5 Haziran 1930 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

5 Haziran 1930 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

Gümrük vakasının içyüzü Beş on açık göz zengin oluyor, günahtır, yazıktır! Dünkü Politika gazetesinde *gümrükte garip bir vak'a, ser- | lavhası altında şu haber inlişar etmiştir. | “Gümrük komsiyoncuları bir- liği selahiyetleri olmadığı halde gümrüklerde iş yapan adamları ' işten men etmek için iki gurup | halinde çalışmaktadır. Dün güm- Mecliste Dün müzakere edilen kanunlar Ankara, 4 ( A.A ) — Büyük Milllet Meclisi bugün Reis veki- li |Hasan Beyin riyasetinde top- lanmıştır. Uyuşturucu maddeler hakkın- JGuro — Dün vekilleri . . ziyaret etti Ankara 4 (Telefon).— — Jene- ral Guro refakatinde Fransız se- firi, ataşemiliteri ve yaveri ile mihmendarı olduğu halde bu sa- avol aha M Kadın tayyreci muvaffak oldu Tydney, 4 (A.A) — Tayyaredi Mis Johneson buraya gelmiş V€ fefkylâde merasimle kağılan” mıştır. Sokaklrı , parkları, V€ evlerin damlarını dolduran bu! rük idaresinin 1 numaralı anba- ; $ rında Yako isminde kendisinin | » tüccar komisyoncu — olduğunu | söyleyen bir adam muamele ya- parken yakalanmıştır. Tam bu mesele üzerine münakaşa cereyan bah ekspresle şehrimize gelmiş, istasyonda mevki ve merkez ku- mandanlarile Hariciye vekâleti protokol Müdürü ve Fransız se- faret erkânı tarafından karşılan- mıştır. Jeneralı askeri bir. müf- bir halk kütlesi mis Johson'u SU” rette alkışlamıştır. Bu tezahüratâ gemiler de düdüklerini çıİııılk suletile iştirak etmişlerdir. Tayyare karargâhında hükü” daki kanunun sekizinci maddesine memlekette imal edilip ihraç edile cek olan uyuşturucu maddelerin ne miktarda, nereye, kimin namına ve hangi vasıta ile gönderileceğinin İ ederken bu efendinin bir de aynı anbardaki sandıklardan birinden kıymettar ipeklerden çaldığıda anlaşılmıştır. * Politika , gazetesinin ver- diği bu haber üzerine bir mu- harririmiz gümrüğün 1 numaralı anbarına günderdik. Komisyon- cular birliğile temas ettirdik. Mahallinde tahkikat (yaptık Politika gazetesinin verdiği haber- ler “1 — yakonun gümrük ko- misyoncuları birliğin gruplarına dahil olduğu 2 — tüccar komis- yoncu olduğu 8 — gümrük mua- melatına karışıp münakaşa çıkar- dığı 4 — kıymettar (ipekliler çal- dığı dogru Pdeğildir. Ötedenberi — gümrük — işle- rinde yuvarlanmış — fakir bir işçi olan Yako ; yekünu 860 dirhe- mi geçmiyen 3 çile iplik çalar- ken anbarcı Arif tarafından gö- | | : rülmüş, | | Gümrük komisyoncularının faali- , yete geçtikleri İstanbul gümrüğü gümrük polis mevkiin- den polis getirilerek teslim edil- miştir. Gümrük komisyoncular birliğinin teşkil ettiği gruplara gelince bunlar ticaretle alâkası olmayan muvazaacılara mücadele için teşkil edilmiştir. Konşimen- tolarda ciro yaparak, sahtekâr- | lıkla binlerce lira dercep eden munayıacılar şiddetle takibi icap etmektedir. Birlik guruplarımın faaliyeti ve vazifeleri aleyhinde bulunarak beş, on sabtekârı zenğin etmek ayıptır. günahtır. Şeker fiatları değişmedi OK ARAELI DU B 6 Mamul şekerden muamele vergisi alındığıiçin telgrafla meclise müracaat ediliyor Şeker istihsalâtından muamele vergisi alınmaması hakkında ik- tisat encümenince verilen karar | mecliste kabul ve tasvip edil- | miştir. Bu karar ticaret odasına | da bildirilmiştir. Bu yeni kanun mucibince safi şekerle muamele vergisinden muaftır. Şekerli ma- mulâta gelince bunların makine vasıtasile imâl edilenlerinden yüz- de 6 muamele vergisi alınacaktır. Şekeri makine ile imal etmekte olan ve bunun için tesisat yapmış olan şeker mamulâtı tacirleri bunun kendilerine karşı bir ga- dir olduğunu söyliyerek ticaret odasına müracaat etmişlerdir. —— — AA Urla! Birinci sahifeden devan İstintak — hakimliği — Urla- da unculukla iştigal eden ve adliye dairesinden aşağıya atıla- rak intihar eden Ferhat efendi- nin Mağazasında mevcut defter- lerin celbine lüzum görmüş ve defterlerin celbi için Urla müddei umumiliğine — yazılmıştır. —Bu defterler ve evrak arasında 1000 lira rüşvet mes'elesini alâkadar eden mühim bir mektup bulun- duğu zannedilmektedir, Şimdiye kadar yapılan tahki- katta Ferhat efendinin meçhul bazı şahıslar tarafından tehdit edildiği anlaşılmıştır- SETRAMAL KĞ z AAA d 6 ÜDUT ASA Mithat Pş.nın songünleri Muharriri: FAYHAN | Cumartesi gnu başlıyoruz Dün ticaret odası bir içtima aktederek bu hususlta şeker tüc- garlarını dinlemiş ve bir telgraf la meclise bir müracaatta bu- lunmağa karar vermiştir. Dün şeker Fiatlarında yeni bir. tahavvül meşhut clmamıştır. Banunla beraber dün geç vakit gümrükten Şşeker çıkaran bir tüccardan depozito — sureti ile muamele vergisi alınmış, fakat bu varidat olarak kaydedilmem- iştir. Bunun gümrük idaresine | hiç bir teblig vaki olmamasınden ve buna dair gümrükte henüz l meşkük bir vaziyetin devamın- dan ileri geldiği anlaşılmışlır. Yenilik Defterdar fabrikası her gün tekâmül ediyor Defterdar fabrikasında son ihtiyaçlara —göre tadilât yapıl- maktadır. Fabrika dağınık bir halde Olduğu için işler güç oluyordu. onun için döliyeler bir araya toplanmıştır. Yeni desenler üzerine kumaş yapılmaktadır. Bazı boş kısımlar — vardır onlar da yakın bir atide faal bir hale gelecektir. î | bunları imal eden fabrika veya imalâthane sahipleri tarafından vazih bir ibbarname ile mahallin en Büyük sihhat memurune bil- ' | de Chambrun ve jeneral Mujen | , bulunduğu halde saat 11-45te hırici—l, gitmiştir. Orada hükümetin mü” | ye vekâletinde Tevfik Rüştü Bey | ve 12 de Milli müdafaa Vekili ı Abdulhalik Bey ziyaret etmiştir. dirmeleri mecburiyetine dair Bir fıkra ilâvesi hakkındaki kanun lâyihası müzakere ve kabul edil- miştir. Etibba odaları intihabatına ec- zacıların mecburi iştirakları ve bu odalarda temsillerine dair'kanun kabul edilmiştir. Umumi , mah- kemeler ve karar hâkimleri ve Müstantiklerle umumi ve hu- susi kaza salâhiyetini haiz m:s- kamlar arasındaki ihtilâfın halli hakkındaki kanün lâyihası müzake- re ve kabul edilmiştir. Buna na- zaran umumi mahkemeler karar hâkimleri ve müstantiklerle ida- re heyetleri ve sair kaza salâhi- yetini haiz makamlar arasında vazife ve salâhiyet sebebile hâ- dis olacak ihtilâfların halli temyiz mahkemesi ceza heyeli umumi- yesine aittir. Bu ihtilâfların hal- linde ceza muhakemeleri usulü kanunun hükümleri cari olur. Meclis yarın toplanacaktır. İngilizlerde zeplin uçuruyorlar Londra, 3 (A.A) Lortlar ka- marasında M, Thomson bir İngi- liz zeplininin Haziran nihayetin- de Kanada'ya gideceğini ve bu seyahatın Eylülde Hindistana kadar temdit edileceğini ve o tarihe kadar uçuş tecrübeleri ikmal edileceğinden 0 zaman hükümetin zeplinler bakkındaki müstakbel siyasetine dair izahat itasının mümkün olacağını be- yan etmiştir. Suikast olduğu anlaşıldı Montereau : 4 (A.A) Müddei- umumilik tarafından resmen ta- yin edilen üç ehli hibre Konte- tereau'daki şimendifer kazasının demir yolunda kasten yapılan tahribattan ileri geldiğine dair rapor vermişlerdir. İngilterede de işsizlik artıyor Londra, 3(A.A.). — 25 Ma- yışta işsizlerin miktarı bir milyon 770 bin yüze baliğ olmaktâ İdi, yani bir hafta evveline nazaran 10040 Ve geçen senenin aynı dev- resine nazaran 637 bin 519 bin fazlalık vardır. Belçikada hediye kabul edilince ne olur? Bürüksel 3 (A. A:) Ecnebi bir takım teşkilâttan vuku bulan hediyeleri kabül ettiğinden dola- yı maliye erkânından birisinin tevkif edilmiş olduğunu gazete- ler yazıyor. Bu hutusta hakikat icra edilecektir. reze selamlamıştır. Guro cenap- ları Ankarapalasa misafir edil- Miştir. Jeneral refakatinde sefir kont Milli müdafaa vekâletindb bir askeri müfreze tarafından selâm- | lanmış ve muzika Fransız milli marşını çalmıştır. Jeneral bundan sonra müşir Fevzi paşayı ziyaret eylemiştir. | Saat 18te Milli müdafan vekili Abdülhalik bey tarafından jene- ral şerefine Ankara palasta bir öğle ziyafeti verilmiştr. Ziyafette Tevfik Rüştü bey ve milli müda- faa ve hariciye vekâletleri ve Fransız sefareti erkânı, fırka ve riyaseticümhur kâtibi umu- mileri hazır bulunmuşlardır. İmzal ettiler j Atina 3 (A. A.) Yunan Ma- i car Hcaret muahedesi imza e- dilmiştir. |- Hintte yangınlar çıkarılıyor Delhi, 4 (A.A) — Şehrin en mühim ticarat merkezi olan kıs- | mında bu gece bir yangın çık- | mıştır. Hint milli bankası bina- | siile buna bitişik olan bir kaç | Mağaza ve dükân yanınıştır. Za- | | zar olunuyor. Ecnebilerin şehir- rar ve hasar yekünu yüz bin İngiliz lirasından fezla tahmin olunmaktadır. Yangının sebebi henüz öğrenilememiştir. | Baş vekil meşgul oluor Londra, (A.A)— M. Mac Donald dominyonlar nezaretini LM. Thomas'a tevdi etmiştir. Mac Donald işsizlik meselesilebizzat Meşgul olmak niyetinde oldugunu bildirmiştir. 4 Kadriye H. ; mes'elesi Zehra hanımın ifadesi et- rafında malümat istendi İstanbul adliye başmüfettişli- #inden müdeei umumiliğe gelen bir tahıiratta Kadriye hanımın tahkikatı esnasında İstanbulda Beykozda Paşabahçede mukim bahriye kaymakamı İsmail Hakkı 'Yin zevcesi Zehra hanım müs- tantiklikçe ifadesinin alınıp alın- Madiği İsorulmuştur. umumilik Kadriye hanımın dosyasını tetkik etmiş ve Zehra hanımın ifadesinin bir suretini Istanbüla Adliye baş- müfetlişliğine göndermiştir 4 “Hızmet, met tarafından tertiP edilen me” rasımde 75 bin kişi hazır bulun” muştur. Mis Kokneson karncâ | yuvası hlin alan yoladan otomo” bille geçerek hükümet konagına safiri olaçaktır. 40 ceset bulundu Bogota. 8 (A.A.).— Mağda” lena nehrinde Senerrife yaki” nında Goenaga vapurunun — bat* masına sebebiyel vermiş olan yangının zuhuruna bais olan in” filâkten sonra kaptanın naşı da“ hil olduğu halde 40 ceset huhır' muştur. 35 kişi tahlis edilmişsede. bunlardan birçoğu yanıklardan mustarip bulunmaktadır. Ren sükün içinde tahliye olunuyor Mayence, 4 (A.A) — Ceneral Guillaumat Jeornal gazetesi mu- — habirlerinden birine vaki olan beyanatinda Ren arazisinin üçün” — N €D mıntakasının tahliyeine tabli şerait dahilade, sükün ve neza- Üket havası içinde devam edildi- gini söylamiştir. Şehrin sukutu bekleniyor! Şanghay 4 (A.A) — “Demi- kabrgalılar, denilen komünist- lerin milliyetçi hükümet kuvvet- lerini maglup ettiği haber veri- Tiyor. Komünistlerin Changsha şehrine anbean girmelerine inti- den dışarı çıkarılması için ha- zırlıklar yapılmaktadır. Bir hayvan Oğlunun ğözlerini oymak isteyen baba Seydiköyünde feci bir hadise olmuş ve Halil İbrahim efendi namında bir zat henüz 8 yaşın- daki çocuğunu biçakla başından ve iki gözünün Üüzerinden ağır surette yaralamıştır. Hadiseden bir müddet sonra yetişen komşu- lar bu zavallı çocuğu babasının ellerinden kurtararak otomobille memleket hastanesine nakletmiş- lerdir. Zavallı çocuk hadise etrafında — U N şunları söylemektedir: # — Babam her zaman beni fe- na döver. Sabahleyin erkenden kıra çıktım. Babam kızdı Beni döverek eve getirdi bu hale koy” duî 9 i Bir beraat Kaptan Hafız İbrahim efendi tarafından — Alemdarzade" birâ” derler aleyhine ikame ve Ü; ceza mahkemesinde rü'yet edi" Ülen davanın Mur aileyhimin be- raati ile neticelendigi haber 4” - hınmıştır.