seması, dün gece yeni- den tecavüze uğramıştır. Hava harekete geçmiştir. Uçuşların is- tikameti ve tarzı, hudutların bile ihlâl edildiğine şüphe bırak- mamaktadır. Ticaret Vekili | Gölcüğe Gitti İzmit, 27 (Hususi) — Ticaret Vekili, bugün Tırhan — vapurile Gölcüğe gelmiş, tetkikat yapmış- |tır. Vekil, İzmitten de beklen- mektedir. — Tarihi Binalar Kski eserleri — koruma — cemiyati, Tizeler umum müdürü Azizin reis- UĞi altında toplanmış, hususi idare- ye ait bhalardan tarihi kıymeti ©- lanların tesbiti ile meşgul — olmuş- tur. panmda Bir Ev Yandı Üzküdarda — Yenimahellede — İrosi adında bir kadıma ait evden yangın ÇıkmIş eV tamaman yanmış, — diğer evlere sirayete meydan — verilmeden söndürülmüştür. I TAKVİM I 28 A tos 19 ÇARŞAMBA Yü: 1840 - Ay: 8 - Güni Bti Rumi: 1856 — Ağustos: 15 Hileri : 1800 — Recep : 28 Vakit Vasati — Bzrüni neş : 523 1033 öğle * 1215 5.25 İkindi : 1558 ©.00 Akşam: 1849 1200 Yatsı : 2051 137 İmsâk : 835 BAS dolayısile | dâfi bataryalarımız, birçok kere | KA Fuara girerken, görü ferahlata İzmir Fuarı Bu Sefer de Fevkalâdedir İzmir Mektupları : YAZAN: LUTFİ ARİF KENBER İzmirin eski Frenk — mahallesi, h: bugünün bir mamüresi haline ge- tirilmiştir. Türkiye için emsali ol- mıyan bir genişlikte tanzim edi- len Kültürpark bir küçük şehri içine-alabilir. lelediyesi Kültürparkı tanzim ettirirken, bu yangın harabelerinin — temizlen- mesi için yüz binlerce lira sarfet- İzmir Kültürpark, — iktısadi her seneki fuarların zemini olmuş ve İzmirlilerin hayatını kurtarmak itibarile de içtimai faydalar temin lhassa bu yangın yerleri öcek ve yılan yuvaları, sinek ve sivrisinek yatakları tamamile ortadan kalkmıştır. Parkın karakteristik olan en mühim tarafı şehrin ana yolları | arasında bir merkez teşkil etme- sidir. Basmahanede trenden inen bir yolcu hangi bir caddeden iler. lese mutlaka Kültürparka çıkar. Şehrin iç manzarası bu parkı Tropikal ağaçlarile Kotdazürü andırıyor. Renkli elektrik ışıkla- v arasından fışkıran sular, Versay şatosunun havuzlarına nazire ol- muş gibidiz Geniş yollar, Palmiyelerle ay- rilimie Ale'ler, muhtelif çam cine- lerile meydana getirilmiş meşce- relikler, renkli ışıklarla kontrast yaptınlan tarhlar İzmir halkı için doyulmaz biy güzellik tevlit et- miştir. Halk, gündür sant 17 den SI n ve kalbe neşe veren paraşüt Bgörünüşü |gece yarısına kadar bu parkın i- çinde haşır ve neşir oluyor, Bu- rası âdeta gezinti ve randevu mer İkezi olmuş. İnsan kafileleri akın de dolaşıyor. Günün sıcaklı- ğinı gidermek için buraya koşuyor. Hiçbir şehrimize | nasip olmuyan en şık ve en mü: kemmel otobüsler İzmirlileri bu- | raya taşıyor. Her iğ | parkta, her — aradığınızı bulabilirsiniz. — Belediyenin ih mamla üzerinde durduğu işlerden |biri de parkın idaresidir. Gece ve gündüz antretyene itina edilmek- ha fuar pavyonları yerleştirilmiş. Her pavyonun kendine mahsus bir hususiyeti ve mimari tarzı var. Pavyondan pavyona dolaş- mak için bir hayli yürümek lâzım. Bu yürüyüş insana — yorgunluk vermiyor. Çünkü her mevkün manzarası pavyonu ile beraber değişiktir. Her tarafta, her köşe- de hoparlörler çalışıyor. Danse- denler, büyük — çarhlı nerde sallananlar, — paraşüöt kulesinden iyanlar ve hattâ küçük bir e- şek koşulmuş minimini arabı içinde gezen çocuklar, hepsi de eğleniyorlar. Havuzlardaik kuğu ve ördekleri ürkütmek için küçük sandallarla dolaşan mektep ço- cukları pürneşe... Grot üzerinden kaymak isteyen gençler, suların çağıltısını dinliyerek nargile çe- | ken ehi keyifler, çamlar arasın- dan uzaklaşan çiftler, fuar müna- şebetile Kültürparkın her gün de- ğiyen iç manzarasından birer can. h tsblodur. Elektrik İdaresinin Bir Tavzihi «Feleks arkadaşımı Üç gün evvel elektrik idaresi müstahdem. Terinden askere gidenlere maaşla- mı verilmediği hakkında yazmış olduğu bende cevaben elektrik idaresinden aldığımız mektupta | «Barem kanununun 13 üncü maddesinin B fıkrasının tatbik su. reti tezekkür edilirken, karar itti- hazına kadar bu gibilerin sıkıntı çekmemeleri için Temmuz aylık- larına muadil bir avans verilmiş- Ü. Bununla beraber bu vaziyette.- ki memurlarımızın aylıklarının ö- denmesi âhiren karar altına alın- mış olduğu için birkaç güne ke- -| dar Ağustos aylıkları ve mütea- kip ayların aonunda da aylıkları verilecektirr denilmektedir. İdarenin de kabul ettiği üzere 'Temmifz başıflanberi hâlâ bir karara bağlanamamış olan bu i- şin nihayet memurların lehine in- taç edilmiş olması mucibi mem- nuniyettir. Neşriyatımızla alâka- dar olan elektrik idaresine teşek- kür ederiz, SOLDAN SAĞA: 1 — Beyaz hadım — Bamyalı bir yemek. 2 — Bir nevi hafif ipak kü- maş — Katilin katli. 8 — Arzu, lar — Rivayet eden. — 4 — Bir memloketin ahalis. S — Bir ban- Kanm ismi — Bir şehrimiz — Nota, 6 — Mütedayyin kadınlar. T Şöhret — Bir edat — Bir gıda mad- decinin terai. 8 — Apışan, © — Pran- sız edip Zola'nın küçük ismi — Bi nevi kumaş. 10 — Silâhir hademe — Işıkler beldesi idi. 11 — Bir memle-. ket halkından — Tesbih başı. YUKARDAN AŞAĞIYA: 1 — Havat — Cahiller. 2 — Ter- zi malzemasinden biri — — İslâmlı- kan şartlarından, 3 — Saha — Üz- 1üp. 4 — İstanbulun bir semti hal- K, Sunat Bir para — Nota, 6 fadarlık. T — Bir renk — Ek — Matematikda - kullandlan — bir barf. & — Yalandan — gülen — irsan, 9 — Ulaşlrma — Kuruşun ağaba- bası, 10 Koyun Şumuülendir- mea 11 — Tahakklm altındaki ka- Üin — Kadm arkadaş. 9. N. hu bulmacanın halli SOLDAN SAĞAY 1 — Asca; sabi 2 — Kalay; ke- Pazarviran Köy Enstitüsü Açıldı Pınarbaşı, 27 (A.A.) — Pa- zarviran nahiyesinde köy enatitü- liş merasimi dün yapılmış- imde vali, —mebuslar, itmen ve muhtarlar, kaza Parti idare heyeti, köy ocak relsleri, kaza erkâni, kazaya merbut na- hiye müdürleri, atlı ve yaya yüz- lerce köylü bulunmuştur. 28 Ağustos Çarşamba günü ak- şamı Üsküdar Bağlarbaşı Hale Bahçesinde | — «Onlar Ermiş Muradına» | Vodvil Peri | E. SADİ TEK TİYATROSU 4 Bu gece Büyükdere Aile Bahçesinde «OTELLO» Facia -4- Perde «AMAN HANIM SUS» Vodvil iıııa—ım:ıııu.ı—l—: Raf; Nek (İzek, sinek) 5 — Temel İatan 6 — ibete 7 — Karakulak. & — Kir; tat; kan. © — Alâka; 4. bide, 19 — Bimen; Nedim, 11 — A- man; Şema. YUKARDAN AŞAĞIYA: 1 — Akar; kaba. 2 — Savat; kik llm. 3 — Eleme; Arama. 4 — Ban; Mir; ken (dimiz). & — Yerebalar. 6 — Alâka 7 — Kafa tutan. & — Bes; tel; boş. 0 — Atina; akide, ll— İnek; Nema, 28-8. M0 ——— | Fuarda Yugoslav. Paviyonu Beyenildi Bir Ecnebi Mütehassısın Fuar Hakkında Söyledikleri İzmir, 27 (A.A.) — Onuncu İzmir enternasyonal — fuarındaki Yugoslavya pavyonunu inşa eden 'ep mimari mektebi mezun- larından ve meşhur Fransız mi- besi olan Ege sahilleri mitolojik hatıralarla doludar. Birçok mede: niyetlerin kurulduğu ve bugün dt onların canlı izlerini Laşıyan bül yerlerde müstesna bir güzelliğe Corbusier'nin şakirtlerinden malik olan İzmir kürlezi esaseli | yüksek mimar Bayan Xenya Gri- / malik olduğu tabil güzelliklerin | sogono hazırladığı muvaflak ese- / âhengini bir kat daha — arttırat re bütün İzmirin büyük dikkat ve ' İzmir şehrinde diyebilirim ki, Ave | alâkasını celbetmiştir. Filhakika | rupanın en zengin ve cidden €8 Yugoslavya pâvyonu fuarin çok| güzel fusrn kurulmuştur. Urbat alâka uyandıran bir köşesini teş- |nizm ve sergicilik bakımından # kil etmektedir. Bayan Xenya lerliyen İzmirinizden ayrılırkett Grisogono İzmir hakkındaki ( - | güzel Türkiyenizde gördüğüm saslarını şu sözlerle ifade eyle- | hüsnü kabul ve nçzaketi daimâ hatırlıyacağım.» T5 Bursada 26 Ağustos Merasimi Bursa, 27 (AA.) — 26 A Bustos münasebetile —dün şehri" mizde çok heyecanlı — tezahürü' yapılmıştır. Atatürk anıdını çev reliyen yüzlerce malül ve binler ce halkın bu coşkun tezahüratı at rasında tarihi günün kıymetli ha” tıralarını tebarüz eltiren nutuklar söylenmişlir. Atatürk anıdı önündeki ba deniz sahillerinden herhangi bir şehir karakterini bulacağımı zan- iştim. Şehirle karşılaşınca ilk görüşümde en hararetli dev a. dımlarile yapılmakta olan en mo- dern şehirlerden birini gördü Burada kaldığım birkaç gün için- de öğrendim ki bugün Kültür- park ve fuarın kurulmuşolduğu yerler muazzam bir yangın yeri ve şehri tehdit eden toz deryası miş. Ürbanizm bakımından ha- yatımda hiçbir şehrin bu kadar çabuk 'develope - olduğunu gör- | mernsimi müteakip Şehitler âbik mediğimi söylersem hayret etme-| desine gidilmiş ve orada da ayıi yin, Sanatkârlar için büyük cazi- | tezahürat yapılmıştır. j a Yeni Kol trkek ! €eni Nole İLK - ORTA » LİSE Taksimde Sıraselvilerde YENİ AÇILDL Müdürü - Kaki Şişli Terakki Direktörü: M. Ali Haşmet Kırca Hususiyetleri: YABANCI DİLLER ÖĞRETİMİNE geniş mikyasta ehemmiyet vermek, sınıflarını az mevcudla teşkil ederek talebesinin çalışma ve inkişafı, sıhhat ve inzibatile yakından alâkadar olmaktır. Mektebin denize nazır kalöriferli tane€füshane ve jimnastikhanesi yardır. Her gün sast (9 ile 18) arasında kayıt ve kabul olunur. Telefon: 41150 | £ Nohari Kız Muhasip Aranıyor Takribean 200 lira ücretle muhasobeye bihakkın vükıf ve toreihan muhabere yapabilecek kadar İngilizceye aşina bir memura — mühin mali bir müessesede çalışmak Üzere ihtiyaç vardır. Taliplerin tercü- meihal ve fotoğraflarile birlikte Ankara Posta kutusa . No, 55 e mü- racaatları. <4046/TİT2> HDti ğeke nnn Teknik Okulu Müdürlüğünden : Okulumuzun Mühendis ve Fen memuru kımmlarınm İnşaat ve-Ma: kina şübelerine talebe kaydına 2. Eyiâl. ©40 tarihinde başlanarak &. Bylüi, 10 günü akşamı saat 1i7 ye kadar devam edilecoktir. — BSan gün müstesna kayıt muamelesi her gün suat O dan 12 ye kadar yapılır . Orta okuül medunları imtihanla alınır. Diğet şartları öğrenmek is- teyenlerin bizsat veya mektupla okula müracastları ilân olunur, (T8T>) ETİ BANK'TAN Büro Şefi Alınacak Khliyetine göre barem kadrosu olan 170 liraya kadar maaş verile- |B | cek muhasebesi kuvvetli ve İngilizce bilen bir büre şefi aranıyor. BB — Etibank U, Md. Ankara adresine tahriren müracaatları. «4043/7771> | STİKLÂL LİSES MÜDÜRLÜĞÜNDEN : 1 — İlk, orta ve lise kustmlarına yatılr veya yatısız kız ve erkek l — talebe kaydıma başlanmıştır. İ 2 — Kaki talebe eyiülün on beşinci gününe kadar gerek mektup- Ta, gerek mektebe başvurarak kaydını yentlemelidir. Eski talebenin İ — eylâlün on beşinden sanra yapacakları müracast Kabul edümiye- cektir. . 3 — İstiyenlere mektebin kayıt şartlarını — bildiren — tarifname Bgönderilir. Adres: Şehzadebaşı Poliz Karakolu arkası. Telefon: 272384 Nişantaşmda Karakol karşısında yaTII EŞİK LİSESİ varısız (Eski Feyziye) ANA-İLK-ORTA -LİSE-(Kız-Erkek) 1 — Türkiyenin en eski hususl Lisesidir. Lisan tedrisatına ik a. mıflardan başlanır ve çok ehemmiyet verilir. Kayıt için her gün m.> racaat olunabilir. Tarifname isteyiniz. Tel: BORT9 2 — Faki talebenin 15 Eyiüle ka dar kayıtlarını yenilemesi lazımdır. | Traş bıçaklarının satışı e/0 $0.ye düşmüştür. ÇÜNKÜ: POKER Taş Biçakları ile evvelce 10 defa traş olunabilirkan son tokemmllü sayesinde şimdi ı rahat rahat 20 defa traş olmak kabil oluyor. i | İ İ BSahibi ve Neşriyat Müdürü: Ahmei Emin YALMAN K Basıldığı yer: VATAN MATBAASI