17 Haziran 1930 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

17 Haziran 1930 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

Hakikaten! | | — gol 4 Mübaşir ücreti için bir talimatname yapılmalıdır Izmir mektubu İzmir ( Hususi muhabirimiz- den) — Adliye dairelerinde, mü- başir üçreti namile alınmakta olan ücretlerden, ashabı mesa- lihin bütün işleri akim kalmak- tadır. Bu hususta en fazla tenkide şayan icra dairelerindir. Şehir dahilinde ve vesaiti nakliyesi ol- mayan kaza ve nevahide bu üc- retin alınması gayrı caiz olduğu halde maalesef verilmeyen (10) kuruş gibi cüz'i bir ücretten bin- lerle liralık işler geri kalmakta- dır. Verilecek ücretin neyç ir- tinaden — verileceğini bilmeyen ashabı mesalih kabahatlılar meya- nına ithal edilmez. Çünkü; kaba- hat, adliye dairesinindir. Vekâ- letin bu ücretlerin alınması hak- kında bir emir, ve ne suretle alınacağı hakkında keza talimat- name ve cedveli olmadığı halde, alınmasının kanuna ne derece uygun olduğu meçhuldür. Bir esasa islinat etmeyen şu ücret meselesi bazen pek acıklı sah- neler ihdas etmekte, işi haddinden fazla uzatmakta ve ashabı mesa- lihin canını yakmaktadır. İşin garibi ise, mahkemeler mübaşirleri vesaiti nakliye ihti- yacı olmıyan mevaklie ücretsiz tebligat yaptıkları halde, dairesi, mübaşirlerinin ücretle tebligat yapmalarıdır. Taşra mü- başirleriy e de ücreti gönderilmeyen ihbarname, davetiye ve salreyi bilâ tebliğ iade etmektedirler. Bir kazada 10 kuruş ücreti mü- başirinin neye sarf edileceğine hiç şüphesiz akıl — erdirilemez. Şimdiye kadar bu pek gülünç ve o kadar da acıklı işlerin müddei umumilik makamının nazarı dik- tatini celp etmeyişi cidden taac- cübe şayandır. Bu hakikat icra dairesindeki dosyalarla sabittir. Bu işlerde yalnız bir nokta mem- nuniyati caliptir. Bu da Zabıta vasıtasile yapılan tebliğattır. Bir çok vatandaşların, işleri- nin bu şekilde geri hirakılması Adalet mefhumuna mugayir ve usulsüzdür. Vekâlet, şayet böyle bir ücret verilmesi lâzımsa bir talimatname yapmalı ve halk da ona göre vereceği paranın nereye gidecegini bilmelidir.İşlerin uzamasına ve akametine sebe- biyet veren bu kanun harici işlerin sıkı bir. tetbirle önünün alınması zamanı gelmiş ve hatta geçmektedir. icra Siyamettin ——— — — Ticari kara İiste İstanbül ve İzmir ticaret oda- ları yakında bazı firmalar için bir kara liste© neşredeceklerdir. Bu listede €vvelce mal sipa- riş ettikleri halde timdi almaktan imtina edenler Zikredilecektir. Bu suretle bu gibilerin harici ticaretleri sekteye uğratılacaktır, ——— ifade etmişlerdir. Dün sabah ikinel ceza mahkemesinde Kâzım beyin vekili Osman Nuri bey uzun bir iddianame yapmış ve mahkeme ceza kanunun 485 inci maddesi mucibince İhsan Hilmi beyi mahküm etmiştir. İaMRDeRn Ce nantana ae » a runanı Romanyada( yaseti değişmeye- | cek Bükreş, 16 (A.A)—M. Panlu, | ecnebi gazeteleri kabul etmiş ve kendilerine bazı beyanatta bu- lunduğu sırada Romanyanın ha- rici siyasetinde biç bir değişiklik | olmıyacağını söylemiştir. Bükreş, I5(A.A) — Kıral, ceneral Presan ile Federal Ave- L resco'yu mareşal tayin etmiştir. Bükreş, kilisesi kıral Karol ile Elen arasındaki talâk kararını | Feshetmiştir. Bükrı 5 (A.A ) — Kabıi- | ne meb'usan meclisinin huzuru- | na çıkmıştır. j Prenses M. Maniu daimi sulh siyase- tine devam edeceğini beyan et- miştir. Mütemadiyen yeniliyor! Viyana 15 takımı Viyanadaki yapmış ve Hakova takımına 1-0 Galatasaray son maçını mağlüp olmuştur. Takım bir kaç gün sonra avdet ediyor. | Boguşma devam ediyor! Bombay, 16 (A . A) — Avru- palılarla meskün mahalledeki Avrupalılara ve Hintlilere ait dü- kkân ve mağazaların önünde ec- nebi kumaşları satılmasına mani olmak için nöbet bekleyen 26 gönüllü tevkif edilmiştir. Bunlar, satıcıları kurtarmağa matuf teşebbüslere dair olan emir- | göole tahvil edilemedi. namenin bir maddesi mucibince 15 (A.A)— Romaunya | | kika ÇTELCRAFLARIMIZ << Heyecanlı oldu! Yeni hükümetin si-| İzmir lik maçlarında iki ezeli rakip Altay ve Göztepe çarpıştılar İzmir 14 Cuma günü lik maçlarının en mühimleri icra edildi. Saat tam | önbeş buçukta K, S, K — Altın | Ordu takımları karşılaştılar. İlk haftayim 86 dakika hasmına faik oybpayan K.S.Klılar rüzgâr lehlerine olduğu halde - ancak Nevzat beyin gayretile bir Gol atabildiler. İkinci haftayımde Altın Ordu- | lar vaziyete hakim olarak daha haftayim başlarken sağ açıkları * vasıtasile yaptıkları iki tehlikeli akmda K.'S. K. 'ldara 2 gol at- tılar, oyun Altın Orduluların ha- | kimiyeti altında cereyan edi- yordu. oyunun bitmesine iki da- | kalmıştı. ki K, S.K. bir gayretle beraberlik golünü yapmış ve hitama ermişti. Maç nasıl oldu? son | Altı senedenberi Altaya ye- | nilmekte olan İzmirin en güzide | takımı olan Göztepelilerle üç senedir. İzmir —şampiyonluğunu muhafaza eden ve çok kıiymetli elemanlara malik olan Altay- hrala çarpışmaları bütün İzmir halkını alâkadar etmiş ve stad- yum hınca hinç dolmuştu. Oyun saat on yedide başlanacaktı. ha- kemin davet düdüğünü müteakip bu İkt kiymetli takımlar alkış tufanı arasında sahaya çıktılar, İlk hücum Göz tepe tarafından yapıldı. Altay kalesine kadar bu tebhlikeli hücum hatalı bir ofsayit yüzünden Bu hafta ymda görülüyordu ki Göztepe * ay hapse mahküm edilmişler- | daha canlı oynıyor ve hasmına dir, 42 Kadın olmak üzre 45 ka- | dar erkek Bombaydan 10 mil uzakta bulunan Bandera'da yer- lilerin içki satılan ve kullanılan yerlere girmelerine mani olmak için bu yerleri tarassut etmekte- | dir. Valiyi yere yığdılar Kanton, 16 (A.A)— ziyarete gelmiş olan | du - Yen' Kvvantoug valisile bir mü- ddet gorüştükten sonra odasına çekilereh istirahat ettiği sırada muhafızlarınden biri birden bire içeriye girmiş ve gayet yakından kendisine ateş etmiştir. Huan-Yen, olduğu yere yığılmış ve hastaneye götürülürken yolda ölmüştür. Katil, hemen sokağa kaçmış, fakat biraz sonra polis- | ler tarafından yakalanmıştır. Mutaarrız, zabitaya verdiği ifadede Kwvvangsi-deki asi kuv- vetler kumandanının Liu,Huvan- Yen'i öldürmeğe muvaffak oldu- ğu takdirde kendisine 10 bin do- lar vermeği ve aynı zaman da kendisini miralay yapmağı vede- ttığini söylemiştir. Bir tayyare kazası Milano, 16 (A.A) — Bir tayvare yere ineceği sırada ka- paklanmıştır. Pilot telef olmuş- tur, Kantonu | Huan- | | İstanbul limanı ağır basıyordu. Göztepenin haki- miyeti altında devam eden oyunun daha onuncu (dakikada Sağ a- çıktan güzel bir pas alan İzmi- /| rin küçük Gol kralı Abbas xlk Köprü hulyası' Emanetle ticaret odası imtihan oluyor! Ticaret odası bundan bir müd- det evvel yaptığı bir içtimada hakkında bazı kararlar vermişti. Ticaret odası | raporunda diyorki: Lw | * İstanbulun bir, llmana kat'i ihtiyacı vardır. En tabii Ilmanda haliçtir. Burasını asri — bir İiman haline getirmekteki manı Galata Un kapanı köprüleridir. Köprü- leri kaldırmak naklıyatı feribot- larla yapmak lâzımdır . Ticaret odasının bu raporuna emanet bir cevap hazırlamıştır, Emanet ezcümle şunu ileri sür- mektedir ki oda şehir — iktisadi- yatının yalnız liman faaliyetin- den ibaret olmadığıdır. Emanet llman için uzun mütalaalar ser- detmektedir. Ve en son noktai- nazar olarakta köprülerin - kal- dırılmasına şiddetle mümanat et- mektedir. (H. Mu) — dünkü | oyun heraberlikle * göolü sıkı bir şütle Altay kalesi ağlarına takarak takımının ga- | hbiyet ve şeref golünü kaydetti. | Bundan sonra ekseriya hakim l oynayan Göztepe başka gol at- tırmağa meydan vermemiş ve altay 0—1 galip gelmiştir. Siyamettin bele bilmisil! Paris, 16 (A.A) — Amerikan gümrük tarifelerinin reisicümhur M. Hoover tarafından imzası meselesine temas eden “Echo de Paris, gazetesi mukabele bil- misil tedbirlerine müracaat lüzu- mundan bahsettikten yor ki: ) Amerikan ihracatının hemen ( yarısını sânayi mamulâtı (teşkil etmektedir, Bundan dolayı lüzum gürdüğümüz tedbirler alınacak olursa Amerika ehemmiyetli za- rarlara uğratılmış olur. Amerikan otomobilleri amilleri Fransada dantelacılık -san'atını. kurmak için daha şimdiden tavassutta bulunmuşlardır. Herhalde güm- rük casusluğu teşkilâtının her tü- rlü faaliyet ve hareketine artık biran evvel kat'i surette nihayet vermek icap etmektedir. sonra di- Birbin başi hudut haricine Viyana, 16 (A.A) Binbaşı Pa- bst hudut haricine çıkarılmiştır. Feci bir kaza Uilano, 16 (A.A.) Tayyare- reler tarafından havada yapılan hareketleri seyretmek için topla- nan halktan bir kısminın işgal eltiği bir tribün yıkılmış ve üs- tündekilerin hepti yere düşmüş- tür. Bir çoğu ağır olmak üzre 80 İılşı yınlınmııl'ı Genç İıekımler : STi Ayrı bir I)ırlık yapmak- tan vaz geçtiler Etibba Odasının genç hekim- ler hakkında tevbih kararı ver- diğine dair olan sözler hakkında doktor Mubip Nurettin bey de- | | fiyetin nazarı itibare alınmasını Miştirki : — Etibba Odası tevbih kara- Ti vermemiş bizim “neşriyatımızı tasvip etmemiştir. Genç hekim- ler birliği namında bir teşekkül için hiç bir arkadaş tarafından teşebbüs vaki olmamıştır. ——— tcoçtenceı Kudurmuş bir kasap Evelki gece Şehzade başında Sadık efendinin meyhanesinde Oturan kasap İsmail bir aralık bıçağını çıkarmış ve: — Artık sen yaşama beyahu diye karşısında - oturan şoför Ahmedi başından — yaralamıştır. Azgın kasap bir aralık ken- disini tutmak isteyen Osman isminde birini de kolundan yara- ! lamış Ve yakalanmıştır. Amerikaya muka- —moetı İnhisar masrafını kim almış ! Şeker ve gaz inhisarlarının lâğvı ve bunlardan alıman inhi- sar resim ve masrafın gümrük” lerde cibayeti ortaya yeniden çok mühim bir mes'ele çıkarmış” tır. Bu mes'ele hiç yok yere baz! kimtelerin cebine külliyetli parâ girdiğini göstermiştir. Bittabi bu para şeker gibi g!" da maddeleri üzerinde olduğun” dan fakir ve parasız halkın cebinden ve sırtından çıkmıt demektir. Bu meseleyi kısacâ hülâsa edelim. Şeker ve gaz inhisarları te- sis edildiği zaman bunlardan ki- lo başına 8 kurüş inhisar resmi ve yirmi para da inhisar mas- rafı alınması kanun ve talimat- name müucibince tekarrür et miştir. Aradan zaman geçince en ağır sanayiden bulunan şeker sanayilinin biz de tesisine gidil- miş ve bu maksatla biri Alpullu- da diğeri Uşakta olmak üzre iki fabrika açılmıştır. Bunlar - bittabi milli sanayi himaye dolayısile inhisar minden ve inhisar masrafından muaf tutulmuşlardır. İnhisarın lağvı dolayısile yeni gümrük tarifesi yapılırken şe- kere 27 kuruş gümrük - vazedil- res- miştir. Yalnız bu zam yapılır- ken kanuni olmayup ta bir ta- inhisar içine sehven Hmatname ile alınan masrafı da bunun itbal edilmiştir. Alâkadarların ve şeker tüc- carlarının söylediklerine nazaran esasen bu inhisar masrafı hiç bir kanun yokken bazı kimselerin cebine girmiştir. Şözleki inhisar resmi ecnebi şekerlerden kanunla alınmıştır. Halbuki inhisar masrafı kanunla değil talimatname ile cibayet edil- miştir. yerli şeker sanayii himaye edilirken yalnız inhisar resminin alınmaması lâzımdır. Kilo başına 20 para inhisar masrafı da alınmadığı takdirde bu devletin cebine girmeyeceği | gibi esasen rekabete çok mesafe bırakan yerli ve ecnebi şekerleri arasında da büyük bir fark yap- mışlır, Şeker tüccarları bu husus için Ankaraya müracaat ederek key- ve gümrük kanununda hiç olmaz- sa bunun tenzilini istiyeceklerdir. sumamamamamamamamamamaman Küçük şanayi erbabı Ticaret odası, küçük sanayi erbabının teşviki sanayi kanu- nundan istifadeleri için tetkika- ta başlamıştır. Aldığı neticelere köre küçük senayiin de teşviki sanayün — bahsettiği haklardan istifadesiçin grup grup kopetif- ler yapılması Jâzum olduğu ka- naatindedir. H. Fahri beyin davası Bu gün öğleden sonra Sulta” nahmet birinci sulh ceza mah> kemesinde, Halit Fahri B. tar#*e fından Darülbedayi rejisörü aley” hine açılan darb ve hakaret da* vasına devam edilecektir.