1 Temmuz 1937 Tarihli Yarım Ay Dergisi Sayfa 18

1 Temmuz 1937 tarihli Yarım Ay Dergisi Sayfa 18

yemi ilk icat eden Drais adında Mannheimli bir orman muhafaza memurudur. Bir insanın koşarken sarfet- tiği kuvvetten Jâyıkıyle istifade edil. diği takdire, çok daha hızlı gidilebilece- iki tekerlekli bir sapdalya yapmıştı. Bunun ğini düşünen Drais, üzerine otur rarak tamamıyle yere değen ayaklarını hareket ettirdiği zaman araba yürüyor. du. Fakat bu şekilde attığı onu alelâde bir yürüyüş adınından 4—ö defa daha fazla ileriye her adım, götürüyordu. 1813 senesinde Drais, bu icadı ile ilk Bir köylü kızı pazar günü süs- lenmiş, letle kiliseye : gidiyor. defa sokağa çıktığı vakit herkes onunla alay etti. Hattâ onu deli zannedenler bile oldu. Fakat herkesin yürüyerek 16 saatte gidebildiği Mannheim ile Frank- furt arasındaki mesafeyi bu icadı ile 4 saatte kaf edince bir icat beratına nail olabildi. Lâkin buna rağmen hiç kimse bunu ciddi telâkki etmedi, ve zavallı Drais, zamanının gülünç bir mahlüku olarak fa kirce'yaşadı ve sefalet içinde öldü Bir müddel sonra, & vine epeyce uzak olan mektebine gidip gelmek için, Drais'in arabasını kullanan Fischer adında Sehweinfurtlu bir deli kanlı, iki tekerlekli ara- basinin ön tekerleğini, üzerine ayağı ile basınca inip çıkan bir mani- velâ kolu vasıtasiyle dön” dürebileceğini düşündü 5 Opel kardı 16 PP SikkETİN bisiklet fabrikasının rm ye dir. Ortada Rockfellerin oğlu, genç karısı ile birlikte her zaman bisiklet gezintileri yapar. * ve bunda muvaffak oldu. Fakat bu şekilde, ayaklar yerden tamamile kesil. diği çin araba devriliyordu. Buna çare olmak üzere de arkadaki teker- İeğin yanına bir tekerlek daha ilâve etti, ve bu suretle üç tekerlekli araba, yani (trisiklet) vücude geldi. Mamafih zeki delikanlı, az bir müddet sonra iki ler bir tek bisiklet En lk meşhur (Opel) otomobil ve bugün 70 yaşını geçmiş olan Frit iu. vaktile LAME, şampiyonu id TARİ C.E > Almancadan Türkçeye çeviren: M. RECAI tekerlekle muvazeneyi temin çaresini de buldu: Bir gün sokakta çember çe vicirken, çemberin hızlı döndüğü zaman düz gittiğine dikkat etti. Bundan da iki tekerlekli araba ile ne kadar hızlı gidi lirse muvazenenin o kadar edilebileceği esasını öğrendi. Sonradan İngilizler ve Amerikalılar mu ilk icadı tekemmül ettirmişlerdir. Önceleri kolay temin bisikletler yüksekti ve | tekerlekleri çok büyük: tü. Fazla sürat temini için bilhassa ön tekerle ğin büyük olması icap ediyordu. Çünkü pedal lar doğrudan doğruya bu tekerleği Geyiriyar; zinciri dalların bir dönüşünde tekerleğin birkaç d çevrilebileceği ölapilin ca, şimdiki şekilde alçak |